Google Moja Firma - jak dodać firmę i utworzyć wizytówkę Google

Jak dodać firmę do Google Moja Firma
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z e-biznesem, tworzenie wizytówki w Google Moja Firma może Ci się wydawać czymś skomplikowanym. Na szczęście w praktyce sprawa jest całkiem prosta. W tym poradniku dowiesz się, co należy zrobić, aby zaistnieć w GMF, stać się właścicielem wizytówki Google Maps i ułatwić potencjalnym klientom odnalezienie Twojej strony.
Ponad 35800 portali, 11500 influencerów, 660 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

W przypadku biznesów ukierunkowanych na działania lokalne posiadanie wizytówki oraz możliwość pojawienia się na Mapach Google dodawanych do wyników to kluczowa kwestia. Jeśli miejscowość należy do mniejszych, a konkurencja jest niewielka, posiadanie wizytówki może sprawić, że w zapytaniach lokalnych zgarnie się niemal wszystkie kliknięcia organiczne. W przypadku dużych miejscowości, w których o swoje walczyć będzie więcej firm, obecność w GMF pozwoli efektywnie walczyć o potencjalnych klientów.

Należy też pamiętać, że wizytówka Google to nie tylko kwestia walki o uwagę internauty, który dopiero szuka usług z danej branży. To także wsparcie dla klientów, którzy już się zdecydowali na Twoje usługi, a w danej chwili chcą sprawdzić Twoją lokalizację. A ponieważ nie zawsze pamiętają adres witryny, niejednokrotnie po prostu wpisują w Google jej nazwę. W takiej sytuacji skonfigurowane konto GMF pozwoli wyświetlić im dokładnie to, czego szukają.

Mapy i wizytówki w wyszukiwarce Google

Zauważ, że nawet przy ogólnych zapytaniach mających charakter lokalny, mapka może pozwolić na podjęcie decyzji nawet bez klikania w samą stronę. Może to dotyczyć w szczególności gastronomii, ale nie tylko. Znaczenie będzie mieć także i wtedy, gdy po ktoś po prostu się śpieszy lub zależy mu na tym, aby nie chce zbyt dużo „wędrować” po mieście.

Wizytówka Google Moja Firma to nie tylko Mapy Google

Obecność w mapach i wynikach wyróżnionych poprzez przypięcie do nich już samo w sobie stanowi sporą wartość, ale to nadal nie wszystko. Wizytówki Google Moja Firma w przypadku zapytań związanych z firmowym brandem pozwalają na ekspozycję mnóstwa dodatkowych informacji w panelu bocznym.

Mowa tu między innymi o zdjęciach, filmach, opiniach internautów (nie tylko przewodników lokalnych Google, ale i z innych źródeł, na przykład z Facebooka), godzin otwarcia, natężenia ruchu w lokalu, pytań i odpowiedzi oraz wiele innych danych. Krótko mówiąc potencjał jest tu naprawdę ogromny.

Wizytówka Google Moja Firma - Dobra Karma

Co ciekawe, wpływ wizytówki można odczuć także przy zapytaniach typu „[brand] numer telefonu” lub „[brand] godziny otwarcia”. Uzupełnienie Google Moja Firma sprawi, ze odpowiednie informacje wyświetlą się zaraz na górze wyników wyszukiwania, błyskawicznie pozwalając internaucie poznać niezbędne informacje, nie rozpraszając jego uwagi na ewentualne przejrzenie konkurencyjnych ofert.

Godziny otwarcia pobierane z wizytówki firmy

Jak założyć wizytówkę w Google Moja Firma?

Głównym warunkiem założenia wizytówki GMF jest posiadanie fizycznego adresu. I tu z miejsca należy wyjaśnić pewną istotną kwestię. Owszem, nie musi być to faktyczna placówka, w której jest prowadzona działalność. Równie dobrze może być to wirtualny adres, bądź adres rejestrowy.

Pamiętaj jednak, iż później właśnie ta lokalizacja będzie mieć wpływ na to, do jakiego miejsca Google „przywiąże” wizytówkę i w jakiej lokalizacji będzie się ona wyświetlać. Co za tym idzie, jeśli prowadzona przez Ciebie działalność skupia się na zupełnie innej lokalizacji, taka wizytówka może nie być zbyt pomocna. Owszem, może pojawić się dla zapytań ściśle związanych z brandem (o ile oczywiście nie będzie więcej firm z podobną nazwą), ale jeśli chcesz pojawiać się w mapkach dołączanych do wyników lokalnych, musisz podać miejsce siedziby jako takiej.

