Podstawowa analityka strony - Google Analytics

Podstawowa analityka strony internetowej
Bez odpowiedniej analityki nawet najlepsze działania SEO, content marketingowe czy e-PR'owe mogą pozostać niezauważone. Prawidłowe mierzenie działań swoich oraz konkurencji, a także dobre rozumienie tego jak zachowują się na stronie użytkownicy może być źródłem najlepszych decyzji. Zobacz, które narzędzia musisz bezapelacyjnie posiadać w swoim analitycznym arsenale.
Dwudniowe szkolenie SEO & CM we Wrocławiu 27-28.11.2017 w cenie 776 zł.
Zapisz się

Prowadząc działania content marketingowe, rozwijasz nie tylko ruch z kanału organic, ale też odwołania (referall) oraz wejścia bezpośrednie (direct). Dobrze jest wiedzieć, czy nasze działania idą w dobrą stronę, to znaczy czy ruch odpowiednio przyrasta lub czy pojawiają się jakieś problemy o których powinieneś wiedzieć.

Jak rozpocząć analizę ruchu? Przede wszystkim musisz zainstalować kody śledzące na swojej stronie internetowej. Bez nich nie będziesz wiedział o swojej stronie więcej ponad to czy działa, czy też nie. Co ciekawe – nawet tej informacji czasem nie uzyskamy bez odpowiednich narzędzi. Jeżeli jeszcze zastanawiasz się czy warto, zobacz dlaczego warto mierzyć ruch na swojej stronie internetowej.

W tym tekście skupimy się na najpopularniejszym narzędziu do analizy strony w tym ruchu, czyli na Google Analytics.
 

Google Analytics ABC

Samo Google Analytics to darmowe narzędzie dostarczane od firmy Google. Pozwala śledzić zachowanie użytkowników w oparciu o model ABC czyli „Acquisition, Behavior, Conversion”, czyli: „Pozyskiwanie, Raportowanie, Konwersja”. Każde z tych pojęć to osobna sekcja raportów w Google Analytics, a także zupełnie inne podejście do otrzymywanych danych czy raportów. Śledzić można każdą sekcję osobno albo wszystkie trzy na raz – wszystko zależy od tego, co chcemy osiągnąć.

Acquisition, czy też Pozyskiwanie, pozwala nam sprawdzić skąd pochodzą nasi użytkownicy. Jest to wyjątkowo istotny zbiór raportów, z którego powinniśmy umieć korzystać. To tu szybkim rzutem oka można przekonać się, czy podjęte przez nas działania przekuły się w ruch na stronie. Możemy osobno badać ruch z wyników wyszukiwania, ruch bezpośredni oraz ruch płatny.

Kolejna sekcja to Zachowanie, czyli Behavior. Raporty zawarte w tej sekcji pozwalają lepiej zrozumieć zachowanie strony i jej wpływ na naszych użytkowników. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby z pomocą raportu zawartego w tej sekcji sprawdzić, jak wygląda przepływ użytkowników wewnątrz naszej strony.

Ostatnia sekcja to Konwersje. Dane oraz informacje jakie można „wyciągnąć” z tego raportu są nieocenione, szczególnie w przypadku posiadania sklepu internetowego. Po dodatkowej integracji Google Analytics ze stroną, to znaczy po wprowadzeniu kodów konwersji oraz po wyznaczeniu celów jakie chcemy śledzić, Google Analytics informować nas będzie o wpływie naszych działań na budżet. Jeżeli zdecydujemy się podać prawdziwe dane to informacje zawarte w raportach Konwersja pomogą nam maksymalnie zwiększyć zwrot z inwestycji.

Posiadanie tych trzech sekcji oznacza, że z pomocą Google Analytics mamy możliwość śledzenia naszych użytkowników oraz stronę na wiele różnych sposobów. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zobaczyć jaka przeglądarka jest najpopularniejsza wśród naszych użytkowników lub jaka dokładnie strona powoduje najwięcej przejść na naszą witrynę (czyli generuje ruch dla kanału referall).
 

Podstawowe informacje o ruchu

Analizę ruchu najczęściej zaczyna się od głównego widoku narzędzia, który jest domyślnym widokiem po zalogowaniu się do Google Analytics.

Po wybraniu interesującej nas strony naszym oczom ukaże się wykres z informacjami na temat wszystkich wizyt dokonanych w ostatnich 30 dniach, wyglądający podobnie jak zrzut ekranu poniżej.

