Dlaczego warto mierzyć ruch na swojej stronie?

Zaktualizowano: 2015-11-02
google analytics - nowa koncepcja seo
Zastanawiasz się, czy zainstalować kody śledzenia na swojej stronie? Zamiast tego powinieneś zastanawiać się, którą usługę wybrać! Niemożliwe jest prowadzenie nowoczesnego marketingu bez podglądania jego wpływu na ruch oraz zachowanie użytkowników. Zobacz, dlaczego i w jaki sposób wykorzystywać dostępne statystyki oraz raporty.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Chcąc skutecznie promować swoją stronę internetową nie wystarczy zadbać o odpowiednie SEO oraz jej promocję. Nie dlatego, że działania te będą nieskuteczne, a dlatego, że nie będziemy w stanie stwierdzić czy działają!

Nie ma chyba nic gorszego niż prowadzenie działań i brak informacji o ich skuteczności.

Dlatego też odpowiednia analityka ruchu na stronie jest bardzo ważna. Dzięki niej jesteśmy w stanie poprawnie ocenić działania wykonane przez agencję SEO lub specjalistę SEO, ale także te wykonane samodzielnie.

Może się okazać, że przeprowadzenie małej kampanii marketingu szeptanego spowoduje znaczny wzrost ruchu na stronie z kanału organic oraz referall. Bez odpowiedniej analityki nie będziemy w stanie się o tym przekonać i zamiast wykonać naprawdę drobną akcję dla strony, będziemy wydawać niepotrzebnie wielokrotnie więcej pieniędzy.
 

Google Analytics - odpowiednia analityka

Czym jest „odpowiednia analityka”? W zależności od tego, co chcemy mierzyć, dostępne są różne narzędzia. Jeżeli chcemy badać wpływ naszych działań na ruch warto zainteresować się Google Analytics.

Ruch w Google Analytics możemy badać poprzez ogromną liczbę widoków oraz raportów. Raporty jakie możemy przygotować mogą nam odpowiedzieć na pytania:

  • Który kanał pozyskiwania ruchu jest najbardziej dochodowy?
  • O jakiej porze dnia użytkownicy są najaktywniejsi na stronie?
  • Czy działania agencji SEO przełożyły się na zwiększenie ruchu z kanału organic?
  • Czy marża ze sprzedaży pokrywa się z wydatkami przeznaczonymi na reklamę?
  • Czy moi użytkownicy korzystają z urządzeń mobilnych?

Z Google Analytics możemy korzystać na swoim telefonie. 

Są to tylko najpopularniejsze pytania, na jakie pomoże Ci odpowiedzieć Google Analytics. Zapraszamy do artykułu: Google Analytics dla początkujących. Istnieją także inne narzędzia, które badają równie ciekawe informacje na temat Twojej strony internetowej. 
 

Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools)

Takim narzędziem jest kolejne narzędzie od Google – Google Search Console. Narzędzie działające kiedyś pod nazwą Google Webmaster Tools służy do monitorowania strony w wynikach wyszukiwania Google. Za sprawą tego narzędzia możemy dowiedzieć się, które podstrony są wyświetlane w wynikach wyszukiwania, jaki ruch generują i jakie miejsce w rankingu zajmują.

Poza tym, w przypadku problemów ze stroną – na przykład jej niedostępności, nagłemu pojawieniu się dużej liczby błędów (4XX, 5XX) oraz nałożeniu kar na stronę – zostaniemy o tym fakcie poinformowani drogą mailową, a także za pomocą wiadomości zawartych w ramach Google Search Console.

Sama aplikacja pozwala odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Czy wynik z moją stroną jest klikany przez użytkowników wyszukiwarki?
  • Jakie miejsce zajmują podstrony mojej witryny w wynikach wyszukiwania?
  • Na jakie słowa kluczowe wyświetla się moja strona?
  • Czy moja strona jest bezpieczna?
     

