Google Search Console - poradnik

Google Search Console - Narzędzia dla Webmasterów od Google
Google Search Console, czyli darmowe narzędzie od Google, jest bardzo pomocne podczas prac służących optymalizacji stron internetowych i monitorowania ich pozycji w wynikach wyszukiwania. Często jednak nieznajomość funkcji narzędzia lub ich nieodpowiednie zastosowanie może skutkować spadkiem ruchu organicznego w witrynie. Poniższa instrukcja przedstawia możliwości, które daje nam Google Search Console.
Ponad 35800 portali, 11500 influencerów, 660 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Czym jest Google Search Console?

Google Search Console to narzędzie dostarczane przez Google, umożliwiające monitorowanie własnych i zweryfikowanych stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google.

Google Search Console, jeszcze do niedawna Google Webmaster Tools, pozwala także na monitorowanie działania strony, w tym jej dostępności dla użytkowników. Jest jedyną platformą, poprzez którą zarówno moderatorzy, jak i algorytmy wyszukiwarki są w stanie komunikować się z webmasterem.

Mimo że GSC jest darmowym i bardzo popularnym narzędziem, cześć jego funkcji jest wciąż mało znana. W tej publikacji postaramy się przybliżyć wszystkie opcje i funkcje Google Search Console.

Zanim jednak zaczniemy omawiać poszczególne opcje, przejdźmy przez proces weryfikacji strony w tym narzędziu. Założenie konta w Google Search Console jest bezużyteczne, jeżeli nie mamy witryn do zweryfikowania.

Jeżeli w ogóle zastanawiasz się, dlaczego Google Search Console warte jest uwagi w procesie pozycjonowania strony internetowej, koniecznie przeczytaj nasz artykuł o tym, czym jest pozycjonowanie.

Jak dodać stronę do Google Search Console?

Zaczynamy od wejścia na stronę główną Google Search Console: https://search.google.com/search-console/about. Klikamy „Rozpocznij” po lewej stronie, aby dotrzeć do konta Google Search Console.

Google Search Console

Google Search Console

 

Jeżeli nie jesteśmy zalogowani na żadnym koncie, musimy wybrać, za pomocą którego adresu e-mail chcemy się logować do narzędzia.

Logowanie do Google

Jeżeli nie masz jeszcze żadnej witryny zintegrowanej z Google Search Console, wyświetli Ci się ekran powitalny z opcją dodania usługi.

Dodawanie domeny lub adresu URL do Google Search Console

Dodanie usługi wymaga udowodnienia, że domena lub jej część jest rzeczywiście Twoją własnością. W zależności od preferencji możesz zintegrować Google Search Console z całą domeną (np. twojastrona.pl) lub powiązać narzędzie wyłącznie z adresami URL zgodnymi z wpisanym protokołem (np. twojastrona.pl/dowolnakategoria/).

Weryfikacja strony jest bardzo ważna, ponieważ w GSC dostępnych jest wiele danych, które można wykorzystać do lepszej promocji strony lub do zablokowania witryny w wynikach wyszukiwania.

O czym warto pamiętać, dodają stronę do Google Search Console?

  • Strona musi być dostępna w Internecie, to znaczy, że nie da się dodać wersji developerskiej czy działającej po wpisaniu hasła.
  • Jeżeli wybierzemy usługę domeny, jesteśmy zobowiązani do weryfikacji rekordów DNS. W tym zadaniu mogą Ci pomóc wytyczne od hostingodawcy, który powinien mieć opracowaną ścieżkę niestandardowych rozwiązań dla klientów.
  • Dodanie domeny do Google Search Console pozwala na monitorowanie wszystkich subdomen (zarówno https://twojastrona.pl/dowolnakategoria/, jak i https://www.twojastrona.pl/dowolnakategoria/) oraz różnych protokołów (http i https). Niemniej jednak należy zadbać o certyfikat SSL dla domeny i wprowadzenie odpowiednich przekierowań w pliku .htaccess.
  • Usługa z prefiksem URL pozwala na monitorowanie adresów URL wyłącznie z określonym protokołem i prefiksem. Jeśli wpiszemy https://www.twojastrona.pl/dowolnakategoria/, nie będziemy mogli śledzić ani https://twojastrona.pl/dowolnakategoria/, ani http://www.twojastrona.pl/dowolnakategoria/.
  • Atutem drugiego rozwiązania są liczne sposoby weryfikacji własności strony internetowej. Zalecaną metodą weryfikacji jest pobranie pliku HTML i przesłanie do na swoją stronę internetową. Plik nie może zostać usunięty po weryfikacji.

 

Weryfikacja własności w Google Search Console

Dodanie pliku na serwer, na którym znajduje się strona, nie zawsze jest możliwe. Dotyczy to w szczególności zamkniętych platform blogowych (np. Blogger) albo też tych osób, które po prostu nie mają zbyt dużej wiedzy technicznej.

Jakie alternatywne metody w tym przypadku udostępnia Google Search Console?

  1. Wklejenie tagu HTML do odpowiedniej sekcji.

Tag HTML - weryfikacja własności w Google Search Console

  1. Weryfikacja za pomocą konta Google Analytics.

Google Analytics - weryfikacja własności w Google Search Console

  1. Użycie menedżera tagów.

Tag Manager - weryfikacja własności w Google Search Console

  1. Powiązanie rekordu DNS z Google Search Console.

Dostawca nazwy domeny DNS - weryfikacja własności w Google Search Console

Zobaczmy, jak prezentuje się ścieżka w przypadku łączenia całej domeny z Google Search Console.

