Google Analytics – poradnik dla początkujących

Zaktualizowano: 2023-06-19
Google Analytics co to jest
Google Analytics to podstawowe źródło wiedzy na temat użytkowników odwiedzających strony internetowe. Poradnik dla początkujących od WhitePress® pozwoli poznać podstawy zbierania i analizowania danych za pomocą GA. Dowiedz się jak uruchomić narzędzie w standardzie Google Analytics 4 oraz Universal Analytics — zaimplementować kod śledzący, ustawić widoki i filtry, a następnie zacząć analizować ruch na stronie. Podejmuj decyzje marketingowe z poprawnie skonfigurowaną analizą ruchu internetowego.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Spis treści:

Google Analytics – co to jest i jak działa?

Google Analytics jest systemem statystyk zbierającym dane na temat użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę internetową. Jest to możliwe przez umieszczenie na stronie specjalnego kodu JavaScript, który w momencie wejścia użytkownika na stronę pobiera o nim istotne dane i przesyła je do Google Analytics.

Zestawienie takich danych możemy później oglądać w formie różnych rozbudowanych raportów - gotowych, lub stworzonych przez nas. Przykładowe dane, jakie zbiera na temat użytkowników Google Analytics podczas analizy ruchu na stronie internetowej to:

  • źródło ruchu — jak do nas trafili (czy poprzez wyszukiwarkę, czy poprzez odesłanie z innej strony, czy bezpośrednio wpisując ręcznie adres strony w przeglądarce);
  • w jakim miejscu fizycznie przebywali (państwo, miasto);
  • z jakiego oprogramowania korzystają (system operacyjny, przeglądarka, rodzaj urządzenia);
  • jak zachowywali się na stronie (jak długo przebywali na konkretnej podstronie, ile podstron odwiedzili).

Wszystkie te informacje odpowiednio przeanalizowane i zinterpretowane mogą pomóc w poprawieniu naszej strony internetowej i lepszym dostosowaniu jej zawartości do potrzeb odbiorców.

Spis treści – wróć 

Universal Analytics vs. Google Analytics 4

Zastanawiając się nad wdrożeniem Google Analytics w swoim projekcie, możesz natrafić na sprzeczne informacje odnośnie do całego procesu wdrożenia. Starą wersję Google Analytics zwaną teraz Universal Analytics zastępuje Google Analytics 4. Premiera GA4 odbyła się 14 października 2020 i nie wszystkie poradniki zostały jeszcze zaktualizowane. Co prawda w dalszym ciągu istnieje możliwość utworzenia i korzystania ze starej wersji analityki, ale Google zachęca do założenia nowszej wersji.

Do głównych różnic między Universal Analytics a Google Analytics 4 należą:

  • Model pomiaru:
    • Google Analytics 4 posiada zdarzenia i parametry. Każda odsłona jest traktowana jak zdarzenie, a parametr ma opisywać kontekst całego zdarzenia;
    • Universal Analytics posiada sesje i odsłony. Odsłona to pojedyncze wczytanie strony, a sesja to cała grupa działań użytkownika;
  • Identyfikacja użytkownika:
    • Google Analytics 4 wykorzystuje wszystkie dostępne przestrzenie tożsamości, czyli: User ID, Google Signals oraz identyfikator urządzenia, a ponadto nowsza wersja GA będzie mogła działać nawet bez wykorzystania plików cookies;
    • Universal Analytics wykorzystuje przestrzeń tożsamości, która opiera się na identyfikatorze urządzenia, co powoduje problemy z prawidłową identyfikacją tego samego użytkownika na różnych urządzeniach;
  • Raportowanie:
    • Google Analytics 4 dzięki takzwanym „Analysis” pozwala tworzyć bardzo zaawansowane raporty, interfejsy są bardzo podobne do Google Data Studio;
    • Universal Analytics posiada leciwy interfejs, w którym raportowanie jest bardziej limitowane;
  • Przechowywanie danych o użytkownikach:
    • Google Analytics 4 przechowuje dane do 14 miesięcy, ale z możliwością eksportu BigQuery;
    • Universal Analytics przechowuje dane do 26 miesięcy;
  • Śledzenie aplikacji mobilnej
    • Google Analytics 4 dzięki strumieniom danych mamy prostą możliwość połączenia jednej analityki do aplikacji mobilnej i strony www;
    • Universal Analytics wymaga specjalnej, oddzielnej wersji (GA for Mobile Apps) pod analizę aplikacji;
  • Zaangażowanie użytkownika
    • Google Analytics 4 wprowadza średni czas zaangażowania, który ma za zadanie przedstawić zaangażowanie użytkownika w stronę internetową w formie spędzonego czasu;
    • Universal Analytics posiada znany współczynnik odrzuceń, który informuję czy sesja skończyła się bez żadnej interakcji i przedstawione jest to w formie procentowej;

Różnic miedzy Universal Analytics a Google Analytics 4 jest więcej, ale powyższa lista to kilka podstawowych kwestii, które warto znać. Nowa wersja analityki od Google’a jest zdecydowanie krokiem w przód, ale jeszcze niedopracowanym. W panelu analityki jest możliwość połączenia Universal Analytics z Google Analytics 4 i obecnie jest to najlepszą opcją, która umożliwi gładkie przejście na nowy typ usługi w momencie wyłączenia starej wersji.

Spis treści – wróć 

Konfiguracja Google Analytics 4 do zbierania danych

Do konfiguracji Google Analytics konieczne jest konto Google. Procedura wygląda bardzo podobnie do tego, jak to miało miejsce w Google Analytics 3, czyli aktualne Universal Analytics.

Aby dodać nową stronę do GA 4, trzeba:

  1. Zalogować się do panelu pod adresem: www.google.com/analytics/ ;
  2. Wybrać zakładkę Administracja;
  3. Wybrać opcję Nowe konto i nadać mu nazwę (najlepiej stosować się do prostego schematu —Konto = Firma, Usługa = Domena, Widok = konkretnie dostosowane dane);

    Google Analytics 4 - zakładanie konta
  4. Analogicznie wybrać nazwę usługi, strefę czasową i walutę;

    Google Analytics - konfiguracja usługi
     
  5. Uzupełnić krótką ankietę z informacjami o firmie;

    Google analytics - ankieta informacje o firmie
     
  6. Kliknąć Utwórz i zaakceptować warunki korzystania z usługi Google Analytics;
     
  7. Następnie należy skonfigurować strumień danych , dla stron internetowych będzie to Sieć;

    Konfiguracja strumienia danych w GA4
     
  8. Wprowadzić adres URL witryny internetowej;Ekran wprowadzania adresu URL strony internetowej w Google Analytics 4
  9. W nowym oknie pojawi się instrukcja instalacji tagu Google. Jeżeli witryna została stworzona z pomocą jednego z popularnych CMS, można wybrać Instalowanie przy pomocy kreatora witryn lub systemu CMS. (Konfiguracja Google umożliwia przeskanowanie witryny w celu automatycznego ustalenia platformy CMS); Ekran instrukcji instalacji kodu śledzącego Google Analytics 4 za pomocą kreatora witryn lub systemów CMS
  10. W przypadku braku odpowiedniego kreatora witryn lub systemu zarządzania treścią należy przeprowadzić instalację ręcznie. Po wybraniu opcji Zainstaluj ręcznie wyświetli się okno zawierające kod śledzenia, który należy umieścić w elemencie <head> na wszystkich podstronach witryny, której ruch chcemy śledzić.Instrukcja ręcznej instalacji kodu śledzącego Google Analytics 4
     

Spis treści – wróć

Jak dodać Google Analytics 4 do GTM?

