Jak zarobić na usługach SEO opartych o CM?

SEO - zarabianie
Oczywiste jest, że realizując strategię opartą o model abonamentu musimy mieć z tego jakiś zarobek. Zobacz, czy nasz harmonogram przekona Cię do skorzystania z modelu opartego o stałą miesięczną opłatę. Może się okazać, że przy niewielkim budżecie, ale za to przy dobrej optymalizacji pracy, można całkiem nieźle zarobić. I to jednocześnie z korzyścią dla klienta i Twojej agencji SEO!
Dwudniowe szkolenie SEO & CM we Wrocławiu 27-28.11.2017 w cenie 776 zł.
Zapisz się

Wydawanie 1000 zł w przypadku działań content marketingowych wygląda zupełnie inaczej niż w przypadku pracy w oparciu o model rozliczeń „za efekt”. W przypadku umowy na działania content marketingowe najczęściej mamy do czynienia z rozliczeniem abonamentowym czy też ryczałtowym. Znaczy to tyle, że w każdym miesiącu wiemy, jaki budżet możemy wykorzystać na promocję strony klienta. W przypadku rozliczania za pozycje nie ma pewności, że kwota włożona w pozycjonowanie witryny zwróci się. Taki stan rzeczy może trwać nawet przez kilka miesięcy!

Jak można wydać budżet klienta w przypadku rozliczenia abonamentowego i jakie usługi mogą się znaleźć w ramach takiego działania? Przykładowo w ich skład wchodzi:

  • stała optymalizacja strony,
  • analityka oraz monitoring,
  • inbound marketing - dostarczanie treści na stronę,
  • pozyskiwanie ruchu oraz linkowanie (content marketing, e-PR i inne usługi).

Każda wymieniona usługa ma ogromną wartość dla klienta. Z drugiej strony jest pozycją w przychodach dla agencji.

Na etapie tworzenia oferty oraz ustalania warunków umowy należy dokładnie opisać zakres tych działań, ich rozłożenie w czasie oraz koszty. Koszty abonamentowe (ryczałtowe) mogą być zależne od czynników zewnętrznych lub bieżących akcji promocyjnych klienta. Umowa abonamentowa może zakładać bardziej skomplikowaną formę rozliczeń, np.:

  • od zwiekszenia ruchu (UU lub RU) z wybranego kanału,
  • od wartości konwersji (definiowanej na wiele sposobów),
  • od liczby leadów,
  • od wartości sprzedaży sklepu internetowego,
  • formy mieszane uwzględniające prestiżowe pozycje w Google i inne czynniki.

 

Stała optymalizacja strony

Stała optymalizacja strony internetowej to ciągła analiza wielu cech strony oraz tworzenie propozycji jej modyfikacji. W zależności od umowy z klientem, firma SEO opracowuje wytyczne do modyfikacji strony lub także je implementuje.

Stała optymalizacja strony może dotyczyć:

  • standardowej optymalizacji SEO (poprawa widoczności w wyszukiwarce),
  • Search Experience Optimization,
  • optymalizacji nowych treści na stronie,
  • poprawy konwersji,
  • poprawy UX.

Agencja SEO opiekując się stroną klienta powinna dbać o dostarczenie ruchu oraz zmaksymalizowanie konwersji. Dzięki takiemu podejściu klient będzie widział stałe efekty działań i ewentualne rozwiązanie umowy nie będzie się mu po prostu opłacało.
 

Analityka oraz monitoring

Kolejnym elementem, który warto wdrożyć w ramach współpracy, jest podstawowa analityka oraz monitoring strony. Dbając o swój interes, ale także o bezpieczeństwo klienta warto prowadzić chociażby podstawową analitykę na stronie. Na początku wystarczy zainstalować zwykły kod śledzenia Google Analytics, a także zweryfikować stronę w Google Search Console. Dzięki temu będziemy w stanie relacjonować klientowi postępy w promocji jego strony, mówiąc mu o wszystkich wzrostach i ewentualnych spadkach ruchu. Za sprawą Google Search Console możemy monitorować błędy 4xx, 5xx, a także ewentualne kary nałożone przez Google. Więcej na temat podstawowej analityki przeczytasz w artykule: Dlaczego warto posiadać nawet podstawową analitykę na stronie.