Weryfikacja całej domeny w Google Search Console

W tym przypadku należy uzbroić się w cierpliwość. Nawet jeżeli wkleimy kod poprawnie, Google Search Console może nie wykryć rekordu w ciągu kilku minut od wprowadzenia zmiany.

Kiedy wybierzemy interesujący nas sposób weryfikacji domeny w Google Search Console i postąpimy zgodnie ze wskazówkami, wystarczy kliknąć „Weryfikuj”. Jeżeli nie pojawią się żadne problemy podczas weryfikacji, zostaniemy przekierowani do widoku strony. W przypadku problemów z weryfikacją warto natomiast odwiedzić pomoc Google.

Ogólny przegląd narzędzi dla Webmasterów

Po potwierdzeniu domeny możemy bez przeszkód przejść do analizy strony w Google Search Console.

Sam widok Google Search Console można podzielić na trzy obszary:

  • boczne menu,
  • główny obszar wyświetlania danych,
  • górną belkę dającą możliwość szybkiego przenoszenia się między witrynami.

Po wybraniu witryny z listy naszym oczom ukaże się podstawowy przegląd domeny, który zawiera okna prezentujące:

  • Skuteczność – podsumowanie liczby kliknięć adresów URL należących do domeny, które pojawiły się w wynikach wyszukiwania Google na frazy wpisywane przez użytkowników.
  • Stan – podsumowanie ewentualnych błędów w witrynie, mających związek z ogólną dostępnością adresów URL. Google Search Console wykrywa, które podstrony nie są zindeksowane ze względu na wykluczenie poprzez tag „noindex”, zostały przekierowane lub są zindeksowane, ale nieprzesłane w mapie witryny.
  • Eksperymenty i personalizację – podsumowanie raportów oceniających jakość i obsługę strony na urządzeniach mobilnych oraz podstawowe wskaźniki internetowe – zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach. Pamiętajmy, że możemy zbadać m.in. szybkość strony internetowej za pomocą PageSpeed Insights.
  • Ulepszenia – podsumowanie raportów związanych z menu nawigacyjnym, FAQ i polem wyszukiwania w linkach do podstron.

Samo narzędzie jest bardzo intuicyjne i proste w obsłudze. Jedyną trudnością jest umiejętna interpretacja danych. Kliknięcie dowolnego wykresu czy komunikatu przekieruje użytkownika do jednego z widoków, gdzie będą dostępne rozbudowane informacje.

Widok główny narzędzia dostarcza najważniejsze dane o witrynie. Pozwala on szybko przenieść się do interesujących nas miejsc – zwłaszcza jeśli zauważmy błędy i będziemy chcieli szybko zweryfikować ich lokalizację oraz przyczynę.

Widok ten jest doskonałym miejscem do podglądnięcia kondycji strony. Jest to szczególnie przydatne dla osób posiadających kilka, a nawet kilkanaście stron dodanych do Google Search Console, ponieważ mogą szybko sprawdzić kondycję witryn, nie zagłębiając się w szczegóły raportów.

Opcje dostępne w bocznym menu

Boczne menu pozwala dotrzeć do wszystkich możliwych narzędzi i raportów oferowanych przez Google Search Console. Samo menu podzielone jest na duże sekcje i mniejsze segmenty, m.in.:

  • Przegląd,
  • Sprawdzenie adresu URL,
  • Skuteczność,
  • Indeks,
  • Eksperymenty i personalizacja,
  • Ulepszenia,
  • Bezpieczeństwo i ręczne działania,
  • Starsze narzędzia i raporty,
  • Linki,
  • Ustawienia.

Czego możemy się dowiedzieć z pierwszych trzech sekcji?

Przegląd

Przegląd to ekran domyślny, który jest widoczny od razu po zalogowaniu się do Google Search Console. Już na pierwszy rzut oka widać, czy kolejny dzień strategii pozycjonowania oraz optymalizacji technicznej strony internetowej przyniósł efekty w postaci zwiększonej liczby kliknięć czy polepszenia jakości witryny wyświetlanej na urządzeniach mobilnych. Jeżeli dostrzeżemy alarmujące błędy, możemy przenieść się do szczegółowego raportu jednym kliknięciem i rozpocząć analizę.

Sprawdzenie adresu URL

Funkcja sprawdzenia adresu URL pozwala na zweryfikowanie, czy dany adres URL znajduje się w wynikach wyszukiwania Google. Jeżeli Google Search Console potwierdzi, że strona jest zindeksowana, wyświetli następujący komunikat.

Sprawdzenie stanu indeksacji adresu URL w Google

W następnym oknie – Stan – możemy zobaczyć:

  • Wykrywalność – tutaj pojawi się link do mapy witryny i stron odsyłających;
  • Skanowanie – Google Search Console prezentuje datę i godzinę ostatniego skanowania, rodzaj robota (np. Googlebot indeksujący strony na smartfony), zezwolenie na skanowanie i indeksowanie oraz stan pobrania strony;
  • Indeksowanie – narzędzie wskazuje adres kanoniczny wybrany przez użytkownika.

