Jak znaleźć dobrą agencję SEO?

wybór agencji SEO
Decydując się na promowanie swojej strony z pomocą agencji SEO podejmujesz się wykonania bardzo poważnego kroku. Może on skierować Twoją stronę, a nawet Twój biznes w niedostępne dotąd miejsca, gdzie liczba zamówień, sprzedaż czy po prostu realizacja Twojego celu wzrośnie do niedostępnych dotąd rezultatów. Naturalnie – będzie się to wiązało z większą ilością pieniędzy płynących do Twojej kieszeni. Pamiętaj jednak, że może też być zupełnie odwrotnie!
Dwudniowe szkolenie SEO & CM we Wrocławiu 27-28.11.2017 w cenie 776 zł.
Zapisz się

Wszystko uzależnione jest od tego, z jaką agencją SEO zdecydujesz się nawiązać współpracę. Pozwól, ze pomożemy Ci w wyborze takiej agencji, która powinna spełnić Twoje oczekiwania.
 

Poszukiwania dobrej agencji SEO

Liczba agencji SEO w Polsce na obecną chwilę jest ogromna. Praktycznie w każdej większej miejscowości, a także w każdym mieście istnieje co najmniej jedna firma zajmująca się SEO. Znalezienie najlepszej dla siebie jest problematyczne, zważywszy na fakt, że Internet znacząco ułatwił nawiązywanie kontaktów i podpisywanie umów nawet z firmami z drugiego końca Polski.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby ktoś był w stanie polecić Ci agencję lub specjalistę SEO. Wtedy oprócz kontaktu otrzymasz informacje na temat wszystkich plusów i minusów danego specjalisty czy firmy. Jeżeli nie masz kogo poprosić o rekomendację, spróbuj poszukać na własną rękę.

Zacznij od jednej z grup na Facebooku:

Zobacz też grupę na Google+:

Możesz także spróbować poszukać agencję SEO poprzez wyszukiwarkę Google. Spróbuj nie szukać poprzez zapytanie „pozycjonowanie” – zamiast tego zastosuj „agencja SEO”. Gdyby Twoje poszukiwania dalej były bezowocne, skorzystaj z jednego z serwisów oferujących połączenie klientów z wykonawcami.

Zdecydowanie nie korzystaj z usług SEO dostępnych w popularnych serwisach aukcyjnych! Ich niska cena prawie zawsze idzie w parze z niską jakością usług. Jeżeli uda Ci się znaleźć potencjalnie dobrą agencję SEO, wyślij do nich zapytanie.
 

Pierwszy kontakt z agencją SEO

Wydawać by się mogło, że potrzeby, jakie posiadają właściciele stron są różne – jeden sprzedaje nawilżacze powietrza, inny skomplikowane systemy informatyczne dla lotnisk, a jeszcze inny prezentuje swój zakład fryzjerski. Prawda jest jednak taka, że głównym celem większości stron internetowych jest po prostu sprzedaż. Nawet jeżeli ktoś stara się „tylko” zbudować świadomość swojej marki, to koniec końców i tak dążyć będzie do generowania sprzedaży – choć niekoniecznie poprzez stronę internetową. Zwróć uwagę, że nawet strony tzw. contentowe sprzedają, z tym, że głównie miejsca reklamowe.

Mimo posiadania jednego głównego celu każdy może go realizować na kilkadziesiąt różnych sposobów. Jak więc sporządzić dobre zapytanie do agencji SEO, tak aby odpowiedź była jasna i konkretna? Wystarczy odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Czy moja strona dopiero będzie stworzona czy może już istnieje?
  • Jeżeli jest w trakcie tworzenia, to czy jestem w stanie stworzyć dostęp do niej dla agencji?
  • Czy potrafię wskazać swoją główną konkurencję lub stronę, którą chciałbym „przeskoczyć” w wynikach wyszukiwania?
  • Czy mam określoną grupę docelową?
  • Czy wiem na jakich słowach kluczowych chciałbym się skupić?
  • Czy wiem na jakim obszarze chciałbym działać?
  • Czy będę w stanie pozwolić na wprowadzenie zmian na stronie lub wprowadzić je samodzielnie?
  • Czy były już prowadzone wcześniej jakieś działania SEO?
  • Czy jestem w stanie tworzyć eksperckie treści tematyczne?
  • Jaki mam budżet na comiesięczne działania?

