Treści przyjazne SEO - zobacz jak je przygotować!

Zaktualizowano: 2015-10-23
SEO Friendly treści
Tworzenie treści przyjaznych SEO powinno być wręcz nawykiem każdego, kto poważnie podchodzi do kwestii promocji w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Dlaczego? Otóż dzięki poprawnie przygotowanym treściom Twoja witryna ma szansę poprawić swoją pozycję w internecie. W prawie wszystkich przypadkach lepsza widoczność w wyszukiwarce powoduje zwiększenie ruchu na stronie. Ten z kolei można w relatywnie prosty sposób zmienić w zarobek. Nie ma chyba niczego lepszego niż zarabiająca strona internetowa?
Dwudniowe szkolenie SEO & Content Marketing w Poznaniu 20-21 kwietnia w cenie 1286 zł
Zapisz się

Jak to osiągnąć?

Uwaga! Na wstępie musisz mieć poprawnie wykonane SEO na stronie. Bez tego jakiekolwiek działania będą bezcelowe.

 

Jak rozpocząć tworzenie SEO przyjaznych treści

Tworzenie SEO przyjaznych treści można podzielić na dwie części – sztywne reguły oraz luźne myśli.

Najważniejsze „luźne myśli” to:

  1. Pomyśl zanim napiszesz!

    Zanim napiszesz artykuł, wpis na bloga czy opis produktu, odpowiedz sobie na pytanie: „jaki rodzaj tekstu potrzebny jest moim użytkownikom?”. Czego innego spodziewa się osoba wyszukująca w Google „jubiler Kraków” a czego innego „pierścionek zaręczony apart kalwaryjska”. Na pierwszy rzut oka i jedno i drugie zapytanie dotyczy jubilera. W istocie jednak pierwsze zapytanie jest bardzo ogólne. Użytkownik po prostu ma potrzebę odwiedzenia jubilera i być może zadania mu kilku pytań. Drugie zapytanie to już skonkretyzowany cel. Internauta prawdopodobnie szuka konkretnego jubilera i chce u niego zakupić konkretny produkt.

    Teraz należy sobie odpowiedzieć na pytanie – czy treść, jaką otrzyma użytkownik trafiający z pierwszego, jak i drugiego zapytania może być taka sama? A może powinny się różnić tylko detalami?
     

  2. Używaj paragrafów i formatowania

    Z jednej strony oczywistość. Dla niektórych jednak napisanie kilkuset słów bez ani jednego paragrafu czy formatowania tekstu to żaden problem. Warto pilnować, aby artykuł poza byciem merytorycznym był także „przyjemny dla oka”. Pamiętaj, żeby ważniejsze słowa pogrubić, a kluczowe sentencje wyróżnić.
     

  3. Używaj nagłówków

    Dłuższe teksty należy podzielić na paragrafy oraz na sekcje. Warto, aby każda sekcja posiadała swój własny nagłówek. Nie chodzi jednak o tekst będący pogrubieniem z większą wielkością tekstu. Chodzi o wykorzystanie w kodzie strony znaczników <hx>, jak na przykład <h1>, <h2> i dalej, aż do <h6>.

    Warto, aby nagłówek posiadał słowo kluczowe, które jest istotne dla danego artykułu. (Więcej o doborze słów kluczowych za chwilę.)
     

  4. Twórz nie za długie artykuły

    Użytkownicy niekoniecznie chcą czytać epopeje na temat wyboru pierścionka zaręczynowego. Potrzebują konkretnych informacji, na przykład dlaczego powinni wybrać diament, a nie cyrkonię, a także czy lepsze jest złoto białe, żółte czy może srebro. Jeżeli potrzebujesz przekazać naprawdę dużą ilość informacji, rozważ czy nie lepiej będzie utworzyć infografikę lub podzielić informację na kilka artykułów. 

    Artykuł nie powinien być sztucznie wydłużany w celu zmieszczenia jak największej ilości słów kluczowych.