Sprawdzenie stanu indeksacji strony w Google

Ulepszenia podsumowują stan witryny w kilku aspektach.

Ulepszenia w Google Search Console

Załóżmy, że chcemy sprawdzić, czy świeżo opublikowana podstrona została zindeksowana przez Googleboty.

Strona nie zaindeksowana w Google

Jeżeli Google Search Console nie znajdzie wpisanego adresu URL w Google, możemy wysłać prośbę o zindeksowanie. Ta funkcja pozwala na ustawienie danej podstrony w kolejce do indeksacji. GSC podkreśla, że wielokrotne zgłaszanie strony nie przyspieszy tego procesu.

Warto używać tej opcji, kiedy aktualizujemy treści na stronie, np. uzupełniamy starsze teksty o linki wewnętrzne do nowych publikacji. Dzięki temu możemy osiągnąć nieco szybsze efekty pozycjonowania.

Skuteczność

Zakładka Skuteczność jest jedną z najważniejszych funkcji dostępnych w Google Search Console.

Po otworzeniu sekcji ukazuje się wykres podsumowujący:

  • średnią pozycję dla domeny w wynikach wyszukiwania Google,
  • łączną liczbę kliknięć adresów URL przez użytkowników, którzy wyświetlili domenę w wynikach wyszukiwania,
  • łączną liczbę wyżej wspomnianych wyświetleń,
  • średni współczynnik CTR, czyli stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń.

Google Search Console pozwala filtrować wyniki na różne sposoby. Użytkownik może określić:

  • typ wyszukiwania – Sieć, Grafikę, Wideo lub Wiadomości,
  • zakres dat – najnowszą datę, ostatnie 7 dni, ostatnie 28 dni, ostatnie 3 miesiące itd.,
  • zapytanie – frazę wpisywaną przez użytkownika w Google,
  • stronę – adresy URL w obrębie domeny,
  • kraj – także spoza europejskich,
  • urządzenie – wersję na komputery, urządzenia mobilne lub tablet.

Warto zauważyć, że w przypadku zapytań i stron możemy wybierać spośród kilku filtrów.

Skuteczność wyszukiwania Google

  • Zapytania zawierające – narzędzie wyświetli dane mające związek z frazami kluczowymi zawierającymi dowolne słowo, np. „dywan”.
  • Zapytania niezawierające – Google Search Console zaprezentuje dane wyłącznie dla fraz kluczowych pozbawionych pewnego słowa, np. „Cropp”. Dzięki temu rozwiązaniu możemy odfiltrowywać słowa kluczowe, których na pewno nie chcemy w raporcie.
  • Dokładne zapytanie – jeśli wpiszemy „ubezpieczenie na narty”, sprawdzimy parametry wyłącznie dla tej frazy. Jeżeli chcemy zweryfikować dane również dla „ubezpieczenia na narty” czy „ubezpieczenie narty”, musimy skorzystać z pierwszej opcji, czyli zapytania zawierającego, i wpisać słowo „narty”.
  • Niestandardowe (wyrażenia regularne) – to opcja dla zaawansowanych osób, którym nie wystarczają podstawowe filtry.

Podobnie filtrujemy wyniki dla stron.

Strona - skuteczność - Google Search Console

Ponadto mamy dostępną funkcję porównywania, która umożliwia zestawienie skuteczności wybranych stron i wyników dla dowolnych słów kluczowych.

Uzyskane dane możemy eksportować do arkusza Google, arkusza Excel lub pliku CSV.

Omówienie widoków w narzędziu dla webmasterów

Pora na dokładniejsze przedstawienie widoków dostępnych w Google Search Console.

Wykorzystanie każdego z raportów zależy tak naprawdę od rodzaju witryny. Inne dane otrzymamy dla serwisu uzupełnianego nowymi treściami każdego dnia, inne wyniki będzie miała statyczna strona firmowa, a jeszcze inne serwis społecznościowy.

Indeks

Narzędzia dostępne w tej części Google Search Console pozwalają lepiej kontrolować zachowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Indeks w Google Search Console

Segment Indeks podsumowuje:

  • błędy i wykluczenia wykryte podczas indeksowania witryny,
  • mapy witryn włącznie z typem, datą przesłania, datą odczytu, stanem i wykrytymi adresami URL,
  • wysłane żądania usunięcia treści z Google.

 

Stan

Analiza stanu witryny jest dostępna z poziomu wspomnianego Przeglądu i sekcji Indeks. W tej zakładce Google Search Console informuje użytkownika o adresach URL, które:

  • nie zostały zindeksowane z powodu błędu;
  • zostały zindeksowane, ale robot Google wykrył nieprawidłowości, które mogły być niezamierzone, więc powinny zostać zweryfikowane przez właściciela domeny;
  • zostały zindeksowane prawidłowo;
  • zostały wykluczone, czyli nie są zindeksowane i nie pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google.

Po wyfiltrowaniu problematycznych adresów URL możemy sprawdzić powody wykluczenia.

Analiza stanu witryny w Google Webmaster Tools

Narzędzie zwraca uwagę również na adresy URL, które są zindeksowane, ale brakuje ich w mapie witryny. Pamiętajmy, że nie każde wykluczenie wskazane przez Google Search Console jest niepożądane – właściciel domeny może świadomie wdrożyć przekierowanie lub tag „noindex”.

