Content Marketing i SEO a Zerowy Moment Prawdy (ZMOT)

Zaktualizowano: 2016-01-05
Zero Moment of Truth i Content Marketing
Czy tworząc treści lub optymalizując stronę internetową bierzesz pod uwagę ZMOT - Zero Moment of Truth? Zobacz, czy wykorzystujesz potencjał, jaki kryje w sobie długi ogon oraz zawarte w nim słowa kluczowe. I nie chodzi tylko o łatwość pozycjonowania, a o możliwość maksymalizacji konwersji!
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Zerowy moment prawdy (ZMOT) to termin stworzony w Google przez Jima Lecinskiego. Pierwszy raz pojawił się w ebooku pod tytułem „Zero Moment of Truth”, który dostępny jest tutaj.

Termin ten powstał, ponieważ proces zakupowy jaki występował przed popularyzacją Internetu wyglądał nieco inaczej niż obecnie.

Opisując całą koncepcję ZMOT w telegraficznym skrócie:

Kiedyś wskazywano na trzy kroki prowadzące konsumenta od momentu dowiedzenia się o produkcie do jego zakupu. Mieliśmy do czynienia z „bodźcem”, który powodował, że w ogóle interesowaliśmy się jakimś przedmiotem czy usługą. Takim bodźcem najczęściej była reklama.

Później następowało poszukiwanie, które najczęściej odbywało się na sklepowych półkach. Kolejnym, ostatnim etapem była realizacja potrzeby, czyli zakup. Tu mieliśmy dwie możliwe drogi – albo będziemy z naszego zakupu zadowoleni albo nie i będziemy coś chętnie polecać (względnie nie będziemy narzekać na zakup) lub też będziemy wszem i wobec mówić, jaką złą decyzję podjęliśmy. Tak w telegraficznym skrócie wyglądał proces zakupowy przed erą Internetu.

Teraz, korzystając z Internetu, sytuacja nieco się zmieniła na korzyść konsumentów. Aktualnie możemy otrzymać dużą ilość informacji na temat badanego przez nas produktu już na etapie poszukiwania, a nawet na etapie „bodźca”. Pojawił się nowy krok, który znajduje się między Bodźcem a Pierwszym Momentem Prawdy czyli poszukiwaniem. Został on nazwany Zerowym Momentem Prawdy. Pozwala zapoznać się z produktem (lub usługą) na długo przez wybraniem się do sklepu i dokonaniem zakupu. Jeżeli nawet znajdziemy produkt X, to z pomocą ZMOTu jesteśmy w stanie zbadać dokładnie planowany zakup poprzez opinie i recenzje w sieci i, na przykład, zdecydować się na zakup produktu Y.

Tyle jeśli chodzi o ZMOT w telegraficznym skrócie.

 

Gdzie w tym wszystkim jest Content Marketing?

Treści dystrybuowane w ramach działań content marketingowych mogą stać się idealnym bodźcem, ale także i ułatwieniem w poszukiwaniach opinii czy zaleceń. Działania content marketingowe mogą być idealnym medium dla ZMOTu sprawiając, że przekonamy użytkownika do zakupu lub do zmiany decyzji. Sztuką jest przygotować takie treści, które będą przede wszystkim przydatne dla użytkownika, ale także będą delikatnie sugerowały kierunek dalszego szukania. W zależności od serwisu, może być to odpowiedni obrazek, link lub video zamieszczone w treści. Nie ma jednego skutecznego „przepisu” na treści wspierające ZMOT. Konieczne jest znalezienie idealnego rozwiązania dla każdego serwisu – na jednych sprawdzi się obrazek, na innych artykuł lub video, a jeszcze na innych artykuł z GIFami.

 

SEO a ZMOT?

Przyjęło się, że ZMOT dotyczy przede wszystkim reklam płatnych, w tym głównie Google Ads. ZMOT w Adwords wykorzystuje się jako filozofię do różnicowania słów kluczowych na które kierowane są reklamy. Chodzi o to, że przygotowując reklamę pod odpowiednie słowo kluczowe powinniśmy mieć świadomość tego, jaką intencję będzie miała osoba wpisująca zapytanie.

Dzięki temu specjalista PPC jest w stanie dostarczyć najlepszą reklamę użytkownikowi.

W działaniach organicznych ZMOT także jest wykorzystywany, jednak często nieświadomie. Praktycznie każda osoba zajmująca się SEO spotkała się z pojęciem „long tail”.  Jeżeli nie wiesz, jaka korelacja istnieje między ZMOT a long tail, rzuć okiem na poniższą tabelkę.

Widać na niej,  intecje użytkowników są inne i zmieniają się w zależności od tego, jak bardzo dokładne jest ich zapytanie (im węższym zapytaniem long tail się staje).