W celu zainstalowania kodu śledzącego poprzez Google Tag Manager należy pozyskać identyfikator pomiaru w usłudze Google Analytics. Kroki, które należy wykonać:

  1. Wejść na stronę https://analytics.google.com/analytics/web/;
  2. Przejść do zakładki Administracja (znajduje się w lewym dolnym rogu pod ikoną kola zębatego);
  3. Wybrać konto oraz usługę, którą chcemy śledzić;
  4. Wybrać Strumienie danych spośród dostępnych sekcji;Wybór strumienia danych w Google Analytics 4 w celu zamieszczenia kodu śledzącego
  5. W nowym oknie wybrać opcję zawierającą adres URL śledzonej witryny;
  6. Na następnym ekranie znajdziesz Identyfikator pomiaru, który należy wprowadzić w GTM;Ekran ze szczegółami strumienia danych dla kodu śledzącego Google Analytics 4
  7. Następnie, należy przejść na stronę: https://tagmanager.google.com/;
  8. Po wybraniu typu tagu należy kliknąć Nowy tag, a następnie w konfigurację tagu;Dodawanie kodu śledzącego Google Analytics 4 w menedżerze tagów Google
  9. W konfiguracji tagu należy wkleić identyfikator pomiaru skopiowany z zakładki ze strumieniami danych w GA4. Jeśli chcemy automatycznie śledzić wszystkie zdarzenia, wystarczy włączyć opcję: Wyślij zdarzenie wyświetlenia strony po załadowaniu tej konfiguracji;Konfiguracja tagu Google Analytics 4 w menedżerze tagów.
  10. Po dodaniu tagu trzeba jeszcze opublikować kontener ze wszystkimi potrzebnymi tagami, klikając w przycisk: Prześlij.

Spis treści – wróć

Jak zacząć zbierać dane w Universal Analytics?

Mimo tego, że UA zostanie wyłączony 1 lipca 2023, nadal można skonfigurować tę wersję śledzenia. Niezbędne jest posiadanie konta Google, ale niekoniecznie Gmail. Posiadając takie konto możemy dodać swoją stronę do Google Analytics. Wymaga to dodania do wszystkich stron w obrębie witryny kodu śledzącego, który odpowiada za zbieranie danych.

Aby dodać nową stronę do Google Analytics, trzeba:

  1. Zalogować się do panelu pod adresem: www.google.com/analytics/ ;
  2. Wybrać zakładkę Administracja;
  3. Wybrać opcję Nowe konto i nadać mu nazwę (najlepiej stosować się do prostego schematu - Konto=Firma, Usługa=Domena, Widok=konkretnie dostosowane dane);
  4. Analogicznie wprowadzić nazwę usługi;

    Google Analytics - nowe konto Universal Analytics- ścieżka do opcji zaawansowanych
     
  5. Kliknąć „Pokaż opcje zaawansowane” w celu uruchomienia usługi Universal Analytics (opcja została ukryta ze względu na wyłączenie UA 1 lipca 2023).Uzupełnić adres URL domeny, którą chcemy śledzić;
  6. W nowym oknie odznaczyć opcję „Utwórz usługę Universal Analytics”, aby potwierdzić stworzenie tej wersji usługi analityki;
    Ekran tworzenia usługi Google Universal Analytics
  7. Poniżej należy wprowadzić URL witryny oraz wybrać jedną z dwóch opcji: „Utwórz usługi Google Analytics 4 i Universal Analytics” lub „Utwórz tylko usług Universal Analytics”. Zalecane jest stworzenie obu wersji usługi ze względu na niedługie wyłączenie UA. Dzięki temu użytkownik będzie mógł kontynuować pracę na danych zbieranych w GA4;
  8. Uzupełnić informacje na temat firmy;
  9. Otworzy się okno z instrukcjami instalacji tagu zawierającego kod śledzenia. Należy dodać kod śledzenia zgodnie z instrukcjami dla instalacji ręcznej lub przy wsparciu kreatora witryn lub CMS.ekran dodawania kodu śledzenia w Universal Analytics dla kreatorów witryn i systemów CMSInstrukcja ręcznego dodawania kodu śledzącego w usłudze Universal Analytics

Spis treści – wróć 

Jak dodać Google Analytics do WordPressa?

Google Analytics zaleca integracje z WordPress z pomocą jednej z dwóch wtyczek:

  • Site Kit plugin — oficjalnej wtyczki opracowanej przez Google lub,
  • MonsterInsights plugin

Dokładne instrukcje instalacji kodu śledzącego można znaleźć w ekranie Szczegółów strumienia danych z internetu do którego ścieżkę opisaliśmy w dziale Jak dodać Google Analytics 4 do GTM.

Alternatywnie przedstawiamy inne sposoby na dodanie analityki Google do strony opartej na WordPressie. Obydwa sposoby opierają się na wklejeniu wygenerowanego kodu analityki (bądź według uznania — kontenera GTM) do nagłówka strony. 

  1. Należy zainstalować wtyczkę, która doda kod do sekcji <head> strony. Do takich wtyczek należą między innymi: Header Footer Code Manager, Head, Footer and Post Injections, Header and Footer Scripts. W ustawieniach powinna być opcja dodania kodu, który musi się znaleźć w nagłówku i na każdej podstronie portalu.Dodawanie Google Analytics do WordPress
  2. Dodać ręcznie kod analityki do pliku funcions.php używając poniższej funkcji (najlepiej w motywie potomnym):
/* Google Analytics w nagłówku strony */ 
add_action('wp_head', 'google-analytics-header'); 
function google-analytics-header(){ 
?> 
TUTAJ WKLEJ KOD ANALITYKI 
<?php };


Spis treści – wróć 

Raporty dla WhitePress® – statystyki portalu wydawcy

Kiedy Wydawca rejestruje swój portal w WhitePress®, jest proszony o dostarczenie informacji o unikalnych użytkownikach strony z ostatnich 3 miesięcy. Zgodnie z regulaminem statystyki należy aktualizować co najmniej raz na 2 lata. Podpowiadamy, jak wygenerować odpowiedni raport w Google Analytics 4 i w Universal Analytics.

Google Analytics 4

Otwórz narzędzie i przejdź ze strony głównej do sekcji „Użytkownik”, zakładki „Dane demograficzne” – „Szczegółowe dane demograficzne”.

Raport dane demograficzne - GA4

Następnie w prawym górnym rogu widoku wybierz z opcji ustawień zakresu czasu 90 dni i kliknij „Zastosuj”:

Raport o danych demograficznych - zakres czasu

W ostatnim kroku należy pobrać raport, klikając w symbol udostępniania i wybierając opcję „Pobierz raport” w pliku PDF.

Pobranie raportu GA4

Tak wygenerowany plik z raportem prześlij bezpośrednio do opiekuna Twojego konta w WhitePress® lub na adres redakcja@whitepress.pl w celu weryfikacji portalu lub cyklicznej aktualizacji danych.

Universal Analytics

Na stronie głównej konta przejdź do zakładki „Odbiorcy" z menu po lewej stronie. 

Odbiorcy w Universal Analytics

W widoku ogólnym zakładki, w prawym górnym rogu, znajdziesz zakres czasowy, z którego generowany jest raport. Domyślnie zakres ten ustawiony jest na 7 dni, więc należy wydłużyć go tak, by obejmował 3 ostatnie miesiące.

Zakres czasu w Universal Analytics

Dane, które wyświetli narzędzie, należy wyeksportować w formie raportu. W tym celu kliknij w prawym górnym roku polecenie „Eksportuj” i wybierz PDF. 