Mapy witryn

Dodanie mapy witryny do Google Search Console to opcjonalne działanie. Jest ono jednak mocno zalecane, szczególnie jeżeli strona jest często wzbogacana nowymi treściami lub gdy istniejące treści są aktualizowane – zarówno pod względem stricte tekstowym, jak i linkowania wewnętrznego. Dodanie mapy witryny sprzyja przyspieszeniu procesu indeksacji, renderowania oraz interpretacji zawartości strony.

Wstawienie mapy witryny, z uwzględnieniem pełnej listy podstron, może wykazać, ile z dodanych adresów URL zostanie przez Google zaindeksowane i wyświetlone w wynikach wyszukiwania. Jest to cenna informacja, ponieważ w teorii każda niezaindeksowana podstrona to strata możliwości pozyskania użytkownika z ruchu organicznego.

Dodawanie mapy strony w Google Search Console

Czy warto mieć kilka map witryn? To dobry pomysł w sytuacji, w której nie chcemy modyfikować jednej dużej mapy, tylko rozdzielić ją na mniejsze zbiory. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy mieć stałe mapy (np. listy kategorii, podkategorii, usług) i zmienne (np. produktów, artykułów blogowych). W przypadku wątpliwości warto zajrzeć do pomocy Google dla webmasterów.

Samą mapę witryny można wygenerować w dosyć łatwy sposób. W przypadku popularnych CMS-ów należy użyć odpowiedniej wtyczki lub modułu, a mapa strony będzie generowana automatycznie.

Użytkownikom WordPressa rekomenduje się wtyczkę XML Sitemap Generator. Istnieją też zewnętrze generatory, które budują stosowną mapę witryny, przeczesując stronę w poszukiwaniu adresów URL – także „orphan pages”, czyli tzw. sierotek, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne.

Po przesłaniu mapy witryny wyświetla się następujący komunikat.

Mapa witryny została przesłana poprawnie - komunikat

Link do mapy witryny wraz z typem, datą przesłania, datą odczytu, stanem i liczbą adresów URL pojawia się w oknie widocznym na poprzednim zrzucie ekranu.

Przesłane mapy witryn GSC

Oczywiście możemy przejść do szczegółów. Wyświetli nam się podsumowanie ze wszystkimi odczytanymi mapami witryn – jeżeli adresy URL zostały podzielone na kategorie.

Przetwarzanie indeksu map witryn - Google Search Console

Jeżeli Google Search Console wykryje błąd, wskaże jego powód.

Błąd w mapie witryny - mapa strony zawiera błędy

Jak usunąć mapę witryny z Google Search Console? Wystarczy kliknąć 3 kropki w prawym górnym rogu – tuż obok „Otwórz mapę witryny” – i wybrać polecenie „Usuń mapę witryny”.

Jak usunąć mapę witryny w Google Search Console

Usunięcia

Za pomocą sekcji Usunięcia można zgłosić adresy URL, które nie powinny się pojawiać w wynikach wyszukiwania. Google Search Console pozwala na tymczasowe – maksymalnie 6-miesięczne – zablokowanie wyświetlania się adresu URL z witryny. W celu trwałego usunięcia należy wykonać dodatkowe czynności, które są opisane w tym przewodniku.

W sekcji są dostępne 3 funkcje.

Usunięcie URL w Google Search Console

Aby wysłać żądanie usunięcia adresu URL, klikamy „Nowa prośba” w zakładce „Tymczasowe usunięcia”.

Żądanie usunięcia URL w Google Webmaster Tools

Wyświetlają się następujące opcje.

  1. Tymczasowe usunięcie adresu URL – blokuje jego wyświetlanie w wynikach wyszukiwania Google do 6 miesięcy, usuwa fragment kodu oraz wersję podstrony z pamięci podręcznej. Użytkownik może usunąć wyłącznie jeden adres URL lub wszystkie adresy URL zawierające wpisany prefiks. Pod tym względem nie ma znaczenia, czy strona występuje w różnych wersjach:
    1. http://twojadomenpl/,
    2. https://twojadomena.pl/,
    3. http://www.twojadomena.pl/,
    4. https://www.twojadomena.pl/.

Niemniej jednak dobrą praktyką jest ustalenie jednego wariantu adresu URL.

Nowa prośba o usunięcie URL

  1. Usuwanie adresu URL z pamięci podręcznej – adres pozostaje widoczny w wynikach wyszukiwania Google, ale fragment kodu i wersja zostają wykluczone z pamięci podręcznej. Zasady wpisywania ścieżki są takie same jak w pierwszym przypadku.

Usuwanie adresu URL z pamięci podręcznej wyszukiwarki Google

W zakładce „Nieaktualna treść” użytkownik widzi historię wszystkich próśb wysłanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy za pomocą narzędzia do usuwania nieaktualnej treści.

Usuwanie nieaktualnych treści z wyszukiwarki Google

Po kliknięciu „Nowa prośba” dostajemy możliwość zgłoszenia strony lub grafiki.

