Google Moja Firma - jak dodać firmę i utworzyć wizytówkę Google


W przypadku biznesów ukierunkowanych na działania lokalne posiadanie wizytówki oraz możliwość pojawienia się na Mapach Google dodawanych do wyników to kluczowa kwestia. Jeśli miejscowość należy do mniejszych, a konkurencja jest niewielka, posiadanie wizytówki może sprawić, że w zapytaniach lokalnych zgarnie się niemal wszystkie kliknięcia organiczne. W przypadku dużych miejscowości, w których o swoje walczyć będzie więcej firm, obecność w GMF pozwoli efektywnie walczyć o potencjalnych klientów.
Należy też pamiętać, że wizytówka Google to nie tylko kwestia walki o uwagę internauty, który dopiero szuka usług z danej branży. To także wsparcie dla klientów, którzy już się zdecydowali na Twoje usługi, a w danej chwili chcą sprawdzić Twoją lokalizację. A ponieważ nie zawsze pamiętają adres witryny, niejednokrotnie po prostu wpisują w Google jej nazwę. W takiej sytuacji skonfigurowane konto GMF pozwoli wyświetlić im dokładnie to, czego szukają.
Zauważ, że nawet przy ogólnych zapytaniach mających charakter lokalny, mapka może pozwolić na podjęcie decyzji nawet bez klikania w samą stronę. Może to dotyczyć w szczególności gastronomii, ale nie tylko. Znaczenie będzie mieć także i wtedy, gdy po ktoś po prostu się śpieszy lub zależy mu na tym, aby nie chce zbyt dużo „wędrować” po mieście.
Wizytówka Google Moja Firma to nie tylko Mapy Google
Obecność w mapach i wynikach wyróżnionych poprzez przypięcie do nich już samo w sobie stanowi sporą wartość, ale to nadal nie wszystko. Wizytówki Google Moja Firma w przypadku zapytań związanych z firmowym brandem pozwalają na ekspozycję mnóstwa dodatkowych informacji w panelu bocznym.
Mowa tu między innymi o zdjęciach, filmach, opiniach internautów (nie tylko przewodników lokalnych Google, ale i z innych źródeł, na przykład z Facebooka), godzin otwarcia, natężenia ruchu w lokalu, pytań i odpowiedzi oraz wiele innych danych. Krótko mówiąc potencjał jest tu naprawdę ogromny.
Co ciekawe, wpływ wizytówki można odczuć także przy zapytaniach typu „[brand] numer telefonu” lub „[brand] godziny otwarcia”. Uzupełnienie Google Moja Firma sprawi, ze odpowiednie informacje wyświetlą się zaraz na górze wyników wyszukiwania, błyskawicznie pozwalając internaucie poznać niezbędne informacje, nie rozpraszając jego uwagi na ewentualne przejrzenie konkurencyjnych ofert.
Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma?
Głównym warunkiem założenia wizytówki GMF jest posiadanie fizycznego adresu. I tu z miejsca należy wyjaśnić pewną istotną kwestię. Owszem, nie musi być to faktyczna placówka, w której jest prowadzona działalność. Równie dobrze może być to wirtualny adres, bądź adres rejestrowy.
Pamiętaj jednak, iż później właśnie ta lokalizacja będzie mieć wpływ na to, do jakiego miejsca Google „przywiąże” wizytówkę i w jakiej lokalizacji będzie się ona wyświetlać. Co za tym idzie, jeśli prowadzona przez Ciebie działalność skupia się na zupełnie innej lokalizacji, taka wizytówka może nie być zbyt pomocna. Owszem, może pojawić się dla zapytań ściśle związanych z brandem (o ile oczywiście nie będzie więcej firm z podobną nazwą), ale jeśli chcesz pojawiać się w mapkach dołączanych do wyników lokalnych, musisz podać miejsce siedziby jako takiej.
Proces zakładania wizytówki w Google Moja Firma
Całą operację zaczynamy od wejścia na adres https://www.google.com/intl/pl_pl/business/. To właśnie tam rozpoczyna się proces rejestracji wizytówki Google Maps. Aby jednak tego dokonać, potrzebne jest konto usługowe Google. Może być to konto na Gmailu, ale też dowolne inne zespolone z usługami Google.
Tu od razu sugestia – staraj się nie używać pierwszego lepszego z dostępnych kont. Zdecydowanie do założenia wizytówki warto wykorzystać własny e-mail firmowy. W razie ewentualnych problemów będzie to stanowić dodatkowe zabezpieczenie na wypadek na przykład problemów z bezpieczeństwem, czy utratą kontroli nad tym, ile osób posiada możliwość edycji. Nad własnym kontem po prostu masz największą kontrolę.
