Google AdSense i alternatywa - wskazówki dla początkujących

Google AdSense - reklamy Google dla każdego
Po reklamy Google AdSense sięgają zarówno twórcy małych blogów, jak i właściciele dużych serwisów internetowych. Nic dziwnego, wdrożenie tego systemu reklamowego na stronie jest stosunkowo łatwe. Czy jest to opłacalna forma monetyzacji bloga? Zobacz nasz rozbudowany wpis i sprawdź czy warto interesować się Google AdSense. Dowiesz się także co to w ogóle jest AdSense.
Ponad 3900 portali, 2100 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Co to jest reklama Google AdSense?

Google AdSense to platforma reklamowa Google, wyświetlający na stronach www reklamy kontekstowe w postaci tekstów, bannerów oraz wideo. Narzędzie jest dostępne dla wszystkich i bardzo łatwe w implementacji na stronie. Szczególnie w przypadku blogów założonych na platformie Blogger - oba narzędzia należą do Google. Na stronach stworzonych w WordPress.org również nie jest to problematyczne, są do tego odpowiednie wtyczki. Prostota i dostępność wpływają na jego popularność, jako sposobu na monetyzację bloga i strony internetowej (patrz: wyniki ankiety). Reklamy AdSense dają możliwość zarabiania na blogach bez konieczności poszukiwania przez właścicieli stron reklamodawców na własną rękę, ponieważ system ten dostarcza ich nieprzerwanie. Wydawcy chwalą sobie stosunkowo wysokie stawki za kliknięcie i brak problemów z terminowym wypłacaniem pozyskanych zarobków. Minimalna kwota, którą trzeba uzyskać, by wypłacić zgromadzone środki, wynosi 300 zł.

WAŻNE: Zanim przystąpisz do programu, koniecznie zapoznaj się z jego zasadami: Zasady programu AdSense.

 

Czy reklamy AdSense odchodzą do lamusa?

Google AdSense wydaje się łatwym sposobem na zarabianie - wklejamy na bloga specjalny kod i wyświetlamy reklamy. Zmienił się jednak sposób reakcji internautów na reklamy. W praktyce, właściciele blogów mogą już zauważać spadki zarobków generowanych za pomocą tego narzędzia (czytaj więcej: Spadające zarobki z AdSense – co może być przyczyną?).

Blogi się profesjonalizują. Twórcy inwestują w wygląd strony i z tego powodu coraz częściej nie decydują się na tę formę reklamy. Popularnością cieszą się minimalistyczne szablony, gdzie dominuje jasna przestrzeń, sprzyjająca czytaniu. Pozornie te białe plamy mogłyby służyć za świetny słup reklamowy, ale w rzeczywistości nie komponują się dobrze z designem i po prostu zaśmiecają wygląd bloga. W rozmowie ze mną na temat spadających zarobków w AdSense zwróciła na to uwagę Aleksandra Niedzielska, która na co dzień zarabia z pomocą tego narzędzia, ale też edukuje na temat prowadzenia i zarabiania na blogach (blog Aleksandry: http://aleksandraniedzielska.pl).

Reklamy AdSense wyglądają od lat wciąż tak samo, dopasowujemy do stron kolor, czcionkę, ale to wciąż jest to samo, nuda, nuda... A przecież internauci potrzebują nowych bodźców, nowych form reklamowych, nowego wyglądu reklam, na który <<pada oko>>”.

Tutaj pojawia się kolejny problem - przestajemy w ogóle zwracać uwagę na reklamy (dominuje tzw. ślepota bannerowa): “Nawet nie mając wtyczki AdBlock, tak mocno uodporniliśmy się już na wygląd reklamy AdSense, że nie zwracamy na nią uwagi” - dodaje Aleksandra Niedzielska. Warto wiedzieć o tym, że w  Polsce 34,9% internautów korzysta z AdBlocka, czyli oprogramowania służącego do blokowania reklam na stronach internetowych (źródło). Oznacza to, że nawet jeśli uda nam się sprowadzić odpowiedni ruch na stronę, duża grupa odwiedzających w ogóle nie zobaczy reklam. Ta część odbiorców, która nawet zauważy reklamy, po prostu je zignoruje (czytaj: nie kliknie).