Poniżej wykresu znajdziemy dodatkowe informacje na temat ilości sesji, użytkowników czy czasu spędzonego na stronie. W ujęciu ogólnym są to dane które są w stanie szybko pokazać nam aktualne zainteresowanie użytkowników naszą stroną.

 

Analiza skuteczności działań content marketingowych w Google Analytics

Jak sprawdzić czy nasze działania content marketingowe przynoszą odpowiednie rezultaty? Biorąc pod uwagę, że interesować nas będzie pozyskiwanie przede wszystkim ruchu organicznego, ale także ruchu z odesłań (referall) i wejść bezpośrednich (direct) najlepszym rozwiązaniem do badania naszego ruchu jest wejście w sekcję Pozyskiwanie, a następie Ogółem.

Po wczytaniu się widoku, a następnie po przejściu na niższe części raportu otrzymamy tabelkę podobną do zamieszczonej powyżej. Wyświetlona tabela pozwala zobaczyć 5 najlepszych kanałów dostarczających ruch do strony.
 

Najważniejsze rodzaje kanałów

  • Organic Search – ruch pozyskany z wyszukiwarki Google z bezpłatnych wyników wyszukiwania
  • Paid Search – ruch pozyskany z wyszukiwarki Google z płatnych wyników wyszukiwania
  • Referall – ruch pozyskany poprzez przejścia z innej strony na naszą
  • Direct – ruch, który został pozyskany bezpośrednio przez witrynę, na przykład poprzez wpisanie adresu witryny w przeglądarkę.
  • Social – ruch pozyskany przez zidentyfikowane przez Google sieci społecznościowe, jak Facebook, Twitter czy LinkedIn
  • Email – ruch pozyskany poprzez wiadomości e-mail (np. newsletter).
  • Unknown – algorytmom Google Analytics nie udało się przypisać pozyskanego ruchu do żadnego z kanałów.
     

Informacje na temat szczegółów ruchu

Klikając w nazwę każdego z kanałów zostaniemy przeniesieni do podobnego raportu, z tą jednak różnicą, że dane tam zawarte będą zawężone do informacji o zachowaniu i typie ruchu pozyskanego z danego kanału.

Dużo interesujących informacji na temat danego kanału znajdziemy w tabelce pod wykresem. Będzie ona wyglądała podobnie, jak powyższa.

Jeżeli w swoich statystykach widzisz (not provided) to nie przejmuj się. Od dłuższego czasu Google nie przekazuje informacji z jakiego słowa kluczowego nastąpiło wejście na stronę internetową. Aby otrzymać taką informację, konieczne będzie skorzystanie z Google Search Console.

Może się także zdarzyć, że w Twoich statystykach pojawi się zwrot (not set). Najczęściej spotyka się ten problem przy płatnych kampaniach z niepoprawnie skonfigurowaną opcją śledzenia.
 

Mierzymy opłacalność strony

Posiadając zdefiniowane cele oraz ustalone kwoty konwersji, możemy po wejściu w detal danego kanału uzyskać informacje na temat zwrotu z inwestycji, jaki generuje. Widać to najczęściej w ostatnich kolumnach tabelki znajdującej się pod wykresem. Zwykle zawierają one nazwę zdefiniowanego celu.

Jak definiować cele i ustawiać konwersję? Zapisz się do naszego newslettera, a otrzymasz taką informację gdy tylko pojawi się taki artykuł w naszej bazie!

Przejdźmy jednak dalej. Które dane i w jaki sposób powinny zostać zinterpretowane, aby otrzymać jak najdokładniejszy pogląd na sytuację strony? Jeżeli widzimy nagłe załamanie ruchu, czy to w dół czy też w górę, powinniśmy zadać sobie pytanie „co się stało” i być w stanie uzyskać na to pytanie odpowiedź. Wzrost ruchu wymaga sprawdzenia z jakiego kanału nastąpił tak znaczący wzrost.

Może się nagle okazać, że do naszej witryny został dodany link z innej strony posiadającej spory ruch lub widoczność naszej strony w wynikach wyszukiwania drastycznie wzrosła. Warto wiedzieć, który kanał ruchu spowodował zwiększony ruch na naszej witrynie.

Aby sprawdzić, który kanał ruchu dostarczył nam danego dnia ruch, konieczne będzie zawężenie badanego czasu. Istnieje kilka możliwości zawężania czasu – możemy wybrać interesujący nas okres lub sposób zawężania.

