Sieci afiliacyjne cz. 2 - Przegląd narzędzi

W poprzedniej części opisaliśmy plusy i minusy sieci afiliacyjnych z perspektywy blogerów i wydawców. Skonfrontowaliśmy też ich opinie z wypowiedziami reprezentantów poszczególnych sieci. W tej części skupimy się na przeanalizowaniu kilku wiodących sieci afiliacyjnych.
Jak wybrać dobrą sieć?
Najważniejsza kwestia - trzeba testować! Nie łatwo porównać sieci pod względem opłacalności. Po pierwsze, różnią się dostępnymi programami w danych kategoriach. Po drugie, wiele zależy od tego, jak dany wydawca wykorzysta potencjał programu.
Rejestracja w sieci i dołączenie do programu partnerskiego nie wystarczy, by zarabiać. Żeby efektywnie korzystać z sieci trzeba poszerzać wiedzę na temat marketingu internetowego. Oprócz poznania mechanizmu działania afiliacji, warto zainteresować się takimi tematami jak content marketing, czy reklama natywna. O efektach przesądza dopasowanie przekazu reklamowego do treści. Szansa, że czytelnicy zdecydują się na zakup tylko po zamieszczeniu linku we wpisie jest raczej znikoma. Jeśli dobrze znamy grupę docelową, łatwiej będzie nam zaproponować jej konkretne produkty. W marketingu afiliacyjnym trzeba też się mocno zaangażować - śledzić nowości w programach, specjalne oferty czy też, sprawdzać stawki w konkurencyjnych sieciach.
Przykładowe różnice między stawkami tych samych programów z kategorii Książki, Finanse i Odzież.
Książki
Matras
webePartners:
Książki, Zabawki: 6% od sprzedaży
Podręczniki, Muzyka, Film: 3,2% od sprzedaży
SalesMedia:
Książki, Zabawki: 6% od sprzedaży
Podręczniki, Filmy, Muzyka: 2,70% od sprzedaży
Taniaksiazka.pl
webePartners:
9% od sprzedaży książki
5% od sprzedaży podręczników
Ads4books:
5% od sprzedaży książki
3% od sprzedaży podręczników
Finanse
konto godne polecenia BZ WBK
SalesMedia: 70 zł za konwersję
Novem: 110 zł za konwersję
Kobietazklasa.pl
webePartners: 15 zł za lead, 65 za sprzedaż (łącznie 85 zł)
Novem: 14 zł za lead, 45 zł za sprzedaż (łącznie 59 zł)
Convertiser: 15 zł za lead, 50 zł za sprzedaż (łącznie 65 zł)
Affizzy: 18 zł za lead, 55 zł za sprzedaż (łącznie 73 zł)
Odzież
Pakamera.pl
SalesMedia: 5% od sprzedaży
Convertiser: 7,50% od sprzedaży
Butyk.pl
SalesMedia: 9% od sprzedaży
webePartners: 9% od sprzedaży
Convertiser: 8% od sprzedaży
Na co zwracać uwagę przy wyborze sieci?
dopasowanie programów do tematyki bloga/portalu
warunki techniczne sieci (np. intuicyjny panel)
narzędzia oferowane dla wydawców (np. kampanie reklamowe, kreacje reklamowe, pliki xml, kreator widżetów, generacja linków partnerskich, kody rabatowe).
obsługa wydawców
stawki
wypłacanie wynagrodzenia w terminie
Przegląd sieci afiliacyjnych
Poniżej opisaliśmy 8 znanych sieci afiliacyjnych działających w Polsce. Na pewno warto zwrócić uwagę na to, że kategorii programów jest tak naprawdę bardzo dużo i wcale nie ograniczają się one tylko do tematyki finansów. Na pewno są kategorie, w których programów jest mniej, ale można znaleźć nawet takie sieci, które są skierowane do pewnej niszy, jak np. Ads4Books. Poniższy opis ma na celu zwrócenie uwagi, jakie możliwości stoją przed wydawcami. Jedynie po przetestowaniu ich na realnych kampaniach można wypowiedzieć się na temat ich skuteczności.
1. WebePartners
Kategorie programów: Biuro i firma, Biżuteria i zegarki, Dom i ogród, Szkolenia, Pożyczki i finanse, Książki, Muzyka, Filmy, Elektronika, Moda, Zdrowie i uroda, Gadżety, Motoryzacja, Erotyka, Broń i militaria, Sport i rekreacja, Delikatesy, Architektura miejska.
Sposób rejestracji: należy podać login i hasło. Po tym kroku dostaniemy link aktywacyjny do konta wraz z danymi do logowania.