Proces zakładania wizytówki w Google Moja Firma

Całą operację zaczynamy od wejścia na adres https://www.google.com/intl/pl_pl/business/. To właśnie tam rozpoczyna się proces rejestracji wizytówki Google Maps. Aby jednak tego dokonać, potrzebne jest konto usługowe Google. Może być to konto na Gmailu, ale też dowolne inne zespolone z usługami Google.

Proces dodawania firmy do GMF

Tu od razu sugestia – staraj się nie używać pierwszego lepszego z dostępnych kont. Zdecydowanie do założenia wizytówki warto wykorzystać własny e-mail firmowy. W razie ewentualnych problemów będzie to stanowić dodatkowe zabezpieczenie na wypadek na przykład problemów z bezpieczeństwem, czy utratą kontroli nad tym, ile osób posiada możliwość edycji. Nad własnym kontem po prostu masz największą kontrolę.

Wszystko jasne? No to przystępujemy do dzieła!

Wpisz nazwę, która najlepiej opisuje Twoją firmę

Po zalogowaniu się możemy rozpocząć korzystanie z kreatora wizytówki. Ten zaś wita nas ekranem, na którym możemy wprowadzić nazwę swojej firmy.

Tu uwaga – nie jest to miejsce odpowiednie do skupiania się wyłącznie na słowach kluczowych. To nie nagłówek H1 na stronie internetowej. Najlepiej, aby nazwa pasowała do Twojego brandu, a ewentualne dopiski, choć możliwe i nieraz pomocne, powinny zostać wprowadzone w sposób nieinwazyjny i z wyczuciem.

W następnym kroku wybierasz kategorię swoich usług, w czym kreator pomaga za pomocą mechanizmu autouzupełniania wprowadzanego tekstu. Nie możesz niestety skorzystać z rozwijanej listy gotowych propozycji, co w przypadku niektórych branż może wprowadzić nieco zamieszania. Niemniej zazwyczaj baza podpowiedzi Google Moja Firma jest na tyle duża, że szybko znajdziesz coś, co będzie odpowiadało działalności Twojego przedsiębiorstwa.

Gdy i to jest gotowe, musisz wybrać, czy chcesz podać adres, w którym znajduje się siedziba firmy. Możliwości są dwie. Jedna to wskazanie takowego (oraz opcjonalnie zaznaczenie możliwości obsługi klientów również poza siedzibą). Druga to wprowadzenie do kreatora wizytówki informacji o obszarach, na których obsługujesz swoich klientów.

Pozostaje uzupełnienie numeru telefonu oraz adresu firmowej strony internetowej i… można przejść do etapu weryfikacji wizytówki GMF.

Jak wygląda weryfikacja wizytówki Google Moja Firma?

Zdarza się, że w panelu Google pojawiają się kilka możliwych form weryfikowania nowo założonej wizytówki, w wielu przypadkach zostanie narzucony jeden – potwierdzenie za pomocą kodu PIN wysyłanego na fizyczny adres, który wcześniej został podany w kreatorze. Niestety, ta opcja oznacza konieczność dłuższego oczekiwania, aż przesyłka od wyszukiwarkowego giganta dotrze za pośrednictwem tradycyjnej poczty. Co gorsza – zdarza się, że gdzieś po drodze zaginie, jeśli więc po dwóch-trzech tygodniach widokówka nie dotarła, należy skorzystać z opcji ponownej wysyłki.

Samo konto, zanim proces weryfikacji zostanie sfinalizowany, można swobodnie zarządzać, wprowadzać do niego nowe informacje, bądź modyfikować te już w nim obecne. Jednak dopiero wprowadzenie kodu PIN w panelu Google sprawi, że zacznie się ona pojawiać w wynikach wyszukiwania.

Zdarza się, że konto Google Moja Firma pozwala także na weryfikację telefoniczną. Nie dzieje się to zbyt często, jednak w takiej sytuacji wystarczy odebrać po kilku minutach telefon i przepisać podany przez automat numer potwierdzający. To oczywiście znacznie szybsza droga, niestety – trudno określić, co należy zrobić, aby Google udostępniło je akurat w przypadku konkretnej firmy.

Czy możliwe jest podanie lokalizacji niestandardowej?

