Instrukcja obsługi Google Search Console

Google Search Console - Narzędzia dla Webmasterów od Google
Google Search Console to narzędzie od Google bardzo pomocne podczas prac służących optymalizacji stron w wyszukiwarce. Często jednak nieznajomość jego funkcji lub ich nieodpowiednie zastosowanie może skutkować spadkiem ruchu na stronie. Poniżej znajdziecie instrukcję. Krok po kroku przedstawiamy możliwości, z uwzględnieniem całej funkcjonalności Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools).
Ponad 4100 portali, 4200 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Google Search Console to narzędzie dostarczane przez Google pozwalające na monitorowanie własnych, zweryfikowanych w nim stron internetowych, w wynikach wyszukiwania Google. Google Search Console, jeszcze do niedawna nazwany Google Webmaster Tools, pozwala także na monitorowanie działania strony, w tym jej dostępności dla użytkowników. Jest jedyną platformą, poprzez którą moderatorzy wyszukiwarki jak i same algorytmy wyszukiwarki, są w stanie komunikować się z webmasterem.

Mimo tego, że GSC jest darmowym i bardzo popularnym narzędziem cześć jego funkcji jest wciąż mało znana. W tej publikacji postaramy się przybliżyć wszystkie opcje i funkcje Google Search Console.

Zanim jednak zaczniemy omawiać poszczególne funkcje, przejdźmy przez proces weryfikacji naszej strony w tym narzędziu. Posiadanie konta w Google Search Console jest bezużyteczne jeżeli nie posiadamy zweryfikowanych w nim witryn.

Jeżeli w ogóle zastanawiasz się, dlaczego Google Search Console warte jest uwagi w procesie pozycjonowania strony internetowej, koniecznie przeczytaj nasz artykuł o tym, czym jest pozycjonowanie.

 

Spis treści

1. Weryfikacja witryny w Google Search Console

2. Ogólny przegląd narzędzia

3. Dostępne opcje w bocznym menu

3.1 Wiadomości

3.2 Stan w wyszukiwarce

3.3 Ruch związany z wyszukiwaniem

3.4 Indeks Google

3.5 Indeksowanie

3.6 Pozostałe

4. Omówienie widoków

4.1 Stan w wyszukiwarce

4.1.1 Dane strukturalne

4.1.2 Marker danych

4.1.3 Udoskonalenia HTML

4.1.4 Link witryny

4.1.5 Przyspieszone strony mobilne AMP

4.2 Ruch związany z wyszukiwaniem

4.2.1 Analityka wyszukiwania

4.2.2 Linki do Twojej witryny

4.2.3 Linki wewnętrzne

4.2.4 Ręczne działania

4.2.5 Kierowanie międzynarodowe

4.2.6 Obsługa na urządzenia mobilnych

4.3 Indeks Google

4.3.1 Stan indeksowania

4.3.2 Słowa kluczowe w treści

4.3.3 Zablokowane zasoby

4.3.4 Usuń adresy URL

4.4 Indeksowanie

4.4.1 Błędy indeksowania

4.4.2 Statystyki indeksowania

4.4.3 Pobierz jako Google

4.4.4 Tester pliku robots.txt

4.4.5 Mapa witryny

4.4.6 Parametry w URL-ach

4.5 Problemy dotyczące bezpieczeństwa

4.6 Inne zasoby


1. Weryfikacja witryny


Zaczynamy od wejścia na stronę główną Google Search Console: https://www.google.com/webmasters/. Klikamy „Zaloguj się” w górnej belce menu i docieramy do naszego konta Google Search Console. Jeżeli nie posiadasz jeszcze żadnej witryny, listing stron będzie pusty.

Dodać stronę możesz w tym miejscu:

Widok główny narzędzi dla Webmasterów w Google Search Console

 

Kliknięcie „Dodaj” spowoduje otworzenie okna, w które wpisać możemy adres naszej strony. Strona musi być dostępna w Internecie to znaczy, że nie da się dodać wersji developerskiej czy działającej po wpisaniu hasła.

Weryfikacja strony w Google Search Console

Od razu warte zaznaczenia jest – co i tak później zostanie opisane w otrzymanym od Google mailu – że warto dodać do GSC stronę w wersji www.mojadomena.pl oraz domena.pl (bez www). Dzięki temu możemy poinformować Google o preferowanej przez nas domenie. Warto śledzić maile otrzymywane od Google Search Console. Pojawia się tam wiele cenny uwag oraz informacji które warto wziąć sobie do serca. 

Po kliknięciu „Dalej” pojawi się najważniejszy moment dodawania strony – weryfikacja jej posiadania. Weryfikacja strony jest bardzo ważna, ponieważ w GSC dostępnych jest wiele danych, które można wykorzystać do lepszej promocji strony lub do zablokowania strony w wynikach wyszukiwania.


Google Search Console zawsze stara się wyświetlić na początek teoretycznie najłatwiejszy sposób weryfikacji:

Sposoby weryfikacji strony w Google Webmaster Tools

Dodanie pliku na serwer gdzie znajduje się strona nie zawsze jest możliwe. Dotyczy to w szczególności zamkniętych platform blogowych (blogger), albo też tych osób, które po prostu nie mają zbyt dużej wiedzy technicznej.