Wszystko jasne? No to przystępujemy do dzieła!
Po zalogowaniu się możemy rozpocząć korzystanie z kreatora wizytówki. Ten zaś wita nas ekranem, na którym możemy wprowadzić nazwę swojej firmy.
Tu uwaga – nie jest to miejsce odpowiednie do skupiania się wyłącznie na słowach kluczowych. To nie nagłówek H1 na stronie internetowej. Najlepiej, aby nazwa pasowała do Twojego brandu, a ewentualne dopiski, choć możliwe i nieraz pomocne, powinny zostać wprowadzone w sposób nieinwazyjny i z wyczuciem.
W następnym kroku wybierasz kategorię swoich usług, w czym kreator pomaga za pomocą mechanizmu autouzupełniania wprowadzanego tekstu. Nie możesz niestety skorzystać z rozwijanej listy gotowych propozycji, co w przypadku niektórych branż może wprowadzić nieco zamieszania. Niemniej zazwyczaj baza podpowiedzi Google Moja Firma jest na tyle duża, że szybko znajdziesz coś, co będzie odpowiadało działalności Twojego przedsiębiorstwa.
Gdy i to jest gotowe, musisz wybrać, czy chcesz podać adres, w którym znajduje się siedziba firmy. Możliwości są dwie. Jedna to wskazanie takowego (oraz opcjonalnie zaznaczenie możliwości obsługi klientów również poza siedzibą). Druga to wprowadzenie do kreatora wizytówki informacji o obszarach, na których obsługujesz swoich klientów.
Pozostaje uzupełnienie numeru telefonu oraz adresu firmowej strony internetowej i… można przejść do etapu weryfikacji wizytówki GMF.
Jak wygląda weryfikacja wizytówki Google Moja Firma?
Zdarza się, że w panelu Google pojawiają się kilka możliwych form weryfikowania nowo założonej wizytówki, w wielu przypadkach zostanie narzucony jeden – potwierdzenie za pomocą kodu PIN wysyłanego na fizyczny adres, który wcześniej został podany w kreatorze. Niestety, ta opcja oznacza konieczność dłuższego oczekiwania, aż przesyłka od wyszukiwarkowego giganta dotrze za pośrednictwem tradycyjnej poczty. Co gorsza – zdarza się, że gdzieś po drodze zaginie, jeśli więc po dwóch-trzech tygodniach widokówka nie dotarła, należy skorzystać z opcji ponownej wysyłki.
Samo konto, zanim proces weryfikacji zostanie sfinalizowany, można swobodnie zarządzać, wprowadzać do niego nowe informacje, bądź modyfikować te już w nim obecne. Jednak dopiero wprowadzenie kodu PIN w panelu Google sprawi, że zacznie się ona pojawiać w wynikach wyszukiwania.
Zdarza się, że konto Google Moja Firma pozwala także na weryfikację telefoniczną. Nie dzieje się to zbyt często, jednak w takiej sytuacji wystarczy odebrać po kilku minutach telefon i przepisać podany przez automat numer potwierdzający. To oczywiście znacznie szybsza droga, niestety – trudno określić, co należy zrobić, aby Google udostępniło je akurat w przypadku konkretnej firmy.
Czy możliwe jest podanie lokalizacji niestandardowej?
Stworzenie wizytówki Google Moja Firma zasadniczo jest proste, ale zdarzają się sytuacje nietypowe – na przykład gdy siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w miejscu, które dopiero niedawno powstało lub na ulicy, która ledwo co zmieniła nazwę i w bazie map Google jeszcze nie ma aktualnych informacji.
Na szczęście mechanizm wizytówek umożliwia samodzielne wskazanie miejsca, w którym znajduje się Twoja firma. Tu jednak zaznaczmy ewentualną kreatywność w tym zakresie, dane po jakimś czasie i tak zostaną zweryfikowane, więc trzymajmy się realnie istniejącego adresu.
Co jeśli wizytówka już istnieje, ale nie należy do Ciebie?
Zdarzają się sytuacje, gdy wizytówka Twojej firmy już w wyszukiwarce istnieje. Może się tak dziać w sytuacjach, w których na przykład założył ją wcześniej któryś z pracowników lub zewnętrzna firma (na przykład tworząca stronę internetową). Jeśli wiesz, do kogo się zwrócić, możesz po prostu poprosić o przekazanie dostępów i praw do zarządzania.