Stworzenie wizytówki Google Moja Firma zasadniczo jest proste, ale zdarzają się sytuacje nietypowe – na przykład gdy siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w miejscu, które dopiero niedawno powstało lub na ulicy, która ledwo co zmieniła nazwę i w bazie map Google jeszcze nie ma aktualnych informacji.

Na szczęście mechanizm wizytówek umożliwia samodzielne wskazanie miejsca, w którym znajduje się Twoja firma. Tu jednak zaznaczmy ewentualną kreatywność w tym zakresie, dane po jakimś czasie i tak zostaną zweryfikowane, więc trzymajmy się realnie istniejącego adresu.

Co jeśli wizytówka już istnieje, ale nie należy do Ciebie?

Zdarzają się sytuacje, gdy wizytówka Twojej firmy już w wyszukiwarce istnieje. Może się tak dziać w sytuacjach, w których na przykład założył ją wcześniej któryś z pracowników lub zewnętrzna firma (na przykład tworząca stronę internetową). Jeśli wiesz, do kogo się zwrócić, możesz po prostu poprosić o przekazanie dostępów i praw do zarządzania.

Gdyby okazało się, że powyższe jest niemożliwe, istnieje i inna droga – oficjalna procedura przejęcia lub usunięcia nieautoryzowanej wizytówki. Pełen opis aktualnie obowiązujących zasad postępowania w takim przypadku podaje samo Google na stronie https://support.google.com/business/answer/4566671?hl=pl&ref_topic=4596754

Czy warto ukrywać niektóre dane w wizytówce Google Moja Firma?

Może się zdarzyć sytuacja, w której z jakiegoś powodu będziesz chcieć ukryć część informacji na temat Twojej firmy. Przykładowo przeciążenie infolinii może sprawić, ze zaczniesz rozważać usunięcie numeru telefonu. Teoretycznie może to zadziałać, ale kryje się w tym pewna pułapka.

Po pierwsze, pamiętaj że jeśli numer był już kiedyś dostępny, internauci mogą się nim i tak dzielić i może on się pojawić gdzieś wysoko w wynikach wyszukiwania organicznego.

Po drugie – wizytówka wyświetlana z boku wyników wyszukiwania zawiera opcję przesłania sugestii przez internautów. Co prawda informacje tego typu są oznaczone jako dostarczone z zewnątrz, ale mogą stać się przyczyną problemów. Jakich? Otóż pół biedy, jeśli w ten sposób zostanie wprowadzony prawdziwy numer, który chciałeś schować. Gorzej, jeżeli zasugerowane zostaną informacje błędne.

Jest jednak i trzecie zagrożenie. O ile potencjalni klienci po prostu się nie dodzwonią, o tyle ci, którzy już korzystali z Twoich usług, mogą zacząć komentować sytuację w social mediach – a to oznacza utratę kontroli nad sytuacją.

Krótko mówiąc, w większości sytuacji lepiej trzymać podstawowe informacje na miejscu.

Wizytówka Google Moja Firma to coś więcej, niż podstawowe dane

Korzystając z usług Google, dostarczanych w panelu wizytówki GMF, można nieco zaszaleć i dostarczyć potencjalnym klientom naprawdę dużej dawki informacji.

Oprócz dłuższych opisów możliwe jest dodawanie na przykład materiałów wideo, czy wprowadzenie „nowy informacji”, czyli swego rodzaju aktualności, w których można umieścić specjalne oferty w formie graficznej, z krótkim podpisem i opcjonalnie linkiem do przypisanej im podstrony Twojego serwisu.

Wizytówkę Google Moja Firma można uzupełniać o aktualności

Takie aktualności wyświetlają się tylko przez określony, zdefiniowany w panelu Google Moja Firma czas, ale stanowią ciekawy sposób na dodatkowe uatrakcyjnienie sposobu prezentacji wizytówki.

Warto też wspomnieć, że w przypadku niektórych branż w GMF możliwe jest podanie specyficznych dla nich informacji. Przykładowo firmy gastronomiczne mogą uzupełnić w panelu informacje, skąd można zamówić dostawę jedzenia.

  • Autor: Marcin Opolski

    Copywriter

    Pozycjoner pamiętający czasy Infoseeka i copywriter z doświadczeniem dziennikarskim. Prywatnie pasjonat sportów wytrzymałościowych, zwłaszcza tych na dystansach ultra. W czasie wolnym pisuje opowiadania.