 

Od czego zależą zarobki w Google AdSense - 3 podstawowe czynniki

 

Tematyka bloga

Zarobki w AdSense zależą od tematyki bloga. Im bardziej popularna tematyka, tym większa konkurencja wśród reklamodawców i szansa, że zapłacą więcej za kliknięcie. Tematyka i tworzenie treści zawierających popularne słowa kluczowe, sprzyjąją zwiększeniu ruchu na stronie oraz liczbie odwiedzających. “Popularna tematyka” nie musi oznaczać tematów związanych z bieżącymi wydarzeniami rodem z serwisów plotkarskich. Tutaj decydujący wpływ ma to, czego szukają internauci.

 

#Wskazówka - Jak sprawdzić, która tematyka jest popularna?

Do tego celu skorzystaj z narzędzia Planner Słów Kluczowych Google AdWords. Za jego pomocą dowiesz się po pierwsze, jak często dana tematyka jest wpisywana w wyszukiwarkę Google ( średnia miesięczna liczna wyszukiwań), a przede wszystkim poznasz sugerowaną stawkę za kliknięcie (jest to stawka, którą zapłacą reklamodawcy). Im większa stawka, tym więcej zarobisz.

 

Przykład 1

Wg Google Trends hasło minimalizm ma tendencję wzrostową (rys.1), na pewno jest to temat aktualnie bardzo popularny w Polsce i na świecie. Średnia liczba wyszukiwań w miesiącu wynosi 4 400 i to hasło ma wysoką stawkę za jedno kliknięcie (rys.2). Niestety po wpisaniu hasła w wyszukiwarkę widzimy (rys.3), że nie jest to popularne słowo kluczowe wśród reklamodawców.

Analiza trendów na potrzeby Google AdSense
rys.1 Rosnący trend hasła minimalizm
 

 

Analiza słów kluczowych na potrzeby Google AdSense
rys. 2 Przykładowe stawki za kliknięcie

 

Wyniki wyszukiwania - reklamy Googlerys. 3 Brak reklamodawców na słowo kluczowe “minimalizm”

 

Przykład 2

Słowo kluczowe zaproszenia ślubne jest bardzo często wyszukiwane - średnia miesięczna liczba wyszukiwań wynosi 40 500, ale cena za kliknięcie jest zdecydowanie niższa od stawki dla słowa minimalizm. Mimo tego jest to temat, który zawsze będzie popularny, więc np. blogi związane z organizacją ślubów i wesel nie będą miały problemów z reklamodawcami.

Dalsza analiza słów kluczowych - Google AdSense
rys.4 Przykładowe stawki za kliknięcie

 

Popularność reklam Google
rys. 5 Wielu reklamodawców na słowo kluczowe “zaproszenia ślubne”

 

ruch na stronie

Im więcej użytkowników na stronie tym większa szansa, że ktoś kliknie reklamę. Przy małym ruchu zarobki zawsze będą niewielkie. O swoim doświadczeniu na ten temat pisze Agnieszka Skupieńska z bloga biznesoweinfo.pl:

★ raczkująca strona o tematyce finansowej, niewielka oglądalność (3500 odsłon miesięcznie), zarobek: 23 zł przez miesiąc,
★ blog o tematyce zdrowego odżywiania, z przepisami, 56 tysięcy odsłon w miesiącu i zarobek 481 zł w tym miesiącu (źródło).

#Wskazówka: Pamiętaj, że klikanie reklam we własnej witrynie jest zabronione. Podobnie jeśli chodzi o namawianie innych ludzi do klikania. W takim przypadku Google może zablokować reklamy na Twojej stronie.

 

● liczba jednostek reklamowych na  blogu i ich rozmieszczenie

Na jednej podstronie bloga można zamieścić max. 3 jednostki reklamowe. Poniżej (rys.6) możemy zobaczyć przykładowe zarobki z bloga http://www.zyj-kochaj-tworz.pl z jedną jednostką reklamową, która została umieszczona w prawym panelu i nieco schowana między innymi informacjami dotyczącymi bloga. To było celowe działanie zastosowane przez autorkę, by nie psuć estetyki strony. Na pewno jest to ważne z punktu widzenia tematyki bloga związanej z designem i projektowaniem. Widzimy, że uzyskane sumy nie są powalające, ale po kilku miesiącach pracy możemy liczyć na zwrot kosztów domeny, czy hostingu.



rys. 6 Przykładowe zarobki z jedną jednostką reklamową na stronie, źródło


 

#Wskazówka: Jak sprawdzić, czy odbiorcy klikają w reklamy na stronie?