Bez względu na formę rozliczeń z klientami, warto skorzystać z narzędzi monitorujących pozycje strony w wyszukiwarce Google. Można skupić się na wybranych wyrażeniach kluczowych (Seostation, Positionly, Webpozycja) lub widoczności całej strony (SemStorm).

 

Inbound marketing - dostarczanie treści na stronę

Istotnym elementem strategii content marketingowej jest budowanie wartościowych i unikalnych treści na stronie internetowej. Nasze działania mogą dotyczyć:

  • poprawy (analiza, zapewnianie unikalności i atrakcyjności) treści, które są i muszą być na stronie - np. opisów produktów, grup produktowych i aktualności,
  • budowania nowych struktur treści - np. bazy porad, bazy wiedzy, FAQ, dedykowanych rozwiązań content marketingowych.

Oba te działania są efektywne w procesie pozyskiwania ruchu organicznego i każde z nich powinno być elementem oferty SEO. 

 

Pozyskiwanie ruchu i linkowanie

To najbardziej subtelna część naszej oferty. Musimy bardzo jasno określić oczekiwania klienta w zakresie bezpieczeństwa, a zarazem agresywności działań. Idealne rozwiązania to takie, które nawet w dalszej przyszłości powinny być uważane za bezpieczne.

Myśląc o linkach, od początku warto myśleć o ruchu, jaki te linki pozyskają.

Takie łączenie celów ma dwie dobre cechy:

  • linki te będą bardziej naturalne, będą umieszczone w sensownych miejscach i w logiczny sposób,
  • linki będą miały najczęściej podwójną funkcję: pozyskiwania ruchu referal i SEO (link building).

Podstawowe usługi pozyskiwania linków możemy podzielić na kilka grup:

  • klasyczne źródła linków pozycjonujących (np. najlepsze katalogi stron),
  • działania WoMM (wysokiej jakości - oparte na doradztwie eksperckim, np. cause marketing),
  • działania content marketingowe (płatne i bezpłatne),
  • działania e-PR.

Oczywiście, aby można było te działania potraktować jako bezpieczne, należy wykonać je z odpowiednim staraniem i jakością. Na przykład dodawanie strony do katalogów powinno skupić się na kilku, kilkunastu najlepszych i powiązanych tematycznie z naszą stroną katalogach. Pozycjonowanie strony cały czas ewoluuje.


Jak więc zarabiać na działaniach Content Marketingu?

Poniżej przedstawiamy hipotetyczne założenia umowy rocznej z klientem.

Sytuacja: 

Klient ma działający sklep internetowy i rozpoczynamy z nim współpracę w pełnym zakresie. Umowa roczna. Zakładamy, że potrzebny jest startowy audyt SEO i UX. Klientowi zależy na ruchu i konwersji. Przyjmuje bezpieczną strategię SEO.
 

Przychody agencji

Zaproponowane działania jednorazowe: 3000 zł netto

  • Audyt SEO i UX całej strony internetowej: 2000 zł netto.
  • Nadzór nad wdrożeniem audytu (wdraża firma zewnętrzna): 800 zł netto.
  • Katalogowanie strony w wybranych najlepszych 10 miejscach: 200 zł netto.

Zaproponowane działania comiesięczne: 4500 zł netto

  • Stała optymalizacja SEO, UX - poprawa konwersji (5 godzin miesięcznie): 500 zł netto.
  • Analiza i monitoring (GA, SC, Monitoring 300 fraz, Semstorm, 1 godzina miesięcznie) + raportowanie: 200 zł netto.
  • WoMM oparty o śledzenie wzmianek w firmie (Brand24 + średnio 30 postów miesięcznie): 300 zł netto.
  • Tworzenie, optymalizowanie i publikacja treści inbound (4 artykuły wysokiej jakości): 1500 zł netto.
  • Działania content marketingowe płatne (2 publikacje w serwisach branżowych): 1000 zł netto.
  • Ograniczone działania e-PR (biuro prasowe, przygotowanie jednej notki prasowej + wysyłka do mediów): 1000 zł netto.

Budżet roczny działań to 3000 zł netto + 45000 zł nettox11 = 52500 zł. Za to klient otrzymuje kompleksową usługę roczną.


