Google Search Console - poradnik


Czym jest Google Search Console?
Google Search Console to narzędzie dostarczane przez Google, umożliwiające monitorowanie własnych i zweryfikowanych stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google.
Google Search Console, jeszcze do niedawna Google Webmaster Tools, pozwala także na monitorowanie działania strony, w tym jej dostępności dla użytkowników. Jest jedyną platformą, poprzez którą zarówno moderatorzy, jak i algorytmy wyszukiwarki są w stanie komunikować się z webmasterem.
Mimo że GSC jest darmowym i bardzo popularnym narzędziem, cześć jego funkcji jest wciąż mało znana. W tej publikacji postaramy się przybliżyć wszystkie opcje i funkcje Google Search Console.
Zanim jednak zaczniemy omawiać poszczególne opcje, przejdźmy przez proces weryfikacji strony w tym narzędziu. Założenie konta w Google Search Console jest bezużyteczne, jeżeli nie mamy witryn do zweryfikowania.
Jeżeli w ogóle zastanawiasz się, dlaczego Google Search Console warte jest uwagi w procesie pozycjonowania strony internetowej, koniecznie przeczytaj nasz artykuł o tym, czym jest pozycjonowanie.
Jak dodać stronę do Google Search Console?
Zaczynamy od wejścia na stronę główną Google Search Console: https://search.google.com/search-console/about. Klikamy „Rozpocznij” po lewej stronie, aby dotrzeć do konta Google Search Console.
Google Search Console
Jeżeli nie jesteśmy zalogowani na żadnym koncie, musimy wybrać, za pomocą którego adresu e-mail chcemy się logować do narzędzia.
Jeżeli nie masz jeszcze żadnej witryny zintegrowanej z Google Search Console, wyświetli Ci się ekran powitalny z opcją dodania usługi.
Dodanie usługi wymaga udowodnienia, że domena lub jej część jest rzeczywiście Twoją własnością. W zależności od preferencji możesz zintegrować Google Search Console z całą domeną (np. twojastrona.pl) lub powiązać narzędzie wyłącznie z adresami URL zgodnymi z wpisanym protokołem (np. twojastrona.pl/dowolnakategoria/).
Weryfikacja strony jest bardzo ważna, ponieważ w GSC dostępnych jest wiele danych, które można wykorzystać do lepszej promocji strony lub do zablokowania witryny w wynikach wyszukiwania.
O czym warto pamiętać, dodają stronę do Google Search Console?
- Strona musi być dostępna w Internecie, to znaczy, że nie da się dodać wersji developerskiej czy działającej po wpisaniu hasła.
- Jeżeli wybierzemy usługę domeny, jesteśmy zobowiązani do weryfikacji rekordów DNS. W tym zadaniu mogą Ci pomóc wytyczne od hostingodawcy, który powinien mieć opracowaną ścieżkę niestandardowych rozwiązań dla klientów.
- Dodanie domeny do Google Search Console pozwala na monitorowanie wszystkich subdomen (zarówno https://twojastrona.pl/dowolnakategoria/, jak i https://www.twojastrona.pl/dowolnakategoria/) oraz różnych protokołów (http i https). Niemniej jednak należy zadbać o certyfikat SSL dla domeny i wprowadzenie odpowiednich przekierowań w pliku .htaccess.
- Usługa z prefiksem URL pozwala na monitorowanie adresów URL wyłącznie z określonym protokołem i prefiksem. Jeśli wpiszemy https://www.twojastrona.pl/dowolnakategoria/, nie będziemy mogli śledzić ani https://twojastrona.pl/dowolnakategoria/, ani http://www.twojastrona.pl/dowolnakategoria/.
- Atutem drugiego rozwiązania są liczne sposoby weryfikacji własności strony internetowej. Zalecaną metodą weryfikacji jest pobranie pliku HTML i przesłanie do na swoją stronę internetową. Plik nie może zostać usunięty po weryfikacji.
