Meta znaczniki - podstawowa optymalizacja strony

Meta znaczniki - obrazek pochodzi z serwisu moz.com
Optymalizacja strony jest bardzo istotna. Warto zacząć jednak od rzeczy prostych, które mogą przełożyć się na zwiększoną liczbę kliknięć w nasz wynik wyszukiwania. Takim elementem niewątpliwie są znaczniki meta. Zobacz, dlaczego powinno się wypełniać te znaczniki sensownymi i ciekawymi informacjami, a także jakie inne znaczniki mogą mieć wpływ na widoczność Twojej witryny.
Dwudniowe szkolenie SEO & CM w Warszawie 21-22.11.2018 w cenie 876 zł
Zapisz się

Rozpoczynając działania SEO, ale także przygodę z marketingiem w wyszukiwarkach w ogóle, szybko pojawiają się dwie enigmatyczne kwestie: pozyskiwanie linków oraz optymalizacja strony. Jednak kwestią pozyskiwania linków warto zainteresować się po wykonaniu chociaż podstawowej optymalizacji strony.

Czym więc warto zająć się na samym początku promowania strony?

Przede wszystkim warto zadbać o to, jak nasza strona będzie się prezentowała w wynikach wyszukiwania. Nic nam z tego, że treść na naszej stronie jest ciekawa i potencjalnie wyczerpująca zapytanie użytkownika, jeżeli nie zachęcimy go do kliknięcia w nasz wynik wyszukiwania.

Na szczęście istnieje bardzo prosty mechanizm pozwalający wpływać na wyświetlanie naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Chodzi o tak zwane meta znaczniki, czyli elementy, które wstawia się w kodzie strony między <head> oraz </head>. Chodzi tu przede wszystkim o znaczniki tytułu meta oraz opisu meta.

Co to jest meta tytuł?

Meta tytuł to element strony praktycznie niewidoczny dla użytkownika podczas przeglądania strony internetowej. Mimo tego spotkać go można w trzech miejscach:

W wynikach wyszukiwania

W nazwie karty w przeglądarce internetowej

W dodanej do paska ulubionych witryny, zakładce

 

Możesz edytować ten element w kodzie HTML swojej strony. W zależności od używanego CMS możliwe jest edytowanie tego elementu także z poziomu panelu administracyjnego.

W zasadzie nie ma ograniczenia co do wielkości meta tytułu. Warto jednak przystosować go pod najpopularniejszą w Polsce wyszukiwarkę, czyli Google.

Podstawowym założeniem jest długość tytułu, która nie powinna być dłuższa niż 512 pikseli lub po prostu 67-70 znaków. Dzięki temu mamy niemal 100% pewności, że cały wpisany przez nas tytuł będzie widoczny w wynikach wyszukiwania, co jak się zaraz okaże, może mieć kluczowy aspekt.

 

Co to jest meta opis?

Meta opis znajdziesz tylko w wynikach wyszukiwania. Nie ma innego miejsca na stronie czy w przeglądarce w którym ten element byłby widoczny. Mimo tego warto zadbać o jego poprawne działanie oraz wyświetlanie.

Meta opis można edytować, podobnie jak meta tytuł, w kodzie stronie. Niemal wszystkie popularne systemy zarządzania treścią (CMS) posiadają funkcję edytowania meta opisów dla każdego wpisu czy podstrony.

Podobnie jak w przypadku meta tytułu, tak i w przypadku meta opisów nie istnieje odgórny limit znaków w opisie. Dobrze jest jednak przestrzegać limitu znaków jaki może zostać wyświetlony w wynikach wyszukiwania Google - około 156 znaków. Dzięki temu mamy pewność co do tego, jak wyświetlana będzie nasza strona internetowa w wynikach wyszukiwania.

 

Meta znacznik Keywords

Znacznik ten zalecało się stosować jeszcze 5-6 lat temu. Niestety, z powodu sporej ilość przypadków nadużyć oraz niejasności jakie powodowało korzystanie z tego znacznika, inżynierowie odpowiedzialni za wyszukiwarkę Google zdecydowali się na zaprzestanie wsparcia dla tego kawałka kodu. Informacja na ten temat pojawiła się nawet na oficjalnym blogu Google.

