Jakie zmiany zaszły w algorytmie Google w 2015?

Zmiany w algorytmach Google
Rok 2015 był kolejnym, który przyniósł zmiany w algorytmach Google. Prezentujemy kilka najważniejszych wraz z datami, kiedy odnotowano pierwsze skutki ich wprowadzenia. Na szczególną uwagę zasługują aktualizacje podnoszące znaczenie ruchu mobilnego dla widoczności witryny w wyszukiwarce.
Ponad 4100 portali, 4200 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Pozycje poszczególnych stron w wynikach wyszukiwania Google ustalane są za pomocą bardzo skomplikowanego, ściśle chronionego przed ujawnieniem algorytmu. Według przedstawicieli Google, każdego roku jest w nim wprowadzanych 500-600 głównie mniejszych poprawek. Zdecydowana większość zmian jest niedostrzegalna podczas codziennego korzystania z wyszukiwarki przez zwykłych użytkowników. Co pewien czas wprowadzane są jednak istotne modyfikacje algorytmu, które przynoszą wyraźne przetasowania witryn na listach wyników. Niestety nawet w przypadku bardzo dużych aktualizacji algorytmu rzadko kiedy pojawiają się ich oficjalne potwierdzenia ze strony Google, a tym bardziej wyjaśnienia zakresu wprowadzonych zmian.

Podobnie jak większość ubiegłych lat, także 2015 rok przyniósł wiele różnego typu modyfikacji w algorytmie wyszukiwania. Jednak w przeciwieństwie do ostatnich kilku lat nie koncentrowały się one w szczególności na zwalczaniu niedozwolonych technik pozycjonowania stron. Najwięcej istotnych aktualizacji w roku 2015 wiązało się bowiem z mobile. Wyjątkowo ważny był update „Mobile friendly” z 21 kwietnia, nazywany także często „Mobilegeddon’em”. Choć nie miał on tak dramatycznych konsekwencji jak sugeruje ta nazwa, to zdecydowanie zwrócił uwagę na coraz większe znaczenie ruchu mobilnego. Ponadto była to pierwsza aktualizacja algorytmu, która została zapowiedziana przez Google z wyprzedzeniem, a nie ogłoszona po fakcie. Nie można zapomnieć także o uruchomieniu przez kalifornijskiego giganta projektu AMP (Accelerated Mobile Pages –  szybkie strony mobilne z pełną, rozbudowaną zawartością) czy podjęciu od 1 listopada działań przeciwko natarczywym banerom instalacji aplikacji mobilnych (app interstitials).

Niezwykle ciekawa i jednocześnie bardzo istotna była również wiadomość z października, kiedy to podczas wywiadu jeden z inżynierów Google przekazał informację o wdrożeniu w wyszukiwarce technologii sztucznej inteligencji. System nazywany RankBrain uruchomiony został już kilka miesięcy wcześniej (kiedy dokładnie nie wiadomo) i jest cały czas ulepszany.

Lista ważnych zmian w algorytmie Google, które przyniosły zauważalne skutki dla właścicieli firm i witryn, a także dla branży SEO, webmasterów czy wydawców jest jednak znacznie szersza. Przedstawione zostały one na poniższej infografice obejmującej zarówno oficjalnie potwierdzone, jak i niepotwierdzone aktualizacje, wraz z datami kiedy efekty ich wprowadzenia były najczęściej odnotowywane po raz pierwszy.

 

Zmiany algorytmów Google 2015

 

Wasze komentarze (6)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Natalia

    Bardzo ciekawa i rzeczowa infografika. Wiele się dzieje, trzeba być na bieżąco. O zmianach z 17. grudnia nie miałam pojęcia. fotoguzik.pl

    2016-05-09, 19:35
  • Dariusz Jurek

    Co do tych Fantomów to nawet blogu na Search Metrics słabo opisali o co w nim chodzi ;-) i czym sie rożni od zwykle Pandy. #algorytmsekret dariuszjurek.pl

    2016-05-01, 16:27
  • SEO LTB

    Czy aby na pewno po tzw. Mobilegeddon'ie strony niedostosowane do urządzeń mobilnych odnotowują spadki ? seo.ltb.pl

    2016-04-26, 13:05
  • MaklerFX

    Ciekawe czy zaktualizują ocenę Page Rank. maklerfx.pl

    2016-03-01, 02:08
  • Konrad

    Widać zmiany, co raz częściej pojawiają się również o 'spamie', jeżeli witryny posiada skopiowane treści z innych źródeł. gramont.eu

    2016-02-24, 10:05
  • Marcin

    Było tego trochę. Jeśli nasza strona nie miała w tym roku spadków, to wcale nie znaczy, że obroniła się. Rok temu byłem 5-ty i teraz jestem 5-ty, ale w całym top10 tylko moja strona i jeszcze jedna się ostały. 4 strony wyszły z otchłani i są przed nami, czyli są lepiej dostosowane do algorytmu. safemoney.pl

    2016-02-20, 20:41
Polecane artykuły
See Bloggers 2016 – relacja

Relacja z See Bloggers 2016. Czwarte wydarzenie jednego z największych spotkań digital influencerów w Polsce zgromadziło mnóstwo osób z branży. Warsztaty i liczne prelekcje były świetną okazją, aby bliżej poznać realia działalności blogerskiej. Jeżeli nie udało się Wam udać do Gdynii na to spotkanie, koniecznie przeczytajcie tę relację.

Social Media & Content Marketing na AGH - konkretny kierunek kształcenia!
Social Media & Content Marketing na AGH - konkretny kierunek kształcenia!

Wydział Humanistyczny Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie rozpoczął rekrutację na czwartą już edycję studiów podyplomowych „Social Media & Content Marketing”. Studia cieszą się bardzo dobrą opinią u absolwentów, a wśród zalet słuchacze wymieniają możliwość nabycia praktycznych umiejętności, fachową kadrę oraz możliwość nawiązania cennych kontaktów.

Zmiany w projekcie NKS
Podsumowanie projektu NKS

Projekt Nowa Koncepcja SEO kończy swoją dynamikę - choć nadal będziemy publikować artykuły i prowadzić szkolenia z zakresu NKS i link buildingu, zmniejszamy częstotliwość naszych działań. Po tych kilku bardzo intensywnych miesiącach pora na podsumowania projektu - co udało nam się osiągnąć i jaki był odbiór NKS w branży?