MAM STRONĘ AGENCJA SEO
Porady dla osób prowadzących własną stronę.
4
5

10 sposobów na zwiększenie liczby opinii użytkowników



Komentarze użytkowników
Badania przeprowadzane przez firmy i organizacje ecommerce wykazują, że komentarze użytkowników wywierają znaczny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Zadbanie o unikalność tych treści, może korzystnie wpłynąć także na SEO. Przedstawiamy 10 sposobów na pozyskanie opinii.

Większość stron produktowych ma gdzieś na dole miejsce na opinie użytkowników. Problem w tym, że najczęściej jest ono smutnie puste. Mało tego, element ten traktowany jest przez sklepy internetowe jako standard, taki “must have” opisów produktów, z którym nie wiadomo w sumie co zrobić. W efekcie kupujący znajdują najczęściej mało zachęcające CTA w stylu "dodaj opinię", a w wersji bardziej rozwiniętej coś tak szalonego jak "Nikt nie napisał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!". Pozostaje jednak pytanie, po co w ogóle mielibyśmy obrać jakąś szczególną strategię w kwestii zbierania takich treści?

 

Wpływ opinii na decyzje zakupowe klientów

Zacznę od najważniejszego punktu, czyli spojrzenia na to od strony użytkownika. Wyniki ankiet realizowanych na zlecenie przeróżnych firm i organizacji ecommerce, bez względu na różnice geograficzne, jasno wskazują, że komentarze innych kupujących mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe. W pierwszej kolejności, zazwyczaj wymieniane są opinie "znajomych", później kolejno pozostałych klientów i recenzje przygotowane przez sam sklep (tudzież zlecone zewnętrznym ekspertom, testerom lub blogerom). Psychologia tutaj jasno podpowiada, że po pierwsze, chcemy potwierdzić nasz "dobry wybór", po drugie zweryfikować to co jest podane w samym opisie produktu. Wszystko sprowadza się do tego, że jako kupujący, staramy się zminimalizować ryzyko przeprowadzenia nieudanej transakcji.

 Co ciekawe, takie treści okołoproduktowe, bywają nieraz dużo ciekawsze i pełniejsze od tych zawartych w typowym opisie produktu. Dzieje się tak dlatego, że spora część oficjalnych informacji produktowych stara się pomijać celowo niewygodne fakty, które mogłyby sprawić, że kupujący sięgnie po towar konkurencji. To czego nie napisał sklep lub producent, chętniej dopowiedzą inni konsumenci, dzięki czemu strona produktowa z dużą ilością recenzji, wydaje się pełniejsza i wzbudza większe zaufanie. Oczywiście należy się liczyć z odstraszającym działaniem efektu przewagi negatywnych opinii. Spójrzmy na to jednak z drugiej strony, jeżeli dążymy z klientem do optymalnej sytuacji winwin, nie ma sensu moderować takich ocen.

Przejdźmy zatem do perspektywy sklepu. Skoro wiemy, że takie treści są "pożądane" przez kupujących i cenią oni szczególnie zdanie wcześniejszych klientów (a nie np. pracowników), to nie ma co tego elementu strony produktowej pozostawiać samemu sobie. Nie bez znaczenia jest także to, że takie dodatkowe, unikatowe treści mają korzystny wpływ na SEO. Krótko mówiąc, jeśli skutecznie będziemy je zbierać, nasza oferta ma większą szansę na zajęcie wyższych miejsc w wyszukiwarce. Wzrosnąć może średni czas przebywania na stronie, liczba linków odsyłających do naszego sklepu oraz licznik udostępnień. Oczywiście, jak to zwykle bywa, jest to tylko jeden z wielu czynników, ale na tyle istotnych, że warto się nim zająć.

 

Zagrożenia wynikające z niskiej jakości komentarzy 

Czy są jakieś zagrożenia? Oczywiście, jak to zwykle bywa. Duża część opinii dodanych przez użytkowników to mało wartościowe teksty typu "jest ok" albo "są lepsze". Tutaj warto przypomnieć, że mniej chodzi o ilość takich recenzji, a bardziej ich jakość. Zdarza się także spam, a jakże. Szymon Słowik z Takaoto.pro przestrzega:

"Po pierwsze należy kontrolować treść wypowiedzi ze względów wizerunkowych. Ponadto zalecane jest zablokowanie możliwości dodawania linków wychodzących przez osoby udzielające komentarza, gdyż może to w określonych okolicznościach stanowić negatywny czynnik SEO".

Dodać należy zatem koszty utrzymania porządku w bazie opinii.