Eksport raportu odbiorcy - Universal Analytics

Prześlij plik z raportem do redakcji WhitePress® i poczekaj na decyzję o weryfikacji Twojego portalu. Jako wydawca pamiętaj, aby co najmniej raz na 24 miesiące dostarczyć nam zaktualizowane dane o użytkownikach każdego Twojego portalu.

Spis treści – wróć 

„Czas rzeczywisty” / „Przegląd w czasie rzeczywistym” – czyli co aktualnie dzieje się na stronie

Universal Analytics

Pod zakładką „Czas rzeczywisty” znajdziemy informacje aktualizowane na żywo, dotyczące osób aktualnie przeglądających naszą stronę. W karcie „Przegląd” zebrane są najważniejsze informacje:

  • Ilu użytkowników obecnie przegląda naszą stronę?
  • W jaki sposób na nią trafili?
  • W jakiej lokalizacji obecnie przebywają?
  • Czy przeglądają wersję strony dla urządzeń przenośnych, czy dla komputerów?
  • Jakie strony obecnie przeglądają?

Dane zebrane w widoku „Czas rzeczywisty” mogą być szczególnie przydatne, gdy np. artykuł z naszej strony został zacytowany przez duży portal i spodziewamy się dużego „przypływu” Internautów na naszą stronę.

Raport "Czas rzeczywisty" w Google Analytics

Google Analytics 4

Informacje o aktualnych użytkownikach i wszystkich zdarzeniach znajdziemy pod zakładką Przegląd czasu rzeczywistego.

Znajdują się tam takie informacje jak:

  • Aktualna liczba użytkowników na stronie;
  • Lokalizacja użytkowników;
  • Użytkownicy według źródeł, wymiaru, wydarzenia, konwersji.
     

Przegląd czasu rzeczywistego GA 4


Spis treści – wróć 

„Odbiorcy” / „Użytkownicy” – kim są osoby, które trafiają na Twoją stronę?

Universal Analytics

Na karcie „Odbiorcy” zebrane są informacje dotyczące użytkowników, którzy odwiedzają stronę. Przeglądając dane zebrane w tym widoku, będziemy w stanie odpowiedzieć sobie na pytanie:

  • W jakich Państwach przebywają osoby, które trafiły na naszą stronę (zakładka Dane geograficzne - Lokalizacja)
  • Jaka część użytkowników, to użytkownicy nowi, a jaka to użytkownicy powracający (zakładka Zachowanie - Nowi a powracający)
  • Z jakiego systemu operacyjnego i przeglądarki korzystają użytkownicy odwiedzający stronę (Zakładka Technologia - Przeglądarka i system)
     

Odbiorcy - Google Analytics - raport

Dzięki informacjom tutaj zebranym możemy lepiej dostosować stronę pod użytkowników, np.:

  • obserwując dużą liczbę wejść z danego kraju, możemy rozważyć uruchomienie nowej wersji językowej dla strony,
  • informacje na temat używanych systemów i przeglądarek mogą być cenną informacją przy testowaniu strony, czy poprawnie wyświetla się w danej przeglądarce,
  • zauważając rosnący udział użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, powinniśmy przyłożyć większą wagę do wersji mobilnej naszej strony.
     

Lokalizacja użytkowników Analytics

Statystyki dotyczące kraju przebywania naszych użytkowników.
 

Raport porównawczy nowi/powracający użytkownicy w Google Analytics

Statystyki porównujące liczbę użytkowników, którzy po raz pierwszy odwiedzili stronę, do użytkowników powracających.

Raport porównawczy wskazujący na popularność urządzeń

Podział użytkowników ze względu na urządzenie, z jakiego korzystają.

Google Analytics 4

W GA4 podzielono informacje o użytkowniku na dane geograficzne oraz użyte technologie.

Screen Google Analytics 4 - Dane geograficzne o użytkownikach
Spis treści – wróć

Dostępne zakresy czasu 

Universal Analytics

W tym miejscu warto zaznaczyć również, jakie mamy możliwości zmiany zakresu czasu analizowanych danych. Nad każdym z wykresów dostępne jest pole z kalendarzem, które służy do ustawiania analizowanego zakresu.

Zakres możemy wybrać dowolnie lub skorzystać z predefiniowanych możliwości:
 

Google Analytics - wybór zakresu czasu

Pole wyboru zakresu czasu.

Dodatkową opcją jest możliwość porównania ze sobą dwóch zakresów czasu, np. dany miesiąc do miesiąca analogicznego rok temu, czy tydzień bieżący do tygodnia bieżącego.

Po wybraniu opcji porównania pojawi się dodatkowy wykres (pomarańczowy), który będzie prezentował dane z drugiego zakresu danych.

Na poniższym przykładzie sprawdzamy, jak zmieniła się liczba użytkowników korzystających z urządzeń stacjonarnych rok do roku (kwiecień 2021 do kwietnia 2020).
 

Porównanie dwóch zakresów czasu na wykresie w GA

Efekt zastosowania porównania dwóch zakresów czasu.

W tabeli z podsumowaniem danych pojawiły się też %, które pokazują zmiany. Można tam odczytać m.in., że o 40,78% wzrosła liczba użytkowników oraz o 35,37% wzrosła liczba sesji.

Google Analytics 4

Funkcje zakresów czasowych są niemal identyczne w obu standardach. GA4 posiada te same opcje ustawiania zakresu czasowego dla wyświetlanych danych oraz możliwość porównania z innym okresem, umiejscowione analogicznie jak w Universal Analytics.

Spis treści – wróć

„Pozyskiwanie” – skąd biorą się użytkownicy na stronie?

Pozyskiwanie w Google Analytics

Statystyki w kategorii „Pozyskiwanie”.

Universal Analytics

Kolejne bardzo istotne informacje, jakie znajdziemy w Google Analytics, to te, które pozwolą nam dowiedzieć się, jak użytkownicy trafili na naszą stronę. Wyróżnia się podstawowe kanały, które są źródłem ruchu na stronie:

  • Direct - wejścia bezpośrednie na stronę, do takich wejść zaliczać się będą przypadki, kiedy użytkownicy wpisali adres strony do przeglądarki lub mają naszą stronę w zakładkach.
  • Organic Search - wejścia z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Do tej kategorii zaliczają się wszystkie przejścia na naszą stronę ze stron wyników wyszukiwania różnych wyszukiwarek internetowych.
  • Referral - przejścia na naszą stronę z innych stron. Wszystkie przypadki, gdy użytkownik kliknął link do naszej strony, umieszczony na innej stronie.
  • Social - wejścia na stronę z platform Social Media.
  • Paid Search - wejścia na stronę, których źródłem było kliknięcie w reklamę Google Ads lub innych płatnych reklam.
     

Źródła ruchu w Google Analytics

Podsumowanie kanałów ruchu

Dodatkowo w obrębie każdego kanału możemy wyróżnić różne źródła, np.:

  • Organic Search
    • Google
    • Bing 
    • Yahoo 
       
  • Social
    • Facebook 
    • Instagram
    • Twitter
       

Źródła ruchu ze stron w Google Analytics

Różne kanały wraz z konkretnymi źródłami.

Przeglądając dane zawarte w kategorii Pozyskiwanie, możemy dowiedzieć się wielu istotnych informacji, np.:

  • Ile mamy wejść z jakiego kanału ruchu? (Zakładka Kanały)
  • Jakie są źródła wejść na stronę? (Zakładka Cały ruch)
  • Z jakich innych stron najczęściej użytkownicy trafiają na naszą stronę? (Zakładka Wszystkie odesłania)

W kategorii Pozyskiwanie uzyskamy najwięcej informacji mówiących o tym jak wypada nasza strona w wynikach wyszukiwania.