Na całe szczęście istnieją metody alternatywne:

Sposoby weryfikacji strony w Google Search Console

Poza wspomnianym wcześniej dodawaniem pliku na FTP, mamy jeszcze 4 inne sposoby na zweryfikowanie własności strony:

  • Tag HTML – czyli dodanie specjalnego znacznika w sekcji <head> strony
  • Dostawca nazwy domeny – czyli ustawienie odpowiedniego rekordu TXT w ustawieniach domeny
  • Google Analytics – najprostszy sposób na weryfikację strony. Wystarczy posiadać zainstalowany kod śledzenia Google Analytics (koniecznie w ramach tego samego adresu e-mail co GSC). Google automatycznie sprawdza istnienie kodu w usłudze Google Analytics. Jest to o tyle dobra metoda, że poza łatwą weryfikacją mamy pewność, że będziemy mieli pełne informacje o naszej stronie z dwóch bardzo fajnych narzędzi
  • Menedżer tagów Google – prawie tak proste rozwiązanie jak Google Analytics. Zamiast kodu Google Analytics wyszukiwany jest kontener menedżera tagów Google.

Jeżeli wybierzemy interesujący nas sposób weryfikacji w Google Search Console, wystarczy kliknąć „zweryfikuj”. Jeżeli nie pojawią się żadne problemy podczas weryfkacji, zostaniemy przekierowani do widoku strony.
W przypadku problemów z weryfikacją, warto odwiedzić pomoc Google.

 

2. Ogólny przegląd narzędzi dla Webmasterów


Po zweryfikowaniu domeny, możemy bez przeszkód przejść do analizy strony w narzędziach dla Webmasterów. Wybierając witrynę z listy naszym oczom ukaże się mniej więcej taki widok:

Narzędzia dla Webmasterów - podstawowe dane

Jest to bardzo prosty, minimalistyczny wręcz widok, który tylko w teorii prezentuje małą ilość danych.

Widok główny narzędzia dostarcza najważniejsze informacje o witrynie, w tym wiadomości, błędy indeksowania czy ilość przejść z wyników wyszukiwania na stronę. Pozwala on szybko przenieść się do interesujących nas miejsc.
Widok ten jest doskonałym miejscem do podglądnięcia kondycji strony. Jest to szczególnie przydatne dla osób posiadających kilka, a nawet kilkanaście stron dodanych do GSC, ponieważ mogą szybko sprawdzić kondycję swoich stron.


Sam widok Google Search Console można podzielić na trzy obszary:

  • Boczne menu
  • Główny obszar wyświetlania danych
  • Górną belkę dającą możliwość szybkiego przenoszenia się między witrynami

Samo narzędzie jest bardzo intuicyjne i proste w obsłudze. Jedyną trudnością jest umiejętna interpretacja danych.
Kliknięcie w dowolny wykres, czy komunikat przekieruje użytkownika do jednego z widoków, gdzie dostępne będą rozbudowane informacje i dane.


3. Dostępne opcje w bocznym menu


Boczne menu pozwala dotrzeć do wszystkich możliwych narzędzi i raportów jakie oferuje Google Search Console. Samo menu podzielone jest na cztery, duże sekcje, a poza tym umożliwia dostęp do 3 bardzo istotnych miejsc: wiadomości, rozwiązywania problemów z bezpieczeństwem strony, a także do innych zasobów czyli narzędzi powiązanych z GSC.

 

3.1 Wiadomości

Boczne menu - Wiadomości w narzędziu Google

Wiadomości to miejsce, w którym otrzymać możemy informacje od Google i  jego moderatorów. W wiadomościach najczęściej spotkać można  porady na  temat tego jak zwiększyć widoczność strony w wynikach  wyszukiwania lub  informacje o znalezionych przez roboty indeksujące błędach. Takimi może być niedostępność strony, znalezione niedziałające linki czy  uwaga o zwiększonym ruchu na stronie.
 

Wiadomości najczęściej trafiają też na maila głównego właściciela strony.  Znaczy to tyle, że w przypadku wystąpienia jakiś problemów czy nawet  krytycznych błędów, informacja nie będzie w stanie zostać przez nas pominięta.

 

 

 

 

3.2 Stan w wyszukiwarce

Boczne Menu - Stan w wyszukiwarce w narzędziu GoogleOpcje dostępne w tej części GSC odpowiadają, jak mówi nazwa sekcji, przede wszystkim za to, jak strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Narzędzia zebrane w ramach tej sekcji pozwalają między innymi na analizę danych strukturalnych (znaczniki schema.org) oraz oznaczać dane na stronie, dzięki czemu są lepiej rozumiane i interpretowane prze roboty indeksujące. Poza tym dostępna jest opcja „udoskonalenie HTML”, która wyświetla znalezione problemy ze stroną, a w tym duplikację treści czy problemy z meta znacznikami. Pozostałe opcje to Linki witryny czy opcja przydatna szczególnie przy zapytaniach brandowych oraz  mobilne przyspieszenie AMP. O przyspieszeniu AMP pisaliśmy ostatnio na łamach NKS. Opcja w GSC pozwala na włączenie tego przyspieszenia (po ówczesnej implementacji na stronie).

 

3.3 Ruch związany z wyszukiwaniem

Boczne menu - Ruch związany z wyszukiwaniem w narzędziu Google

Ta sekcja, to przede wszystkim skarbnica wiedzy dla osoby zajmującej się na co dzień promocją strony internetowej. W sekcji tej mamy takie narzędzia jak rozbudowana Analityka wyszukiwania, dająca możliwość sprawdzenia działania i wyświetlania się strony w wynikach wyszukiwania. Kolejna opcja to Linki do Twojej witryny. Jest to narzędzie pozwalające zobaczyć próbkę informacji na temat znalezionych przez Google linków przychodzących do naszej strony. Będąc w temacie linków, kolejny widok to Linki wewnętrzne. Można powiedzieć, że jest listing wszystkich osiągalnych przez GoogleBoty podstron, wraz z informacją o  linkach do innych podstron.


W tej sekcji dostępne są także opcje pozwalające na sprawdzenie, czy strona  posiada nałożone jakiekolwiek kary ręczne (przez moderatorów Google),  ustawić kierowanie międzynarodowe dla witryny czy sprawdzić działanie strony pod kątem obsługi urządzeń mobilnych.