Pora przejść do samych sposobów, dzięki którym łatwiej nam będzie zachęcić klientów do zostawienia, na naszej stronie, chociaż kilku zdań komentarza. Część z nich została przedstawiona na poniższej infografice. Nie jest to oczywiście zamknięta lista, a bardziej zachęta do poszukania własnych rozwiązań, poza takimi typowymi jak mailing pozakupowy lub zostawienie na stronie produktowej wyżej wspomnianych "zachęt".

Zachęcam do dzielenia się własnymi pomysłami!

Sposoby na pozyskanie opinii użytkowników

 

Autor: Paweł Cyzman , konsultant i specjalista ds. contentu produktowego, autor bloga AboutProducts.pl w całości poświęconego sztuce opisywania produktów w ecommerce.

Podobał Ci się ten artykuł?
Unikalne i ekskluzywne artykuły na Twój adres E-mail.
Nie wysyłamy reklam, nie spamujemy. Zapisz się!
Zobacz także
Komentarze
Mariusz 2016-09-03, 17:34
Opinie klientów to podstawa w e-sprzedaży, klienci nie lubią sami przecierać szlaków. Jak widzą, że inni "już tu byli" i są zadowoleni to czuje się bezpieczniej i jest większa szansa na zakup :)
Roman 2016-08-23, 14:08
Na pewno warto starać się o opinie użytkowników, ponieważ dzięki temu zwiększy się nasza wiarygodność i łatwiej będzie nam pozyskać nowych klientów.
Blank00 2016-04-27, 14:05
Sama nie raz sugeruję się komentarzami innych użytkowników przy podjęciu decyzji, więc uważam to za bardzo dobre rozwiązanie :) z tym, że niestety coraz więcej opinii nie wystawiają użytkownicy, a sami zainteresowani.
Dariusz 2016-03-14, 15:54
Na podobnej zasadzie działa foursquare :) Każdy moim zdaniem sugeruje się komentarzami innych użytkowników. Jest to świetna naturalna promocja dla firm.
Tadeusz 2016-03-08, 16:46
"Po pierwsze należy kontrolować treść wypowiedzi ze względów wizerunkowych (...)" - może wobec tego warto byłoby również zwracać baczną uwagę na treść własnych treści? ;)
Cytat z infografiki: "ZachętE do zostawienia opinii o produkcie można zastąpić formatem typu pytania - odpowiedzi(...)" - niby drobiazg, mała literówka jakich wiele, ale jednak przykuwa uwagę wnikliwego (niech nawet będzie, że czepialskiego) odbiorcy i już troszkę podkopuje autorytet i zmniejsza wiarygodność i profesjonalizm autora wypowiedzi...
Tadeusz Korach 2016-03-01, 09:55
Jak widać po komentarzach, to oczywiście takie opinie sią skuteczne. Natomiast jeśli chodzi o konkretną ocenę, czy wybór jakiejś z metod pozyskiwania opinii, to sądzę, że za każdym razem będzie inaczej. Czyli należy testować wszystkie, a nawet jeśli wybierzemy na koniec najlepiej działające, to i tak po jakimś czasie trzeba zmieniać. Użytkownicy się nudzą.
Gabi 2016-02-23, 10:55
Grywalizację również fajnie wykorzystywał foursquare (który działa teraz na podobnej zasadzie co wspomniany powyżej TripAdvisor) Teraz mamy Swarma, na którego przeniesiono całą zabawę z pierwotnej wersji. Szkoda tylko, że w Polsce ciężko o dobrą kampanię zniżkową np za checkiny na tej appce. Mimo to widać zainteresowanie użytkowników do prześcigiwania się i sprawdzania cotygodniowych wyników na leaderboard'zie.
Marcin Tarski 2016-02-19, 11:28
Dziwi mnie, że nie ma tutaj wzmianki o spreparowanych opiniach, które sami sobie wystawiamy. Druga sprawa, to te teksty "słabej jakości" które wpływają negatywnie na poziom recenzji. Kilka takich tekstów może znaturalizować profil opinii/recenzji. Trochę jak z profilem linków. Kilka recenzji skakanki po tysiąc znaków wygląda podejrzanie. Warto się też postawić po stronie kupującego.
Warto jeszcze wspomnieć o nadmiernej moderacji tych treści. Jeżeli opinia jest negatywny czy nawet wulgarna, powinna zostać zaakceptowana. Owszem, można wywalić linki. Serwis który nie traktuje poważnie użytkowników też nie będzie traktowany poważnie.
Maciej 2016-02-17, 19:59
W temacie konkursu na recenzję - zdecydowanie lepiej wybierać najlepsze recenzje dodane w danym miesiącu, a nie robić losowanie, które podlega pod loterie/gry losowe i wymaga dodatkowych, skomplikowanych działań prawnych. Zamiast "losować" - "wybieramy najlepsze" ;)
Marek 2016-02-17, 15:39
Miałem okazję doświadczyć wpływu opinii na zakup poszczególnych produktów. W nowym sklepie zachęcono użytkowników (poprzez rabat na kolejne zakupy) do wystawienia opinii na temat zakupionego wcześniej produktu. Efekt był taki, że przez jakiś czas w sklepie sprzedawał się głównie ten asortyment, pod którym zamieszczono krótką recenzję. Osobiście również zwracam dużą wagę do opinii przed dokonaniem zakupy. Ważne jednak, aby odróżnić prawdziwe recenzje od tych zleconych :)

