Accelerated mobile pages czyli przyspieszone strony mobilne AMP - co to jest?

Accelerated mobile pages markup html
Google wprowadził do Search Console funkcję pozwalającą na włączenie funkcji AMP czyli Accelerated mobile pages. Funkcja ta jest skierowana przede wszystkim dla tych osób, które posiadają statyczne strony, a które chcą aby ich treści dostępne były dla użytkownika niemal natychmiast. Zobacz jaka filozofia stoi za AMP.
Dwudniowe szkolenie SEO & CM w Warszawie 16-17.10.2017 w cenie 776 zł.
Zapisz się

Pod koniec stycznia 2016 roku w Google Search Console nagle pojawiła się nowa opcja pozwalająca na włączenie przyspieszenia stron mobilnych AMP. Do tej pory na temat tego przyspieszenia pojawiło się niewiele informacji. Ta publikacja będzie miała na celu wyjaśnienie czym jest i do czego służy owa opcja.

 

Co jest jest AMP?

AMP czyli Accelerated Mobile Pages to sposób budowania stron internetowych opartych na statycznych treściach, które mają się szybko renderować. AMP składa się z trzech elementów:

  • AMP HTML - to zbiór zaleceń dla kodu HTML dzięki którym możliwe jest tworzenie bogatych treści z wykorzystaniem podstawowego kodu HTML oraz dostępnych dla niego w ramach AMP rozszerzeń.
  • AMP JS – biblioteki JavaScript które sprawiają, że treści na stronie ładują się błyskawicznie.
  • AMP CDN – opcjonalny element, który odpowiedzialny jest za dostarczanie stron HTML opartych o AMP.

 

Po co powstało AMP?

Jest to open source’owa inicjatywa, która powstała na skutek dyskusji i przemyśleń osób związanych w różny sposób z wydawaniem stron mobilnych. Mowa tu nie tylko o webmasterach, programistach i wydawcach, ale także o użytkownikach, którzy takie strony przeglądają. Inicjatywa ma na celu dostarczanie treści w jeszcze szybszym czasie niż dotychczas.

Zastosowanie AMP ma sprawić, że zmniejszy się współczynnik odrzuceń spowodowany wolnym wczytywaniem się stron i treści i to niezależnie czy będzie to treść dostępna na urządzeniach mobilnych, czy też na PC czy laptopach.

 

Jak działa AMP?

Przyspieszone strony mobilne (AMP) działają jak każda inna strona oparta o HTML, ale z tą różnicą, że istnieją pewne obostrzenia co do niektórych elementów kodu HTML, które są zabronione lub możliwe do wykorzystania w szczególnych przypadkach. Przyspieszenie AMP działa we wszystkich nowoczesnych przeglądarkach, jak na nowoczesną technologię przystało.

AMP działa poprzez wykorzystanie różnorakich elementów technicznych dostarczanych przez przeglądarki i serwery dzięki czemu zwiększa się szybkość ładowania stron co polepsza odczucia użytkowników.

Całą magia AMP polega na tym, że strony wykorzystujące tę technologię są w stanie zostać zapisane w chmurze/cache podmiotu trzeciego. Takim podmiotem może być na przykład cache Google!

Podsumowując: celem projektu jest przyspieszenie ładowania stron poprzez wykorzystanie infrastruktury chmur/serwisów cache’ujących. Na taki przywilej mogą sobie jednak pozwolić tylko zweryfikowane strony internetowe. W przypadku Google możliwe jest jej zweryfikowanie poprzez narzędzia Google dla Webmasterów.

 

Dla kogo jest AMP?

W teorii dla każdego, dla kogo chęć dostarczania treści w błyskawicznym tempie jest kluczowa powinien zainteresować się AMP.

Niestety wykorzystanie AMP przez każdego może być nieco ograniczone, ponieważ do prawidłowego działania tej technologii mile widziana jest znajomość HTML oraz JavaScript. Specyfikacja techniczna informująca jak powinien wyglądać kod strony znajduje się w odpowiedniej pomocy Google.