 

3.4 Indeks Google

Boczne menu - indeks Google w narzędziu Google

Informacje jakie tu znajdziemy to przede wszystkim to, jak GoogleBoty poradziły sobie z indeksacją naszej strony. Widać to na przykład w pierwszym raporcie – Stan indeksowania, który pokazuje jak wiele stron udało się zaindeksować GoogleBotom.
Kolejnym raportem jest „Słowa kluczowe w treści”. Dzięki temu raportowi możemy sprawdzić jakie pojedyncze słowa powiązał Google z naszą stroną. Jeżeli istnieją jakieś zasoby, które blokujemy, na przykład poprzez robots.txt, będziemy mogli je zobaczyć w zakładce Zablokowane zasoby. Ostatnim narzędziem dostępnym w tej sekcji jest „Usuń adresy URL”.

 

3.5 Indeksowanie

Boczne menu - Indeksowanie w narzędziu Google

Ostatnią, czwartą sekcją dostępną w GSC jest Indeksowanie. Znajdują się tu narzędzia pozwalające lepiej kontrolować to jak GoogleBoty indeksują i interpretują treść na stronie. Wśród opcji znaleźć można raport informujący o błędach indeksowania czy statystyki indeksowania. Istnieje także bardzo ważna opcja Pobierz jako GoogleBot, dzięki której można w szybki sposób zaindeksować treść w wynikach wyszukiwania. Kolejnymi widokami jest tester pliku robots.txt, badający tego poprawność, Mapa witryny - pozwalająca na dodanie tak zwanej sitemapy w formie pliku XML oraz narzędzie do organizacji parametrów na stronie Parametry w URL-ach.

 

3.6 Pozostałe

Ostatnimi dwoma narzędziami są Problemy dotyczące bezpieczeństwa, dzięki czemu w przypadku włamania na stronę możliwe jest względnie szybkie poradzenie sobie z problemem, a także Inne zasoby. Inne zasoby to zestaw narzędzi nie powiązanych bezpośrednio z Google Search Console, ale mogące mieć wpływ na to jak działa i zachowuje się strona internetowa w wynikach wyszukiwania. 


4. Omówienie widoków w Narzędziu dla Webmasterów


Pora na dokładniejsze przedstawienie widoków dostępnych w Google Search Console. Omawiając każdy widok, przedstawione zostaną cele oraz założenia danego raportu czy narzędzia.
Wykorzystanie każdego z raportów zależy tak naprawdę od rodzaju witryny jaką posiadamy. Inne dane otrzymamy dla serwisu opartego o stale dodawane nowe treści, inne wyniki będzie miała statyczna strona firmowa a jeszcze inne serwis społecznościowy.

 

4.1 Stan w wyszukiwarce

Na początek omówione zostaną widoki dostępne w sekcji Stan w wyszukiwarce. Raporty dostępne w tej sekcji pozwalają poznać sposób w jaki Google renderuje i interpretuje dane zawarte na stronie.

 

4.1.1 Dane strukturalne

Dane strukturalne w Google Search Console

Jeżeli korzystamy na naszej stronie ze znaczników mikrodanych (np. schema.org), w tym widoku znaleźć można informacje o znalezionych przez Google znacznikach oraz o ewentualnych błędach jakie wystąpiły podczas ich badania. Klikając w elementy znajdujące się w tabelce pod wykresem, można przejść do widoku podstron, na których znaleziono konkretne znaczniki mikrodanych.
Opcja ta jest przydatna w szczególności, gdy uruchamiamy naszą stronę internetową i chcemy mieć pewność, że wszystko indeksuje się tak jak powinno.
Jak sprawdzić, w którym miejscu kodu posiadamy błąd? Możemy robić to ręcznie analizując kod strony, lub skorzystać z narzędzia dostarczanego przez Google czyli structured data testing tool.

Testowanie poprawności danych strukturalnych - narzędzia dla webmasterów od Google

Narzędzie to pozwala na wstawienie fragmentu kodu lub przeanalizowanie całego, dostępnego w sieci adresu URL. Aby w pełni zrozumieć otrzymane podczas analizy dane, konieczna jest znajomość HTML oraz zasad działania mikrodanych.

Poprawna implementacja mikrodanych może wpłynąć korzystnie na sposób wyświetlania strony w wynikach wyszukiwania! Zamiast zwykłego „nudnego” tytułu i opisu możemy zyskać wzbogacony wynik przykuwający uwagę użytkownika.

Rich Snipper - przykład z Google Webmaster Tools

 

4.1.2 Marker danych

Marker danych pozwala w prosty sposób oznaczyć konkretne podstrony jako jeden z kilku rodzajów prezentowanej treści.

Marker danych dostępny w Google Search Console

Oznaczenie podstron markerem danych ułatwia zrozumienie strony GoogleBotom. Pozwala to także na umieszczenie, na przykład dodatkowych elementów w wynikach wyszukiwania, w tym gwiazdek z ocenami, przypisów czy ceny.

Oznaczanie danych markerem danych jest bardzo proste – wystarczy tylko zaznaczyć myszką konkretne elementy. Jest to świetna opcja dla tych wszystkich osób, które chciałyby posiadać rozbudowane opisy w wynikach wyszukiwania jednak nie posiadają możliwości lub technicznej wiedzy do modyfikowania kodu strony. 
Narzędzie jest na tyle sprytne w użyciu, że oznaczając jedną podstronę możliwe staje się zbudowanie na jej podstawie zestawu podstron. Znaczy to tyle, że nie ma konieczności oznaczania każdej podstrony z osobna. Wystarczy oznaczyć na przykład jedną stronę produktu, jedną kategorię oraz jedną stronę z aktualnościami. Google będzie w stanie – po odpowiednim skonfigurowaniu – przypisać odpowiednie znaczniki w odpowiednie miejsca.

