Jakie zmiany zaszły w algorytmie Google w 2015?

Pozycje poszczególnych stron w wynikach wyszukiwania Google ustalane są za pomocą bardzo skomplikowanego, ściśle chronionego przed ujawnieniem algorytmu. Według przedstawicieli Google, każdego roku jest w nim wprowadzanych 500-600 głównie mniejszych poprawek. Zdecydowana większość zmian jest niedostrzegalna podczas codziennego korzystania z wyszukiwarki przez zwykłych użytkowników. Co pewien czas wprowadzane są jednak istotne modyfikacje algorytmu, które przynoszą wyraźne przetasowania witryn na listach wyników. Niestety nawet w przypadku bardzo dużych aktualizacji algorytmu rzadko kiedy pojawiają się ich oficjalne potwierdzenia ze strony Google, a tym bardziej wyjaśnienia zakresu wprowadzonych zmian.
Podobnie jak większość ubiegłych lat, także 2015 rok przyniósł wiele różnego typu modyfikacji w algorytmie wyszukiwania. Jednak w przeciwieństwie do ostatnich kilku lat nie koncentrowały się one w szczególności na zwalczaniu niedozwolonych technik pozycjonowania stron. Najwięcej istotnych aktualizacji w roku 2015 wiązało się bowiem z mobile. Wyjątkowo ważny był update „Mobile friendly” z 21 kwietnia, nazywany także często „Mobilegeddon’em”. Choć nie miał on tak dramatycznych konsekwencji jak sugeruje ta nazwa, to zdecydowanie zwrócił uwagę na coraz większe znaczenie ruchu mobilnego. Ponadto była to pierwsza aktualizacja algorytmu, która została zapowiedziana przez Google z wyprzedzeniem, a nie ogłoszona po fakcie. Nie można zapomnieć także o uruchomieniu przez kalifornijskiego giganta projektu AMP (Accelerated Mobile Pages – szybkie strony mobilne z pełną, rozbudowaną zawartością) czy podjęciu od 1 listopada działań przeciwko natarczywym banerom instalacji aplikacji mobilnych (app interstitials).
Niezwykle ciekawa i jednocześnie bardzo istotna była również wiadomość z października, kiedy to podczas wywiadu jeden z inżynierów Google przekazał informację o wdrożeniu w wyszukiwarce technologii sztucznej inteligencji. System nazywany RankBrain uruchomiony został już kilka miesięcy wcześniej (kiedy dokładnie nie wiadomo) i jest cały czas ulepszany.
Lista ważnych zmian w algorytmie Google, które przyniosły zauważalne skutki dla właścicieli firm i witryn, a także dla branży SEO, webmasterów czy wydawców jest jednak znacznie szersza. Przedstawione zostały one na poniższej infografice obejmującej zarówno oficjalnie potwierdzone, jak i niepotwierdzone aktualizacje, wraz z datami kiedy efekty ich wprowadzenia były najczęściej odnotowywane po raz pierwszy.