Jak dodać firmę do Google Moja Firma - Tworzymy wizytówkę do Google Maps

Jak dodać firmę do Google Moja Firma
Czy zawsze wydawało Ci się, że utworzenie wizytówki w Google Moja Firma to skomplikowany proces, wymagający ogromnej ilości wiedzy technicznej? Nasz krótki poradnik pokaże Ci, jak bardzo do tej pory się myliłeś. W kilka chwil możesz stać się właścicielem własnej wizytówki w usłudze Google Moja Firma. Daj się znaleźć!
Dwudniowe szkolenie SEO & CM we Wrocławiu 27-28.11.2017 w cenie 776 zł.
Zapisz się

Widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania to warunek konieczny dla każdego biznesu ukierunkowanego lokalnie. Im mniejsza miejscowość tym większa szansa na konkurencję. W takim przypadku wizytówka w Google Moja Firma sprawi, że jako mechanik będziemy zgarniali prawdopodobnie wszystkie zapytania z Google. Wizytówka w Google Moja Firma to także świetny sposób na uzupełnienie działań pozycjonowania w wynikach organicznych.

W przypadku większych miejscowości posiadanie wizytówki na pewno pomoże osobom w pobliżu na łatwiejsze dotarcie do naszej siedziby, ale także – jeżeli posiadamy wizytówkę widoczną wysoko w wynikach – na pozyskanie dodatkowych zapytań.

Bycie w Google Moja Firma jest o tyle istotne, że prawie zawsze wizytówki pojawiają się nad wynikami organicznymi.

Relatywnie niedawno wprowadzono także nieco inny sposób wyświetlania wyników z „mapek” na widoczny powyżej. Wcześniej wyświetlane było do 7 pinezek, które wskazywały na mapie wyświetlanej po prawej stronie zwrócone w wynikach wyszukiwania lokalizacje.

Obecnie spotkamy maksymalnie 3 wyniki. Są one jednak tak zaprezentowane, że w przypadku małych rozdzielczości skutecznie mogą zająć niemal całą powierzchnię ekranu.

Zalet posiadania wizytówki w Google Moja Firma jest oczywiście więcej – możliwość komunikowania się z klientami poprzez opinie, prezentacja nowości w ofercie i tak dalej.

 

Jak założyć wizytówkę w Google Moja Firma?

Przede wszystkim aby móc posiadać własną wizytówkę w „mapkach”, musimy posiadać fizyczny adres naszej firmy. Może to być siedziba biura, wirtualny adres lub po prostu adres zamieszkania. Najważniejszą kwestią podawania adresu jest możliwość otrzymania poczty na wskazany adres, ponieważ istnieje spora szansa, że to na podany podczas zakładania wizytówki adres trafi specjalna pocztówka z kodem weryfikacyjnym.

Warto także pamiętać, że adres mapy ma wpływ na to, w jakim momencie zostanie ona wyświetlona. Jeżeli nawet naszą działalność prowadzimy przede wszystkim w Krakowie czy Warszawie, to posiadanie siedziby firmy w jednej z podmiejskich miejscowości nie pomoże w uzyskaniu ruchu z miast.

Skoro jest to już jasne, warto przejść do działania. Całą przygodę z Google Moja Firma zaczynamy pod adresem https://www.google.com/intl/pl_pl/business/.

Następnie logujemy się do usługi. Na całe szczęście nie ma konieczności rejestrowania się, jeżeli posiadamy tylko konto Google (niekoniecznie konto gMail).

 

Jakie konto Google użyć do założenia wizytówki?

Wydawać by się mogło, że jest to oczywiste - własnego. Biorąc jednak pod uwagę możliwe późniejsze trudności i problemy w przykazywaniu dostępów czy ich uzyskiwaniu, warto pomyśleć o tym wcześniej.

Najlepszym rozwiązaniem jest tworzenie wizytówki danej firmy w domenie danej firmy. Dlaczego? Nawet jeżeli pojawią się trudności z dostępem do konta, zawsze można siłowo uzyskać dostęp do takiego konta email poprzez zmianę hasła po stronie serwera. Tworzenie wizytówek na koncie gmail może być problematyczne w sytuacji gdy konto będzie używane przez wiele osób lub nie będzie używane w ogóle – a jedynie do utworzenia wizytówki.