Nowa prośba o usunięcie treści z Google

Z kolei w zakładce SafeSearch narzędzie podsumowuje historię próśb o oznaczenie adresów URL etykietą SafeSearch. Google Search Console zbiera informacje z ostatnich 6 miesięcy, zgłoszone za pomocą narzędzia Zgłoś nieodpowiednią treść. Filtr dotyczy treści dla osób pełnoletnich.

Zgłaszanie nieodpowiedniej treści do Google

Przed usunięciem danego linka warto przeprowadzić testy i analizę, które miałyby na celu sprawdzenie, czy zawartość danej podstrony działa na użytkowników prawidłowo i czy przybliża do wykonania celu (np. zakupu lub rejestracji). Dobrze jest skorzystać z heat map (map ciepła) oraz dodatkowej analizy w Google Analytics.

Eksperymenty i personalizacja

Sekcja Eksperymenty i personalizacja zbiera ocenę strony pod względem użytkowania – przede wszystkim na urządzeniach mobilnych. Zawiera 3 zakładki:

  • Jakość strony,
  • Podstawowe wskaźniki internetowe,
  • Obsługa na urządzeniach mobilnych.

W przypadku nowo zarejestrowanej usługi lub niedostatecznej ilości informacji w raporcie na temat UX Chrome Google Search Console może wyświetlić komunikat „Za mało danych o korzystaniu dotyczących Twojej witryny”.

Za mało danych dotyczących witryny w Google

Jeżeli właściciel domeny nie wie, jak zinterpretować inne komunikaty, może przejść do pomocy.

Podstawowe wskaźniki internetowe dotyczą PageSpeed Insights. Raporty dla urządzeń mobilnych i wersji na komputery omawiają Core Web Vitals, czyli m.in. szybkość ładowania się serwisu, stabilność elementów wizualnych czy czas potrzebny na załadowanie pierwszego elementu (tekstu, grafiki czy filmu) na stronie.

Z kolei raport na temat obsługi strony na urządzeniach mobilnych podsumowuje, czy poszczególne podstrony są nieprzyjazne użytkownikom przeglądającym witrynę chociażby na smartfonach. W głównym widoku Google Search Console pokazuje adresy URL sprawiające problemy w liczbie większej niż wartość progowa. Aby poznać szczegóły, należy wybrać błąd. Następnie narzędzie wyświetli sposób naprawy – wdrożone poprawki można zgłosić Google w tym samym panelu.

Ulepszenia

Sekcja Ulepszenia zawiera 3 zakładki:

  • Menu nawigacyjne,
  • FAQ,
  • Pole wyszukiwania w linkach.

Funkcja analizuje wdrożenie danych strukturalnych na stronie, dzieląc je na prawidłowe, prawidłowe z ostrzeżeniami i błędne. Dane strukturalne oznaczone na czerwono należy naprawić jak najszybciej – nieprawidłowości mogą sprzyjać utracie cennego ruchu organicznego, zwłaszcza jeśli strony wyświetlają się na konwertujące frazy (np. produktowe) na wysokich pozycjach. W kolejnym kroku trzeba przyjrzeć się danym oznaczonym na pomarańczowo – warto je poprawić, aby czerpać pełne korzyści.

Bezpieczeństwo i ręczne działania

Oto wymarzony komunikat każdego właściciela domeny w Google Search Console – w zakładce Ręczne działania i Problemy dotyczące bezpieczeństwa.

Nie wykryto problemów - komunikat w Google Search Console

Jeżeli weryfikator Google podejmuje ręczne działania wobec witryny, to znaczy, że jej właściciel – a może osoba odpowiedzialna za strategię pozycjonowania – popełnił błędy, które poskutkowały znacznym obniżeniem jakości strony. Efektem ręcznych działań może być obniżenie pozycji adresów URL na wybrane frazy w wynikach wyszukiwania lub całkowite niewyświetlanie adresów. Informacja o takiej karze będzie widniała także w panelu wiadomości Google Search Console.

Starsze narzędzia i raporty

Niektóre narzędzia i raporty nie mają odpowiedników w aktualnej wersji Google Search Console. Użytkownicy przyzwyczajeni do wcześniejszych funkcji wciąż mogą je uruchamiać, chyba że korzystają z usług domeny. W takiej sytuacji starsze narzędzia i raporty nie są dostępne.

Kierowanie międzynarodowe

Kierowanie międzynarodowe jest wykorzystywane w przypadku witryn mających wiele wersji językowych. Funkcja służy do debugowania ustawień atrybutu „hreflang” i wskazywania kraju docelowego (priorytetowego) w wynikach wyszukiwania Google.

Wiadomości

Raportowanie wiadomości zostało zastąpione przez panel wiadomości. Aby uzyskać do niego dostęp, należy kliknąć dzwonek znajdujący się po prawej stronie górnego panelu Google Search Console.

Wiadomości w konsoli Google

Wiadomości to miejsce, w którym możemy otrzymać informacje od moderatorów Google i wyszukiwarki. W wiadomościach otrzymuje się najczęściej porady omawiające sposoby na zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania lub informacje o znalezionych przez roboty indeksujące błędach, np. niedostępności strony czy wykrytych niedziałających linkach. Google Search Console może wysłać powiadomienie w chwili zwiększonego ruchu na stronie – kiedy okaże się nietypowy w porównaniu z wcześniejszymi parametrami.