Po odpowiedzi na te pytania można stworzyć takie oto zapytanie:

Dzień Dobry,

jestem właścicielem firmy Footer Beauty - footer-beauty.pl. Strona jest względnie nowa, ma około półtora roku. Stworzona jest w oparciu o autorski system CMS firmy XXX.

Footer Beauty to salon kosmetyczny. Działamy w Krakowie, ale wiemy, że odwiedzają nas też klienci z okolicznych miejscowości – głównie kobiety. Naszym głównym konkurentem jest salon kosmetyczny BarbaraSPA. Mamy zdecydowanie lepsze ceny i sprzęt niż oni. Jedyną ich zaletą jest fakt, że mają lepszy dojazd.

Chcielibyśmy być widoczni pod słowami kluczowymi takimi jak salon kosmetyczny, gabinet kosmetyczny, pedicure i manicure. Zależy nam przede wszystkim na Krakowie.

Zmiany na stronie możemy wykonywać sami. Jeżeli będzie taka konieczność, możemy skontaktować się z twórcami strony w celu wprowadzenia większych zmian. W firmie pracuje osoba, która jest w stanie tworzyć eksperckie treści na potrzeby promocji strony internetowej.

Wcześniej się nie pozycjonowaliśmy. 

Czekam na kontakt: XXX XXX XXX.

Agencja SEO powinna poradzić sobie z takim zapytaniem i względnie szybko ocenić możliwości promocji takiej strony. Oczywiście jeżeli podalibyśmy w wiadomości budżet, jaki możemy wydać na działania promocyjne, pomoże to znacznie sprawniej ocenić skalę kampanii – być może oprócz SEO w grę wejdzie też kampania PPC?
 

Kontakt z Agencją SEO

Wysłałeś zapytanie do agencji SEO? Brawo! Teraz najpewniej skontaktuje się z Tobą ktoś z działu handlowego. Co może chcieć od Ciebie handlowiec? Najczęściej chce po prostu „złapać” kontakt i dopytać o kilka szczegółów lub w ogóle przedstawić Ci propozycję działań.

Może się jednak zdarzyć, że na Twoją skrzynkę mailową trafią audyty strony informujące Cię, że np.:

  • Twoja strona ma niski PageRank,
  • Google nie znajduje linków do Twojej strony (poprzez zapytanie do wyszukiwarki link:twoja-strona.pl),
  • pojawiają się tam informacje o rankingu „AlexaRank”.

Jeżeli w takiej analizie znajduje się więcej krzykliwych haseł i wyjaśnień niż faktycznie interesujących Cię informacji – niech w Twojej głowie zapali się żółta lampka ostrzegawcza. Możliwe, że ta agencja SEO ma „lepszy dział marketingu niż specjalistów SEO”.

Możesz też dostać propozycję działań w oparciu o model rozliczenia za pozycje. O ile sam model rozliczenia za pozycje jest nieco archaiczny, to sam w sobie spełnia założenia poprawnej promocji SEO (więcej o nim później). Wystrzegaj się jednak super tanich ofert typu „słowo kluczowe w TOP10 za 9,99zł miesięcznie. Gwarancja i bezpieczeństwo”. Takie zwroty powinny od razu zapalać u Ciebie czerwoną lampkę. Dla bezpieczeństwa swojej strony nie angażuj się w takie działania.