W kwestii „luźnych myśli” jest to wystarczająca ilość informacji. W kwestii „twardych reguł” skupimy się na konkretnych częściach artykułu.

 

Twarde reguły, których lepiej przestrzegać!

Przede wszystkim należy wyjaśnić kwestię „słowa kluczowego”. O ile kilkanaście lat temu faktycznie stwierdzenie to miało sens, tak teraz raczej powinno się używać zwrotu „fraza”.

Lata temu użytkownicy korzystający z wyszukiwarek mieli tendencje do wpisywania zapytań składających się góra z dwóch słów, na przykład:

  • Lotto
  • Gry
  • Rozkład jazdy

I tym podobne. Obecnie użytkownicy nauczyli się wpisywać dłuższe zapytania. Czasami wręcz zadają bardzo konkretne pytania zawierające ogromną ilość szczegółów, na przykład:

  • Gdzie zamówić garnitur na miarę w Krakowie
  • Jak wymienić uszczelkę w kranie
  • Jaki samochód do 50 tysięcy złotych wybrać

Problem z frazami polega na tym, że musimy z takiego długiego zapytania wybrać słowa z których można stworzyć konkretne słowo kluczowe. Przykładowo:

  • Garnitur na miarę Kraków
  • Wymiana uszczelki
  • Samochód do 50 tysięcy złotych

Tak utworzone słowa kluczowe można wykorzystać w nagłówkach, tytule, ale przede wszystkim w treści artykułu. Na pewno wpłynie to pozytywnie na pozycjonowanie stron w Google. Jak dokładnie powinny wyglądać te elementy?

  1. Tytuł

    Budując tytuł musisz pogodzić chęć zaciekawienia użytkownika z umieszczeniem słowa kluczowego. Dobrym przykładem są portale informacyjne. Kiedyś stosowały one tak zwane „onetowe tytuły”. Znaczyło to tyle, że tytuł miał się nijako do treści samego artykułu. Przykładowo, tytuł aktualności brzmiał „Trener reprezentacji Polski zwolniony!”. Wszyscy myśleli oczywiście, że chodzi o trenera reprezentacji w piłkę nożną, a po krótkiej lekturze okazywało się, że chodzi o zupełnie niepopularną w Polsce dyscyplinę. Na szczęście, portale wycofały się już z takich praktyk.

    Niemniej jednak warto, aby w tytule pierwsze 3-4 słowa zawierały „nasze” słowo kluczowe. Jeżeli fraza ta brzmi na przykład „garnitur na miarę Kraków”, możemy spokojnie stworzyć w tytule „(…) garnitury na miarę w Krakowie”.
     

  2. Treść

    O treści sporo zostało napisane już wyżej. Niemniej warto pamiętać o odpowiednim nasyceniu artykułu słowami kluczowymi. Nie ma jednak reguły dotyczącej odpowiedniego nasycenie tekstu frazami. Dobrze jest pisać artykuł tak, aby słowa kluczowe naturalnie komponowały się w tekście. Mając na uwadze, że słowa kluczowe zostaną wykorzystane także w nagłówkach zawartych w tekście, a także mogą zostać dodane jako tekst alternatywny w obrazkach (alt=””) można odpuścić sobie upychanie słów kluczowych stricte w treści.

    Nie powinniśmy przesadzać z długością tekstu. Przykładowo, trudno byłoby na temat ryzy papieru A4 napisać 3-stronnicowy artykuł, ale na temat mikrodermabrazji (zabieg kosmetyczny) już prędzej.

    Każdy dłuższy artykuł powinien posiadać tak zwany lead, który krótko podsumowuje treść lub nakreśla tło pod cały artykuł. Powinien on mieć nie więcej niż 3 zdania i znajdować się przed samym artykułem.

     

Jak znaleźć odpowiednie tematy dla artykułów?