 

Znaczniki tylko dla wyszukiwarek

Istnieją znaczniki meta, które są interpretowane tylko i wyłącznie przez wyszukiwarki. Obecność tych znaczników może mieć ogromny wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Przykładem takiego znacznika jest meta robots, który informuje wyszukiwarkę o możliwości lub niemożności indeksowania czy wyświetlania w wynikach wyszukiwania. Znaczy to tyle, że nieumiejętne zastosowanie tego tagu może spowodować, że strona nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwania.

Przykładowy znacznik meta robots:

 

Wpływ meta znaczników na widoczność w wyszukiwarce

Meta znaczniki, a w szczególności tytuł i opis, nie mają bezpośredniego wpływu na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania. Po co zatem poświęcać im aż tyle czasu i uzupełniać je unikalnym, ciekawym tekstem? Może się zdarzyć, że meta opis i tytuł będzie pierwszym elementem na jaki natrafi nasz potencjalny użytkownik!

Warto zadbać, aby pierwsze spotkanie użytkownika z naszą stroną nie było negatywne. Dobrze jest zainteresować użytkownika opisem i tytułem strony, dzięki czemu zwiększa się szansa na kliknięcie w wynik wyszukiwania zawierający link do naszej strony. Nie ma niestety jednego sprawdzonego schematu jak powinien wyglądać poprawny opis i tytuł strony. Należy jednak brać pod uwagę, że wpisane w wyszukiwarkę zapytanie powoduje pogrubienie w tytule i opisie zwrotów powiązanych z zapytaniem.

Na przykład wpisując zapytanie „pizza kraków” otrzymać możemy:

Jak widać, pogrubione zostały słowa pizza, kraków oraz pizzeria. Warto zatem pomyśleć nad takim przygotowaniem swojego opisu i tytułu, aby istniała jak największa szansa na takie pogrubienie słów.

 

Tworząc opisy i tytuły meta warto podglądnąć, jak wyglądają reklamy płatne na interesujące nas zapytanie.

Reklamy płatne często są przygotowane w taki sposób, aby maksymalizować ilość kliknięć. Biorąc pod uwagę, że istnieje spora rzesza użytkowników którzy posiadają zainstalowane oprogramowanie AdBlock, reklamy AdWords nie są im wyświetlane. Jest to świetna okazja aby dotrzeć do takich osób z naszym zoptymalizowanym wynikiem wyszukiwania.

Więcej  informacji na temat meta znaczników oraz ich interpretacji przez Google znaleźć można w pomocy Google.

 

Wasze komentarze (23)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Marek

    Fajny artykuł, tylko brakuje mi tutaj info o znakach specjalnych i znaczników html w title. Jak według Was jest z ich stosowaniem ? prawo-cywilne.info

    2018-11-08, 11:38
  • mat

    Jeśli już jesteśmy przy optymalizacji strony to warto byłoby wspomnieć np. o atrybucie "alt" dla obrazów.

    Pozdrawiam amtweb.pl

    2018-10-14, 07:56
  • Kamila

    Podczas tworzenia tytułów i opisów dla stron www warto skorzystać z narzędzia, które pokaże jak nasze meta tagi będą wyświetlane w Google -> https://www.sempire.pl/podglad-tytulu-i-opisu-strony-w-google/
    Dzięki temu możemy maksymalnie zoptymalizować - wykorzystać dostępne miejsce na przekazanie w meta title i meta description najważniejszych treści odnośnie strony.