Wybierając zakres dat możliwe jest wyświetlenie danych o odwiedzinach od momentu instalacji kodów śledzących do ostatniej zliczonej wizyty. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wybrać zdefiniowane już wcześniej zakresy dat (np. „dziś”, „wczoraj”, „ostatnie 7 dni”, „ostatnie 30 dni”) lub nawet porównać jeden badany okres do drugiego.

Porównując dane warto pamiętać o tym, aby badane okresy były podobne pod kątem czasu. Mogą także pojawić się rozbieżności w otrzymanych wynikach z powodu sezonowości lub na przykład rozpoczęcia badanego okresu w inny dzień tygodnia.

Po wybraniu interesującego nas zakresu dat pojawia się także możliwość wyświetlenia wykresu na cztery różne sposoby:

  • w ujęciu miesięcznym
  • w ujęciu tygodniowym
  • w ujęciu dziennym
  • w ujęciu godzinowym

Pierwsze trzy zakresy – miesięczny, tygodniowy i dzienny można uzyskać wybierając odpowiedni przycisk. Znajduje się on najczęściej poniżej możliwego wyboru daty, a nad wykresem.

Aby otrzymać wykres w ujęciu godzinowym, wystarczy wybrać w zakresie dat taką samą datę początkową i końcową. Dzięki temu pojawi się nowa opcja – zakres godzinowy.

Zakres ten jest jednak dostępny tylko w głównym widoku -> Pozyskiwanie/Ogółem.
 

Raporty

Ilość raportów dostępnych w Google Analytics jest bardzo duża. Opisane powyżej funkcje pozwolą w podstawowy sposób rozeznać się w Google Analytics. Jeżeli konieczne jest poznanie przez Ciebie większej ilości funkcji Google Analytics, polecamy skorzystać z materiałów dostępnych w ramach Google Support.
 

 

 

Wasze komentarze (3)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Miłosz Pietrus

    U mnie w GA bardzo dobrze widać, jak z roku na rok, a nawet z miesiąca na miesiąc rośnie udział ruchu mobilnego w ogólnych wyświetleniach strony. W tym momencie jest to już 35 proc. przy braku strony responsywnej. ginekolog-krakow.com.pl

    2016-12-29, 18:45
  • game2

    ja do monitorowania swojej strony i ciągłej analizy zatrudniam najlepszych. Dbam o firmę, więc idę za jakością, a nie ceną. Znalazłem jakiś czas temu serwis CzySieKreci.pl - zachecam do zajrzenia;) czysiekreci.pl

    2016-08-29, 11:04
  • Angelika

    Z całą pewnością warto korzystać z Google Analytics - to naprawdę skarbnica wiedzy o tym, co dzieje się na naszej stronie. Dane z Analyticsa zdecydowanie ułatwiają mi pracę przy kampaniach AdWords i polecam z nich korzystać podczas ich optymalizacji:) roiexperts.pl

    2016-07-11, 14:01
Polecane artykuły
domeny dla swojego portalu i bloga
Jak wybrać odpowiednią domenę dla swojej strony internetowej

Wybór właściwej domeny dla swojej strony internetowej to jeden z pierwszych problemów na które natknie się każda osoba czy firma chcąca publikować w Sieci. Ceny poszczególnych adresów potrafią bardzo się różnić, nie zawsze odpowiadając ich rzeczywistej wartości. Zobacz jak się w tym chaosie odnaleźć i na co przede wszystkim zwrócić uwagę.

reklama lekarzy i aptekarzy
Czy reklama lekarzy i aptek jest dopuszczalna?

Oprócz prawników zakaz reklamy obowiązuje również lekarzy, apteki i punkty apteczne, a mimo to nie można powiedzieć żeby gabinety lekarskie "świeciły pustkami". Podobnie sytuacja ma się z aptekami - przybywa ich coraz więcej i nie narzekają na brak klientów. W jaki sposób mogą oni promować swoją działalność?

Email marketing automation (EMA)
Czym jest i jak wykorzystać Email Marketing Automation?

Jeśli zastanawiasz się czym jest email marketing automation (EMA) lub chcesz dowiedzieć się jak go wykorzystać, to ten artykuł jest dla Ciebie. Dzięki dzisiejszej analityce webowej masz możliwość śledzenia i reagowania na działania użytkowników, a co za tym idzie, możesz w pełni wykorzystać atuty automatyzacji mailingów. Potwierdzeniem tego, że warto pochylić się nad tym tematem jest choćby fakt, że najlepsi marketerzy korzystają z tego narzędzia w celu osiągania lepszych efektów swoich kampanii.