Wasze komentarze (19)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • jame

    Dziękuję bardzo, dzięki temu szczegółowemu samouczkowi pomyślnie dodałem swoją witrynę do Google.

    ballyabio.com

    2019-12-24, 08:41
  • Sebastian Żarnowski

    Bardzo ciekawy i wartościowy artykuł, który jest wart polecenia każdemu na początku swojej przygody z mapami. Obecnie cały proces dodawania firmy do Google wygląda nieco inaczej.

    Zależnie też od tego, czy działamy w siedzibie firmy lub na określonym obszarze cały proces będzie wyglądał inaczej.

    kampanieseo.pl

    2019-09-26, 13:42
  • Piotr Górniaczyk

    Nurtuje mnie pytanie, jak tworzy sie wizytówki Google dla działek budowlanych (np "osada zdrojowa" ma taką wizytówkię). Przecież w polu nie ma żadnego realnego adresu, na który mozna wysłac weryfikację, a wizytówki jakoś sa widoczne w Google(?)

    2019-03-26, 12:37
  • szuman

    Pocztówki nie wszystkie dochodzą, średnio 1 na 3 wysłane ginęła gdzieś w akcji i nie docierała do mnie.

    szuman.eu

    2019-01-28, 11:01
  • Marta

    Czy do założenia wizytówki na Google Firma trzeba mieć zarejestrowaną działalność?

    2018-05-05, 21:25
  • Gerard

    Artykuł przydatny, kiedyś pominąłem weryfikację pocztą - ciekawe ile jest osób co wybierają taką formę weryfikacji :)

    prawo-budowlane.info

    2018-02-18, 19:08
  • Piotrek

    Spotkałem się ostatnio z możliwością aktywacji wizytówki nie przez pocztówkę a przez konto GWT.

    gemini-it.pl

    2017-09-07, 11:52
  • Bartek

    >Tworzenie wizytówek na koncie gmail może być problematyczne w sytuacji gdy konto będzie >używane przez wiele osób lub nie będzie używane w ogóle – a jedynie do utworzenia wizytówki.

    Osobiście używam @gmail.com do tworzenia wizytówek klientów, łatwa integracja wszystkich usług Google, współdzielenie danych pomiędzy usługami. Konto Google zabezpieczam dodatkowym mailem oraz telefonem, dzięki czemu mam pewność, że go klient nie straci.

    ksiegaim.pl

    2017-07-28, 12:09
  • Rafał

    Warto zawsze pamiętać, że wizytówka Google Moja Firma jest darmowa dla wszystkich. Na rynku jest masa firm oferujących usługę stworzenia i prowadzenia wizytówki, ze skutkiem niestety różnym dla klientów - usługa tak naprawdę bardzo podobna jest do podobna do prowadzenia profili na FB czy Google+. Niektórzy działają w ten sposób że grożą usunięciem wizytówki z map Google - i tutaj jest największa patologia branżowa.
    Warto dodać zdjęcia - najlepiej do każdej kategorii!! Zauważyłem, że ilość zdjęć dodawanych sukcesywnie zwiększa ruch na www :) dalej duże firmy wymagają optymalizacji tej usługi. Można a nawet powinno się wykonać wirtualny spacer Google w Google Street View (za darmo) lub zamów rekomendowanego fotografa Google (odpłatnie)

    itimedia.eu

    2017-03-10, 15:14
  • Janusz

    No dobrze oczekuję na pocztówkę :)

    elektrotech24.pl

    2017-02-16, 14:12
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2016-06-13, 21:46
  • fisherman

    Przydatny wpis, wszystko klarownie i po kolei + świetny pomysł z dodaniem opcji wirtualnego spaceru:) Dzięki!

    printee.org

    2016-04-20, 12:52
  • Tomasz Stopka

    @Bartek - Profil Twojej firmy na G+ to w sumie takie jakby konto nadrzędne nad wizytówkami. Mając jeden profil G+ możesz mieć w zasadzie dowolną liczbę wizytówek GMF. Nie da się (a przynajmniej mnie nie jest znany sposób) posiadać TYLKO wizytówkę w Google Maps i nie mieć jednocześnie konta na G+. Przerabiałem to rok temu z własną firmową wizytówką :P

    2016-04-15, 21:33
  • Bartek

    Moja firma posiada już profil na Google+ ale nie ma jeszcze wizytówki na Mapie, można coś zrobić żeby nie powielać profili G+ tylko powiązać ten już istniejący z tworzoną wizytówką?