Struktura przychodów związanych z usługami dla przykładowego klienta
 

Koszty agencji

Przy założeniach:

  • całkowity koszt roboczogodziny pracownika: 50 zł netto,
  • czas przygotowania audytu: 24 godziny,
  • czas nadzoru nad wdrożeniem: 4 godziny,
  • koszt katalogowania: 200 zł netto,
  • koszt usługi WoMM: 200 zł,
  • koszt oprogramowania SaaS na klienta: 50 zł netto miesięcznie,
  • koszt przygotowania wysokiej jakości artykułu i eksperckiej notki prasowej: 150 zł netto,
  • średni koszt publikacji CM: 150 zł netto,
  • czas działań e-PR: 6 godzin.

Całkowity koszt usług jednorazowych wynosi:
24x50 zł + 4x50 zł + 150 zł = 1550 zł netto

Całkowity koszt usług miesięcznych wynosi:
5x50 zł netto+ 50 zł + 50 zł  + 200 zł + 4x200 zł + 2x(200 zł + 150 zł) + 6x50 zł +200 zł = 2550 zł netto


Dokładne rozbicie przychodów, kosztów i dochodów związanych z usługami dla przykładowego klienta.

 

Roczny dochód z usług dla klienta: 52500 zł - 1550 zł - 11x2550 zł = 22900 zł netto.


Struktura zysków z usług dla przykładowego klienta.
 

Wasze komentarze (6)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • bhinc

    Na dzisiejszym rynku jest tyle agencji, żę to głowa mała. Jednak prawdą jest, to co napisano we wpisie. Pozycjonowanie dla większości firm jest po prostu bardzo drogie. Często nie rozumieją za co płacą. W sumie fajny przykład, jak tłumaczyć klientowi, za co płaci, jest tu funkymedia.pl/pozycjonowanie-na-wage-zlota.html

    2016-04-24, 13:18
  • Doman

    W przedstawionej strategii jest informacja na temat monitorowania 300 fraz, czy frazy brandowe i frazy połączony z brandem (np. buty + nazwa brandu ) też są wliczane?

    2015-12-13, 22:02
  • Dawid Lembicz

    Mniej więcej od 2 lat w ten sposób współpracuję z klientami i co ciekawe większość podanych tu kwot pokrywa się z moimi wyliczeniami. netmediaart.pl

    2015-12-03, 11:00
  • Pi314

    CoZaBranza - chyba źle zrozumiałeś. Nie wszystkie stare metody są złe. Linki nie są złe. To raczej kwestia jakości i ilości oraz podejścia. To buduje RÓŻNICĘ!

    2015-12-02, 16:09
  • Tomasz Stopka

    A i owszem! Nikt nie mówi o dodawaniu strony do TOP10000 katalogów ;-) Wystarczy tu lista tych najbardziej "zasłużonych" w Polskim Internecie które są w stanie wygenerować ruch(!) nawet w postaci kilkudziesięciu przejść rocznie. Mowa oczywiście o katalogach takich jak katalog.onet.pl czy katalog.interia.pl.
    Zauważ proszę, że zostało napisane "najlepsze katalogi stron" a nie "katalogowanie" ;-) Różnica w słowie drobna, ale w jakości usługi - ogromna :-) blog.tomaszstopka.pl

    2015-12-02, 16:01
  • CoZaBranza

    Czy ja dobrze widzę, że Nowa Koncepcja SEO, dzień po hucznym oświadczeniu jak to stare metody są be i nie przynoszą skutków proponuje nam w ramach przykładu działań jakościowych katalogowanie stron? Serio Panie Stopka? :D

    2015-12-02, 15:36
Polecane artykuły
domeny dla swojego portalu i bloga
Jak wybrać odpowiednią domenę dla swojej strony internetowej

Wybór właściwej domeny dla swojej strony internetowej to jeden z pierwszych problemów na które natknie się każda osoba czy firma chcąca publikować w Sieci. Ceny poszczególnych adresów potrafią bardzo się różnić, nie zawsze odpowiadając ich rzeczywistej wartości. Zobacz jak się w tym chaosie odnaleźć i na co przede wszystkim zwrócić uwagę.

dozwolone sposoby reklamy notariuszy i komorników sądowych
Reklama notariuszy i komorników sądowych

Reklama to skuteczny sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, jednak nie wszyscy mogą się nią posługiwać ograniczeń. Są grupy zawodowe, które obowiązuje wiele zakazów w tej kwestii, na przykład komornicy sądowi i notariusze. Jak w takiej sytuacji można promować swoją działalność?