Do tego celu można skorzystać ze specjalnych narzędzi, służących do śledzenia tego, w co klikają użytkownicy (tzw. heat maps). Na rynku można znaleźć darmowe wersje programów, ale też bezpłatne wtyczki, np. SumoMe Heat Map.

Zarobki są uzależnione zarówno od liczby reklam na poszczególnych podstronach, jak i liczby blogów/stron, które prowadzimy. Kolejny przykład dotyczy autorki popularnego bloga biznesoweinfo.pl, która zajmuje się prowadzeniem 8 blogów i na każdym z nich zarabia w AdSense. Trzeba wziąć pod uwagę, że tylko 3 z nich są najbardziej dochodowe, reszta zarabia każdego miesiąca ok. dwudziestu złotych.

Przykładowe zarobki:

Zarobki za rok 2014: 24057,21 zł
Zarobki za II kwartał 2015: 3039,05 zł
Zarobki za I kwartał 2015: 3354,70 zł


 

Co zamiast AdSense? Otwórz się na treść!

Właśnie w treściach powinno się szukać alternatywy dla AdSense. Jest to wskazówka zarówno dla reklamodawców i posiadaczy stron. Na rynku pojawiają się rozwiązania, które pozwalają na umieszczanie treści sponsorowanych i artykułów specjalistycznych (WhitePress dla wydawców), czy też wpisów inspirowanych (ReachBlogger) na blogach i stronach www. Nie jest to rozwiązanie dla wszystkich, ale na pewno jest to alternatywne źródło zarobków, na które nie działają blokady reklam. Ważna jest też kwestia edukowania i mówienia o tym, że wydawcy i blogerzy muszą na czymś zarabiać, żeby opłacić koszty prowadzenia stron i najczęściej źródłem utrzymania są reklamy. W przypadku dużych serwisów wchodzą w grę nie tylko koszty hostingu i domeny, ale też pensji dla pracowników, którzy odpowiadają za tworzenie treści. Czytelnicy bardzo zwracają uwagę na jakość (treści muszą być wartościowe, atrakcyjne, angażujące) i to wymusza od wydawców i blogerów coraz większych nakładów pracy. Czytelnicy o tym zapominają i chcą mieć wszystko za darmo. Walka wydawców z AdBlockiem już powoli się rozpoczyna - The Washington Post już zdecydował się na to, że nawet czytelnicy posiadający subskrypcję gazety nie przeczytają wykupionych artykułów z włączonym AdBlockiem.

 


Paulina Kamińska - w branży marketingu internetowego pracuje od 3 lat. Doświadczenie zdobywała w agencjach interaktywnych oraz w start-apie, pracując jako copywriter i content manager. Od zawsze fascynują ją treści, stąd w marketingu najbardziej lubi content marketing. Wolny czas spędza na czytaniu i prowadzeniu bloga.

Wasze komentarze (13)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Adam

    Reklamy AdSense są najmniej denerwujące, a to może pomóc w skłonieniu użytkownika do wyłączania Adblock'a fachowcy360.pl

    2017-04-03, 22:04
  • Paula

    Reklamy AdSense mogą przynieść pewne zyski, ale aby zacząć zarabiać blog faktycznie powinien być popularny i generować na tyle duży ruch, aby przekładał się on na odpowiednią ilość kliknięć w reklamy. Blogerzy obecnie jednak mają sporo dróg i nie muszą tylko koncertować się tylko na tego typu reklamach ;) eactive.pl

    2017-03-28, 10:44
  • Kretor

    Reklamy adsense mogą być klikalne, trzeba tylko wiedzieć jak je rozmieścić. Grunt, żeby nie zaburzały wyglądu bloga i nie były nachalne, a jednocześnie muszą być dobrze widoczne. ideagrafika.pl