 

Jak wykorzystać Content Marketing i SEO do osiągnięcia najlepszych rezultatów?

Pierwszą rzeczą jest ustalenie, do ludzi z jaką intencją będziemy chcieli dotrzeć. Inaczej przygotowuje się treści na temat „zegarków”, a inaczej na temat opinii o konkretnym modelu zegarka.

Kolejna rzecz to miejsce docelowe naszej treści. Oczywiście jeżeli posiadamy własny serwis,  praktycznie nie ma problemu. Mamy przypuszczenia jakiej grupy docelowej możemy się spodziewać, w związku z czym wiemy jakie treści warto przygotować.

W przypadku zewnętrznych działań content marketingowych musimy mądrze wybrać, gdzie można dodać nasz materiał na temat zegarków lub jak opracować materiał, aby nasza opinia o konkretnym modelu zegarka nie była "laurką" lub była nieobiektywna, a raczej zgodna z prawdą i delikatnie zachęcająca do zakupu, oraz oczywiście interesująca dla użytkownika.

Jeżeli dodamy do tego fakt, że treści te będą przyjazne SEO, a także będziemy starali się zwiększyć ilość konwersji z naszego artykułu, powinniśmy odnieść sukces w pozycjonowaniu, a na pewno zbliżyć się do niego.

Dlaczego odniesiemy sukces? Jeżeli nasz artykuł będzie opracowany pod kątem zapytania „zegarek męski model opinie”, będzie odpowiednio przygotowany pod SEO, a także będzie posiadał odpowiedne przygotowanie pod optymalizację konwersji, to w sytuacji gdy taki artykuł trafi na wysokie miejsce w wyszukiwarce jest spora szansa, że będziemy z jego pomocą pozyskiwać przede wszystkim ruch skupiony na zakupie konkretnego produktu.

 

Wasze komentarze (2)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Tadeusz Korach

    Bardzo duża jest różnorodność szperaczy internetu. Trudno powiedzieć, czy ktoś szuka tak, czy tak. To zależy od wieku, wykształcenia, zainteresowań i wielu innych czynników. Są programy, które pozwalają analizować zapytania użytkowników i jak się to ogląda, to wyniki są naprawdę zaskakujący. Dlatego należy zawsze stworzyć profil odbiorcy zanim się rozpocznie publikowanie czegokolwiek.

    infotelecom.pl

    2016-03-10, 10:01
  • ;-)

    Duże uogólnienie część ludzi coś kupuje bo się zepsuło, zużyło, reklama nie jest bodźcem do wydania $ a tylko promocją marki.

    zegarek - poszukuję zdjęć zegarków :D
    Zegarek męski na ropę ? hehe

    zegarek męski - Forum !!!!!! a nie ryzykowne "opinie" na forum szybko zbanują kogoś za sztuczne lansowanie.

    Zegarek męski "miejsce zamieszkania" a nie "gdzie kupić" kto tak pyta ;] czyli placówki fizyczne muszą być wyeksponowane w kodzie strony ;] - > lub wyświetli się najbliższy sklep.

    2016-01-07, 20:40
Polecane artykuły
guest posting
Guest posting: Jak wykorzystać artykuły gościnne do budowania wizerunku i link buildingu?

Szukasz sposobu na zwiększenie widoczności w sieci i przyciągnięcie nowych odbiorców? A może chcesz wzmocnić wizerunek eksperta w branży lub zacząć go budować? Guest posting może być odpowiedzią na Twoje potrzeby! Nie tylko umożliwi Ci dotarcie do nowych grup odbiorców, ale także pomoże w budowaniu reputacji eksperta w twojej branży i zdobycie cennych linków. Sprawdź jak rozpocząć swoją przygodę z artykułami gościnnymi!

email marketing
Email marketing w pigułce. Jak stworzyć skuteczną kampanią mailingową?

Skuteczny email marketing kieruje trafny komunikat do odpowiednich osób we właściwym czasie. Dobrze skrojona strategia powinna odpowiadać potrzebom konsumentów i ich zmieniającym się zachowaniom. Z tego artykułu dowiesz się jak prowadzić działania email marketingowe w swoim biznesie w swojej firmie - od pozyskania bazy klientów po budowanie relacji z potencjalnymi klientami prowadzącymi do zakupu.

Siła Topic Cluster w pozycjonowaniu witryny - strategia planowania treści

Planowanie treści to kluczowy etap, który często decyduje o ich późniejszym sukcesie. Algorytmy wyszukiwarek nieustannie się zmieniają, jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna. Topic clustery, które w kontekście SEO czy pozycjonowania publikowanych w sieci treści, odgrywają bardzo ważną rolę. Czym są, w jaki sposób je tworzyć i jak prawidłowo implementować je w tworzonych treściach - tego dowiesz się z tego artykułu.