Może się także zdarzyć, że w sytuacji posiadania większej ilości wizytówek na jednym koncie Google może nagle usunąć je wszystkie! Niestety takie sytuacje już się zdarzały.

 

Dodajemy pierwszą wizytówkę!

Po zalogowaniu się do panelu naszym oczom ukaże się taki widok:

Widok ten pozwala nam na wykonanie jednej z 3 akcji.

Pierwsza, czyli „dodaj jedną lokalizację” to standardowy kreator tworzenia wizytówki. Druga opcja to możliwość zaimportowania gotowego szablonu wizytówki. Trzecia opcja pozwala pobrać szablon, który następnie można uzupełnić i wysłać poprzez import z punktu drugiego.

W tym poradniku skupimy się na opcji pierwszej. Klikamy w opcję „Dodaj jedną lokalizację” i zaczynamy.

Rozpoczynamy pracę kreatora

Po kliknięciu w opcję otworzone zostanie nowe okno/zakładka w przeglądarce z mapą świata, na której mamy możliwość odszukania swojej firmy. Nierzadko zdarza się, szczególnie w firmach gdzie pracuje kilka osób, że wizytówka firmy zostaje utworzona przez jednego z pracowników bez wiedzy właściciela. Warto wtedy spróbować odzyskać dostęp do takiej wizytówki. W przeciwnym wypadku możemy mieć do czynienia z występowaniem dwóch (lub więcej!) wizytówek tej samej firmy. Można także spróbować w razie konieczności przeprowadzić proces przejęcia wizytówki lub nawet jej usunięcia. Procedura w takim przypadku dostępna jest w tym miejscu.

Jeżeli wpiszemy nazwę naszej firmy, jej adres lub cokolwiek co jednoznacznie mogłoby zidentyfikować naszą firmę, a mimo to nie otrzymamy odpowiedniego wyniku, znaczy to, że wizytówka naszej firmy nie istnieje i możemy zabrać się za jej tworzenie!

Samo tworzenie wizytówki na początku sprowadza się do uzupełnienia kilku pól z nazwą firmy, adresem czy telefonem.

 

Podajemy dane firmy

Warto w nazwie firmy wpisać „wyświetlaną” nazwę firmy, a nie jej pełne brzmienie. Jeżeli posiadamy jednoosobową działalność gospodarczą, niekoniecznie dobrym rozwiązniem będzie wpisywanie „Jan Kowalski ADREKLAMA”. Lepiej wpisać po prostu „ADREKLAMA”. Można rozważyć dodanie nazwy „Agencja Reklamowa ADREKLAMA” czyli takiej, która uwzględnia branże naszej firmy.

 

Istotny jest fakt przypisania naszej strony do odpowiedniej kategorii. W późniejszym czasie możliwe jest dodanie kolejnych kategorii. Wybrana teraz będzie jednak najważniejsza i będzie miała spory wpływ na to, przy okazji jakich zapytań pojawi się nasza wizytówka.

Innym bardzo ważnym elementem jest opcja „Dostarczam produkty i świadczę usługi u klientów”. Jeżeli nasze usługi to na przykład pomoc drogowa lub hydraulik, oczywiste jest, że usługi prowadzone będą u klienta. Warto wtedy zaznaczyć tą opcję i w kolejnym kroku wybrać odpowiedni obszar który będziemy obsługiwać. Wpisywać można kody pocztowe, nazwy miejscowości lub po prostu zaznaczyć promień od naszej lokalizacji, który możemy obsługiwać.

Inne, ważne uwagi odnośnie tego jak powinny zostać uzupełnione powyższe pola, znaleźć można w artykule pomocy Google. Zdecydowanie warto przeczytać te zalecenia.

Lokalizacja niestandardowa

Jeżeli siedziba naszej firmy zlokalizowana jest w miejscu które niedawno powstało, lub na niedawno powołanej do życia ulicy, może się zdarzyć, że Google nie znajdzie takiej lokalizacji. Na całe szczęście nie jesteśmy wtedy zupełnie bezradni. Możemy wtedy samodzielnie zaznaczyć znacznikiem miejsce siedziby naszej firmy.