Monitorowanie danych - po co to robić?

Dodanie strony do Google Analytics oraz zweryfikowanie jej w Google Search Console jest bardzo ważne. Nawet jeżeli nie planujemy korzystać z tych danych na co dzień, może okazać się, że podczas chęci nawiązania współpracy z agencją lub specjalistą SEO dane te okażą się bezcenne. Możliwe będzie lepsze wycenienie usług oraz wyznaczenie realnych do realizacji celów.

Poza narzędziami, które badają widoczność strony w wynikach wyszukiwania oraz pomagają analizować ruch, istnieją także narzędzia które pomagają zbadać zachowanie użytkowników, a także sprawdzić potencjalny ruch konkurencji.
 

Heat mapa - analiza zachowania użytkowników

Badanie użytkowników można wykonać z pomocą tzw. map cieplnych (heat map), które pokazują jak badana grupa użytkowników korzysta ze strony. Chodzi tu o wykonane akcje, takie jak kliknięcie, przewinięcie czy czas spędzony na stronie. Badania takie pozwalają usprawnić stronę i zwiększyć do maksimum możliwość konwersji. Tego typu usługę prowadzą narzędzia takie jak CrazyEgg, HotJar, ale także Yandex Metrica – rosyjskie narzędzie do mierzenia ruchu na stronie.
 

Analiza działań konkurencji

Warto zainteresować się także poczynaniami konkurencji. Do tego celu na polskim rynku świetnie sprawdza się narzędzie SEMSTORM. Pozwala ono monitorować naszą stronę w wynikach wyszukiwania bądź też dowolną inną, w tym konkurencji. Otrzymamy także przybliżoną wartość ruchu, jaką generuje podglądana strona.

Zapraszamy do naszego artykułu: 12 narzędzi, które pozwolą Ci przeanalizować Twoich konkurentów w Internecie.

Podsumowując – monitorowanie strony pomaga w realizacji celów oraz utrzymywaniu prawidłowego kierunku rozwoju naszej strony internetowej. Pozwala też zawczasu wystrzec się wszelkiego rodzaju problemów związanych z bezpieczeństwem, tak przez hackerów, jak i z powodu niedozwolonych technik promocji strony.

Jeżeli nie wiesz, jak zainstalować kody śledzące na swojej stronie, odezwij się do specjalisty SEO lub agencji SEO. Na pewno pomogą Ci wdrożyć pełną analitykę.

 

 

Wasze komentarze (3)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Roman

    SEMSTORM to bardzo przydatne narzędzie, dzięki któremu zyskujemy dużo dodatkowych informacji, które później możemy wykorzystać do poprawy efektywności naszej strony.

    semkonsultant.pl

    2016-09-20, 16:15
  • Angelika

    Monitorowanie ruchu na stronie to podstawa jeśli na prawdę zależy nam na wynikach. Z Analyticsa zawsze warto korzystać, chociażby tylko miało być to w celu uzyskania podstawowych informacji, o tym jak użytkownicy zachowują się na naszej witrynie.

    roiexperts.pl

    2016-08-30, 15:04
  • UX designer

    Ciekawy artykuł, dodałbym jeszcze Analyzeo.com

    Jeśli chodzi o Heatmapy, Clickmapy , Scrollmapy ma ogromne możliwośći,
    przy czym ma przejrzyste menu z polskim contentem

    2015-12-09, 14:37
Polecane artykuły
LinkedIn - Przewodnik dla początkujących
Jak działa LinkedIn - przewodnik dla początkujących

Portale networkingowe są najlepszym sposobem na znalezienie pracy w swoim zawodzie. Największym z nich jest LinkedIn - ponad 300 milionów zarejestrowanych. Chciałbyś zacząć korzystać z tego portalu, ale nie wiesz jak? Na co warto zwrócić uwagę i jak zoptymalizować swój profil, tak, by potencjalny pracodawca sam nas znalazł?