Google Analytics 4

Informacje na temat odbiorców zostały przeniesione do zakładek Pozyskiwanie użytkowników. W raporcie można filtrować ruch według czasu, medium, kampanii, wartości użytkownika i innych parametrów.
 

Google Analytics 4 - Pozyskiwanie użytkowników

Spis treści – wróć

Jak sprawdzić liczbę Unikalnych Użytkowników (UU)?

Często spotykaną w branży internetowej metryką są UU – Unikalni Użytkownicy. W Google Analytics najbardziej zbliżoną do tego metryką są Użytkownicy.

Jak rozumieć tą metrykę? Jeśli ktoś pierwszy raz odwiedzi Twoją stronę, to na jego urządzeniu zostanie zapisany specjalny plik cookies, a w nim jego identyfikator. Przy każdej kolejnej wizycie będzie wiadomo, że jest to ta sama osoba. 

Jednakże, jeśli ta sama osoba odwiedzi stronę z innej przeglądarki, z innego urządzenia, czy w trybie incognito, zostanie rozpoznana jako nowy Użytkownik. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, jeśli ktoś blokuje używanie plików cookies, wtedy każda kolejna wizyta jest liczona jako nowa. Na szczęście jest to jednak mały odsetek odwiedzających.

Nie do końca można więc utożsamiać Użytkowników z osobami

Universal Analytics

Liczbę UU, czyli użytkowników, można sprawdzić w raporcie Odbiorcy, o którym pisaliśmy wcześniej w kontekście statystyk portalu wydawcy. Np. liczbę użytkowników w kolejnych miesiącach 2021 roku sprawdzisz tak:
 

Liczba unikalnych użytkowników

Liczba Użytkowników wg miesięcy.

Google Analytics 4

W GA4 możemy wprost zapytać, ile użytkowników było w danym miesiącu bądź przejść do zakładki o użytkownikach i zafiltrować do odpowiedniego zakresu czasowego.
 

Unikalni Użytkownicy - Google Analytics 4

Spis treści – wróć

Jaka część ruchu na naszej stronie pozyskiwana jest z Google?

Universal Analytics

Najlepiej, jeżeli nasza strona opiera się na różnych źródłach ruchu, nie tylko samym ruchu z wyszukiwarki. W takiej sytuacji w przypadku zmian w algorytmie Google, które mogą spowodować obniżenie naszych pozycji, ewentualna strata będzie najmniej bolesna. Informacje na ten temat znajdziesz pod zakładką Cały ruch.
 

Badanie pozyskiwania ruchu w statystykach Google

Niski udział ruchu organicznego (0,12%).

Google Analytics 4

W celu sprawdzenia, jaka część ruchu w witrynie internetowej jest generowana z Google, należy przejść do zakładki Raporty>Cykl życia>Pozyskanie>Pozyskanie ruchu.raport pozyskania ruchu w Google Analytics 4

W otworzonym raporcie należy wybrać z listy rozwijanej wartość Sesja — źródło/medium. Otrzymamy raport pokazujące zestawienie mediów i źródeł, z których strona pozyskuje ruch. (np. ruch z Google zostanie podzielony na organiczny oznaczony słowem organic oraz płatny, z oznaczeniem cpc).

Spis treści – wróć 

Czy w ruchu z Google nastąpiły gwałtowne zmiany?

Nagły spadek ruchu pochodzącego z wyszukiwarki Google najczęściej będzie oznaczał jedno – strona została ukarana przez Google. Innym powodem może być pojawienie się licznych błędów na stronie lub trwająca dłuższy czas awaria serwera. Tak czy inaczej, obserwując takie zmiany trzeba podjąć interwencję.

Zmiany ruchu pochodzącego z Google najlepiej porównać w szerszej perspektywie np. roku. Aby zobaczyć, jak zmieniał się ruch na naszej stronie pochodzący z wyszukiwarki Google, przejdź do Cały ruch i kliknij w tabeli pozycję google / organic.
 

Zmiany w ruchu widoczne w Google Analytics

Widoczny spadek ruchu pochodzącego z wyszukiwarki Google.

Spis treści – wróć 

Na jakie strony najczęściej trafiają użytkownicy wchodzący z wyników wyszukiwania?

Sama informacja o tym, ilu użytkowników trafia na naszą stronę z wyników wyszukiwania, nie daje nam jeszcze zbyt wiele. Cenna będzie z pewnością wiedza o tym, na jakie strony trafiają najczęściej użytkownicy trafiający do nas ze stron wyników wyszukiwania. Może to być ważna informacja o tym, jakich treści znajdujących się na naszej stronie najczęściej szukają Internauci oraz jakie strony są najlepiej zoptymalizowane pod względem SEO. Aby wyświetlić statystyki najczęściej pojawiających się w wynikach wyszukiwania stron, wybierz Cały ruch, następnie kliknij w link google / organic. Ustaw wymiar podstawy na wartość Strona wejścia, tak jak zostało to zaprezentowane na ilustracji poniżej.
 

Analiza ruchu na stronie internetowej

Wybór informacji dotyczących stron, na jakie trafiali użytkownicy z wyników wyszukiwania Google.

Spis treści – wróć

O linki z jakich stron warto się postarać?

Jak już wcześniej wspominałem, dobrze jeżeli wyszukiwarka Google nie będzie naszym jedynym dostarczycielem użytkowników na stronach. Współpraca z innymi serwisami oraz umieszczanie linków np. na forach internetowych również mogą być doskonałym sposobem na zwiększenie liczby odwiedzających stronę. Jak sprawdzić, z jakich innych stron użytkownicy najczęściej trafiali na Twoją? Wystarczy wyświetlić raport Witryny odsyłające.
 

Wyszukiwanie najlepszych źródeł ruchu.

Raport witryn odsyłających.

Spis treści – wróć

„Zachowanie” – jak zachowują się użytkownicy na Twojej stronie?

Informacje dotyczące zachowania użytkowników na stronie będą szczególnie istotnymi wskazówkami na temat tego, jak długo użytkownicy przebywają na stronie, na jakich stronach spędzają najwięcej czasu, a jakie strony odwiedzane są najrzadziej.

Jakie strony najbardziej angażują użytkowników?

Czas spędzony na stronie i % procent wyjść są informacjami, które mogą świadczyć o tym, jak bardzo dana strona zaciekawiła użytkowników. Wartość %procenta wyjść mówi nam, ile % użytkowników po odwiedzeniu konkretnej strony opuściło witrynę. Informacje te zebrane są w zakładce Zawartość witryny > Wszystkie strony.
 

Analiza najpopularniejszych podstron na stronie ze statystykami Google

Zestawienie informacji dotyczących zaangażowania użytkowników: liczby odsłon, śr. czasu spędzonego na stronie, % wyjść.

Jak zmienia się współczynnik odrzuceń?

Współczynnikiem odrzuceń nazywana jest procentowa wartość użytkowników, którzy opuścili witrynę, przeglądając tylko jedną stronę. Nie zawsze wysoki współczynnik odrzuceń oznacza, że nasza strona jest mało wartościowa. Czasami po prostu użytkownicy znajdują od razu na stronie, na którą trafili, tę informację, której szukali, więc opuszczają witrynę.

Warto sprawdzić jak zmienia się współczynnik odrzuceń, szczególnie jeżeli dokonamy większych zmian w serwisie (np. zmienimy szatę graficzną). Duży wzrost współczynnika odrzuceń może być sygnałem, że nowa wersja strony nie spodobała się użytkownikom i zaczęli częściej z niej wychodzić. Zmiany współczynnika odrzuceń sprawdzić możemy w zakładce Zawartość witryny > Wszystkie strony. W zaznaczonym na poniższym obrazku miejscu należy wybrać Współczynnik odrzuceń.
 

