MAM STRONĘ AGENCJA SEO
Porady dla osób prowadzących własną stronę.
4
5

Jakie zmiany zaszły w algorytmie Google w 2015?



Zmiany w algorytmach Google
Rok 2015 był kolejnym, który przyniósł zmiany w algorytmach Google. Prezentujemy kilka najważniejszych wraz z datami, kiedy odnotowano pierwsze skutki ich wprowadzenia. Na szczególną uwagę zasługują aktualizacje podnoszące znaczenie ruchu mobilnego dla widoczności witryny w wyszukiwarce.

Pozycje poszczególnych stron w wynikach wyszukiwania Google ustalane są za pomocą bardzo skomplikowanego, ściśle chronionego przed ujawnieniem algorytmu. Według przedstawicieli Google, każdego roku jest w nim wprowadzanych 500-600 głównie mniejszych poprawek. Zdecydowana większość zmian jest niedostrzegalna podczas codziennego korzystania z wyszukiwarki przez zwykłych użytkowników. Co pewien czas wprowadzane są jednak istotne modyfikacje algorytmu, które przynoszą wyraźne przetasowania witryn na listach wyników. Niestety nawet w przypadku bardzo dużych aktualizacji algorytmu rzadko kiedy pojawiają się ich oficjalne potwierdzenia ze strony Google, a tym bardziej wyjaśnienia zakresu wprowadzonych zmian.

Podobnie jak większość ubiegłych lat, także 2015 rok przyniósł wiele różnego typu modyfikacji w algorytmie wyszukiwania. Jednak w przeciwieństwie do ostatnich kilku lat nie koncentrowały się one w szczególności na zwalczaniu niedozwolonych technik pozycjonowania stron. Najwięcej istotnych aktualizacji w roku 2015 wiązało się bowiem z mobile. Wyjątkowo ważny był update „Mobile friendly” z 21 kwietnia, nazywany także często „Mobilegeddon’em”. Choć nie miał on tak dramatycznych konsekwencji jak sugeruje ta nazwa, to zdecydowanie zwrócił uwagę na coraz większe znaczenie ruchu mobilnego. Ponadto była to pierwsza aktualizacja algorytmu, która została zapowiedziana przez Google z wyprzedzeniem, a nie ogłoszona po fakcie. Nie można zapomnieć także o uruchomieniu przez kalifornijskiego giganta projektu AMP (Accelerated Mobile Pages –  szybkie strony mobilne z pełną, rozbudowaną zawartością) czy podjęciu od 1 listopada działań przeciwko natarczywym banerom instalacji aplikacji mobilnych (app interstitials).

Niezwykle ciekawa i jednocześnie bardzo istotna była również wiadomość z października, kiedy to podczas wywiadu jeden z inżynierów Google przekazał informację o wdrożeniu w wyszukiwarce technologii sztucznej inteligencji. System nazywany RankBrain uruchomiony został już kilka miesięcy wcześniej (kiedy dokładnie nie wiadomo) i jest cały czas ulepszany.

Lista ważnych zmian w algorytmie Google, które przyniosły zauważalne skutki dla właścicieli firm i witryn, a także dla branży SEO, webmasterów czy wydawców jest jednak znacznie szersza. Przedstawione zostały one na poniższej infografice obejmującej zarówno oficjalnie potwierdzone, jak i niepotwierdzone aktualizacje, wraz z datami kiedy efekty ich wprowadzenia były najczęściej odnotowywane po raz pierwszy.

 

Zmiany algorytmów Google 2015

 

Autor: Maciej Dobkowicz, SEO Account Manager w SEMTEC

Opracowanie graficzne: Mateusz Czapla, Web Developer w SEMTEC

Podobał Ci się ten artykuł?
Unikalne i ekskluzywne artykuły na Twój adres E-mail.
Nie wysyłamy reklam, nie spamujemy. Zapisz się!
Zobacz także
Komentarze
Natalia 2016-05-09, 19:35
Bardzo ciekawa i rzeczowa infografika. Wiele się dzieje, trzeba być na bieżąco. O zmianach z 17. grudnia nie miałam pojęcia.
Dariusz Jurek 2016-05-01, 16:27
Co do tych Fantomów to nawet blogu na Search Metrics słabo opisali o co w nim chodzi ;-) i czym sie rożni od zwykle Pandy. #algorytmsekret
SEO LTB 2016-04-26, 13:05
Czy aby na pewno po tzw. Mobilegeddon'ie strony niedostosowane do urządzeń mobilnych odnotowują spadki ?
MaklerFX 2016-03-01, 02:08
Ciekawe czy zaktualizują ocenę Page Rank.
Konrad 2016-02-24, 10:05
Widać zmiany, co raz częściej pojawiają się również o 'spamie', jeżeli witryny posiada skopiowane treści z innych źródeł.
Marcin 2016-02-20, 20:41
Było tego trochę. Jeśli nasza strona nie miała w tym roku spadków, to wcale nie znaczy, że obroniła się. Rok temu byłem 5-ty i teraz jestem 5-ty, ale w całym top10 tylko moja strona i jeszcze jedna się ostały. 4 strony wyszły z otchłani i są przed nami, czyli są lepiej dostosowane do algorytmu.
Dodaj komentarz
*
*
*
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Bloguj, inspiruj, zarabiaj!
Stworzyliśmy nowy moduł dla influencerów.
Zarejestruj się
Zapytaj o ofertę SEO.
Zintegrowane usługi SEO
dla wymagających.
Napisz do nas
Skuteczne narzędzie
wspierające e-Marketing.
Zobacz jak działa platforma
Sprawdź możliwości
Śledź nas na
Facebooku
Zobacz również
WhitePress sp. z o.o.
43-300 Bielsko-Biała
ul. Legionów 26/28
NIP: 937-266-77-97
Konto: 45 1240 1170 1111 0010 5429 3648

redakcja@whitepress.pl
tel.: 33 470 30 48
Biuro otwarte PN-PT: 8.00-16.00
Top