 

4.1.3 Udoskonalenia HTML

W widoku tym możliwe jest podglądnięcie błędów jakie znalazły GoogleBoty z meta znacznikami na całej stronie internetowej.

Udoskonalenia meta znaczników w narzędziach Google

Kliknięcie w każdy ze znalezionych błędów (oznaczony na niebiesko) przenosi użytkownika do listy znalezionych problemów, wraz ze wskazaniem jakie adresy URL odpowiadają za generowanie takiego błędu. Jeżeli ilość błędów znalezionych w tym miejscu jest znaczna, zaleca się przejrzenie poprawność implementacji meta znaczników na stronie. Więcej o poprawności meta znaczników można znaleźć w artykule o podstawowej optymalizacji meta znaczników.


Warto pamiętać, że Udoskonalenia HTML są nieco mniej wrażliwe na wynajdywanie błędów. Może się więc zdarzyć, że pewne błędy nie zostaną tu zamieszczone.

Jakie jednak błędy można spotkać w tym widoku i co one oznaczają?

Metaopis

  • Podwójne meta opisy – chodzi o wielokrotne wystąpienia tego samego meta opisu na stronie.
  • Długie meta-opisy – Google zaleca aby opisy nie były zbyt długie. Najlepiej sprawdzają się opisy nie mające więcej niż 156 znaków.
  • Krótkie meta-opisy – w tym miejscu znaleźć można opisy, których długość nie przekracza 42-45 znaków.

Tag title

  • Brak tagów tytułowych – brak dodanej treści w znaczniku <title>
  • Podwójne tagi tytułowe – wielokrotne wystąpienie tego samego tytułu w obrębie witryny. Warto poprawić, bo może mieć to wpływ na CTR z wyników wyszukiwania.
  • Długi opisy tytułowem – Google zaleca, aby tytuły nie były zbyt długie. Optymalną długością jest 70 znaków.Większa ilość znaków jest „ucinana” i zamieniana na „…”
  • Krótkie taki tytułowe – chodzi o występowanie krótkich tytułów
  • Nieinformacyjne tagi tytułowe – chodzi o tytuły nie związane z prezentowaną treścią oraz nieprzydatne w żaden sposób użytkownikowi.

Błędy w meta znacznikach wyświetlone w Google dla Webmasterów

 

4.1.4 Link witryny

Linki do witryny w GSC

Narzędzie to pozwala na wskazanie linków, które miałyby pojawić się niżej lub w ogóle miałyby zniknąć z uzupełnienia wyników wyszukiwania. Chodzi o tak zwane site-linki pojawiające się pod głównym wynikiem w wyszukiwarce. Najczęściej linki takie można spotkać w odpowiedzi na zapytania powiązane z marką/brandem.

Jak wyglądają linki w wynikach wyszukiwania Google

Same site-linki generują się automatycznie. Nie mamy żadnego wpływu, które z tych linków zostaną dodane oraz jak zostaną przedstawione. Dobrze przygotowane SEO na stronie sprawia, ze linki te generują się w sposób odpowiedni i najczęściej taki, jak tego moglibyśmy sobie życzyć.
Narzędzie Linki witryny pozwala zmniejszać widoczność podstron, które nie powinny pojawiać się jako site-linki. Jest to po prostu narzędzie, które służy do poprawy tego co przygotował dla nas algorytm Google.
Narzędzie to jest szczególnie przydatne dla wszystkich tych, którzy dbają o wygląd strony w wynikach wyszukiwania na każdym etapie.
Przed usunięciem lub zmniejszeniem pozycji danego linka warto przeprowadzić testy i analizę, które miałyby na celu sprawdzenie czy link działa na użytkowników prawidłowo i czy przybliża do wykonania celu (np. zakupu lub rejestracji). Dobrze jest skorzystać z heat map (map ciepła) oraz dodatkowej analizy w Google Analytics.

 

4.1.5 Przyspieszone strony mobilne AMP

O samym przyspieszeniu AMP oraz tym do czego służy, pisaliśmy już na łamach Nowej Koncepcji SEO w artykule o AMP.

Sama opcja w Google Search Console odnośnie AMP, to tylko zachęta do jego implementacji na stronie. Jeżeli jednak zdecydujemy się na wdrożenie przyspieszenia, zamiast zachęty otrzymamy wykres pokazujący znalezione podstrony oraz znalezione błędy w implementacji.

Przyspieszenie AMP - opcja w narzędziach dla webmasterów

źródło: Wojtek Tyluś

Z racji tego, że jest to najnowszy widok w Google Search Console, informacji o jego przydatności dla użytkownika jest wciąż niewiele. Samych stron wykorzystujących przyspieszenie AMP także nie jest dużo, aby można było powiedzieć czy przespieszenie AMP ma realny wpływ na pozycje strony.

 

4.2 Ruch związany z wyszukiwaniem

Czas przedstawić drugą sekcję dotyczącą tego jak performuje strona w wynikach wyszukiwania.

 

4.2.1 Analityka wyszukiwania

Jest to bardzo rozbudowany raport pozwalający na zbadanie dostępności strony w wynikach wyszukiwania. Możliwe jest podglądnięcie średniej pozycji strony, ilości wyświetleń strony w wynikach wyszukiwania, a także sprawdzenie jak często wynik jest klikany.

Analityka wyszukiwania - ważna opcja w Google Search Console

Raport ten pozwala niemal dowolnie filtrować i zawężać dane w taki sposób, że można otrzymać naprawdę ciekawe informacje.