Współczynnik odrzuceń w Google Analytics

Wyświetlanie danych o współczynniku odrzuceń.
 

Zmniejszenie współczynnika odrzuceń

Zmiana współczynnika odrzuceń po zmianie szaty graficznej w serwisie.

Spis treści – wróć

Cele w Google Analytics

Definiowanie celów w Google Analytics to podstawowy element pomiarów związanych z analityką internetową. Dzięki właściwie skonfigurowanym celom można gromadzić istotne dane jak liczba i współczynnik konwersji. 

Cele w Google Analytics dzielimy na 4 podstawowe typy:

  1. Miejsce docelowe — umożliwia mierzenie liczby wyświetleń strony lub zliczanie wyświetleń jako konwersji;
  2. Czas trwania — mierzy zaangażowanie użytkowników poprzez rejestrowanie sesji spełniających warunek minimalnego czasu trwania jako konwersji;
  3. Zdarzenie — umożliwia mierzenie zdefiniowanych interakcji jako konwersji;
  4. Strony/ekrany na sesję — jako konwersje zlicza sesje użytkownika, które spełniły warunek minimalnej liczby wyświetlonych podstron.

Dodatkowo Google Analytics udostępnia możliwość zdefiniowania celów niestandardowych — edytowalnych przez użytkowników oraz celów inteligentnych — predefiniowanych przez system w przypadku spełnienia warunków wstępnych

Nie tylko Google Analytics – alternatywne narzędzia 

Choć Google Analytics jest rozwiązaniem najczęściej wybieranym (według badań około 85% udziału w rynku), to nie jest pozbawione wad. 

Nie jesteśmy na szczęście skazani na jedno rozwiązanie, warto rozważyć inne, nie mniej zaawansowane rozwiązania. Poniżej kilka słów o najchętniej wybieranych alternatywach dla GA:

Yandex Metrica

Narzędzie od firmy Yandex, właściciela wyszukiwarki dominującej w rosyjskojęzycznej części internetu. Jest drugim najczęsciej używany rozwiązaniem analitycznym, zaraz po GA. Niewątpliwą zaletą możliwość korzystania za darmo bez limitów. Z ciekawych opcji, których nie znajdziemy w GA mamy możliwość: odtworzenia wizyty użytkownika w formie video, Link Map i Click Map - heatmapy pokazujące najczęściej klikane linki i w ogóle miejsca na stronie.

Wordpress JetPack

Trzecie miejsce wg statystyk używalności przypada wordpressowej wtyczce. Jest to dodatek typu all-in-one, który łączy w sobie kilka funkcji: backup, zabezpieczenie strony i właśnie statystyki. Korzystanie z wtyczki wymaga posiadania konta na Wordpress.com. Zalety to przede wszystkim prostota i szybkość instalacji. Jeśli zadowalają Cię proste statystyki jak liczba wyświetleń i unikalnych wyświetleń plus dane o kraju, z jakiego były wizyty, to może być to wystarczające rozwiązanie.

Piwik PRO

Ciekawą alternatywą jest też nasz rodzimy produkt – Piwik PRO. Główną ideą, jaka przyświeca autorom narzędzia jest troska o prywatność danych użytkowników. Będzie więc dobrym rozwiązaniem szczególnie w branżach, które są wrażliwe na przetwarzanie danych osobowych. Narzędzie stawia też nacisk na raporty analizujące ścieżkę zakupową klienta. 

Spis treści – wróć

Google Analytics w Google Looker Studio

Darmowe narzędzie do wizualizacji danych — Looker Studio (dawniej Google Data Studio) od Google posiada oficjalną wtyczkę, dzięki której jesteśmy w stanie wyświetlić dane zebrane w Universal Analytics bądź Google Analytics 4. Praktycznie bez programowania można stworzyć własny raport złożony z najważniejszych informacji o stronie. Dodatkowa kwestia to możliwość łączenia danych z różnych źródeł np. Google Ads, BigQuery, Ankiety Google, Search Console i inne. Ponadto regularne odświeżanie danych oraz planowanie e-maili dotyczących stworzonych raportów pozwoli zautomatyzować pracę każdego marketera.

Szablon Google Analytics do Google Data Studio

Szablon Google Analytics do Google Data Studio.

Spis treści – wróć

Audyt Google Analytics

Audyt konfiguracji Google Analytics jest niezbędnym elementem pozwalającym na analizę zachowań użytkowników odwiedzających stronę internetową. Zadbanie o poprawność zbieranych danych pozwala na przeprowadzenie wysokojakościowej analizy i wyciągnięcie z niej poprawnych wniosków, które pozwolą na podjęcie korzystnych decyzji biznesowych. Powinien to być też jeden z pierwszych kroków podejmowanych przy współpracy agencyjnej.

Przeprowadzenie audytu na koncie Google Analytics ma 2 główne cele:

  • Znalezienie i wyeliminowanie błędów w implementacji;
  • Zaplanowanie i rozbudowanie śledzenia.

Błędy konfiguracji Google Analytics

Sprawdzenie poprawności implementacji GA jest podstawowym elementem audytu, dzięki któremu można mieć pewność, że dane na stronie internetowej są zbierane poprawnie. Zasadniczymi krokami tego procesu jest weryfikacja:

  • poprawności implementacji kodu śledzącego w witrynie internetowej;
  • ustawień usług i widoków,
  • aktywnych filtrów,
  • zdarzeń.

Weryfikacja kodu śledzącego Google Analytics

Aby kod śledzący GA poprawnie działał i zbierał istotne dane, należy wprowadzić go na wszystkich podstronach witryny internetowej, którą chcemy monitorować.

Nawet w przypadku stron zbudowanych w najpopularniejszych CMS wdrożenie rekomendowanych pluginów nie daje 100% gwarancji poprawnego umieszczenia kodu śledzącego. W przypadku ręcznego wprowadzenia szansa na błąd jest jeszcze większa. Jak można sprawdzić, czy kod śledzący Google Analytics znajduje się na wszystkich pożądanych podstronach? 

W celu weryfikacji kodu śledzenie Google Analytics można skorzystać z paru metod:

  • Weryfikacja z pomocą raportu Czas rzeczywisty w Google Analytics 4:
  • Wejść na sprawdzaną podstronę z adresu ip, który nie został odfiltrowany.
  • Kliknąć w zakładce Raporty>Czas rzeczywisty;

Nawigacja do raportu w czasie rzeczywistym ruchu na stronie w Google Analytics 4

  • W górnej części wyświetlonej strony kliknąć Dodaj filtr+.

Przegląd ruchu w czasie rzeczywistym - Google Analytics 4

 

  • Po prawej stronie otworzy się nowa sekcja Tworzenie filtra.