Wiadomości najczęściej trafiają też na e-maila głównego właściciela strony. Dzięki temu rozwiązaniu istnieje minimalne ryzyko przeoczenia informacji o problemach, a nawet krytycznych błędach.

Marker danych

Marker danych pozwala w prosty sposób oznaczyć konkretne podstrony jako jeden z kilku rodzajów prezentowanej treści.

Oznaczenie podstron markerem danych ułatwia zrozumienie strony Googlebotom. Pozwala także na umieszczenie dodatkowych elementów w wynikach wyszukiwania, w tym gwiazdek z ocenami, przypisów czy ceny.

Oznaczanie danych markerem danych jest bardzo proste – wystarczy tylko zaznaczyć myszką konkretne elementy. Jest to świetna opcja dla tych wszystkich osób, które chciałyby posiadać rozbudowane opisy w wynikach wyszukiwania, jednak nie mają możliwości lub technicznej wiedzy niezbędnej do modyfikowania kodu strony.

Narzędzie jest na tyle sprytne w użyciu, że oznaczając jedną podstronę, możliwe staje się zbudowanie na jej podstawie zestawu podstron. Znaczy to tyle, że nie ma konieczności oznaczania każdej podstrony z osobna. Wystarczy oznaczyć na przykład jedną stronę produktu, jedną kategorię oraz jedną stronę z aktualnościami. Google będzie w stanie – po odpowiednim skonfigurowaniu – przypisać odpowiednie znaczniki w odpowiednie miejsca.

Web Tools

Web Tools to dodatkowy zestaw narzędzi, które mogą okazać się przydatne dla właściciela strony. Rozbudowane informacje są dostępne w pomocy Web Tools.

Raport na temat widoczności reklam Google

Linki

Raport Linki jest podzielony na sekcje dotyczące linków zewnętrznych i wewnętrznych.

W segmencie z linkami zewnętrznymi możemy zweryfikować:

  • najczęściej linkowane strony – raport pokazuje listę stron docelowych, którym przyporządkowuje liczbę linków przychodzących i liczbę witryn, z których pochodzą,
  • witryny z największą liczbą linków przychodzących – Google Search Console prezentuje, skąd najczęściej pozyskiwaliśmy backlinki,
  • teksty z największą liczbą linków przychodzących – tutaj możemy zweryfikować anchory. Jeżeli narzędzie pokazuje, że wśród dominujących anchorów znajdują się frazy exact match, prawdopodobnie warto porównać profil backlinków z innymi narzędziami SEO i zastanowić się nad jego urozmaiceniem w celu stworzenia naturalnego wyglądu.

Oczywiście każda lista podlega dodatkowym filtrom, ułatwiającym wyszukiwanie tekstów odnośników czy adresów URL.

W sekcji z linkami wewnętrznymi możemy dowiedzieć się, które adresy URL w obrębie domeny są najczęściej linkowane.

Ustawienia

Ustawienia dostarczają nie tylko tak podstawowych informacji, jak lista użytkowników z uprawnieniami, powiązania Google Search Console z innymi usługami (np. Google Analytics) czy data powiązania usługi z kontem.

W tym raporcie dostępne są informacje o znalezionych podczas indeksowania strony błędach – mowa tu o problemach z dostępnością spowodowaną np. błędami serwera. W raporcie tym znaleźć można wykresy prezentujące wykryte błędy 404 (nie znaleziono), ale także 500 (wewnętrzny błąd serwera).

Ilość informacji, jakie można uzyskać w tym raporcie, sprawia, że jest to jeden z lepszych sposobów na zadbanie o stabilność i bezpieczeństwo naszej strony w wynikach wyszukiwania.

Statystyki indeksowania

Z jednej strony – Googleboty mają ograniczoną ilość czasu i zasobów, jakie mogą poświęcić na jednorazową wizytę na stronie. Z drugiej strony – starają się dbać o zasoby strony docelowej. Gdyby roboty nie dbały o zasoby indeksowanych stron, bez przeszkód mogłyby doprowadzić do wykorzystania całego transferu dostępnego na serwerze. W najgorszym wypadku – doprowadzić do zablokowania strony poprzez nadmierną ilość zapytań (przypadkowy atak DDOS).

Aby sprawdzić, jak zaangażowane są Googleboty w indeksację strony, warto odwiedzić raport Statystyki indeksowania. Są to dane przydatne przede wszystkim osobom technicznie związanym ze stronami internetowymi.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Kiedy otworzymy szczegółowy raport, uzyskamy dostęp do danych podsumowujących trudną pracę robotów indeksujących i wyzwania, z którymi się mierzą, skanując stronę. Wykres pokazuje:

  • łączną liczbę próśb o zindeksowanie witryny, w tym duplikaty dotyczące tego samego adresu URL,
  • łączny rozmiar plików i zasobów pobranych podczas indeksowania w wybranym okresie. GSC bierze pod uwagę pliki HTML, powiązane zdjęcia, pliki skryptów oraz style CSS,
  • średni czas reakcji, czyli średni czas odpowiedzi strony na prośbę o pobranie jej zawartości.

 

Stan hosta

W kolejnym oknie widzimy wstępny stan hosta.

Stan hosta w GSC

Po przejściu do szczegółów widzimy podsumowanie problemów napotkanych przez robota Google.