Dodanie pliku na serwer, na którym znajduje się strona, nie zawsze jest możliwe. Dotyczy to w szczególności zamkniętych platform blogowych (np. Blogger) albo też tych osób, które po prostu nie mają zbyt dużej wiedzy technicznej.
Jakie alternatywne metody w tym przypadku udostępnia Google Search Console?
- Wklejenie tagu HTML do odpowiedniej sekcji.
- Weryfikacja za pomocą konta Google Analytics.
- Użycie menedżera tagów.
- Powiązanie rekordu DNS z Google Search Console.
Zobaczmy, jak prezentuje się ścieżka w przypadku łączenia całej domeny z Google Search Console.
W tym przypadku należy uzbroić się w cierpliwość. Nawet jeżeli wkleimy kod poprawnie, Google Search Console może nie wykryć rekordu w ciągu kilku minut od wprowadzenia zmiany.
Kiedy wybierzemy interesujący nas sposób weryfikacji domeny w Google Search Console i postąpimy zgodnie ze wskazówkami, wystarczy kliknąć „Weryfikuj”. Jeżeli nie pojawią się żadne problemy podczas weryfikacji, zostaniemy przekierowani do widoku strony. W przypadku problemów z weryfikacją warto natomiast odwiedzić pomoc Google.
Ogólny przegląd narzędzi dla Webmasterów
Po potwierdzeniu domeny możemy bez przeszkód przejść do analizy strony w Google Search Console.
Sam widok Google Search Console można podzielić na trzy obszary:
- boczne menu,
- główny obszar wyświetlania danych,
- górną belkę dającą możliwość szybkiego przenoszenia się między witrynami.
Po wybraniu witryny z listy naszym oczom ukaże się podstawowy przegląd domeny, który zawiera okna prezentujące:
- Skuteczność – podsumowanie liczby kliknięć adresów URL należących do domeny, które pojawiły się w wynikach wyszukiwania Google na frazy wpisywane przez użytkowników.
- Stan – podsumowanie ewentualnych błędów w witrynie, mających związek z ogólną dostępnością adresów URL. Google Search Console wykrywa, które podstrony nie są zindeksowane ze względu na wykluczenie poprzez tag „noindex”, zostały przekierowane lub są zindeksowane, ale nieprzesłane w mapie witryny.
- Eksperymenty i personalizację – podsumowanie raportów oceniających jakość i obsługę strony na urządzeniach mobilnych oraz podstawowe wskaźniki internetowe – zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach. Pamiętajmy, że możemy zbadać m.in. szybkość strony internetowej za pomocą PageSpeed Insights.
- Ulepszenia – podsumowanie raportów związanych z menu nawigacyjnym, FAQ i polem wyszukiwania w linkach do podstron.
Samo narzędzie jest bardzo intuicyjne i proste w obsłudze. Jedyną trudnością jest umiejętna interpretacja danych. Kliknięcie dowolnego wykresu czy komunikatu przekieruje użytkownika do jednego z widoków, gdzie będą dostępne rozbudowane informacje.
Widok główny narzędzia dostarcza najważniejsze dane o witrynie. Pozwala on szybko przenieść się do interesujących nas miejsc – zwłaszcza jeśli zauważmy błędy i będziemy chcieli szybko zweryfikować ich lokalizację oraz przyczynę.
Widok ten jest doskonałym miejscem do podglądnięcia kondycji strony. Jest to szczególnie przydatne dla osób posiadających kilka, a nawet kilkanaście stron dodanych do Google Search Console, ponieważ mogą szybko sprawdzić kondycję witryn, nie zagłębiając się w szczegóły raportów.
Opcje dostępne w bocznym menu
Boczne menu pozwala dotrzeć do wszystkich możliwych narzędzi i raportów oferowanych przez Google Search Console. Samo menu podzielone jest na duże sekcje i mniejsze segmenty, m.in.:
- Przegląd,
- Sprawdzenie adresu URL,
- Skuteczność,
- Indeks,
- Eksperymenty i personalizacja,
- Ulepszenia,
- Bezpieczeństwo i ręczne działania,
- Starsze narzędzia i raporty,
- Linki,
- Ustawienia.