Dobrze świadczy o agencji jeżeli jesteś proszony o nadanie dostępów do Google Analytics i/oraz Google Search Console. Dzięki temu agencja SEO jest w stanie sprawdzić na przykład sezonowość Twojej branży, potencjalne problemy oraz możliwości, a także wiele więcej. Wszystko to może sprawić, że zaraz po rozpoczęciu współpracy, wykonując nawet drobną pracę, Twoja strona zyska sporą widoczność w wynikach wyszukiwania.

Niestety, nie poprowadzimy Cię „za rękę” i nie powiemy wprost „wybierz agencję Y, a agencję S omijaj szerokim łukiem”. Zawsze jednak możesz sprawdzić, jakie opinie ma dana agencja, wpisując w Google po prostu „nazwa agencji opinie”.
 

Ustalanie warunków z agencją SEO

Załóżmy, że udało Ci się ustalić wstępne porozumienie z agencją SEO. Każda ze stron wie, czego oczekuje ta druga.

Pojawia się wtedy bardzo ważne pytanie – jaką formę rozliczania się z agencją przyjąć: za pozycje czy może abonamentowe? Za pozyskany ruch? Od sprzedaży? Naturalnie, agencja SEO będzie starała się zaproponować umowę korzystną przede wszystkim dla nich. Dlatego sprawdź, jak rozliczać się z agencją SEO tak, abyś to Ty przede wszystkim był zadowolony z zawartej współpracy.

ZOBACZ TAKŻE: Bezpłatny wzrór umowy o dzieło na działania content marketingowe.

Przy podpisywaniu umowy z agencją zwracaj uwagę na takie rzeczy jak:

  • okres wypowiedzenia i kary umowne,
  • prawa autorskie do tworzonej specjalnie dla Ciebie treści,
  • definicję pozycjonowania oraz tego kiedy naliczana będzie opłata (szczególnie przy rozliczaniu za pozycje),
  • jakie usługi będą wykonywane w ramach miesięcznych działań (szczególnie przy rozliczaniu abonamentowym),
  • czy agencja SEO będzie Cię informować o wprowadzonych zmianach i przeprowadzonych działaniach (raportowanie) i jak dokładnie.

Poza tym staraj się traktować agencję SEO raczej jako swoich partnerów biznesowych, a nie jako element od którego zależy być albo nie być  Twojej strony czy biznesu. Oprócz kanału organic powinieneś także zadbać o dostarczanie ruchu na stronę z innych kanałów, takich jak paid, refferaldirect. Dzięki temu w przypadku wystąpienia nieoczekiwanych zmian w algorytmie utracisz tylko część ruchu, a nie jego zdecydowaną większość.

ps. Niebawem w ramach Nowej Koncepcji SEO opublikujemy wzory i komentarze do umów z agencjami SEO. Przygotujemy standardowe treści umów dla różnych form rozliczeń i pakietów usług. Tymczasem zapraszamy Cię do zapoznania się z opiniamii na temat naszej platformy.

Wasze komentarze (0)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane artykuły
Audyt SEO - wyprzedź konkurencję!
Audyt SEO - optymalizacja strony od A do Z

Postaraliśmy się zebrać wszystkie istotne informacje na temat audytów SEO. Zobacz co to jest audyt seo, kiedy go wykonać i czego po nim się spodziewać. Zobacz także nasz gotowy audyt SEO dla portalu weselnego oraz e-book który pozwoli Ci samodzielnie przygotować darmowy audyt SEO.

Analiza konkurencji
Analiza konkurencji - jak zacząć badać naszą konkurencję?

Monitorujesz swoją stronę? Analizujesz zyski, straty czy też zwrot z inwestycji? A czy robisz podobne rzeczy ze swoją konkurencją? Czy monitorujesz ich zachowanie? Czy wyszukujesz możliwości i szanse jakie daje Ci Twoja konkurencja? Zacznij to robić najlepiej już teraz! Zobacz nasz krótki poradnik na temat tego jak może wyglądać analiza konkurencji!