Wpływ Content Marketingu na SEO


Prowadzenie bezpiecznej, długofalowej i jakościowej kampanii SEO wymaga użycia sprawdzonych metod. Kiedyś naturalnym wyborem w celu zrealizowania założeń kampanii SEO było tworzenie tzw. stron zapleczowych, dodawanie strony internetowej do licznych katalogów lub dystrybucja treści w ramach stron tzw. presell pages.
Nie można jednoznacznie powiedzieć, czy były to działania bezpieczne czy też nie. Na pewno jednak były one diablo skuteczne. Bardzo dużo zmieniło się w chwili gdy w algorytmie wyszukiwarki wprowadzone zostały zmiany nazwane po prostu Panda oraz Pingwin. Wprowadzenie tych zmian spowodowało ogromne zamieszanie w branży SEO.
Z perspektywy czasu można powiedzieć, że tak mocne „przykręcenie śruby” ze strony Google miało raczej pozytywny wpływ na branżę SEO.
Zmiana w działaniu
Od około dwóch lat można zaobserwować stały trend zmiany podejścia tak do rozliczania się jak i do ogólnego podejścia do promocji stron. Coraz częściej spotkać można firmy oferujące usługi oparte o inny model rozliczeń niż, tak popularne jeszcze dwa lata temu, rozliczanie za pozycje. Jednym z najczęściej wybieranych „nowych” modeli rozliczeń jest stały, miesięczny abonament. W ramach abonamentu wykonywane są usługi podobne lub nawet takie same jak wykonywane były jeszcze dwa lata temu. Zmieniły się jednak cele oraz założenia.
Branża SEO przeszła długą drogę od momentu dystrybuowania pierwszych presell pages do obecnych rozbudowanych i skomplikowanych działań w oparciu o Content Marketing.
Jaki wpływ na obecne SEO ma Content Marketing?
Przyjęło się utożsamiać SEO z pozycjonowaniem. Są różne szkoły i różne wnioski. Nie jest to tak naprawdę istotne, czy mówimy o wpływie CM na SEO jako optymalizacji czy SEO jako pozycjonowaniu. Chęć wykonania dobrej kampanii Content Marketingowej sprawia, że musimy skupić się zarówno na optymalizacji naszej strony, optymalizacji treści, jak i usprawnieniu nawigacji, a także na sposobie umieszczania linków w treści.
Dzieje się tak, ponieważ Content Marketing daje nam więcej możliwość działania niż „zwykłe” SEO czy „zwykłe” pozycjonowanie. Jeżeli ktoś Content Marketing traktuje tylko jako ładniejsze nazwanie dystrybuowania treści z linkiem pozycjonującym, to niestety nie jest to Content Marketing. To po prostu zwykłe dystrybuowanie treści za pieniądze - coś w stylu presell pages 2.0. Jeżeli natomiast przy dystrybucji treści pojawia się cel, którym jest nie tylko poprawienie widoczności w wyszukiwarce (kanał organic) ale i zdobycie ruchu z odesłań (kanał referall) oraz zbudowanie świadomości marki (kanał direct) – wtedy też pojawia się początek działań opartych o Content Marketing.
Dystrybucja materiałów w ramach CM wymusza na twórcach kampanii, aby treści przygotowywane dla partnerów zewnętrznych były przyjazne SEO. Dlaczego treści powinny być przyjazne SEO i jak je pod SEO tłumaczy artykuł w naszej bazie wiedzy o przygotowywaniu treści SEO przyjaznych.
Dlaczego warto w swoich działaniach SEO brać pod uwagę Content Marketing?
Prowadzenie działań content marketingowych z odpowiednim nastawieniem oraz określeniem właściwych celów sprawia, że nasze działania są zgodne z zasadami Google, a to czyni je zgodnymi z White Hat! Jest to dosyć odważna teza, jednak warto zaznaczyć raz jeszcze – aby można było mówić o działaniach White Hat, konieczne jest skupienie się na pozyskiwaniu ruchu, a nie linków.
Wystarczy dodając link skupić się na odpowiednich wezwaniach do działania i budowaniu świadomości marki zamiast na dodawaniu słowa kluczowego.