Czego możemy się dowiedzieć z pierwszych trzech sekcji?
Przegląd
Przegląd to ekran domyślny, który jest widoczny od razu po zalogowaniu się do Google Search Console. Już na pierwszy rzut oka widać, czy kolejny dzień strategii pozycjonowania oraz optymalizacji technicznej strony internetowej przyniósł efekty w postaci zwiększonej liczby kliknięć czy polepszenia jakości witryny wyświetlanej na urządzeniach mobilnych. Jeżeli dostrzeżemy alarmujące błędy, możemy przenieść się do szczegółowego raportu jednym kliknięciem i rozpocząć analizę.
Sprawdzenie adresu URL
Funkcja sprawdzenia adresu URL pozwala na zweryfikowanie, czy dany adres URL znajduje się w wynikach wyszukiwania Google. Jeżeli Google Search Console potwierdzi, że strona jest zindeksowana, wyświetli następujący komunikat.
W następnym oknie – Stan – możemy zobaczyć:
- Wykrywalność – tutaj pojawi się link do mapy witryny i stron odsyłających;
- Skanowanie – Google Search Console prezentuje datę i godzinę ostatniego skanowania, rodzaj robota (np. Googlebot indeksujący strony na smartfony), zezwolenie na skanowanie i indeksowanie oraz stan pobrania strony;
- Indeksowanie – narzędzie wskazuje adres kanoniczny wybrany przez użytkownika.
Ulepszenia podsumowują stan witryny w kilku aspektach.
Załóżmy, że chcemy sprawdzić, czy świeżo opublikowana podstrona została zindeksowana przez Googleboty.
Jeżeli Google Search Console nie znajdzie wpisanego adresu URL w Google, możemy wysłać prośbę o zindeksowanie. Ta funkcja pozwala na ustawienie danej podstrony w kolejce do indeksacji. GSC podkreśla, że wielokrotne zgłaszanie strony nie przyspieszy tego procesu.
Warto używać tej opcji, kiedy aktualizujemy treści na stronie, np. uzupełniamy starsze teksty o linki wewnętrzne do nowych publikacji. Dzięki temu możemy osiągnąć nieco szybsze efekty pozycjonowania.
Skuteczność
Zakładka Skuteczność jest jedną z najważniejszych funkcji dostępnych w Google Search Console.
Po otworzeniu sekcji ukazuje się wykres podsumowujący:
- średnią pozycję dla domeny w wynikach wyszukiwania Google,
- łączną liczbę kliknięć adresów URL przez użytkowników, którzy wyświetlili domenę w wynikach wyszukiwania,
- łączną liczbę wyżej wspomnianych wyświetleń,
- średni współczynnik CTR, czyli stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń.
Google Search Console pozwala filtrować wyniki na różne sposoby. Użytkownik może określić:
- typ wyszukiwania – Sieć, Grafikę, Wideo lub Wiadomości,
- zakres dat – najnowszą datę, ostatnie 7 dni, ostatnie 28 dni, ostatnie 3 miesiące itd.,
- zapytanie – frazę wpisywaną przez użytkownika w Google,
- stronę – adresy URL w obrębie domeny,
- kraj – także spoza europejskich,
- urządzenie – wersję na komputery, urządzenia mobilne lub tablet.
Warto zauważyć, że w przypadku zapytań i stron możemy wybierać spośród kilku filtrów.
- Zapytania zawierające – narzędzie wyświetli dane mające związek z frazami kluczowymi zawierającymi dowolne słowo, np. „dywan”.
- Zapytania niezawierające – Google Search Console zaprezentuje dane wyłącznie dla fraz kluczowych pozbawionych pewnego słowa, np. „Cropp”. Dzięki temu rozwiązaniu możemy odfiltrowywać słowa kluczowe, których na pewno nie chcemy w raporcie.
- Dokładne zapytanie – jeśli wpiszemy „ubezpieczenie na narty”, sprawdzimy parametry wyłącznie dla tej frazy. Jeżeli chcemy zweryfikować dane również dla „ubezpieczenia na narty” czy „ubezpieczenie narty”, musimy skorzystać z pierwszej opcji, czyli zapytania zawierającego, i wpisać słowo „narty”.