Oczywiście po pewnym czasie nastąpi weryfikacja wybranej przez nas lokalizacji, co może spowodować usunięcie naszej wizytówki. Jeżeli nawet systemy weryfikacyjne „puszczą” naszą lokalizację, użytkownicy mogą dokonać zgłoszeń, które spowoduje ponowną weryfikację.

 

Weryfikacja wizytówki

Po uzupełnieniu wszystkich danych oraz ustaleniu dokładnej lokalizacji, możemy przystąpić do ostatecznego potwierdzenia wizytówki.

Warto w tym miejscu sprawdzić czy na pewno nie popełniliśmy żadnego błędu w numerze telefonu, adresie oraz nazwie firmy. Oczywiście wszystkie te dane możemy później poprawić, ale poprawność tych danych będzie miała jednak pewien wpływ na możliwą weryfikację wizytówki – a ta może być wykonana od razu lub dopiero po jakimś czasie.

Kliknięcie "dalej", spowoduje utworzenie konta Google+ dla dodawanej właśnie firmy. Jest to o tyle istotne, że może być wykorzystane jako kolejny kanał komunikacji z klientami, a także do wzbogacenia wyglądu wyników wyszukiwania na zapytania brandowe. O obsłudze firmowego konta G+ napiszemy nieco później. Mimo wszystko warto testować różne opcje i nie bać się je wykorzystywać w różny sposób.

 

Sposoby weryfikacji wizytówki

Wróćmy jednak do weryfikacji naszej wizytówki. Najczęstszym sposobem weryfikacji wizytówki jest wysłanie do siedziby naszej firmy pocztówki z kodem weryfikacyjnym. Dzieje się tak często w przypadku niestandardowych lokalizacji, nowych kont Google czy po prostu w sytuacji gdy algorytmy Google uznają, że jest to najbezpieczniejszy sposób na zweryfikowanie miejsca.

Jeżeli zdecydujemy się na weryfikację pocztową, musimy uzbroić się w całkiem sporą ilość cierpliwości. Pocztówka może do nas lecieć od dwóch do nawet czterech tygodni. Jeżeli po miesiącu pocztówka do nas nie dotrze, warto ponowić wysłanie kodu weryfikacyjnego. Wiadomo, że niektóry listy lubią się zgubić :-)

Alternatywnymi metodami weryfikacji jest połączenie telefoniczne lub aktywacja natychmiastowa. Połączenie telefoniczne jest bardzo rzadko aktywne. Ciężko jednoznacznie powiedzieć, jakie należy spełnić warunki aby możliwe było połączenie telefoniczne. Sama weryfikacja przez telefon wygląda w taki sposób, że po około 2-3 minutach od kliknięcia „weryfikuj” dzwoni do nas telefon. Dzwoniącym nie będzie jednak konsultant, którego możemy zapytać o szczegóły działania Google Moja Firma, a automat mówiący roboto-polszczyzną, który to w pewnym momencie poda nam kilkuliczbowy kod pin. Warto zapisać sobie ten numer lub wprowadzić go od razu w okienko weryfikacyjne. Potwierdzenie weryfikacji od razu uruchomi naszą wizytówkę.

Trzecią opcją jest weryfikacja natychmiastowa/automatyczna. Przyznam szczerze – nie spotkałem się z nią jeszcze i nie jestem w stanie powiedzieć o niej nic więcej. Najpewniej jednak zaufane konta Google (Google+ ?) posiadają możliwość tworzenia wizytówek swoich oddziałów niemal na życzenie.

 

Finalny wygląd wizytówki

Po zakończeniu procesu weryfikacji zostaniemy przeniesieni na naszą nową, pachnącą nowością wizytówkę Google Moja Firma.

Wizytówkę można uzupełnić od razu lub dopiero po otrzymaniu kodu weryfikującego. Warto jednak zadbać o opisy i zdjęcia, które faktycznie będą w stanie zainteresować użytkowników.

