Artykuł sponsorowany

artykuł sponsorowany
Natłok reklam sprawia, że społeczeństwo coraz rzadziej czyta materiały promocyjne. Dobrym sposobem na przemycenie informacji o marce jest artykuł sponsorowany. Jak sprawić, by czytelnik dobrnął do końca tekstu i zainteresował się reklamowanym produktem? Zanim przystąpi się do pisania artykułu, warto zaczerpnąć kilku rad.
Ponad 4400 portali, 3500 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Na pierwszy rzut oka

W erze informacji człowiek jest bombardowany coraz większą ilością przekazów, dlatego podstawą jest wyróżnienie się. To, że artykuł będzie promowany na stronie głównej portalu albo znajdzie się na jednej z pierwszych stron gazety nie gwarantuje jeszcze sukcesu. Jaką przynętę wybrać, by łowy klientów zakończyły się sukcesem? W przypadku promocji w serwisach internetowych o tym, czy czytelnik przejdzie do strony z artykułem, decyduje krótki lead opatrzony zdjęciem, a niekiedy tylko tytuł. Kilkanaście słów, bez których dalsze rady właściwie nie mają sensu.

Jaka powinna być zajawka, by czytelnik kliknął frazę „Czytaj więcej”?

  • Nie powinna zajmować więcej niż 2 linijki tekstu
  • Musi być interesująca – dowcipna, szokująca lub intrygująca
  • Musi stanowić istotę całego artykułu
  • Ma przekazać, o czym będzie tekst, a jednocześnie nie zdradzać wszystkiego, tak aby czytelnikowi nie wystarczyło przeczytanie nagłówka
  • Może być cytatem albo pytaniem, na które później odpowiadamy

Jeśli czytelnik nacisnął magiczny guzik i przeszedł do podstrony z artykułem, pierwszy etap zaliczony. Jednak do zamierzonego efektu jeszcze długa droga. Co dalej?

artykuł sponsorowany - opracowanie treści
 

W pogoni za tematem

Tekst musi być przede wszystkim wartościowy pod kątem merytorycznym. Powinien odnosić się do tematów aktualnych i interesujących dla potencjalnych klientów. W niektórych branżach bardzo ciężko o to, by stworzyć ciekawy tekst związany z produktem, jednak nie ma rzeczy niemożliwych. Nawet płytki ceramiczne można wkomponować w artykuł o luksusowych łaźniach, a kłódki zareklamować pisząc o mostach zakochanych.

Osoba, która podejmuje się napisania tekstu powinna doskonale znać produkt, ale prezentować go nie z pozycji eksperta, a przeciętnego użytkownika. Jeśli od razu zasypiemy czytelnika tysiącem szczegółów technicznych urządzenia, małe prawdopodobieństwo, że komunikat będzie dla niego czytelny. Trzeba pamiętać, że wśród osób odwiedzających portale internetowe, a także czytających gazety, nie wszyscy mają stopień naukowy doktora. Z tym wiąże się też kolejna zasada.

 

Słownikowe potyczki

Tekst powinien być napisany prostym językiem. Wielokrotnie złożone, przesycone trudnymi słowami zdania są zarezerwowane dla literatury. Zaleca się także unikanie obcych zwrotów i patetycznych wyrażeń. Język komunikatu jest bardzo ważny, dlatego jest kilka zasad, które należy przestrzegać:

  • Niedozwolone są jakiekolwiek błędy ortograficzne, stylistyczne i składniowe. Warto pamiętać, że autokorekta w edytorze nie poprawia wszystkiego!
  • Aby tekst dotarł do odbiorcy lepiej zastosować stronę czynną
  • Lepiej użyć czasu teraźniejszego
  • Warto zastosować twierdzenia pozytywne. Dla przykładu zamiast formy „Chleb pełnoziarnisty nie jest kaloryczny”, można użyć słów „Chleb pełnoziarnisty jest dietetyczny”
  • Nie powinno się nadużywać przyjacielskich zwrotów do adresata, a także form potocznych

 