Z najważniejszych funkcji Analityki wyszukiwania można wyłonić:

  • Przedstawianie uśrednionej pozycji strony w wynikach wyszukiwania
  • Analizę CTR wyników wyszukiwania
  • Analizę stron docelowych w wynikach wyszukiwania
  • Odnalezienie szans na dotarcie do użytkowników poprzez inne niż „sieć” typy wyszukiwania

Raport ten będzie tym ciekawszy, im więcej ruchu pozyskujemy poprzez wyniki wyszukiwania. Jest to jedyne obecnie miejsce gdzie możemy podglądnąć informacje na temat słów kluczowych, generujących wejścia na naszą stronę. Jest to bardzo ważne dla osób, które chcą lepiej analizować skuteczność swoich działań SEO.
Dla serwisów opartych o treści, jest to miejsce, które może być inspiracją do nowych tematów. Czasem fantazja użytkowników wyszukiwarki Google sprawia, że w raporcie można znaleźć naprawdę ciekawe i warte wykorzystania tematy/słowa kluczowe.


4.2.2 Linki do Twojej witryny

Widok ten pozwala na podglądnięcie linków, znalezionych przez GoogleBoty na innych stronach, które kierują do naszej witryny.

Linki do witryny - Google Search Console

Informacje o linkach podzielone zostały na 3 grupy:

  • Źródła największej ilości linków
  • Treść najczęściej wskazywana przez linki
  • Jak wyglądają linki do Twoich danych


W „tłumaczeniu” na język SEO znaczy to:

  • Z jakich stron posiadasz najwięcej linków
  • Gdzie te linki kierują na Twojej witrynie
  • Jaki anchor text jest najczęściej podawany w linkach

Niestety przedstawione w tym widoku linki nie są wszystkimi, jakie GoogleBot jest w stanie znaleźć. Jest to tylko próbka. Ma to na celu zmniejszenie ryzyka nadużyć, ze strony niektórych webmasterów/specjalistów SEO, którzy mogliby wykorzystać te informacje do opracowania nowych technik do manipulowania wynikami wyszukiwania.


Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby dla każdej domeny jaka zostanie wylistowana, pobierać kolejne zbiory linków. Jest to czasochłonna praca, ale możliwa do wykonania. Co istotne – w przypadku wystąpienia kary za kiepski profil linków, najlepiej posiłkować się zewnętrznymi narzędziami. Niestety widok ten, jest prawdopodobnie jednym z najmniej wartościowych – nie pozwala wyszukiwać szans, wystrzegać się zagrożeń, czy po prostu analizować w łatwy sposób profilu linków.

 

4.2.3 Linki wewnętrzne

W tym widoku dostępne są wszystkie powiązania między podstronami, jakie udało się znaleźć GoogleBotom. Klikając na kolejne podstrony możemy odszukiwać kolejne linki wewnętrzne. Jest to przydatne na przykład podczas wprowadzania zmian w strukturze linkowania.

Linki wewnętrzne - narzędzia dla webmasterów

Możliwe jest pobranie wszystkich zaindeksowanych podstron dzięki czemu przeglądanie ich oraz analiza staje się dużo prostsza.

Analiza linków wewnętrznych może być bardzo przydatna w sytuacji tworzenia audytu SEO lub, gdy chcemy w pełni zrozumieć strukturę serwisu.


4.2.4 Ręczne działania

Miejsce gdzie lepiej, żeby zawsze wskazywało taki oto komunikat:

Informacja o karach manualnych w Google Webmaster Tools

Widok Ręczne działania to miejsce, w którym możemy odnaleźć informacje o nałożonych przez moderatorów Google karach. Kary najczęściej spotykają strony za nie przestrzeganie wytycznych dla webmasterów, w szczególności za pozyskiwanie do strony dużej liczby niskiej jakości linków. Informacje na temat tego, za co można otrzymać karę, tak ręczną jak i algorytmiczną znajdują się w wytycznych Google dla Webmasterów.
Jeżeli jednak zdarzy się, że strona zostanie ukarana, konieczne będzie poprawienie elementów powodujących karę. Najczęściej poprawy wymaga profil linków. Do poprawienia profilu linków wymagane jest włożenie ogromnej ilości energii, a także skorzystanie z narzędzia Disavow Tool (narzędzie do zrzekania się linków).


4.2.5 Kierowanie międzynarodowe

Jeżeli nasza strona dostępna jest w kilku językach możliwe jest wprowadzenie tagu hreflang i kierowanie różnych ludzi na odpowiednie dla nich wersje językowe. Na temat użycia, dodawania i korzystania z atrybutu hreflang przeczytać można w pomocy Google.
Po wprowadzeniu atrybutu hreflang, możemy w GSC z pomocą kierowania międzynarodowego wybrać, na jakie języki kierowana będzie strona. Jest to bardzo pomocne w przypadku serwisów posiadających więcej niż jeden obsługiwany język.


4.2.6 Obsługa na urządzenia mobilnych

Posiadanie strony przyjaznej urządzeniom mobilnym to bardzo ważny element każdej nowoczesnej strony. Omawiana aktualnie opcja w Google Search Console pozwala podglądnąć dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych.

Obsługa urządzeń mobilnych - informacje w Google Search Console

Klikając na każdy z elementów tabelki znajdujących się pod wykresem, dostarcza nam informacji o podstronach, które nie spełniają danego warunku.

Informacje zawarte w tym raporcie są ważne ponieważ ich poprawa może mieć realny wpływ na pozycję strony w wynikach organicznych! Google już od pewnego czasu przekonuje, że posiadanie wersji mobilnej swojej strony potrafi polepszyć widoczność w wyszukiwarce.

 

4.3 Indeks Google w Google Search Console


W tej sekcji znajdują się narzędzia pozwalające zbadać jak Google widzi naszą stronę internetową.