    2016-10-05, 13:04
  • Aga

    Myślałam kiedyś o aktywowaniu reklam AdSence na swojej stronie ale biorąc pod uwagę to jak sama podchodzę do tych migających banerków stwierdziłam , że czytelnicy mogą się zniechęcić do mojej strony. dermline.pl

    2016-08-02, 17:25
  • Milka

    AdSense to najlepsze reklamy banerowe ale nie na każdej stronie się sprawdzają, najlepszy czas też już mają chyba za sobą. Ale pół roku temu znalazłem coś co sprawdza się o wiele lepiej - szczególnie na blogach modowych i lifestylowych ale nie tylko bo spektrum możliwości jest bardzo szerokie - polecam ten program http://sh.st/Up0F2

    2016-04-04, 23:24
  • moneygrabbing

    Reklamy AdSenese są bardzo dobre ale sprawdzają się przy znacznej liczbie użytkowników a przy mniejszej czyli takiej w jakiej operuje 80% blogów sprawdzą się tylko sieci partnerskie w połączeniu z bardzo dobrym artykułem. Banery to już powoli przeszłość. moneygrabbing.co.uk

    2016-02-12, 18:05
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2016-02-06, 20:09
  • snik

    Bardzo dobra alternatywą, o której nie wspomniałeś w artykule jest sieć reklam popads, wypłaty każdego dnia o 20.00, minium to zaledwie 5$ a stawki wahają się od 2-4$ więc śmiało można polecić. https://goo.gl/LdCPc1 snik.pls

    2016-01-03, 12:35
  • Ariush Pen

    Fajny artykuł, sam również zaczynam blogować i przymierzam się do AdSense, miło również dowiedzieć się o altrnetywach. Jeżeli stawki za kliknięcie w niektórych branżach są dużo niższe niż np. w branży finansowej, to w tych tańszych branżach może lepiej zastąpić AdSense tymi alternatywami.
    Paulino cieszę się już na kolejny Twój artykuł o narzędziach do AdSense.

    2015-09-19, 12:38
  • Aleksandra Niedzielska

    Myślę, że pewnego rodzaju alternatywą dla adsense czy ogólnie reklamy bannerowej będzie kiedyś content marketing:) Do tego jeszcze daleka droga, ale... popularność takiej formy promowania się i oczywiście zarabiania , rośnie.
    P.S Dołączam się do głosu o tekst z ciekawymi alternatywami dla adsense:) aleksandraniedzielska.pl

    2015-09-17, 21:32
  • Bartek - Memtor

    Prowadzący blogi coraz częściej rezygnują z AdSense z powodów opisanych w tym i poprzednim artykule, ale nie rezygnują z poszukiwania reklamodawców i innych sposobów zarabiania na reklamie. Blogerzy dostają między innymi produkty do testów, które później są opisywane na ich blogu i na tym zarabiają. Często w mediach pojawiają się informacje ile zarabiają polskie blogerki modowe i najpewniej w niewielkiej części są to przychody z AdSense. Ale do tego istotna jest też skala. Niemniej jednak pewne badania pokazują, że z tymi banerami nie jest źle - przynajmniej u nas: http://www.spidersweb.pl/2015/06/polacy-nie-lubia-reklam-w-internecie-bzdura-klikaja-w-nie-znacznie-czesciej-niz-inne-nacje.html. memtor.pl

    2015-09-17, 15:28
  • Paulina Kamińska

    @Igor planuję przygotować jeszcze przegląd narzędzi, które można wykorzystać zamiast AdSense. Pozdrawiam! paulinakaminska.pl

    2015-09-16, 20:06
  • Igor

    Będzie druga część dla bardziej zaawansowanych?
    Moglibyście napisać więcej na temat alternatywy dla adsense. Tak konkretnie i fachowo. takibiznes.pl

    2015-09-16, 13:28
Polecane artykuły
Współpraca barterowa: plusy i minusy

"Praca za skarpetki" - tak niektórzy blogerzy nazywają współpracę barterową, która jest dosyć kontrowersyjną kwestią w blogosferze, ponieważ druga część blogerów nie widzi w takim rozwiązaniu nic sprzecznego z własnymi zasadami blogowania. Czy w momencie aktualnego boom-u, reklamodawcy mogą zaproponować współpracę barterową...? Jakie są "za" i "przeciw"?