Forma w parze z treścią

Kiedy ktoś kupuje w prezencie czekoladki, patrzy nie tylko na to, jak będą smakować, ale także na opakowanie. Mimo że w artykule sponsorowanym najważniejsza jest treść, warto zwrócić uwagę także na to, by przyciągał formą prezentacji. Dzięki temu będzie nie tylko bardziej atrakcyjny, ale ułatwi przyswojenie informacji. Pierwszą zasadą jest czytelna prezentacja materiału. Tekst powinien być podzielony na akapity. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie śródtytułów przed każdą logiczną częścią. Aby przedstawić statystyki, albo w przejrzysty sposób zaprezentować informacje trudniejsze do przyswojenia warto wykorzystać infografiki – wykresy, diagramy, tabelki albo schematy. Obowiązkowe są także zdjęcia. Ważne, aby grafika odzwierciedlała to, co opisuje autor tekstu. W zależności od medium w którym publikujemy tekst możemy także zamieścić materiał multimedialny lub odsyłacz do strony na której się znajduje. Podstawą jest, aby zachować umiar. Elementy graficzne mają pomóc w odbiorze komunikatu, a nie zdominować treść.

Kolejna reguła, która powinna towarzyszyć każdemu autorowi tekstu, nie tylko sponsorowanego, to budowanie artykułu na bazie odwróconej piramidy. Na samym początku powinny znaleźć się najważniejsze informacje, zaś kolejne akapity powinny być uzupełnieniem. Jeśli tekst będzie zbudowany według takiej zasady, nawet w przypadku gdy czytelnik nie dotrze do końca, zrozumie przekaz. Ten model okaże się też pomocny, gdy tekst będzie zbyt długi. Wtedy zamiast przebudowy całego artykułu wystarczy obciąć jeden z akapitów.

 

Przeczytaj i kup

W artykule „Etyczny Artykuł Sponsorowany” wspomniano już o tym, że zgodnie z Prawem Prasowym materiał sponsorowany powinien być opisany i wyodrębniony spośród innych tekstów. Mimo to nie powinien się od razu kojarzyć z działaniami marketingowymi. Przede wszystkim warto zachować obiektywizm i bezstronność. Ciężko promować produkt bez sugerowania opinii, warto jednak pozostawić wybór czytelnikowi. Podstawą jest opisanie realnych korzyści produktu, a także jego praktycznego zastosowania dla potencjalnego klienta. Jako przykład można podać artykuł dotyczący eleganckich telefonów komórkowych dla kobiet. Zamiast opisywać parametry, skalę produkcji itp., warto użyć argumentów, które czytelniczki od razu dostosują do siebie. Można wspomnieć, że jedną z funkcji jest lusterko, albo ściszanie dzwonka przy potrząśnięciu torebką. Najważniejsze, aby ktoś, kto czyta artykuł, poczuł naturalną chęć zakupu produktu.

Nazwa „artykuł sponsorowany” jest w pewnym stopniu paradoksalna. Z jednej strony coś obiektywnego, rzetelnego, pisanego przez profesjonalnego dziennikarza, z drugiej tekst zachęcający do zakupu. Z racji tego, że materiał sponsorowany jest reklamą, powinien być budowany w oparciu o model AIDA. Nazwa ta pochodzi od angielskich słów Attention, Interest, Desire i Action. Tekst musi przyciągać uwagę, zainteresować, następnie przekonać potencjalnego klienta, że produkt jest mu potrzebny i w efekcie skłonić go do działania.

 

Ostatnia korekta

To już prawie koniec... W pliku zapisaliśmy gotowy artykuł do publikacji. Nie zaszkodzi jednak przeczytać go jeszcze raz. Przekonanie o własnej nieomylności jest błędne, dlatego warto też poprosić kolegę z biurka obok, by rzucił okiem na tekst. Nawet najmniejszy mankament może razić czytelnika i zniechęcić go do dalszej lektury tekstu.

Pisanie dobrych artykułów, które przynoszą mierzalne zyski jest kwestią długoletniej praktyki. Powyższe rady mogą okazać się zbędne, jeśli ktoś opracował swój własny sposób zainteresowania czytelnika. Niektórych kwestii nie można jednak pominąć, dlatego warto czasem powrócić i przypomnieć sobie vademecum dobrego artykułu sponsorowanego.