Z dokumentu dowiemy się, że konieczne jest stosowanie specjalnych znaczników i deklaracji znaczników oraz odpowiednie opisywanie ich z pomocą JavaScript.

 

Co na obecnie daje zastosowanie AMP?

Niestety z racji tego, że informacja w Google Search Console pojawiła się stosunkowo niedawno, mało którzy webmasterzy byli w stanie przystosować swoją stronę do nowej technologii.

Wprowadzenie AMP na stronie powinno jednak zmniejszyć współczynnik odrzuceń spowodowany wolnym wczytywaniem się strony. Być może wprowadzenie AMP będzie także odbierane przez algorytmy Google jako sygnał rankingowy? Warto przyglądać się rozwojowi tej technologii. Można założyc, że wdrożenie AMP poprawi pozycjonowanie stron w google.
 

Wasze komentarze (19)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Maciej

    Jestem ciekaw jak rozwinie się AMP , bo generalnie mało informacji w internecie na ten temat idzie znaleźć. ksiazki-historia.pl

    2017-10-12, 11:48
  • Wszoku

    Na firmowej jest ok, ale dla sklepu mamy problem z wdrozeniem ze wzgledu na zewnetrzne skrypty. luxstyr.pl

    2017-10-11, 21:49
  • Klimek

    Czy zastosowanie Amp przekłada się na pozycję strony. Ktoś sprawdzał. angliabus.pl

    2017-10-09, 15:55
  • Mateusz

    No i czy są już jakieś dane czy AMP przekłada się znacząco na wyniki wyszukiwania? Czy jest sens wchodzić w to w przypadku małej strony biznesowej? evilbananastudio.pl

    2017-09-12, 10:00
  • Rafal

    Mam taką funkcję w webmaster tools, ale gdy ją klikam to pokazuje się napis że strona nie jest dostosowana do Accelerated mobile pages, poosiadam mobilną wersję strony więc nie wiem co jest nie tak? Tu bardziej przydał by się opis jak tą funkcję włączyć smedyczny.pl

    2017-04-25, 18:31
  • Marcin

    Czy ktoś zna polską stronę wykorzystującą z sukcesem AMP? kb.pl

    2017-01-04, 23:45
  • Łukasz

    Korzystałem z wtyczki do WordPressa, która "podobno" miała przerobić stronę na AMP. Niestety nie jest to takie proste i wymaga podstawowej wiedzy na ten temat. dobrepromo.pl

    2016-10-25, 12:31
  • Jacek

    Bardzo fajna technologia gdy używamy dużą ilość zdjęć , i faktyczne po kompresji chodzi to znacznie szybciej maxczysto.pl

    2016-08-31, 12:57
  • pablo

    Dziś czyli pół roku po wprowadzeniu AMP Googiel napisał "Wykryliśmy, że Twoja witryna zawiera strony AMP, które mogą wkrótce pojawić się w wynikach wyszukiwania Google. Zachęcamy do sprawdzenia funkcjonalności i wygody korzystania ze stron za pomocą programu testowego dla programistów stron AMP. "

    Także pewnie za kolejne kilka tygodni te strony naprawdę zaczną się wyśietlać bo póki co zero odsłon dla AMP female.pl

    2016-08-22, 17:12
  • Igor

    Adwave miałem tą wtyczkę, ale G widziało błąd:
    Nasze systemy wykryły, że niektóre z Twoich stron AMP nie zawierają danych strukturalnych koniecznych do wyświetlenia strony w wyszukiwarce Google z wykorzystaniem funkcji powiązanych ze standardem AMP.
    i ją usunąłem. biznesok.pl

    2016-05-18, 13:24
  • Adwave

    https://wordpress.org/plugins/amp/ + pracuje ktoś na tej wtyczce? adwave.eu

    2016-05-18, 12:02
  • Daniel

    Warto zaznaczyć, że AMP na chwilę obecną tyczy się głównie serwisów typu "investigative content", czyli głównie newsy, recenzje, przepisy, itp. W przypadku e-commerce, czy małych stron firmowych może być dużo trudniej wbić się do tej organicznej karuzeli.