- Niestandardowe (wyrażenia regularne) – to opcja dla zaawansowanych osób, którym nie wystarczają podstawowe filtry.
Podobnie filtrujemy wyniki dla stron.
Ponadto mamy dostępną funkcję porównywania, która umożliwia zestawienie skuteczności wybranych stron i wyników dla dowolnych słów kluczowych.
Uzyskane dane możemy eksportować do arkusza Google, arkusza Excel lub pliku CSV.
Omówienie widoków w narzędziu dla webmasterów
Pora na dokładniejsze przedstawienie widoków dostępnych w Google Search Console.
Wykorzystanie każdego z raportów zależy tak naprawdę od rodzaju witryny. Inne dane otrzymamy dla serwisu uzupełnianego nowymi treściami każdego dnia, inne wyniki będzie miała statyczna strona firmowa, a jeszcze inne serwis społecznościowy.
Indeks
Narzędzia dostępne w tej części Google Search Console pozwalają lepiej kontrolować zachowanie strony w wynikach wyszukiwania.
Segment Indeks podsumowuje:
- błędy i wykluczenia wykryte podczas indeksowania witryny,
- mapy witryn włącznie z typem, datą przesłania, datą odczytu, stanem i wykrytymi adresami URL,
- wysłane żądania usunięcia treści z Google.
Stan
Analiza stanu witryny jest dostępna z poziomu wspomnianego Przeglądu i sekcji Indeks. W tej zakładce Google Search Console informuje użytkownika o adresach URL, które:
- nie zostały zindeksowane z powodu błędu;
- zostały zindeksowane, ale robot Google wykrył nieprawidłowości, które mogły być niezamierzone, więc powinny zostać zweryfikowane przez właściciela domeny;
- zostały zindeksowane prawidłowo;
- zostały wykluczone, czyli nie są zindeksowane i nie pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google.
Po wyfiltrowaniu problematycznych adresów URL możemy sprawdzić powody wykluczenia.
Narzędzie zwraca uwagę również na adresy URL, które są zindeksowane, ale brakuje ich w mapie witryny. Pamiętajmy, że nie każde wykluczenie wskazane przez Google Search Console jest niepożądane – właściciel domeny może świadomie wdrożyć przekierowanie lub tag „noindex”.
Mapy witryn
Dodanie mapy witryny do Google Search Console to opcjonalne działanie. Jest ono jednak mocno zalecane, szczególnie jeżeli strona jest często wzbogacana nowymi treściami lub gdy istniejące treści są aktualizowane – zarówno pod względem stricte tekstowym, jak i linkowania wewnętrznego. Dodanie mapy witryny sprzyja przyspieszeniu procesu indeksacji, renderowania oraz interpretacji zawartości strony.
Wstawienie mapy witryny, z uwzględnieniem pełnej listy podstron, może wykazać, ile z dodanych adresów URL zostanie przez Google zaindeksowane i wyświetlone w wynikach wyszukiwania. Jest to cenna informacja, ponieważ w teorii każda niezaindeksowana podstrona to strata możliwości pozyskania użytkownika z ruchu organicznego.
Czy warto mieć kilka map witryn? To dobry pomysł w sytuacji, w której nie chcemy modyfikować jednej dużej mapy, tylko rozdzielić ją na mniejsze zbiory. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy mieć stałe mapy (np. listy kategorii, podkategorii, usług) i zmienne (np. produktów, artykułów blogowych). W przypadku wątpliwości warto zajrzeć do pomocy Google dla webmasterów.
Samą mapę witryny można wygenerować w dosyć łatwy sposób. W przypadku popularnych CMS-ów należy użyć odpowiedniej wtyczki lub modułu, a mapa strony będzie generowana automatycznie.
Użytkownikom WordPressa rekomenduje się wtyczkę XML Sitemap Generator. Istnieją też zewnętrze generatory, które budują stosowną mapę witryny, przeczesując stronę w poszukiwaniu adresów URL – także „orphan pages”, czyli tzw. sierotek, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne.