 

4.3.1 Stan indeksowania

Jest to prosty raport pokazujący zachowanie GoogleBotów, w kontekście indeksowania treści na stronie. W przypadku serwisów treściowych, ilość zaindeksowanych podstron będzie ciągle rosnąć. Statyczne strony firmowe będą utrzymywały stałą liczbę zaindeksowanych podstron. Jeżeli ilość podstron nie spada lub gwałtownie nie wzrasta, można założyć, że strona nie posiada żadnych problemów z dostępnością dla GoogleBota.

Możliwe jest przełączenie widoku z podstawowego na zaawansowany, dzięki czemu możliwe stanie się sprawdzenie ile zasobów zostało zablokowanych poprzez plik robots.txt.

 

4.3.2 Słowa kluczowe w treści

Raport, który pozwala sprawdzić jakie słowa występują najczęściej na naszej stronie. Możliwe jest – po kliknięciu w dane słowo – uzyskać miejsca, w których dane słowo się pojawia. Występujące słowa kluczowe, dają pewny pogląd na to, jak klasyfikuje stronę Google i czy jego klasyfikacja jest zgodna z rzeczywistością.

 

4.3.3 Zablokowane zasoby

Znajdują się tu informacje na temat zasobów zablokowanych przez, na przykład robots.txt. Zablokowane zasoby mogą mieć wpływ na to jak indeksowana i renderowana jest strona. Jeżeli przypadkowo zablokujemy w pliku robots.txt arkusze styli dla całej strony, to strona indeksować się będzie niepoprawnie.

Można jednak zablokować elementy, które mają funkcjonować dla użytkownika, a nie muszą funkcjonować dla robotów – na przykład doładowywane od firm trzecich skrypty analityczne. Z blokowaniem zasobów należy jednak bardzo uważać. Nieodpowiednie użycie blokady może spowodować nie tylko problemy z indeksacją strony, ale także z jej widocznością w wyszukiwarce.

 

4.3.4 Usuń adresy URL

Google daje nam możliwość tymczasowego usunięcia z wyników wyszukiwania dowolnych URLów, dostępnych na naszej stronie. Wystarczy podać tylko adres podstrony, po ówczesnym naciśnięciu przycisku „tymczasowo ukryj”.
Jeżeli chcesz usunąć treści na zawsze, skorzystaj z jednej z opcji sugerowanej przez Google w tym artykule.
Jest to narzędzie, które należy używać z rozwagą. Wykluczenie z wyników wyszukiwania nieodpowiedniego adresu, może spowodować drastyczny spadek ruchu na stronie. Warto weryfikować usuwane adresy w Google Analytics, aby mieć pewność, że nie usuwamy jakieś ważnej dla strony treści.

 

4.4 Indeksowanie

Ostatnią do omówienia sekcją, jest sekcja poruszająca kwestie sposobu indeksacji strony. Narzędzia dostępne w tej części GSC pozwalają lepiej kontrolować to, jak zachowywać się będzie strona w wynikach wyszukiwania.

 

4.4.1 Błędy indeksowania

W tym raporcie dostępne są informacje odnośnie znalezionych podczas indeksowania strony błędów. Mowa tu o problemach z dostępnością spowodowaną błędami serwera. W raporcie tym znaleźć można wykresy prezentujące znalezione błędy 404 (nie znaleziono) ale także 500 (wewnętrzny błąd serwera).
Poza tym dostępne są informacje na temat problemów połączenia z domeną (błędy DNS), problemy z połączeniem z serwerem a także informacja o blokadzie strony w robots.txt. Dane te podzielone zostały ze względu na komputery, smartfony oraz telefony z Internetem. Ilość informacji jakie można uzyskać w tym raporcie sprawiają, że jest to jeden z lepszych sposób na zadbanie o stabilność i bezpieczeństwo naszej strony w wynikach wyszukiwania.

Raport prezentujący błędne URLe w GSC

 

4.4.2 Statystyki indeksowania

GoogleBoty posiadają ograniczoną ilość czasu i zasobów jakie mogą poświęcić na jednorazową wizytę na stronie, a z drugiej strony starają się dbać o zasoby strony docelowej. Gdyby GoogleBoty nie dbały o zasoby indeksowanych stron, bez przeszkód mogłyby doprowadzić do wykorzystania całego dostępnego na serwerze transferu lub co gorsza – doprowadzić do zablokowania strony poprzez nadmierną ilość zapytań (przypadkowy atak DDOS).

Statystyki indeksacji strony dostępny w narzędziach dla Webmasterów

Aby pokazać użytkownikowi jak zaangażowane są GoogleBoty w indeksację strony, warto odwiedzić raport statystyki indeksowania.
Są to dane przydatne przede wszystkim osobom technicznie związanym ze stronami internetowymi.

 

4.4.3 Pobierz jako Google

Osoby często wprowadzające zmiany na swoich stronach chciałyby, aby były one szybko widoczne w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu będą w stanie zweryfikować swoje działania. Między innymi, do takich działań przydaje się opcja „pobierz jako Googlebot”.

Pobierz jako GoogleBot - GSC

Opcja ta jest świetnym sposobem na dodanie świeżo udostępnionej w Internecie strony! Warto zaznaczyć, że narzędzie będzie działać dla pojedynczego adresu raz na jakiś czas.

Pobierz jako Google pozwala na pobranie strony w wersji dla urządzeń mobilnych lub standardowo dla komputerów. Dodatkowo mamy możliwość pobrania strony jako googlebot lub także zrenderowanie jej.

Pobranie strony to prośba do Google o pobranie dokumentu i ewentualne dodanie go do indeksu. Wybranie opcji pobierz i renderuj uruchomi dodatkowo szereg testów sprawdzających czy żaden z zasobów nie jest blokowany lub czy nie występują istotne problemy ze stroną.