Tworzenie filtra w widoku danych Google Analytics 4

  • W menu rozwijanym Wybierz wymiar należy wybrać Strona docelowa+ciąg zapytania.
  • W oknie Wartość wymiaru wprowadzać końcowy element adresu URL, który chcesz sprawdzić, (w przypadku, kiedy chcielibyśmy sprawdzić ten artykuł wprowadzilibyśmy google-analytics-dla-poczatkujacych) lub wybierz wartość z proponowanej listy.
  • Następnie należy kliknąć Zastosuj, aby odfiltrować wyniki dla wprowadzonego adresu podstrony.
  • Brak wartości w następnym oknie lub brak podstrony na liście proponowanych adresów może świadczyć o błędzie w implementacji kodu śledzącego. Dla pewności należy dokonać interakcji na sprawdzonej stronie (z nieodfiltrowanego adresu ip) i ponownie załadować raport. Minusem tej techniki jest konieczność ręcznego sprawdzania wszystkich śledzonych adresów podstron.
  • W przypadku usługi Universal Analytics należy wejść do raportu Czas rzeczywisty umieszczonego na szczycie listy Raporty, następnie wejść w sekcję Treść

Ścieżka do raportu Czas rzeczywisty w Google Universal Analytics 

  • Wyświetli się raport obrazujący aktywność na stronach w ciągu ostatnich 30 minut — należy odnaleźć sprawdzaną podstronę na liście lub wprowadzić adres w oknie wyszukiwania w prawym górnym rogu.
  • Brak sprawdzanego adresu w kolumnie Aktywna strona świadczy o braku lub niepoprawnej implementacji kodu śledzenia. 
  • Ta metoda weryfikacji wymaga indywidualnego sprawdzenia wszystkich monitorowanych podstron.
  • Weryfikacja kodu śledzącego GA za pomocą narzędzia DevToolsGoogle Chrome:
  • Należy otworzyć nowe okno w przeglądarce Google Chrome.
  • Następnie, wprowadzić adres lub przejść na sprawdzaną podstronę.
  • Otworzyć narzędzia dla deweloperów, klikając prawy przycisk myszy w treści strony i wybierając opcję Zbadaj, klikając F12 na klawiaturze lub używając skrótu klawiszowego Ctrl + Shift + C (Windows, Linux, Chrome OS) lub Command + Option + C (Mac).
  • W narzędziu dla deweloperów wybrać Sieć, a następnie w oknie Filtr wprowadzić wartość gtm (W przypadku implementacji kodu śledzącego za pomocą Google Tag Manager) lub collect.

Podgląd aktywnie ładowanych żądań w DevTools Google Chrome.

  • Załaduj ponownie stronę, aby wyświetlić wszystkie uruchamiające się reguły, które spełniają warunki filtracji, a więc zawierają kod śledzący.
  • Zweryfikuj obecność kodu śledzącego z właściwym identyfikatorem.
  • Dzięki tej metodzie można zweryfikować także popularny błąd polegający na wprowadzeniu zbyt wielu kodów śledzących co może wpływać na długość ładowania strony oraz poprawność zbieranych danych.

W przypadku niepoprawnej implementacji kod śledzącego Google Analytics na stronie internetowej należy dokonać weryfikacji w menedżerze tagów, wtyczce, z której pomocą wprowadzano kod na stronie lub przeprowadzić ponownie implementację ręczną.

Ustawienie usług i widoków

Konfigurując usługi i widoki, a przede wszystkim dodając filtry, należy pamiętać o tym, że dane są modyfikowane lub usuwane permanentnie. Dla bezpieczeństwa warto zostawić jeden widok danych, na którym nie zaimplementujemy żadnych typów filtracji. Ponadto, przed wprowadzeniem zmian na głównym widoku przeznaczonym do analizy danych, warto sprawdzić, czy dane są zbierane poprawnie i zgodnie z intencją na widoku testowy. Kopia widoku głównego pozwoli na przetestowanie czy implementowane zmiany gromadzą pożądane informacje bez zaburzania aktualnie zbieranych danych. Ponadto warto zintegrować Google Analytics z danymi pochodzącymi z Google Search Console oraz Google Ads.

W przypadku łączenie Google AdsUniversal Analytics należy przejść do panelu Administracja, a następnie w sekcji Usługa przejść do Połączenia usług i wybrać opcję Połączenia z Google Ads.

Łączenie usługi Universal Analytics z danymi Google Ads  

W przypadku łączenia Universal Analytics z danymi z Search Console należy w panelu Administracja, w sekcji Usługa, przejść do Połączenia usług i wybrać opcję Wszystkie usługi. W nowym oknie należy kliknąć przycisk Dostosuj połączenie pod sekcją właściwą dla Google Search Console.

łączenie danych Universal Analytics z Google Search Console

Aby połączyć Google Analytics 4 z danymi Search Console oraz Google Ads, wejdź w panel Administracja, następnie w sekcji Usługa nawiguj do Połączenia Usług. Tutaj można znaleźć Połączenia z Google Ads oraz Połączenia z Search Console, które umożliwią skonfigurowanie przesyłania danych między tymi narzędziami.

Łączenie Google Analytics 4 z danymi z Search Console oraz Google Ads

Weryfikacja aktywnych filtrów

Filtry i wykluczenia, które powinny być aktywne na każdej monitorowanej stronie to:

  • Dodanie do listy niechcianych witryn odsyłających adresów bramek płatności (aby przejście na stronę płatności i powrót na stronę realizacji zamówienia nie był błędnie zliczany jako wejście z linku odsyłającego):

W Universal Analytics, w widoku Usługa należy rozwinąć listę Informacje o śledzeniu i wybrać Lista wykluczeń witryn odsyłających. W nowym oknie możesz dodać do listy adres po kliknięciu +Dodaj wykluczenie strony odsyłającej.

Ścieżka do listy wykluczeń witryn odsyłających w Google Universal Analytics

W Google Analytics 4 w widoku usługa należy przejść do Strumienie danych, a następnie wybrać zdefiniowany wcześniej strumień w zakładce Sieć.

Strumienie danych w Google Analytics 4 - weryfikacja konfiguracji

W nowym oknie należy wybrać opcję Skonfiguruj ustawienia tagów w sekcji Tag Google.

Konfiguracja ustawień tagów w Google Analytics 4

Następnie należy wybrać Pokaż wszystko w sekcji Ustawienia, następnie kliknąć Lista niechcianych witryn odsyłających.

Ustawienia listy niechcianych witryn odsyłających w Google Analytics 4

Na końcu tej ścieżki znajduje się panel umożliwiający skonfigurowanie wykluczeń witryn odsyłających.

  • Odfiltrowanie ruchu wewnętrznego, czyli filtr na IP biur i pracowników zdalnych pozwalający na wyeliminowanie aktywności pracowników ze zbieranych danych. Instrukcja wsparcia Google jak wykluczyć ruch wewnętrzny.
  • Odfiltrowanie spamu oraz ruchu robotów zostało automatycznie dodane w GA4. W przypadku UGA należy sprawdzić w Ustawienia widoku czy opcja Filtrowanie robotów jest zaznaczona.

Poprawność wywoływania zdarzeń

Zdarzenia w GA pozwalają na sprawdzenie i śledzenie akcji podejmowanych przez użytkowników na śledzonych stronach. Podstawowym błędem przy definicji zdarzeń jest dodawanie zdarzeń z interakcją na podstronach nieposiadających istotnych interakcji z perspektywy pozyskania leada lub konwersji. Zdarzenia z interakcją sprawiają, że sesja użytkownika nie zostanie uznana za odrzucenie, nawet jeżeli przeglądający wyszedł ze strony po obejrzeniu jednej podstrony. Zaleca się wprowadzanie wartości “true” w parametrze nonInteraction, dla wszystkich nieistotnych dla konwersji zdarzeń. 

Jak sprawdzić, czy najważniejsze zdarzenia są wywoływane poprawnie? W tym celu należy użyć narzędzi dla deweloperów w przeglądarce Chrome z wtyczką GA debugger lub Tag Assistant Legacy w przypadku implementacji kodu śledzącego z pomocą menedżera tagów. Wtyczki umożliwiają sprawdzenie, czy interakcje z witryną prowadzą do poprawnego wysłania zdarzeń przez kod śledzący.