Po przesłaniu mapy witryny wyświetla się następujący komunikat.
Link do mapy witryny wraz z typem, datą przesłania, datą odczytu, stanem i liczbą adresów URL pojawia się w oknie widocznym na poprzednim zrzucie ekranu.
Oczywiście możemy przejść do szczegółów. Wyświetli nam się podsumowanie ze wszystkimi odczytanymi mapami witryn – jeżeli adresy URL zostały podzielone na kategorie.
Jeżeli Google Search Console wykryje błąd, wskaże jego powód.
Jak usunąć mapę witryny z Google Search Console? Wystarczy kliknąć 3 kropki w prawym górnym rogu – tuż obok „Otwórz mapę witryny” – i wybrać polecenie „Usuń mapę witryny”.
Usunięcia
Za pomocą sekcji Usunięcia można zgłosić adresy URL, które nie powinny się pojawiać w wynikach wyszukiwania. Google Search Console pozwala na tymczasowe – maksymalnie 6-miesięczne – zablokowanie wyświetlania się adresu URL z witryny. W celu trwałego usunięcia należy wykonać dodatkowe czynności, które są opisane w tym przewodniku.
W sekcji są dostępne 3 funkcje.
Aby wysłać żądanie usunięcia adresu URL, klikamy „Nowa prośba” w zakładce „Tymczasowe usunięcia”.
Wyświetlają się następujące opcje.
- Tymczasowe usunięcie adresu URL – blokuje jego wyświetlanie w wynikach wyszukiwania Google do 6 miesięcy, usuwa fragment kodu oraz wersję podstrony z pamięci podręcznej. Użytkownik może usunąć wyłącznie jeden adres URL lub wszystkie adresy URL zawierające wpisany prefiks. Pod tym względem nie ma znaczenia, czy strona występuje w różnych wersjach:
- http://twojadomenpl/,
- https://twojadomena.pl/,
- http://www.twojadomena.pl/,
- https://www.twojadomena.pl/.
Niemniej jednak dobrą praktyką jest ustalenie jednego wariantu adresu URL.
- Usuwanie adresu URL z pamięci podręcznej – adres pozostaje widoczny w wynikach wyszukiwania Google, ale fragment kodu i wersja zostają wykluczone z pamięci podręcznej. Zasady wpisywania ścieżki są takie same jak w pierwszym przypadku.
W zakładce „Nieaktualna treść” użytkownik widzi historię wszystkich próśb wysłanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy za pomocą narzędzia do usuwania nieaktualnej treści.
Po kliknięciu „Nowa prośba” dostajemy możliwość zgłoszenia strony lub grafiki.
Z kolei w zakładce SafeSearch narzędzie podsumowuje historię próśb o oznaczenie adresów URL etykietą SafeSearch. Google Search Console zbiera informacje z ostatnich 6 miesięcy, zgłoszone za pomocą narzędzia Zgłoś nieodpowiednią treść. Filtr dotyczy treści dla osób pełnoletnich.
Przed usunięciem danego linka warto przeprowadzić testy i analizę, które miałyby na celu sprawdzenie, czy zawartość danej podstrony działa na użytkowników prawidłowo i czy przybliża do wykonania celu (np. zakupu lub rejestracji). Dobrze jest skorzystać z heat map (map ciepła) oraz dodatkowej analizy w Google Analytics.
Eksperymenty i personalizacja
Sekcja Eksperymenty i personalizacja zbiera ocenę strony pod względem użytkowania – przede wszystkim na urządzeniach mobilnych. Zawiera 3 zakładki:
- Jakość strony,
- Podstawowe wskaźniki internetowe,
- Obsługa na urządzeniach mobilnych.
W przypadku nowo zarejestrowanej usługi lub niedostatecznej ilości informacji w raporcie na temat UX Chrome Google Search Console może wyświetlić komunikat „Za mało danych o korzystaniu dotyczących Twojej witryny”.