W przeszłości wystąpiły problemy z hostem - GSC

  • Problemy z pobieraniem pliku robots.txt mogą występować, kiedy liczba błędów żądania pobierania przekracza wartość bazową dla danego dnia. W innym przypadku Google Search Console pokazuje albo potwierdzenie pobrania pliku (status 202) lub błąd 404.
  • Rozwiązywanie nazw DNS pokazuje, czy serwer DNS miał problemy z identyfikacją nazwy hosta lub nie odpowiadał w ogóle.
  • Łączność z serwerem określa, czy odpowiadał prawidłowo, czy nie.

Ponadto możemy filtrować żądania indeksowania według:

  • odpowiedzi, np. 200, 302 czy 404;
  • przeznaczenia, np. odświeżenie, wykrywalność;
  • typu pliku, np. grafika, CSS, HTML,
  • typu Googlebota, np. smartfony, wersja na komputery.

 

Funkcja wysyłania opinii

Problemy z używaniem Google Search Console przez niedoświadczone osoby mogą mieć różne podłoże. Pamiętajmy, że jeśli mamy kłopoty z intepretowaniem wyświetlanych danych i nie wiemy, jak naprawić ewentualne błędy, możemy zerknąć do Centrum pomocy lub podjąć próbę kontaktu z ekspertami.

Z kolei zaawansowani użytkownicy mogą podzielić się swoimi doświadczeniami, wysyłając opinię o Google Search Console.

Przesyłanie opinii do Google

Po załadowaniu się zrzutu ekranu – jeśli chcemy taki dołączyć – musimy kliknąć podgląd, aby zaznaczyć pożądane dane lub ukryć poufne informacje. Google Search Console podkreśla, że żadne prywatne informacje nie powinny zostać załączone do opinii.

Oznaczanie fragmentów przy wysyłaniu opinii do Google

Aby zaznaczyć problemy do zgłoszenia, należy wybrać żółty kwadrat, a następnie zaznaczyć pożądany obszar. Potem możemy wrócić do czarnego kwadratu i zamazać niektóre dane. Kiedy screen będzie gotowy do wysłania, należy kliknąć „Gotowe” i „Wyślij”.

Google Search Console – podsumowanie

Google Search Console to bezpłatne narzędzie, które dostarcza mnóstwo cennych informacji – zarówno o popularności strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google, jak i stanie technicznym witryny.

Dzięki szerokiemu katalogowi danych GSC stanowi ważne źródło danych dla webmasterów, specjalistów SEO, content managerów i copywriterów. Raporty o stanie indeksacji domeny, jej obsłudze na urządzeniach mobilnych czy strukturze linków wewnętrznych oraz zewnętrznych przydają się do optymalizacji technicznej strony. Z kolei narzędzia pokazujące efektywność witryny w wynikach wyszukiwania sprzyjają ulepszaniu starszych treści i planowaniu nowych.

Google Search Console jest przyjazne także dla właścicieli stron internetowych, którzy nigdy wcześniej nie mieli styczności z pozycjonowaniem czy zagadnieniami technicznymi. Czytelne wskazówki i rozbudowane Centrum Pomocy znacząco ułatwiają pierwsze kroki w SEO.

  • Autor: Dominik Olszewski

    Copywriter

    Copywriter, korektor i specjalista od content marketingu. Ekspert od tworzenia treści zgodnej z językiem polskim, zasadami user experience i preferencjami wyszukiwarek. Prywatnie fan minifutbolu, Sandu Ciorby i klapek Kubota.

  • Autor: Tomasz Stopka

Wasze komentarze (26)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Konrad

    Bardzo dobry artykuł. Co ważne, są screeny, a nie tylko sama klepanina tekstu. Zobaczymy ile się uda samemu "wywalczyć" od google.

    dziendobryhello.pl

    2020-02-26, 09:24
  • Marek

    Bardzo dobry poradnik - na starej wersji Search Console. Pozdrwaiam

    przewozyconnect.pl

    2018-10-11, 14:30
  • Mariusz

    Świetny poradnik jak nie łatwe i skomplikowane rzeczy zwłaszcza dla początkujących można opisać w prosty i przejrzysty sposób. Pozdrawiam

    pomoc-drogowa-laweta-niemcy.com.pl

    2018-08-26, 13:06
  • Dominik

    Swietny poradnik, Cenne informacje.Bardzo dziękuję. Skorzystam.

    warsztatyszkolne.pl

    2018-07-17, 13:35
  • Arkadiusz

    Aktualnie w GSC mam problem z każdym blogiem założonym na weebly. Co 2-3 tygodnie na wszystkich pojawiają się w GSC problemy z bezpieczeństwem.

    ivb.pl

    2018-06-20, 07:40
  • Snake

    Takiej instrukcji poszukuje chyba każdy początkujący bloger. Dziękuje

    Witaminkowo.pl

    2018-04-01, 12:33
  • Krzysztof

    Dziękuję za artykuł. Sporo wyjaśnił.

    yourdecor.pl

    2018-03-06, 14:26
  • Jarek

    Ciekawy artykuł, z pewnością pomoże nam w pozycjonowaniu naszej młodej strony.

    escapezonekoszalin.pl

    2017-12-29, 17:59
  • Gerard

    Przydatny artykuł który skłonił mnie do przyjrzenia się przyśbieszeniu AMP i markerom danych.