Właściciele stron tworząc treści chcą mieć pewność, że będą one wyszukiwane. Czy jesteś w stanie sprawdzić jaki wolumen ruchu będzie „zbierał” Twój artykuł? Otóż tak! I nie jest to trudne!

Oczywiście musisz brać pod uwagę, że podane poniżej dane są czysto szacunkowe oraz zależne od wielu czynników. Głównym czynnikiem jest oczywiście osiągnięta w wyszukiwarce pozycja.
 

Sprawdź, co jest teraz popularne

W SEO można także zastosować RTM czyli Real Time Marketing (Marketing Czasu Rzeczywistego). Wystarczy stworzyć temat poruszający jakiś popularny aktualnie temat. Odpowiednie nazwanie tytułu może sprawić, że zbudujemy naprawdę spory ruch!

Przykładem może być aktualność z 12 sierpnia, kiedy to Google ogłosiło, że zostaje przejęte przez nową spółkę Alphabet. Odpowiedni tytuł oraz treść (oraz wsparcie social media) sprawiły, że ruch na stronie wzrósł o ponad 1000%.

Gdzie szukać trendów? Możesz spróbować na Twitterze, Facebooku ale także w Google Trends. Wystarczy rzut oka na wyniki prezentowane globalnie lub (po wybraniu odpowiedniej opcji) dla Polski i już wiadomo co aktualnie jest popularne.


Innym przydatnym narzędziem jest Planer Słów Kluczowych w ramach Google Ads. Dzięki niemu po wpisaniu słowa kluczowego możemy otrzymać propozycje innych, podobnych słów kluczowych, ale także informacje o możliwym do wygenerowania ruchu oraz o sezonowości. Jest to szczególnie przydatne w momencie próby zajęcia wyników wyszukiwania na trudniejsze słowa kluczowe.

planer słów kluczowych

Po wybraniu planera pojawi się możliwość wybrania jednej z 4 opcji. Jeżeli posiadamy gotową listę słów kluczowych, wystarczy sprawdzić dla nich sezonowość oraz ilość wyszukań, czyli wybrać opcję numer 2.

W przypadku gdy wiesz tylko jakie słowa kluczowe będą Cię interesowały, wybierz 4 opcję. Pozwoli to na wygenerowanie propozycji słów kluczowych w oparciu o podane przez Ciebie frazy.

Ostatnie narzędzie które może Ci się przydać, to wyszukiwarka Google. Dzięki jej funkcjonalności w postaci autodopełniania posiadasz cenną informację, co wpisują najczęściej użytkownicy. Spróbuj zacząć wpisywać: „jak kuchenka”. Nagle okaże się, że poza oczywistymi zapytaniami typu „gdzie kupić” pojawią się pytania „jak działa…”. To może być bardzo ważna porada w kontekście tworzonego artykułu i pomysłu na tytuł treści.

Aby szybko otrzymać dużą liczbę propozycji opartych o Google Suggest proponuję skorzystać z narzędzia Ubbersuggest (http://ubersuggest.org/). Pamiętaj o wybraniu z listy wyszukiwarek Polskę!

  • Słowo kluczowe powinno wystąpić co najmniej raz na paragraf,
  • Tekst musi mieć więcej niż 500 znaków,
  • Ilość tekstu do kodu strony (w źródle strony) musi wynosić ponad 40%.

 

Wasze komentarze (7)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Kordian Minkina

    Obecnie warto uzupełnić ten artykuł o takie narzędzia jak Contadu, które znacznie przyspiesza analizę treści konkurencji, sugeruje jak budować content w obrębie witryny, aby poprawić topical authority czy oferuje wygodny edytor, w którym możemy tworzyć treści.

    kordianminkina.pl

    2021-09-07, 15:48
  • Jakub

    Należy również pamiętać o naturalności tekstów, aby nie przesadzić z nasyceniem słowami kluczowymi. Co z tego, że poprawisz w ten sposób pozycje, skoro użytkownik nie uzna jej za wiarygodną.