    2018-03-07, 12:06
  • Mitcham

    Mam pytanie. Jak zmienić "meta desciption" strony w kodzie. Używam All in One Seo i tam się tego nie da zrobić. Zaznaczam że nie zamierzam zmieniać wtyczki, jak to zmienić kodzie ? Bardzo proszę o doradę. human2.com.pl

    2018-02-25, 15:44
  • Agata

    HTML 5 nadal toleruje te formy, czy zmieniły się komendy ? versalkastudio.pl

    2017-08-26, 13:10
  • Jagoda

    A czy możecie dać jakiś przykład opisania konkretnego tagu? Nie mam pomysłu jak opisać frazę, która mówi wszystko :/ franczyzabanku.pl

    2017-06-09, 11:56
  • Wojtek

    Wydaje mi się jednak że title ma jakieś znaczenie jeśli chodzi o SEO, co do Description to się zgodzę, warto przy nim dodać także call to action poprawia to CTR w znaczący sposób. walkkings.pl

    2017-05-06, 22:12
  • Netboys

    Słaby description, to dużo mniej wejść na stronę. Jak kolega wyżej napisał - to idealne miejsce na wezwanie do akcji. netboys.pl

    2017-01-17, 00:34
  • Mari Joe

    Wszystko polega na tym aby jak najlepiej opisać swoją stronę tak aby była przyjazna dla potencjalnego użytkownika / klienta ale też aby taki opis zawierał najistotniejsze słowa kluczowe. intotheshadows.pl

    2016-12-29, 16:19
  • Sim123

    Z jednej strony mówi się, że właściwa optymalizacja strony to klucz do sukcesu w seo i powinno się ją wykonyważ przed linkowaniem oraz , że meta tagi są najważniejsze jeśli chodzi o optymalizację a potem , że meta tagi nie mają wpływu na page rank... tg-wulkan.pl

    2016-12-06, 11:35
  • Pecetowicz

    Wszystko polega na tym aby jak najlepiej opisać swoją stronę tak aby była przyjazna dla potencjalnego użytkownika / klienta ale też aby taki opis zawierał najistotniejsze słowa kluczowe. pecetowicz.pl

    2016-12-02, 12:51
  • Konrad

    Meta description nie jest czynnikiem rankingowym, ale ma wpływ na wizerunek firmy. Znam kilka osób, które wybierają stronę internetową w wyszukiwarce sugerując się właśnie opisem. Zapewne takich osób jest znacznie więcej, więc warto dostrzegać także potrzeby ludzi, a nie samych robotów. seoheroes.pl

    2016-05-26, 15:48
  • M40

    Meta description cały czas nie jest czynnikiem rankingowym. Były robione wielokrotnie testy (sami też to robiliśmy), z których wnika, że niestety nie ma to bezpośredniego wpływu na pozycje w wyszukiwarce.
    Jednak warto to dobrze optymalizować ze względu na użytkowników. Oczywiście brak metadescription lub jego duplikacja może mieć zły wpływ. m40.pl

    2016-05-12, 23:52
  • Szymon Słowik

    Ale nie jest meta tagiem ... ;) szymonslowik.pl

    2016-02-10, 20:32
  • Pawel

    Wpływ title i description na pozycje strony może być rzeczywiście dyskusyjny, ale ich odpowiednie przygotowanie z pewnością przekłada się na odwiedziny witryny, prawda? pozycjonowanieniemcy.pl

    2016-02-04, 12:04
  • Dawid

    Tytuł odgrywa coraz mniejszą rolę w pozycjach (wartość stanowi content ), ale nie zgodzę się, że nie ma on wpływu na poprawę pozycji w wynikach organicznych. seobloczek.pl

    2016-01-26, 14:32
  • Tomasz Stopka

    @Arkadiusz - Nie musi być :-)

    2016-01-25, 11:35
  • Arkadiusz

    Czy meta title musi być taki sam jak tytuł wpisu (h1)?

    2016-01-23, 18:00
  • Tomasz Stopka

    @Paweł - niestety z "meta title" jest podobnie jak z SEO i Pozycjonowaniem. Niby co innego a jednak przyjęło się że to synonimy :) Wpisanie w Google "meta title" pokazuje jasno co ludzie uważają o innej formie ;-) Ale będąc "politycznie" poprawnym, faktycznie powinno być "znacznik title".