    2016-04-15, 08:38
  • Radek

    @Mariusz - przeważnie jest tak, że Google ustawia w wynikach OSTATNIE dodane zdjęcie. Co wtedy trzeba zrobić? Dodać kolejne zdjęcie, najlepiej w kategorii "Pozostałe zdjęcia" fotkę wejścia lub grafikę z logo. Załatwi sprawę. Powodzenia!

    neadoo.london

    2016-04-05, 13:01
  • Tomasz Stopka

    @Radosław Sobik - naciąganie ludzi na kilka stówek za uruchomienie GMF lub wmawianie jakiś dziwnych bajek na pewno powinno być tępione. Inaczej jednak ma się sprawa, gdy klient po prostu nie chce samemu założyć wizytówki :) Nie-technicznych klientów nie brakuje :)
    @Anulka - może być tak jak mówisz. Ja jeszcze jakoś nie natrafiłem na ten sposób weryfikacji nawet przy swoich stronach i wizytówkach :)
    @Mariusz - niestety nie mam informacji na ten temat :( Spróbuj może zapytać na forum Google dla Webmasterów :-) Tam jest mnóstwo osób które są bardzo na bieżąco z konkretnymi usługami Google :-)

    2016-04-05, 09:06
  • Mariusz

    Wszystko fajnie, ale ostatnio google przetasował zdjęcia i w branży obiektów hotelowych wrzucił na zdjęcie wizytówki w mapach losowe zdjęcie wnętrza obiektu. Po wejściu na wizytówkę, pofilowe jest już wybrane przez nas.

    Ktoś rozkminił, czy jest możliwe podmienienie tego zdjęcia? Po prostu google narzuca sam, które zdjęcie ma być zdjęciem profilowym wizytówki w mapach. Nie zawsze jest ono atrakcyjne na tyle co np zdjęcie samego obiektu. Jakaś dyktatura czy co? :)

    modrysowka.pl

    2016-04-04, 23:51
  • Anulka

    Ta trzecia opcja to chyba potwierdzenie przez Google Search Console :)

    2016-04-04, 19:09
  • Radosław Sobik

    Warto pamiętać, że wizytówka jest darmowa. Na rynku wiele firm oferujących usługę prowadzenie wizytówki i jej optymalizacje - usługa podobna do prowadzenia profilu w mediach społecznościowych. Uważamy na te, które straszą usunięciem wizytówki z map Google!!
    Warto dodać zdjęcia - najlepiej do każdej kategorii!! Zauważyłem, że ilość zdjęć nie szkodzi :) a firmy z czołówki mają ich sporo. Można też wykonać wirtualny spacer w technologii Google Street View - przykład: https://goo.gl/maps/46yDtF9rNk12

    radoslawsobik.pl

    2016-04-04, 15:25
Polecane artykuły
marketing szeptany
Marketing szeptany - praktyka SEO i narzędzia

Zastanawiasz się czym jest marketing szeptany? Jaka jest różnica pomiędzy buzz marketingiem, a „szeptanką”? Wszystkie wątpliwości pozycjonerów rozwieje nasz artykuł, w którym wyrażnie tłumaczymy jakie zadanie ma spełniac taka forma promocji strony na podstawie ciekawego narzędzia brandle.pl.

Jak poprawić błędy w sklepie internetowym
10 błędów w Twoim sklepie internetowym - zobacz, jak poprawić techniczne SEO!

W dobie ogromnej konkurencji i stale rozwijającej się wyszukiwarki warto zadbać o techniczne SEO strony. Link building i tworzenie atrakcyjnych treści przyjaznych dla wyszukiwarek to tylko część pracy przy optymalizacji e-sklepu. Często znacznie więcej działań trzeba wykonać w strukturze strony. Dowiedz się, jak uniknąć dziesięciu częstych błędów i poprawić techniczne SEO swojego sklepu internetowego.

Gooogle Knowledge Graph w SEO
Google Knowledge Graph – jak wpływa na SEO i co robić, żeby to wykorzystać

Głównym celem powstania wyszukiwarki jest możliwość znajdowania rzetelnych informacji w sieci. Nasze wyszukiwane słowa kluczowe są bardzo różne, a najważniejsza jest tak naprawdę ich intencja. Dzięki algorytmom semantycznym Google jest w stanie zaprezentować najlepsze zbiory danych, a nawet podać od razu wyszukiwaną przez nas informację. I to jest właśnie głównym celem budowania bazy wiedzy Google Knowledge Graph.