Gdyby okazało się, że powyższe jest niemożliwe, istnieje i inna droga – oficjalna procedura przejęcia lub usunięcia nieautoryzowanej wizytówki. Pełen opis aktualnie obowiązujących zasad postępowania w takim przypadku podaje samo Google na stronie https://support.google.com/business/answer/4566671?hl=pl&ref_topic=4596754
Czy warto ukrywać niektóre dane w wizytówce Google Moja Firma?
Może się zdarzyć sytuacja, w której z jakiegoś powodu będziesz chcieć ukryć część informacji na temat Twojej firmy. Przykładowo przeciążenie infolinii może sprawić, ze zaczniesz rozważać usunięcie numeru telefonu. Teoretycznie może to zadziałać, ale kryje się w tym pewna pułapka.
Po pierwsze, pamiętaj że jeśli numer był już kiedyś dostępny, internauci mogą się nim i tak dzielić i może on się pojawić gdzieś wysoko w wynikach wyszukiwania organicznego.
Po drugie – wizytówka wyświetlana z boku wyników wyszukiwania zawiera opcję przesłania sugestii przez internautów. Co prawda informacje tego typu są oznaczone jako dostarczone z zewnątrz, ale mogą stać się przyczyną problemów. Jakich? Otóż pół biedy, jeśli w ten sposób zostanie wprowadzony prawdziwy numer, który chciałeś schować. Gorzej, jeżeli zasugerowane zostaną informacje błędne.
Jest jednak i trzecie zagrożenie. O ile potencjalni klienci po prostu się nie dodzwonią, o tyle ci, którzy już korzystali z Twoich usług, mogą zacząć komentować sytuację w social mediach – a to oznacza utratę kontroli nad sytuacją.
Krótko mówiąc, w większości sytuacji lepiej trzymać podstawowe informacje na miejscu.
Wizytówka Google Moja Firma to coś więcej, niż podstawowe dane
Korzystając z usług Google, dostarczanych w panelu wizytówki GMF, można nieco zaszaleć i dostarczyć potencjalnym klientom naprawdę dużej dawki informacji.
Oprócz dłuższych opisów możliwe jest dodawanie na przykład materiałów wideo, czy wprowadzenie „nowy informacji”, czyli swego rodzaju aktualności, w których można umieścić specjalne oferty w formie graficznej, z krótkim podpisem i opcjonalnie linkiem do przypisanej im podstrony Twojego serwisu.
Takie aktualności wyświetlają się tylko przez określony, zdefiniowany w panelu Google Moja Firma czas, ale stanowią ciekawy sposób na dodatkowe uatrakcyjnienie sposobu prezentacji wizytówki.
Inną funkcją oferowaną przez Google są recenzje (Google reviews), które może wystawić każdy użytkownik chcący wyrazić swoją opinię o firmie. Ważne jest, aby nie pozostawiać recenzji bez odpowiedzi, gdyż mają one wpływ nie tylko na opinię o Twojej firmie i decyzje zakupowe klientów, ale także na to, jak Twoja firma będzie pozycjonować się w wynikach wyszukiwania.
Liczba i jakość Google Reviews to drugi najważniejszy czynnik według którego Google pozycjonuje wizytówki w tzw. Local Packu, czyli sekcji, w której można odnaleźć interesujące Cię biznesy (np. fryzjer) w danej okolicy.
Im więcej pozytywnych opinii użytkowników o Twojej firmie, tym wyżej Google wyświetli wizytówkę Twojej firmy na liście miejsc wyświetlanych w Local Packu.
Warto zachęcać klientów do pozostawienia pozytywnych recenzji w Google, ale przede wszystkim należy pamiętać o odpowiadaniu na każdą, nawet najbardziej negatywną opinię.
Może okazać się to skomplikowane, jeśli posiadasz wiele lokalizacji w Google, i aby odpowiedzieć na wszystkie opinie musisz przełączać się między kontami i śledzić powiadomienia oddzielnie dla każdego z nich. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy narzędzi, które zbierają opinie ze wszystkich Twoich wizytówek Google w jednym miejscu. Przykładem takiego rozwiązania jest rodzimy NapoleonCat.
Warto też wspomnieć, że w przypadku niektórych branż w GMF możliwe jest podanie specyficznych dla nich informacji. Przykładowo firmy gastronomiczne mogą uzupełnić w panelu informacje, skąd można zamówić dostawę jedzenia.
Zaktualizowano: 2021-11-03