    @Romek - Nie chciałbym pisać wprost, że należy w opisach dodawać takie a takie elementy, a innych się wystrzegać. Dla jednego typu zapytań będą sprawdzały się opisy z zachętą a dla innych zwykła "zajawka" :-) Możliwości "zabawy" z meta opisem i tytułem jest mnóstwo :-)

    @Wojciech Przekop - Nie bezpośrednio, chociaż nie mówię - miałem przypadki gdy po zmianie tytułu coś delikatnie się ruszało :)

    @Lofthy - Hah, właśnie nad takim testem zastanawiałem się pisząc o limitach znaków :-) Nie mniej jednak, jeżeli miałbym komuś zalecić "rób tytuły tak długie jak chcesz" lub "zmieść się w limicie znaków", wybrałbym tą drugą opcję. Zawsze to strona może się "ładniej" wyświetlać w wynikach wyszukiwania ;-)

    2016-01-20, 12:28
  • Lofthy

    Nie do końca się zgodzę w kwestii ograniczeń znaków w tytule. To ile jest w stanie wyświetlić się użytkownikowi to jedna sprawa, a skuteczność dla SEO to druga. Znam wyniki testów, które wykazały skuteczność dla pozycjonowania słów, które były doklejane w tytule grubo powyżej limitu dla wyświetlania. gamedot.pl

    2016-01-20, 09:41
  • Wojciech Przekop

    Tytuł (Title) nie ma wpływu na pozycje? Powaga? :D managerseo.pl

    2016-01-19, 22:52
  • Romek

    A dla mnie słaby ten artykuł - sorry - zabrakło o rzeczach dla mnie oczywistych, ale jak widać nie piszę się o nich. Mianowicie chodzi o to, że w tytule i opisie strony możemy zawrzeć już zawołanie do akcji, które powinno wyróżnić nas na tle konkurencji jak i zwiększyć CTR, a dalej o tym można się rozpisywać i oglądać przykłady (chociaż wystarczy wyszukać tvn player).

    Od siebie dodam, że takich popularnych zabiegów jest więcej. Ja wymieniłem jest w postaci grzeszków SEO, zapraszam do przeczytania jako lekturę uzupełniającą http://rozenberger.com/blog/seo/grzeszki-on-site-seo-447 rozenberger.com

    2016-01-19, 19:36
  • Paweł

    Argument o użytkownikach blokerów reklam uważam za wtrącenie niepotrzebne. Zresztą, jeśli być bardziej szczegółowym to większość blokerów nie usuwa w trybie domyślnym reklam AdWords z wyników wyszukiwania, ponieważ są one klasyfikowane jako przyjazne i nie przeszkadzające. Owszem - zablokować można jednym kliknięciem, ale tylko przy woli użytkownika.
    Jeśli chodzi o tytuł strony - title, to nie można tego znacznika HTML nazywać meta tagiem, bo on do nich nie należy - jest to wprowadzanie w błąd czytelnika. Strona internetowa w nagłówku (head) ma miejsce na meta tagi (keywords, description) oraz title. melonet.pl

    2016-01-19, 19:06
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
domeny dla swojego portalu i bloga
Jak wybrać odpowiednią domenę dla swojej strony internetowej

Wybór właściwej domeny dla swojej strony internetowej to jeden z pierwszych problemów na które natknie się każda osoba czy firma chcąca publikować w Sieci. Ceny poszczególnych adresów potrafią bardzo się różnić, nie zawsze odpowiadając ich rzeczywistej wartości. Zobacz jak się w tym chaosie odnaleźć i na co przede wszystkim zwrócić uwagę.

dozwolone sposoby reklamy notariuszy i komorników sądowych
Reklama notariuszy i komorników sądowych

Reklama to skuteczny sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, jednak nie wszyscy mogą się nią posługiwać ograniczeń. Są grupy zawodowe, które obowiązuje wiele zakazów w tej kwestii, na przykład komornicy sądowi i notariusze. Jak w takiej sytuacji można promować swoją działalność?