Jeżeli właściciel domeny nie wie, jak zinterpretować inne komunikaty, może przejść do pomocy.
Podstawowe wskaźniki internetowe dotyczą PageSpeed Insights. Raporty dla urządzeń mobilnych i wersji na komputery omawiają Core Web Vitals, czyli m.in. szybkość ładowania się serwisu, stabilność elementów wizualnych czy czas potrzebny na załadowanie pierwszego elementu (tekstu, grafiki czy filmu) na stronie.
Z kolei raport na temat obsługi strony na urządzeniach mobilnych podsumowuje, czy poszczególne podstrony są nieprzyjazne użytkownikom przeglądającym witrynę chociażby na smartfonach. W głównym widoku Google Search Console pokazuje adresy URL sprawiające problemy w liczbie większej niż wartość progowa. Aby poznać szczegóły, należy wybrać błąd. Następnie narzędzie wyświetli sposób naprawy – wdrożone poprawki można zgłosić Google w tym samym panelu.
Ulepszenia
Sekcja Ulepszenia zawiera 3 zakładki:
- Menu nawigacyjne,
- FAQ,
- Pole wyszukiwania w linkach.
Funkcja analizuje wdrożenie danych strukturalnych na stronie, dzieląc je na prawidłowe, prawidłowe z ostrzeżeniami i błędne. Dane strukturalne oznaczone na czerwono należy naprawić jak najszybciej – nieprawidłowości mogą sprzyjać utracie cennego ruchu organicznego, zwłaszcza jeśli strony wyświetlają się na konwertujące frazy (np. produktowe) na wysokich pozycjach. W kolejnym kroku trzeba przyjrzeć się danym oznaczonym na pomarańczowo – warto je poprawić, aby czerpać pełne korzyści.
Bezpieczeństwo i ręczne działania
Oto wymarzony komunikat każdego właściciela domeny w Google Search Console – w zakładce Ręczne działania i Problemy dotyczące bezpieczeństwa.
Jeżeli weryfikator Google podejmuje ręczne działania wobec witryny, to znaczy, że jej właściciel – a może osoba odpowiedzialna za strategię pozycjonowania – popełnił błędy, które poskutkowały znacznym obniżeniem jakości strony. Efektem ręcznych działań może być obniżenie pozycji adresów URL na wybrane frazy w wynikach wyszukiwania lub całkowite niewyświetlanie adresów. Informacja o takiej karze będzie widniała także w panelu wiadomości Google Search Console.
Starsze narzędzia i raporty
Niektóre narzędzia i raporty nie mają odpowiedników w aktualnej wersji Google Search Console. Użytkownicy przyzwyczajeni do wcześniejszych funkcji wciąż mogą je uruchamiać, chyba że korzystają z usług domeny. W takiej sytuacji starsze narzędzia i raporty nie są dostępne.
Kierowanie międzynarodowe
Kierowanie międzynarodowe jest wykorzystywane w przypadku witryn mających wiele wersji językowych. Funkcja służy do debugowania ustawień atrybutu „hreflang” i wskazywania kraju docelowego (priorytetowego) w wynikach wyszukiwania Google.
Wiadomości
Raportowanie wiadomości zostało zastąpione przez panel wiadomości. Aby uzyskać do niego dostęp, należy kliknąć dzwonek znajdujący się po prawej stronie górnego panelu Google Search Console.
Wiadomości to miejsce, w którym możemy otrzymać informacje od moderatorów Google i wyszukiwarki. W wiadomościach otrzymuje się najczęściej porady omawiające sposoby na zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania lub informacje o znalezionych przez roboty indeksujące błędach, np. niedostępności strony czy wykrytych niedziałających linkach. Google Search Console może wysłać powiadomienie w chwili zwiększonego ruchu na stronie – kiedy okaże się nietypowy w porównaniu z wcześniejszymi parametrami.
Wiadomości najczęściej trafiają też na e-maila głównego właściciela strony. Dzięki temu rozwiązaniu istnieje minimalne ryzyko przeoczenia informacji o problemach, a nawet krytycznych błędach.