Po wybraniu interesującej nas opcji możemy kliknąć w „prześlij do indeksu”.

Efekt pobrania jako GoogleBot - GSC

Kliknięcie w wyślij do indeksu otworzy takie oto okno:

Wysyłanie strony do indeksu poprzez narzędzia dla Webmasterów

Poprzez ten widok możemy zdecydować (po ówczesnym zaznaczeniu CAPTCHA), czy chcemy wysłać do indeksu indeksu Google tylko ten konkretny adres, czy wszystkie powiązane z daną podstroną adresy.

 

4.4.4 Tester pliku robots.txt

Tester pliku robots.txt pozwala podglądnąć, jak plik robots.txt wygląda w „oczach” Google. Narzędzie pozwala zweryfikować ewentualne błędy składni, oraz zweryfikować czy konkretny URL jest przez plik robots.txt blokowany (lub czy jest prawidłowo zablokowany).
To proste narzędzie i nie raz może – szczególnie w dużych witrynach – przyspieszyć proces poszukiwania problemów ze stroną.

 

4.4.5 Mapa witryny

Dodanie mapy witryny do Google Search Console to opcjonalne działanie. Jest ono jednak mocno zalecane szczególnie jeżeli nasza strona jest często aktualizowana o nowe treści lub, gdy istniejące treści są zamieniane. Dodanie mapy witryny potrafi znacznie przyspieszyć proces indeksacji, renderowania oraz interpretacji witryny.
Mapę witryny należy dodać w wersji XML poprzez przycisk dostępny na górze widoku.

Mapa witryny widoczna w GSC

Dodanie mapy witryny uwzględniając pełną listę podstron może wskazać także, ile z dodanych podstron zostanie przez Google zaindeksowane i wyświetlone w wynikach wyszukiwania. Jest to cenna informacja, ponieważ w teorii każda niezaindeksowana podstrona to strata możliwości pozyskania użytkownika z wyników wyszukiwania.

Na temat map strony można przeczytać więcej w pomocy Google dla Webmasterów.
Samą mapę witryny można wygenerować w dosyć łatwy sposób. Wystarczy w przypadku popularnych CMS użyć odpowiedniej wtyczki lub modułu, a nasza mapa strony będzie generowana automatycznie. W przypadku CMS Wordpress warto skorzystać z wtyczki XML Sitemap Generator. Istnieją też zewnętrze generatory które przeczesując stronę, podstrona po podstronie, budują stosowną mapę witryny. Takie generatory znaleźć można w dokumencie opracowanym przez Google.

 

4.4.6 Parametry w URL-ach

Ostatnie narzędzie jakie można spotkać w sekcji Indeksowanie, to pomoc w obsłudze parametrów na stronie. Jest to bardzo ważne narzędzie szczególnie w sklepach internetowych. Narzędzie to pozwala na wykluczanie z indeksowania konkretnych parametrów (np. odpowiedzialnych za obsługę wyszukiwarki) lub decydowanie jak powinien zachować się GoogleBot, po napotkaniu adresu z danym parametrem.


Dla każdego wylistowanego parametru możemy przypisać takie oto wartości:

Obsługa parametrów poprzez narzędzie Google

Dzięki ingerencji w zachowanie parametrów możemy mieć jeszcze większą kontrolę nad tym, jak Google indeksuje naszą stronę. Z pomocą GSC możemy dostarczyć użytkownikom jeszcze lepsze treści w wynikach wyszukiwania! Jednak uwaga! Nieumiejętne skorzystanie z narzędzia może spowodować ogromne problemy z dostępnością strony!

Znalezione parametry w narzędziu Google

 

4.5 Problemy dotyczące bezpieczeństwa


Zdarza się czasem, szczególnie posiadając stronę na jednym z popularnych CMS  jak Wordpress czy Joomla, że strona zostanie zaatakowana przez hackerów. Jest to niestety coraz częściej ostatnio spotykana sytuacja.
Hackowanie polega najczęściej na podmienianiu treści strony na dedykowaną dla Googlebotów (stosowanie cloakingu) lub dodawanie spamerskich podstron z linkami do innych stron. Google, aby przede wszystkich zadbać o użytkowników wyszukiwarki, usuwa niemal natychmiast takie zawirusowane strony. Wysyła także do właściciela (poprzez wiadomości w GSC) wiadomość z informacją o problemach i z propozycjami ich rozwiązania.
Zakładka Problemy dotyczące bezpieczeństwa to zbiór wylistowanych działań mających na celu pomoc w jak najszybszym przywróceniu strony do wyników wyszukiwania. Więcej na temat złośliwego oprogramowania na stronie dostępne jest w pomocy Google.

 

4.6 Inne zasoby


W tej zakładce zebrane zostały różne, powiązane z Google Search Console narzędzia:

  • Narzędzie do testowania danych strukturalnych - pozwala sprawdzić, czy Google poprawnie analizuje znaczniki danych strukturalnych i wyświetla je w wynikach wyszukiwania.
  • Asystent do oznaczania danych - nie wiesz, jak się zabrać do dodawania znaczników danych strukturalnych do kodu HTML? Spróbuj użyć tego narzędzia typu „wskaż i kliknij”.
  • Tester znaczników w e-mailu - sprawdź za jego pomocą strukturę danych w e-mailu, w formacie HTML
  • Google Moja Firma - zadbaj, by Twoja firma świetnie prezentowała się w wyszukiwarce Google, na Mapach Google i w Google+, bez wydawania pieniędzy.
  • Google Merchant Center- usługa umożliwiająca przesyłanie danych o produktach do Google, a następnie udostępnianie ich w serwisie Zakupy Google i innych usługach Google.
  • PageSpeed Insights - użyj narzędzia PageSpeed Insights i dowiedz się, jak sprawić, by Twoje strony internetowe wyświetlały się szybko na każdym urządzeniu.
  • Twoja wyszukiwarka - skorzystaj z możliwości wyszukiwarki Google, aby utworzyć taką, która będzie dostosowana i przeznaczona dla Twojej witryny.
  • Domeny Google - znajdź nazwę domeny i stwórz witrynę dzięki Domenom Google.
  • Akademia Webmasterów - dowiedz się jak utworzyć świetną witrynę internetową z cennymi treściami, którą łatwo znaleźć w Google.