Można skorzystać także z usług specjalistycznych firm, które specjalizują się w przygotowywaniu tzw. wirtualnych spacerów czyli przedstawienia siedziby naszej firmy od środka w podobny sposób jak usługa Google Street View.

Usuwanie wizytówki

Jeżeli z jakiegoś powodu chcemy usunąć naszą wizytówkę, możemy to zrobić poprzez wejście w edycję (prawy górny róg, czerwony przycisk) a następnie przeniesienie się w nowym widoku na sam dół strony.

Klikamy w „Nie zarządzaj już tą firmą”. Zostaniemy przniesieni wtedy do kolejnego widoku, w którym już finalnie będziemy mogli pozbyć się wizytówki z naszego konta Google.

Na samym dole widoku znaleźć można link „Usuń stronę”. Kliknięcie w link wymusi ponowne podanie loginu i hasła do usługi Google.

Czytamy dokładnie otrzymane instrukcje oraz zaznaczamy odpowiednie checkboxy. Pozostaje już tylko kliknąć „Usuń konto”, co spowoduje trwałe usunięcie wizytówki z naszego konta. Co istotne: wizytówka wciąż może być widoczna w wynikach wyszukiwania!

Może się zdarzyć, że jesteśmy tylko menadżerem wizytówki i z jakiegoś powodu nie chcemy już się nią zajmować. Usunięcie się jako menedżer także jest proste. Wystarczy wejść w opcję „Nie zarządzaj już tą firmą”, a następnie z górnego menu wybrać „Menedżerzy”.

Później wystarczy przy naszym znaczniku kliknąć w X - i gotowe. Będąc właścicielem wizytówki można także w ten sposób usuwać innych menedżerów.

 

Wasze komentarze (13)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Piotrek

    Spotkałem się ostatnio z możliwością aktywacji wizytówki nie przez pocztówkę a przez konto GWT. gemini-it.pl

    2017-09-07, 11:52
  • Bartek

    >Tworzenie wizytówek na koncie gmail może być problematyczne w sytuacji gdy konto będzie >używane przez wiele osób lub nie będzie używane w ogóle – a jedynie do utworzenia wizytówki.

    Osobiście używam @gmail.com do tworzenia wizytówek klientów, łatwa integracja wszystkich usług Google, współdzielenie danych pomiędzy usługami. Konto Google zabezpieczam dodatkowym mailem oraz telefonem, dzięki czemu mam pewność, że go klient nie straci. ksiegaim.pl

    2017-07-28, 12:09
  • Rafał

    Warto zawsze pamiętać, że wizytówka Google Moja Firma jest darmowa dla wszystkich. Na rynku jest masa firm oferujących usługę stworzenia i prowadzenia wizytówki, ze skutkiem niestety różnym dla klientów - usługa tak naprawdę bardzo podobna jest do podobna do prowadzenia profili na FB czy Google+. Niektórzy działają w ten sposób że grożą usunięciem wizytówki z map Google - i tutaj jest największa patologia branżowa.
    Warto dodać zdjęcia - najlepiej do każdej kategorii!! Zauważyłem, że ilość zdjęć dodawanych sukcesywnie zwiększa ruch na www :) dalej duże firmy wymagają optymalizacji tej usługi. Można a nawet powinno się wykonać wirtualny spacer Google w Google Street View (za darmo) lub zamów rekomendowanego fotografa Google (odpłatnie) itimedia.eu

    2017-03-10, 15:14
  • Janusz

    No dobrze oczekuję na pocztówkę :) elektrotech24.pl

    2017-02-16, 14:12
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2016-06-13, 21:46
  • fisherman

    Przydatny wpis, wszystko klarownie i po kolei + świetny pomysł z dodaniem opcji wirtualnego spaceru:) Dzięki! printee.org

    2016-04-20, 12:52
  • Tomasz Stopka

    @Bartek - Profil Twojej firmy na G+ to w sumie takie jakby konto nadrzędne nad wizytówkami. Mając jeden profil G+ możesz mieć w zasadzie dowolną liczbę wizytówek GMF. Nie da się (a przynajmniej mnie nie jest znany sposób) posiadać TYLKO wizytówkę w Google Maps i nie mieć jednocześnie konta na G+. Przerabiałem to rok temu z własną firmową wizytówką :P

    2016-04-15, 21:33
  • Bartek

    Moja firma posiada już profil na Google+ ale nie ma jeszcze wizytówki na Mapie, można coś zrobić żeby nie powielać profili G+ tylko powiązać ten już istniejący z tworzoną wizytówką?