Google Analytics a RODO

Zgodnie z RODO — czyli ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, dane dotyczące ruchu użytkowników na stronach internetowych można zbierać dopiero po uzyskaniu zgody od użytkownika. Wiąże się to z koniecznością dodania polityki prywatności z informacjami na temat podmiotów przetwarzających dane osobowe oraz umieszczeniem panelu umożliwiającego wyrażenie zgód na poszczególne typy gromadzonych danych.

Oprócz wyrażenia ogólnej zgody na śledzenie użytkownik powinien mieć możliwość zarządzania typami danych, które są zbierane podczas jego sesji. Wyróżniamy 5 typów plików cookies śledzących: 

  • ad_storage – pliki cookies wykorzystywane do personalizacji reklam – np. Google Ads lub Ad Sense,
  • analytics_storage – pliki ciastek używane do zbierania danych dla analityki – np. Google Analytics,
  • functionality_storage – cookies użytkowe, niezbędne do poprawnego funkcjonowania strony – jak np. wersja językowa czy waluta,
  • personalization_storage – ciasteczka pozwalające na personalizację serwisu 
  • security_storage – pliki cookies związane z procedurami bezpieczeństwa strony jak np. uwierzytelnianie.

Poprawna implementacja zgód RODO powinna zawierać reguły, które uniemożliwiają zbieranie danych do momentu wyrażenia odpowiedniej zgody w udostępnionym panelu ustawień ciasteczek, w którym załączono politykę prywatności stosowaną na stronie internetowej.

Google Analytics 360

Usługa Google Analytics 360 oferuje wszystkie standardowe funkcje i raporty Google Analytics, wzbogacone o możliwość użycia zaawansowanych narzędzi — eksportu danych do BigQuery, atrybucji opartej na danych i raportów niepróbkowanych. Google 360 charakteryzuje się większym limitem przetwarzanych danych (do 2 miliardow wierszy) oraz wsparciem specjalistów Google. Jest to usługa płatna — koszty roczne zaczynają się od 600 tysięcy złotych rocznie

Warto pamiętać, że w związku z wprowadzeniem Google Analytics 4 usługa Universal Analytics 360 zostanie wyłączona 1 lipca 2024 r. W celu kontynuowania pracy ze zwiększonymi limitami danych i dodatkowymi opcjami dostępnymi w 360 należy założyć konto Google Analytics 4 w wersji 360. Więcej na temat limitów danych znajdziesz w artykule centrum pomocy Google.

Najczęściej zadawane pytania

Co to jest Google Analytics?

Google Analytics pozwala Ci śledzić każdą aktywność, która dzieje się na Twojej stronie lub w aplikacji, wysyłając dane do serwerów Google, które są następnie przetwarzane, przechowywane i wizualizowane za pomocą narzędzia online.

Ile kosztuje Google Analytics?

Google Analytics jest całkowicie bezpłatne dla każdego, kto zainstaluje kod śledzenia na stronie internetowej bądź w aplikacji. Wymagana jest także akceptacja warunków korzystania z usług Google.

Jak dodać witrynę do Google Analytics?

Aby dodać witrynę do Google Analytics musimy stworzyć konto, dodać usługę, a następnie dodać kod śledzenia na stronę.

Gdzie wkleić kod Google Analytics?

Google poleca dodać kod śledzenia do sekcji <head> strony internetowej. Warto także zastanowić się nad połączeniem analytiki z Menedżerem tagów Google, co pozwoli w łatwy sposób połączyć inne tagi analityczne i marketingowe w jednym tagu.

Jak dać komuś dostęp do Google Analytics?

W usłudze związanej z analityką, którą chcemy udostępnić jest zakładka Zarządzanie dostępem do usługi, a następnie dodać konto lub grupę użytkowników.

W jaki sposób Google Analytics weryfikuje czy użytkownik już był kiedyś na stronie?

Google Analytics 4 (GA4) korzysta z kilku sztuczek, aby dowiedzieć się, czy użytkownik odwiedził już wcześniej daną stronę.

  • Ciasteczka: Tak, to prawda! GA4, podobnie jak wcześniejsze wersje Google Analytics, korzysta z ciasteczek do identyfikacji użytkowników. Kiedy wchodzisz na stronę po raz pierwszy, GA4 tworzy dla Ciebie unikalny identyfikator klienta i zapisuje go w ciasteczku w Twojej przeglądarce. Przy każdym kolejnym odwiedzaniu strony, GA4 patrzy, czy ciasteczko z Twoim identyfikatorem jest obecne, aby dowiedzieć się, czy to Ty.
  • Google Signals: GA4 ma też coś, co nazywa się "Google Signals". To funkcja, która pozwala na śledzenie użytkowników na różnych urządzeniach i sesjach, bez konieczności korzystania z ciasteczek. Google Signals korzysta z danych z kont Google, na przykład informacji z sesji zalogowanego użytkownika, aby zidentyfikować użytkowników między różnymi urządzeniami.
  • ID Użytkownika: GA4 daje też możliwość śledzenia użytkowników za pomocą ID użytkownika, które może zostać zdefiniowane przez administratora strony. Na przykład, jeśli strona ma system logowania, identyfikator użytkownika z tego systemu może być używany do śledzenia użytkowników na różnych urządzeniach i sesjach.

Pamiętaj jednak, że wszystkie te metody zależą od zgody użytkownika na śledzenie. Muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami o ochronie danych, takimi jak ogólne rozporządzenie o ochronie danych (GDPR) w Unii Europejskiej.

Jakie są różnice między Universal Analytics vs Google Analytics 4 (UA vs GA4)?

Google Analytics 4 to nowsza wersja narzędzia do śledzenia aktywności użytkowników na stronie bądź w aplikacjach. Główne zmiany zaszły w zakresie: modeli pomiaru, identyfikacja użytkownika, raportowaniu, przechowywaniu danych o użytkownikach i zaangażowaniu użytkownika.

  • Autor: Dominik Fajferek

    Head of SEO w SEM House

    fajferek.com

    Obsługuje największe polskie marki linkbuildingowo i content marketingowo. Doświadczenie w SEO zdobywa już od ponad 10 lat. Znany także jako SEO Detektyw z serii edukacyjnych webinarów. Ciekawy nowych technologii. Informatyk z wykształcenia oraz zamiłowania.

  • Autor: Karol Soja

    Head of SEO w Vestigio

    vestigio.agency

    Fan tabelek i wykresów, analiza danych to jego ulubiona część SEO. W branży od 2012 roku, przed Vestigio zdobywał doświadczenie w Money.pl, Wirtualnej Polsce, Eactive. W życiu codziennym entuzjasta biohackingu i sportów zimowych.

Wasze komentarze (29)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Mike Commerce

    W dzisiejszych czasach, prowadzenie strony internetowej bez zrozumienia, skąd pochodzi ruch i jak użytkownicy zachowują się na stronie, jest jak pływanie w ciemności. Google Analytics jest potężnym narzędziem, które może dostarczyć nam tych informacji, ale tylko wtedy, gdy wiemy, jak z niego skorzystać.