Każdy z tych narzędzi bardziej lub mniej może przydać się w codziennej pracy nad stroną.
 

 

Wasze komentarze (17)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Werterownia

    Bardzo pomocny artykuł. Dużo się dowiedziałam i na pewno będę korzystać z tego narzędzia. :)
    ~Wer werterownia.blogspot.com

    2017-06-23, 17:56
  • Artur

    Dodaje do ulubionych i będę wysyłał klientom, którym podpinam SC do strony. Może trochę przydługa, ale świetna instrukcja obsługi konsoli. Brawo. netboys.pl

    2017-01-11, 00:41
  • Bartosz Żuchowicz

    To narzędzie jest z jednej strony pomocne, a z drugiej ma trochę wad. Na przykład z dużym opóźnieniem pokazuje nowe linki i jednocześnie chyba nigdy nie usuwa z bazy linki, których już nie ma. Kiedyś jakaś spamerska strona podlinkowała mój serwis. Długo walczyłem, by to usunęli, a w GSC linki widnieją do dziś z tej podejrzanej domeny. transportjaslo.pl

    2016-12-29, 16:52
  • Paweł

    Artykuł jest rzeczywiście bardzo przydatny. Sam od pewnego czasu próbujemy wypozycjonować stronę, niestety jednak nie do końca rozumiem wszystkie mechanizmy. doradztwo-podatkowe.net.pl

    2016-11-30, 13:50
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2016-11-13, 11:14
  • Glosniewazny.pl

    Artykuł idealny dla rozpoczynających przygodę z Google Search Console. Szkoda, że trafiłem na taki poradnik tak późni i większość zawartych w nim informacji poznałem z innych źródeł. Przyczepić się mogę jedynie do nierozwinięcia niektórych ciekawych moim zdaniem zagadnień, takich jak np. „linki do twojej witryny”. glosniewazny.pl

    2016-09-06, 11:46
  • Gawa

    Dzięki, mega mi się przyda na moim blogu :) Małymi krokami się rozkręcam i bardzo się cieszę, że trafiłam na Wasze treści! czekoladoweconieco.pl

    2016-07-09, 14:40
  • Damian

    Wartościowa treść, potrzeba więcej takich artykułów :) fotobu.pl

    2016-06-12, 16:43
  • Kolmet

    Świetny i wyczerpujący artykuł z omówionymi funkcjami. Na pewno będę często wracał do niego :) kolmet-radomsko.pl

    2016-06-12, 16:39
  • Tomasz Stopka

    @Alexmendoza - coś mi świta, że mieli plan, żeby to było miejsce bardziej skupione na witrynie a nie na webmasterach jako takich. Z zmianą nazwy miały iść zmiany w samym narzędziu... no ale jeszcze czekamy wszyscy.
    Chociaż są przecieki, że jest już jakaś nowa BETA w przygotowaniu :)

    2016-04-05, 13:30
  • Alexmendoza

    Ktoś wie dlaczego google zmieniło nazwę z Webmaster Tool na GSC? Ta pierwsza była bardziej intuicyjna. litenet.pl

    2016-03-25, 22:41
  • Michał

    Cenny Artykuł, Dziękuję redakcji maleksiazki.pl

    2016-03-01, 13:36
  • Gosia

    Całkiem sensowny artykuł - dobra podstawa dla użytkowników rozpoczynających przygodę z SC. delante.pl

    2016-02-29, 15:26
  • Michał

    Fajny artykuł, przyjemnie się czyta, "Analityka wyszukiwania" to potężne narzędzie web51.pl

    2016-02-27, 10:47
  • Krzysztof

    Bardzo dobry artykuł, zwłaszcza dla mniej zaawansowanych użytkowników, chociaż "współpraca" z Googlebotami, to już nieco wyższy poziom wiedzy. Myślę, że sporo osób skorzysta z tego rodzaju Akademii :) ekologicznatorba.com.pl

    2016-02-27, 01:25
  • Kordian

    Od pewnego czasu zgłębiam tajniki search console więc każdy artykuł na ten temat zawsze się przyda :) atria.com.pl

    2016-02-26, 13:50
  • Adam

    W sumie wszystko i nic, opis funkcji, bez pokazania z czego warto korzystać, a czego nie

    2016-02-26, 13:19
Polecane artykuły
Audyt SEO - wyprzedź konkurencję!
Audyt SEO - optymalizacja strony od A do Z

Postaraliśmy się zebrać wszystkie istotne informacje na temat audytów SEO. Zobacz co to jest audyt seo, kiedy go wykonać i czego po nim się spodziewać. Zobacz także nasz gotowy audyt SEO dla portalu weselnego oraz e-book który pozwoli Ci samodzielnie przygotować darmowy audyt SEO.

Analiza konkurencji
Analiza konkurencji - jak zacząć badać naszą konkurencję?

Monitorujesz swoją stronę? Analizujesz zyski, straty czy też zwrot z inwestycji? A czy robisz podobne rzeczy ze swoją konkurencją? Czy monitorujesz ich zachowanie? Czy wyszukujesz możliwości i szanse jakie daje Ci Twoja konkurencja? Zacznij to robić najlepiej już teraz! Zobacz nasz krótki poradnik na temat tego jak może wyglądać analiza konkurencji!