Marker danych
Marker danych pozwala w prosty sposób oznaczyć konkretne podstrony jako jeden z kilku rodzajów prezentowanej treści.
Oznaczenie podstron markerem danych ułatwia zrozumienie strony Googlebotom. Pozwala także na umieszczenie dodatkowych elementów w wynikach wyszukiwania, w tym gwiazdek z ocenami, przypisów czy ceny.
Oznaczanie danych markerem danych jest bardzo proste – wystarczy tylko zaznaczyć myszką konkretne elementy. Jest to świetna opcja dla tych wszystkich osób, które chciałyby posiadać rozbudowane opisy w wynikach wyszukiwania, jednak nie mają możliwości lub technicznej wiedzy niezbędnej do modyfikowania kodu strony.
Narzędzie jest na tyle sprytne w użyciu, że oznaczając jedną podstronę, możliwe staje się zbudowanie na jej podstawie zestawu podstron. Znaczy to tyle, że nie ma konieczności oznaczania każdej podstrony z osobna. Wystarczy oznaczyć na przykład jedną stronę produktu, jedną kategorię oraz jedną stronę z aktualnościami. Google będzie w stanie – po odpowiednim skonfigurowaniu – przypisać odpowiednie znaczniki w odpowiednie miejsca.
Web Tools
Web Tools to dodatkowy zestaw narzędzi, które mogą okazać się przydatne dla właściciela strony. Rozbudowane informacje są dostępne w pomocy Web Tools.
Linki
Raport Linki jest podzielony na sekcje dotyczące linków zewnętrznych i wewnętrznych.
W segmencie z linkami zewnętrznymi możemy zweryfikować:
- najczęściej linkowane strony – raport pokazuje listę stron docelowych, którym przyporządkowuje liczbę linków przychodzących i liczbę witryn, z których pochodzą,
- witryny z największą liczbą linków przychodzących – Google Search Console prezentuje, skąd najczęściej pozyskiwaliśmy backlinki,
- teksty z największą liczbą linków przychodzących – tutaj możemy zweryfikować anchory. Jeżeli narzędzie pokazuje, że wśród dominujących anchorów znajdują się frazy exact match, prawdopodobnie warto porównać profil backlinków z innymi narzędziami SEO i zastanowić się nad jego urozmaiceniem w celu stworzenia naturalnego wyglądu.
Oczywiście każda lista podlega dodatkowym filtrom, ułatwiającym wyszukiwanie tekstów odnośników czy adresów URL.
W sekcji z linkami wewnętrznymi możemy dowiedzieć się, które adresy URL w obrębie domeny są najczęściej linkowane.
Ustawienia
Ustawienia dostarczają nie tylko tak podstawowych informacji, jak lista użytkowników z uprawnieniami, powiązania Google Search Console z innymi usługami (np. Google Analytics) czy data powiązania usługi z kontem.
W tym raporcie dostępne są informacje o znalezionych podczas indeksowania strony błędach – mowa tu o problemach z dostępnością spowodowaną np. błędami serwera. W raporcie tym znaleźć można wykresy prezentujące wykryte błędy 404 (nie znaleziono), ale także 500 (wewnętrzny błąd serwera).
Ilość informacji, jakie można uzyskać w tym raporcie, sprawia, że jest to jeden z lepszych sposobów na zadbanie o stabilność i bezpieczeństwo naszej strony w wynikach wyszukiwania.
Statystyki indeksowania
Z jednej strony – Googleboty mają ograniczoną ilość czasu i zasobów, jakie mogą poświęcić na jednorazową wizytę na stronie. Z drugiej strony – starają się dbać o zasoby strony docelowej. Gdyby roboty nie dbały o zasoby indeksowanych stron, bez przeszkód mogłyby doprowadzić do wykorzystania całego transferu dostępnego na serwerze. W najgorszym wypadku – doprowadzić do zablokowania strony poprzez nadmierną ilość zapytań (przypadkowy atak DDOS).