    eactive.pl

    2019-01-18, 10:29
  • Szymon Słowik

    Zdecydowanie dodałbym parę punktów do Twojego tekstu Tomek. Po pierwsze nie zgodzę się, aby pisać krótsze formy. Przy dłuższej formie jest większa szansa na pełne pokrycie tematu, które to jest jednym z elementów analizy w Google. Topical authority - zarówno w obrębie domeny jak i pojedynczego URL robi robotę. Zasugerowałbym użycie paru narzędzi do szukania tematów (ale także tematów w obrębie tematów - na śródtytuły, FAQ, do uwzględnienia w kontekście bazowego zagadnienia) - Senuto (zależne frazy, generator pytań), Semstorm (generator tematów), AnswerThePublic (co ważne dla wielu - za free), SurferSEO (analiza treści stron w top10, common words, common phrases). Fajnie analizę słów kluczowych wspiera także Ahrefs - na rynku polskim radzi sobie całkiem nieźle. Ma wygodny interfejs pozwalający to zrobić w jednym miejscu. Kompilacja danych z tych wszystkich narzędzi niemalże daje nam gotowy plan artykułu. Robię teraz test pod adres wskazany pod komentarzem (a wcześniej pod hasła lokalne - pozycjonowanie śląsk itp. z powodzeniem na top1)

    szymonslowik.pl/pozycjonowanie-stron/

    2018-11-20, 21:47
  • Grzegorz

    Co do długości treści myślę, że jest to uzależnione od rodzaju zapytania jakie użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę. O ile w przypadku zapytań produktowych faktycznie długie teksty są niezasadne, o tyle w przypadku typowych fraz pytających, gdzie internauta oczekuje kompletnej wiedzy, długie artykuły zrobią lepszą robotę w myśl topical authority.

    grzegorzminior.pl

    2018-08-05, 15:00
  • Gerard

    Dobór tytułu to podstawa, ale i unikalność tekstu. Niestety niektóre branże typu sklepy mają tu mniejsze pole do popisu.

    prawo-budowlane.info

    2018-01-27, 18:44
  • Jakubek

    Mając dobry (interesujący i unikalny) content Nie musi być milionów linków. Kilkaset wystarczy aby strona była widoczna w Google. Znam takie witryny do których jest kilkadziesiąt linków a są na pierwszych miejscach na topowe frazy.

    serpgo.pl

    2017-05-24, 19:22
  • Angelika

    Dodałabym jeszcze anchor teksty i wykorzystanie grafik - odpowiedniej jakości i dobrze podpisanych :)

    roiexperts.pl

    2016-09-20, 15:51
Polecane artykuły
pozycjonowanie stron internetowych
Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?

Niemal każdy z błyskawicznie rosnącej rzeszy polskich internautów korzysta z wyszukiwarki Google. Fakt ten pokazuje, że w trosce o swój biznes, warto zadbać o widoczność swojej witryny w wyszukiwarce. Z myślą o osobach chcących samodzielnie pozycjonować stronę, publikujemy obszerny poradnik.

SEO - podstawy optymalizacji stron internetowych
Podstawy optymalizacji stron internetowych pod SEO

Optymalizacja domeny pod kątem wyszukiwarek to niezbędny fundament pod skuteczne pozycjonowanie. Jeśli słowa kluczowe dla naszej strony nie mają sporej konkurencji, sama optymalizacja może znacznie polepszyć pozycję w wyszukiwarkach. Poniżej zebraliśmy elementy, które należy wziąć pod lupę w pierwszej kolejności.

Audyt SEO - wyprzedź konkurencję!
Audyt SEO - optymalizacja strony od A do Z

Postaraliśmy się zebrać wszystkie istotne informacje na temat audytów SEO. Zobacz co to jest audyt seo, kiedy go wykonać i czego po nim się spodziewać. Zobacz także nasz gotowy audyt SEO dla portalu weselnego oraz e-book który pozwoli Ci samodzielnie przygotować darmowy audyt SEO.