Wasze komentarze (9)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Tomek

    Moim zdaniem przemyślany tytuł to spory plus do dalszej treści, jeśli będzie trafny, jeśli dobrze opisze zawartość artykułu i oczywiście będxzie chwytliwy to artykuł się sprzeda i może wygenerować jakiś ruch. ingai.pl

    2018-05-25, 19:29
  • Adi

    Super poradnik. Zgadzam się w całości z autorem. Ale czy każdy jest w stanie sam napisać taki artykuł? angliabus.pl

    2018-03-01, 11:21
  • Marcin

    Jedna sprawa to jaki tekst przygotujemy, druga - gdzie go opublikujemy. Sporo osób przygotowuje super teksty i zamieszcza je na stronach - krzakach, stworzonych tylko po to, żeby autor zarobił na publikacji. Aby artykuł coś dał musi znaleźć się grupa czytelników, która go przeczyta! dopilar.pl

    2018-01-17, 10:57
  • Dominik

    Dobry artykuł. Jedynie co mógłbym jeszcze zasugerować to warto było by jeszcze w artykule nieco czasu poświęcić na narzędzia, które są przydatne dla piszących artykuły (niezależnie jakie), chodzi głównie o aplikacje takie jak Antyplagiat, tudzież pozwalające na dobrą organizację czasu pracy jak np. TO DO. O edytorach tekstu to nie wspomnę, chociaż to akurat banał. drukarniapolska.pl

    2018-01-10, 13:55
  • Wojtek

    Ciekawy artykuł. Sam zaczynam się rozglądać za tą metodą marketingu. Niestety, tradycyjne linki z katalogów nie są już używane przez zwykłych użytkowników a i sam google przestaje na nie zwracać uwagę... Jednocześnie pojawia się problem, gdzie takie artykuły zamieszczać. W przypadku niszowej działalności jest mała szansa, że na danym portalu znajdzie się klient zainteresowany naszym produktem. A portali tematycznych oferujących możliwość zamieszczenia artykułu jest niewiele... tfp-foto.slask.pl

    2017-08-14, 18:41
  • Marek

    W 100% zgadzam się z autorką odnośnie zajawki, iż nie powinna być zbyt długa i musi zainteresować czytelnika. To troszkę jak tytuł w ogłoszeniu biznesowym, aby znaleźć inwestora lub partnera biznesowego musimy go zainteresować już samym tytułem lub właśnie zajawką. Ważne jest także dobrze dobrane zdjęcie, które albo szokuje i zaciekawia, albo jest mocno związane z tematyką biznes oferty. ogloszenia.ispolka.pl

    2017-06-13, 18:57
  • Tadeusz Korach

    Często jednak można spotkać się z tym, że artykuł sponsorowany mylony jest z reklamą natywną. Niektórzy uważają, że to jest to samo, może ze względu na to, iż zasady pisania tekstów są uniwersalne i różni je w zasadzie stopień nasycenia przekazem reklamowym. infotelecom.pl

    2016-04-27, 12:01
  • Anna

    Zgadzam się z Panią Aleksandrą, że polskie artykuły sponsorowane w końcu nie odbiegają od tego, jak to się robi w innych krajach od wielu lat. Wiele jeszcze pozostaje do życzenia, ale już jest coraz lepiej, oby tak dalej :) sevana.pl

    2016-03-01, 13:48
  • Aleksandra Niedzielska

    W ogóle mam takie wrażenie, że artykuły sponsorowane (może w dużej mierze dzięki waszej stronie) mocno się w ostatnim roku ucywilizowały. Może się mylę, ale autentycznie widzę i coraz lepszą jakość takich treści i coraz większe zyski z ich umieszczania.
    Bez wstydzenia się za to, co publikujemy.
    Pięknie. aleksandraniedzielska.pl

    2015-02-18, 17:19
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Dziennikarz a copywriter
Dziennikarz a copywriter – czym się różnią?

Choć na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że zawody copywritera i dziennikarza są niemal identyczne, to w rzeczywistości bardzo wiele je dzieli. Owszem, ich praca z pozoru wygląda bardzo podobnie. Przy bliższym spojrzeniu stają się jednak widoczne drobne, ale wciąż niezmiernie ważne różnice... o których więcej w artykule.