Fajnie, że pojawił się taki wpis, bo zachęcenie klientów do pozostawienia komentarza wcale nie jest łatwe.
Zdalny 2016-02-17, 15:20
Elementarną zachętą do pozostawienia opinii jest gratyfikacja. Takie czasy.
Marcin 2016-02-17, 12:56
Zgadzam się z autorem wcześniejszego komentarza, że podstawą jest skuteczne
zachęcenie czytającego do zostawienia komentarza. Zachęcam komentujących ten artykuł do zamieszczania najlepszych przykładów podpatrzonych w sieci. Czasami rozwiązania są bardzo proste.
Tomasz 2016-02-17, 12:16
Zgadzam się, że komentarze przynoszą korzyści wizerunkowe, SEO i podnoszą KPI. Jednak większość stron w rubryce z komentarzami ma puste pole. Ciężko zmusić, żeby ktoś zostawił opinię - zazwyczaj jak już ktoś pisze to po to żeby się wyżalić, albo jak wspomnieliście pisze krótkie "ok", albo "polecam".

Myślę, że trzeba umieć zachęcić użytkowników do zostawienia komentarza. Fajnie robi to jeden ze sklepów z odżywkami, który za napisanie najciekawszej opinii o produkcie co miesiąc daje 100 zł. Efekt? Przy każdym produkcie, który jest w sklepie, a jest ich tysiące jest od kilku do kilkudziesięciu opinii.
Paweł 2016-02-17, 11:23
Komentarze fajnie wzbogacają stronę produktową, dzięki czemu zyskujemy na dwa sposoby:
1. Klienci lubią przeglądać opinie innych - im więcej takich wartościowych opinii i komentarzy będzie u nas tym większe prawdopodobieństwo, że ten ktoś zostawi nam swoje pieniądze.
2. Buduje długi ogon - content marketing pełną gębą :)
To co chyba najbardziej angażuje użytkowników to myślę wszelkie bony i rabaty - tak robi Empik, który losuje wśród najlepszych opinii nagrody w postaci kart prezentowych z doładowaniem 150zł do wykorzystania w Empiku - widać zatem, że opinie są bardzo cenne - dosłownie.
Zgred 2016-02-17, 09:50
@Karol: tak grywalizacja daje sporo. Booking przy 5 rezerwacjach daje zniżki :) Więc to tez buduje bo ludzie komentują i polecają. Pokazywanie okienek kto co skomentował żeby ściagnąć usersa ....
Karol Soja 2016-02-17, 09:10
Ciekawy wpis. Na mnie jako użytkownika dobrze działa grywalizacja. Świetnie robi to TripAdvisor - poziomy użytkowników wzrastające z liczbą ocen, krótkie pytania("Czy tu można zjeść kuchnię tajską?"), informacje o tym ile osó przeczytało moje recenzje.
Dodaj komentarz
*
*
*
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Bloguj, inspiruj, zarabiaj!
Stworzyliśmy nowy moduł dla influencerów.
Zarejestruj się
Zapytaj o ofertę SEO.
Zintegrowane usługi SEO
dla wymagających.
Napisz do nas
Skuteczne narzędzie
wspierające e-Marketing.
Zobacz jak działa platforma
Sprawdź możliwości
Śledź nas na
Facebooku
Zobacz również
WhitePress sp. z o.o.
43-300 Bielsko-Biała
ul. Legionów 26/28
NIP: 937-266-77-97
Konto: 45 1240 1170 1111 0010 5429 3648

redakcja@whitepress.pl
tel.: 33 470 30 48
Biuro otwarte PN-PT: 8.00-16.00
Top