    2016-04-28, 10:12
  • pablo

    mija 2 miesiąc od wdrożenia AMP co chwila google wynajduje nowe błędy ale o dziwo szybko sprawdza czy zostały poprawione. Nic jednak na widocznosc serwisu chyba nie wpływa. female.pl

    2016-03-16, 21:22
  • Wycopy

    Zna ktoś jakąś wtyczkę word pressową do wdrożenia AMP? wycopy.blogspot.com

    2016-02-18, 13:10
  • Tomasz Stopka

    @hub - jeszcze nie mamy żadnych wniosków. Obserwuj jednak Wojtka Tylusia - on wprowadził już AMP na jedną ze swoich stron i myślę, że będzie wkrótce dzielił się swoimi obserwacjami na swoim blogu :-)

    2016-02-10, 09:01
  • hub

    pablo - jakieś wnioski? porównaliście pozycje na kluczowe frazy przez zmianą i po zmianie i przeindeksowaniu tych podstron przez Google? webwise.pl

    2016-02-09, 23:04
  • Tomasz Saluno Idaszek

    Brzmi to na prawdę ciekawie i wygląda na kolejną "rewolucję" w budowie stron internetowych. W moim przypadku będę musiał przyjrzeć się zastosowaniu AMP na poziomie CMS Joomla! i WordPress plus Shoper i kilku innych platform sklepowych. Względem AMP jako sygnału rankingowego: Google ciągle szuka alternatywnych dla linkowania, mniejszych i większych w znaczeniu sygnałów rankingowych. Skoro zadali sobie trud, aby dodać kolejne narzędzie do WMT, nie sądzę aby pozostawili jest jako nieistotne dla rankingu. Nie mam tu na myśli, że strony bez AMP będą tracić na punktacji, chociaż tego nie wiem. Uważam raczej, że tracić będą ciężkie strony na wolnych serwerach, które nie będą z tego korzystały. Jako, że dostały możliwość przyspieszenia ładowania się, ale "zignorowały ją". Odnoszę wrażenie, że Google stara się działać raczej logicznie i właśnie dlatego tak to na ten moment widzę. stronyinternetowe.mobi

    2016-02-09, 18:26
  • Marcin

    Ciekawe czy to będzie zwykły bajer, czy jednak pomocne narzędzie. Jak to wygląda z szybkością wczytywania? Jakie są rezultaty? backpack.beskidmaly.pl

    2016-02-09, 18:25
  • pablo

    wprowadziliśmy strony AMP, jest z nimi sporo problemów by strony przechodziły googlową validacje. Zobaczymy czy wpłynie to na ruch, póki co google zaindeksował 100stron z kilku tysiecy female.pl

    2016-02-08, 12:55
Polecane artykuły
domeny dla swojego portalu i bloga
Jak wybrać odpowiednią domenę dla swojej strony internetowej

Wybór właściwej domeny dla swojej strony internetowej to jeden z pierwszych problemów na które natknie się każda osoba czy firma chcąca publikować w Sieci. Ceny poszczególnych adresów potrafią bardzo się różnić, nie zawsze odpowiadając ich rzeczywistej wartości. Zobacz jak się w tym chaosie odnaleźć i na co przede wszystkim zwrócić uwagę.

dozwolone sposoby reklamy notariuszy i komorników sądowych
Reklama notariuszy i komorników sądowych

Reklama to skuteczny sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, jednak nie wszyscy mogą się nią posługiwać ograniczeń. Są grupy zawodowe, które obowiązuje wiele zakazów w tej kwestii, na przykład komornicy sądowi i notariusze. Jak w takiej sytuacji można promować swoją działalność?