Aby sprawdzić, jak zaangażowane są Googleboty w indeksację strony, warto odwiedzić raport Statystyki indeksowania. Są to dane przydatne przede wszystkim osobom technicznie związanym ze stronami internetowymi.
Kiedy otworzymy szczegółowy raport, uzyskamy dostęp do danych podsumowujących trudną pracę robotów indeksujących i wyzwania, z którymi się mierzą, skanując stronę. Wykres pokazuje:
- łączną liczbę próśb o zindeksowanie witryny, w tym duplikaty dotyczące tego samego adresu URL,
- łączny rozmiar plików i zasobów pobranych podczas indeksowania w wybranym okresie. GSC bierze pod uwagę pliki HTML, powiązane zdjęcia, pliki skryptów oraz style CSS,
- średni czas reakcji, czyli średni czas odpowiedzi strony na prośbę o pobranie jej zawartości.
Stan hosta
W kolejnym oknie widzimy wstępny stan hosta.
Po przejściu do szczegółów widzimy podsumowanie problemów napotkanych przez robota Google.
- Problemy z pobieraniem pliku robots.txt mogą występować, kiedy liczba błędów żądania pobierania przekracza wartość bazową dla danego dnia. W innym przypadku Google Search Console pokazuje albo potwierdzenie pobrania pliku (status 202) lub błąd 404.
- Rozwiązywanie nazw DNS pokazuje, czy serwer DNS miał problemy z identyfikacją nazwy hosta lub nie odpowiadał w ogóle.
- Łączność z serwerem określa, czy odpowiadał prawidłowo, czy nie.
Ponadto możemy filtrować żądania indeksowania według:
- odpowiedzi, np. 200, 302 czy 404;
- przeznaczenia, np. odświeżenie, wykrywalność;
- typu pliku, np. grafika, CSS, HTML,
- typu Googlebota, np. smartfony, wersja na komputery.
Funkcja wysyłania opinii
Problemy z używaniem Google Search Console przez niedoświadczone osoby mogą mieć różne podłoże. Pamiętajmy, że jeśli mamy kłopoty z intepretowaniem wyświetlanych danych i nie wiemy, jak naprawić ewentualne błędy, możemy zerknąć do Centrum pomocy lub podjąć próbę kontaktu z ekspertami.
Z kolei zaawansowani użytkownicy mogą podzielić się swoimi doświadczeniami, wysyłając opinię o Google Search Console.
Po załadowaniu się zrzutu ekranu – jeśli chcemy taki dołączyć – musimy kliknąć podgląd, aby zaznaczyć pożądane dane lub ukryć poufne informacje. Google Search Console podkreśla, że żadne prywatne informacje nie powinny zostać załączone do opinii.
Aby zaznaczyć problemy do zgłoszenia, należy wybrać żółty kwadrat, a następnie zaznaczyć pożądany obszar. Potem możemy wrócić do czarnego kwadratu i zamazać niektóre dane. Kiedy screen będzie gotowy do wysłania, należy kliknąć „Gotowe” i „Wyślij”.
Google Search Console – podsumowanie
Google Search Console to bezpłatne narzędzie, które dostarcza mnóstwo cennych informacji – zarówno o popularności strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google, jak i stanie technicznym witryny.
Dzięki szerokiemu katalogowi danych GSC stanowi ważne źródło danych dla webmasterów, specjalistów SEO, content managerów i copywriterów. Raporty o stanie indeksacji domeny, jej obsłudze na urządzeniach mobilnych czy strukturze linków wewnętrznych oraz zewnętrznych przydają się do optymalizacji technicznej strony. Z kolei narzędzia pokazujące efektywność witryny w wynikach wyszukiwania sprzyjają ulepszaniu starszych treści i planowaniu nowych.
Google Search Console jest przyjazne także dla właścicieli stron internetowych, którzy nigdy wcześniej nie mieli styczności z pozycjonowaniem czy zagadnieniami technicznymi. Czytelne wskazówki i rozbudowane Centrum Pomocy znacząco ułatwiają pierwsze kroki w SEO.
Zaktualizowano: 2021-11-24