    2023-08-19, 12:25
  • Karol

    Świetny artykuł !
    Oby takich więcej !

    vd.pl

    2021-10-20, 01:42
  • Gerry

    Bardzo pomocny artykuł pozwalający w bardzo przystępny i jasny sposób przyswoić podstawowe funkcje GA.

    gerry.pl

    2020-09-09, 08:53
  • Ania

    Dziękuję za artykuł, zrozumiały język. GA został bardziej oswojony. Jeszcze przede mną odkrycie jak korzystać z tych danych.

    gajterapii.pl

    2019-11-22, 21:29
  • Jarek

    Bardzo pomocny artykuł. Nie mogłem ogarnąć tych wszystkich pojęć. Tu wszytko ładnie i prosto wytłumaczone. Dzięki.

    terazluszczyca.pl

    2019-11-13, 19:31
  • Miro

    Witam, może banalne pytanie ale zapytam ;) jak sprawdzić z jakiej wcześniejszej strony ktoś wszedł na konkretny landing page (czy to była np. strona główna albo inny LP itp.)? Z góry dziękuję za odpowiedź.

    2019-02-08, 23:11
  • Artur

    Mam może głupie pytanie, ale zastanawiam się nad jedną sprawą. Dla której strony powinienem ustawić kod śledzenia? Mam stronę z przedrostkiem www, która przekierowuje na tą samą domenę bez przedrostka. Muszę ustawić dla obu czy wystarczy do jednej? A jeśli tak, to do której? Przekierowującej czy docelowej? Które dane będą bardziej wiarygodne?

    2019-02-05, 17:27
  • Ania

    Szukałam - nie znalazłam, więc zapytam. Czy jest podział terytorialny miasto/wieś (powiat)?
    Ilu internautów odwiedzało moją witrynę z miasta a ilu ze wsi (powiatu)

    2019-01-24, 13:06
  • Adam

    @tutu: Dziękujemy za wskazanie błędu.

    whitepress.pl

    2019-01-15, 09:28
  • tutu

    "Niekoniecznie" piszemy razem

    2019-01-15, 08:37
  • Bartek

    Dziękuje za czytelny wpis. Wreszcie zrozumiałem

    2018-11-30, 20:06
  • Edek

    Czytelnie, prosto i konkretnie tak właśnie przedstawia ten wpis Google analytics. Na pewno się przyda na początku drogi z swoją stroną czy sklepem internetowym.

    sklep-hektor.pl

    2018-11-19, 22:09
  • Tomek

    Podstawa podstawa ale dla kogoś kto zaczyna pracę zer stroną bardzo przydatna. Jasno i dokładnie opisane co gdzie i jak ustawić i na jakie podstawowe parametry strony zwrócić uwagę.

    tudum.pl

    2018-09-26, 10:26
  • Roman

    Bardzo fajne streszczenie podstawowej wiedzy z zakresu analytics'a.

    digilife.pl

    2018-09-06, 11:32
  • AdaM

    Dobry artykuł. Ostatnio na jednej ze stron zauważyłem spory ruch z googleapis.com. Co to jest?

    zbiam.pl

    2018-07-18, 17:59
  • Dominik

    Bardzo cenne wskazówki. Dziękuję!

    warsztatyszkolne.pl

    2018-07-17, 12:19
  • Ola

    Fajny, przystępnie napisany wstęp do korzystania z Google Analytics.

    terapiarodzinna.com

    2018-06-13, 10:54
  • Marcin

    Świetny opis, właśnie czegoś takiego szukałem. Dzięki

    markdom.pl

    2018-05-28, 13:16
  • Kamil

    Pardzo przydatny artykuł. Jednak nie znalazłem informacji na temat mierzenia ruchu na podstronach od strony technicznej. Wkleiłem wygenerowany przez Googly Analitycs kod do wordpressa i o ile statystyki globalne się zliczają to mam brak danych na podstronach czyli tu Zachowanie > Wszystkie Strony. Czy na każdej podstronie trzeba dodatkowo wklejać kod? Jeżeli tak to czy istnieje jakiś plugin, który robiłby to automatycznie?

    2018-05-27, 22:57
  • Adam

    Dziękuję za super wskazówki i życzę wszystkim Zdrowych i Radosnych Świąt Bożego Narodzenia :)

    synergypoland.pl

    2017-12-24, 12:40
  • Gerard

    Po przeczytaniu artykułu skonfigurowałem search console i teraz nie musze sprawdzać w dwóch miejscach :)

    eporady24.pl

    2017-11-22, 20:47
  • Robert

    Świetny artykuł, dzięki za info. Temat ciekawy i świetnie pozwalający rozwijać serwisy.

    dakid-brokers.pl

    2017-11-09, 14:31
  • Przemek

    Widzę, że Google umożliwia korzystanie z KP tylko po uruchominiu kampani... trochę dziwne podejście.

    mintlaboratory.com

    2017-03-16, 06:49
  • kinga

    Moge prosic o wyjsnienie dotyczace celow?

    2017-03-04, 00:57
  • Sławomir

    Super, jasno i na temat. Wcześniej używałem Piwik i jakoś bardziej mi się wydawał do ogarnięcia na moje skromne potrzeby strony www ale zniechęciła mnie jego niestabilność.

    netteria.net

    2017-02-23, 15:57
  • Brokerzy Forex

    Duże znaczenie ma także to skąd nastąpiło wejście na daną stronę. Jak z google to współczynnik przeglądanych stron się zwiększa.

    monitorfx.pl

    2016-07-25, 14:04
  • Piotr Tester

    Co ma wpływ na współczynnik odrzuceń? Wygląd strony - szablon jakiego używamy. Ja po zmianie szablonu uzyskałem spadek współczynnika odrzuceń.

    uszlachetniacze.blogspot.com

    2016-02-18, 14:02
  • Katarzyna

    Artykuł bardzo interesujący, a co zrobić jeśli moja strona została automatycznie podpięta pod stronę pornograficzną i wejścia z niej wyświetlane są w Google Analytics, czy można ją jakoś usunąć?

    convis.pl

    2015-05-04, 11:21
  • Brian

    Instruktarz napisany w bardzo przystępny sposób. Jak dla początkującego googlersa prowadzącego własną stronę to wręcz idealna lektura na start.

    centrologic.pl

    2015-03-25, 20:12
Polecane artykuły
Audyt SEO
Audyt SEO - optymalizacja strony od A do Z. Na czym polega audyt SEO?

Audyt SEO to proces oceny strony internetowej, mający na celu zidentyfikowanie obszarów wymagających optymalizacji dla lepszego pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. Na czym polega analiza strony internetowej i jakie aspekty należy wziąć pod uwagę? Z naszego artykułu dowiesz się jak przeprowadzić skuteczny audyt, jaki moment jest najlepszy, aby się na niego zdecydować, oraz poznasz najlepsze praktyki dotyczące analizy witryny.

narzedzia-seo
Najlepsze narzędzia SEO: Przegląd darmowych i płatnych platform, które warto znać

Narzędzia SEO stanowią niezbędny zestaw instrumentów do skutecznego pozycjonowania witryn pod kątem wyszukiwarek internetowych. Dostarczają wielu niezbędnych danych dotyczących naszej strony, dają wgląd do strategii konkurencji oraz informują o efektach podejmowanych przez nas działań. Usprawniają codzienną pracę specjalistów SEO i pomagają w podejmowaniu decyzji, które mają na celu skuteczne pozycjonowanie. W tym artykule znajdziesz listę najlepszych płatnych i darmowych narzędzi SEO!

SEO copywriting
SEO copywriting – poradnik dla początkujących

SEO copywriting to sztuka tworzenia treści dostosowanych do potrzeb wyszukiwarek i użytkowników. Rozwój technologii i zmieniające się algorytmy sprawiają, że copywriterzy muszą nieustannie doskonalić swoje umiejętności. W tym artykule przyjrzymy się najważniejszym zasadom SEO copywritingu, przedstawimy wskazówki jak tworzyć treści pod SEO oraz z jakich narzędzi powinni korzystać copywriterzy!