    2016-04-15, 08:38
  • Radek

    @Mariusz - przeważnie jest tak, że Google ustawia w wynikach OSTATNIE dodane zdjęcie. Co wtedy trzeba zrobić? Dodać kolejne zdjęcie, najlepiej w kategorii "Pozostałe zdjęcia" fotkę wejścia lub grafikę z logo. Załatwi sprawę. Powodzenia! neadoo.london

    2016-04-05, 13:01
  • Tomasz Stopka

    @Radosław Sobik - naciąganie ludzi na kilka stówek za uruchomienie GMF lub wmawianie jakiś dziwnych bajek na pewno powinno być tępione. Inaczej jednak ma się sprawa, gdy klient po prostu nie chce samemu założyć wizytówki :) Nie-technicznych klientów nie brakuje :)
    @Anulka - może być tak jak mówisz. Ja jeszcze jakoś nie natrafiłem na ten sposób weryfikacji nawet przy swoich stronach i wizytówkach :)
    @Mariusz - niestety nie mam informacji na ten temat :( Spróbuj może zapytać na forum Google dla Webmasterów :-) Tam jest mnóstwo osób które są bardzo na bieżąco z konkretnymi usługami Google :-)

    2016-04-05, 09:06
  • Mariusz

    Wszystko fajnie, ale ostatnio google przetasował zdjęcia i w branży obiektów hotelowych wrzucił na zdjęcie wizytówki w mapach losowe zdjęcie wnętrza obiektu. Po wejściu na wizytówkę, pofilowe jest już wybrane przez nas.

    Ktoś rozkminił, czy jest możliwe podmienienie tego zdjęcia? Po prostu google narzuca sam, które zdjęcie ma być zdjęciem profilowym wizytówki w mapach. Nie zawsze jest ono atrakcyjne na tyle co np zdjęcie samego obiektu. Jakaś dyktatura czy co? :) modrysowka.pl

    2016-04-04, 23:51
  • Anulka

    Ta trzecia opcja to chyba potwierdzenie przez Google Search Console :)

    2016-04-04, 19:09
  • Radosław Sobik

    Warto pamiętać, że wizytówka jest darmowa. Na rynku wiele firm oferujących usługę prowadzenie wizytówki i jej optymalizacje - usługa podobna do prowadzenia profilu w mediach społecznościowych. Uważamy na te, które straszą usunięciem wizytówki z map Google!!
    Warto dodać zdjęcia - najlepiej do każdej kategorii!! Zauważyłem, że ilość zdjęć nie szkodzi :) a firmy z czołówki mają ich sporo. Można też wykonać wirtualny spacer w technologii Google Street View - przykład: https://goo.gl/maps/46yDtF9rNk12 radoslawsobik.pl

    2016-04-04, 15:25
Polecane artykuły
domeny dla swojego portalu i bloga
Jak wybrać odpowiednią domenę dla swojej strony internetowej

Wybór właściwej domeny dla swojej strony internetowej to jeden z pierwszych problemów na które natknie się każda osoba czy firma chcąca publikować w Sieci. Ceny poszczególnych adresów potrafią bardzo się różnić, nie zawsze odpowiadając ich rzeczywistej wartości. Zobacz jak się w tym chaosie odnaleźć i na co przede wszystkim zwrócić uwagę.

dozwolone sposoby reklamy notariuszy i komorników sądowych
Reklama notariuszy i komorników sądowych

Reklama to skuteczny sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, jednak nie wszyscy mogą się nią posługiwać ograniczeń. Są grupy zawodowe, które obowiązuje wiele zakazów w tej kwestii, na przykład komornicy sądowi i notariusze. Jak w takiej sytuacji można promować swoją działalność?