    eporady24.pl

    2017-12-29, 17:53
  • Werterownia

    Bardzo pomocny artykuł. Dużo się dowiedziałam i na pewno będę korzystać z tego narzędzia. :)
    ~Wer

    werterownia.blogspot.com

    2017-06-23, 17:56
  • Artur

    Dodaje do ulubionych i będę wysyłał klientom, którym podpinam SC do strony. Może trochę przydługa, ale świetna instrukcja obsługi konsoli. Brawo.

    netboys.pl

    2017-01-11, 00:41
  • Bartosz Żuchowicz

    To narzędzie jest z jednej strony pomocne, a z drugiej ma trochę wad. Na przykład z dużym opóźnieniem pokazuje nowe linki i jednocześnie chyba nigdy nie usuwa z bazy linki, których już nie ma. Kiedyś jakaś spamerska strona podlinkowała mój serwis. Długo walczyłem, by to usunęli, a w GSC linki widnieją do dziś z tej podejrzanej domeny.

    transportjaslo.pl

    2016-12-29, 16:52
  • Paweł

    Artykuł jest rzeczywiście bardzo przydatny. Sam od pewnego czasu próbujemy wypozycjonować stronę, niestety jednak nie do końca rozumiem wszystkie mechanizmy.

    doradztwo-podatkowe.net.pl

    2016-11-30, 13:50
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2016-11-13, 11:14
  • Glosniewazny.pl

    Artykuł idealny dla rozpoczynających przygodę z Google Search Console. Szkoda, że trafiłem na taki poradnik tak późni i większość zawartych w nim informacji poznałem z innych źródeł. Przyczepić się mogę jedynie do nierozwinięcia niektórych ciekawych moim zdaniem zagadnień, takich jak np. „linki do twojej witryny”.

    glosniewazny.pl

    2016-09-06, 11:46
  • Gawa

    Dzięki, mega mi się przyda na moim blogu :) Małymi krokami się rozkręcam i bardzo się cieszę, że trafiłam na Wasze treści!

    czekoladoweconieco.pl

    2016-07-09, 14:40
  • Damian

    Wartościowa treść, potrzeba więcej takich artykułów :)

    fotobu.pl

    2016-06-12, 16:43
  • Kolmet

    Świetny i wyczerpujący artykuł z omówionymi funkcjami. Na pewno będę często wracał do niego :)

    kolmet-radomsko.pl

    2016-06-12, 16:39
  • Tomasz Stopka

    @Alexmendoza - coś mi świta, że mieli plan, żeby to było miejsce bardziej skupione na witrynie a nie na webmasterach jako takich. Z zmianą nazwy miały iść zmiany w samym narzędziu... no ale jeszcze czekamy wszyscy.
    Chociaż są przecieki, że jest już jakaś nowa BETA w przygotowaniu :)

    2016-04-05, 13:30
  • Alexmendoza

    Ktoś wie dlaczego google zmieniło nazwę z Webmaster Tool na GSC? Ta pierwsza była bardziej intuicyjna.

    litenet.pl

    2016-03-25, 22:41
  • Michał

    Cenny Artykuł, Dziękuję redakcji

    maleksiazki.pl

    2016-03-01, 13:36
  • Gosia

    Całkiem sensowny artykuł - dobra podstawa dla użytkowników rozpoczynających przygodę z SC.

    delante.pl

    2016-02-29, 15:26
  • Michał

    Fajny artykuł, przyjemnie się czyta, "Analityka wyszukiwania" to potężne narzędzie

    web51.pl

    2016-02-27, 10:47
  • Krzysztof

    Bardzo dobry artykuł, zwłaszcza dla mniej zaawansowanych użytkowników, chociaż "współpraca" z Googlebotami, to już nieco wyższy poziom wiedzy. Myślę, że sporo osób skorzysta z tego rodzaju Akademii :)

    ekologicznatorba.com.pl

    2016-02-27, 01:25
  • Kordian

    Od pewnego czasu zgłębiam tajniki search console więc każdy artykuł na ten temat zawsze się przyda :)

    atria.com.pl

    2016-02-26, 13:50
  • Adam

    W sumie wszystko i nic, opis funkcji, bez pokazania z czego warto korzystać, a czego nie

    2016-02-26, 13:19
Polecane artykuły
pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie lokalne - czym jest i jak się do niego zabrać?

Szukając w Google konkretnej usługi głównymi kryteriami, jakimi się kierujemy, jest odległość, cena i jakość usługi. Google utworzyło mechanizm, który lokalizując nasze miejsce pobytu, pokazuje nam najbardziej polecane przez innych użytkowników miejsca blisko nas. Warto więc sprawić, by w pozycjonowaniu lokalnym nasza firma zajmowała jak najwyższą pozycję.

Google Analytics dla początkujących
Google Analytics dla początkujących

Analiza prowadzonych działań SEO jest niezbędna do weryfikacji ich efektywności. Możemy wykonać ją m.in. za pomocą Google Analytics. Dzięki temu będziemy mogli przeanalizować ruch na naszej stronie pod kątem charakterystyki odbiorców, ich lokalizacji i zachowania na stronie, a także dowiemy się, o co warto zadbać, by strona była bardziej atrakcyjna.