Przeglądanie programów: są dostępne na stronie www: http://webepartners.pl/Programy/ProgramyPartnerskie
Wypłacanie prowizji: po przekroczeniu sumy minimalnej 100 zł.
Panel użytkownika: jest przejrzysty, a programy można wyszukiwać za pomocą kategorii, czy sposobu rozliczenia prowizji. Opis programów partnerskich i warunków jest jednolity i rozbudowany. Dobrze wyeksponowane są też narzędzia, z których może korzystać wydawca. WebePartners oferuje również wydawcom wiele narzędzi reklamowych: pliki html, kreator widżetów, generator linków partnerskich, kreacje reklamowe, kody rabatowe, okazje dnia, Webe sklep, katalog produktów, api key.
2. Novem
Kategorie: Biznes i finanse, Dzieci, Edukacja, Gry, Inwestycje, Kobieta, Kredyty, Mężczyzna, Motoryzacja, Nieruchomości, Porównywarka usług finansowych, Praca, Rozrywka i humor, Sklepy, Sport, Społeczności, Technologie, Turystyka, Ubezpieczenia, Zdrowie i żywność.
Sposób rejestracji: wypełnienie formularza na stronie. Następnie w ciągu 7 dni należy pobrać specjalny plik umieścić go w katalogu głównym na serwerze, gdzie znajduje się nasza strona. Po tych działaniach wniosek o przyłączenie witryny będzie rozpatrzony w ciągu 72 godzin.
Przegląd programów: są dostępne na stronie www: http://www.novem.pl/dla_wydawcy
Wypłacanie prowizji: Każdorazowo kwota do wypłaty wynagrodzenia musi wynosić co najmniej 200 zł.
Panel użytkownika: jest dosyć przejrzysty. Programy są dopasowane do kategorii, jest możliwość skorzystania z wyszukiwarki (nie ma filtrowania). Warunki programów nie posiadają rozbudowanych opisów.
3. SalesMedia
Kategorie: Biznes, Dla dzieci, Dom i ogród, Filmy, Finanse, Fotografia i optyka, Gry i konsole, Komputery, Konkursy, Kosmetyki, Książki, Moda i styl, Motoryzacja, Muzyka, Narzędzia, Podróże, Prezenty, Sport i hobby.
Sposób rejestracji: wypełnienie formularza na stronie. Oprócz danych osobowych będziemy poproszeni o wskazanie powierzchni reklamowej (strona www, baza e-mail, systemy reklamowe) i podanie URLu strony wraz z krótkim opisem strony, liczbą odsłon miesięcznie oraz liczbą UU.
Przegląd programów: są dostępne na stronie www: https://netsalesmedia.pl/programy-partnerskie
Wypłacanie prowizji: Minimalna kwota wypłaty to 100zł.
Panel użytkownika: widok główny jest przejrzysty. Dla użytkownika skomplikowanie może wyglądać opis szczegółów każdego z programów. Programy można przeglądać wg kategorii.
4. Afill.me
Kategorie: Biznes/Finanse, Edukacja, Inwestycje, Kredyty, Motoryzacja, Nieruchomości, Pożyczki, Rozrywka i humor, Społeczności, Ubezpieczenia, Zdrowie i żywność.
Sposób rejestracji: po podaniu adresu strony i podstawowych danych za pomocą formularza z użytkownikiem kontaktuje się opiekun klienta.
Przegląd programów: jest możliwy dopiero po rejestracji w systemie.
Wypłacanie prowizji: minimalny próg wypłaty to 25 euro.
Panel użytkownika: jest przejrzysty. Programy są dopasowane do kategorii, jest możliwość skorzystania z wyszukiwarki (nie ma filtrowania). Warunki programów nie posiadają rozbudowanych opisów. W panelu jest również dostęp do funkcji Menedżer reklam, gdzie wydawca ma możliwość tworzenia kampanii.
5. Convertiser
Kategorie: Akcesoria dla zwierząt, Biznes i finanse, Biżuteria i zegarki, Buty i torby, Dom i ogród, Dzieci i niemowlęta, Erotyka, Farmaceutyki, Filmy i muzyka, Gadżety, Gry wideo, Komputery i elektronika, Książki i czasopisma, Kwiaty i prezenty, Meble, Motoryzacja, Narzędzia i sprzęt, Remonty, Sport i rekreacja, Sztuka i rozrywka, Telefony i akcesoria, Ubrania, Zabawki i gry, Zakupy grupowe, Wino, wódki, tytoń, Zdjęcia i usługi wydruku zdjęć, Zdrowie i piękno, Żywność i napoje.
Sposób rejestracji: wypełniamy formularz z danymi. Powierzchnię reklamową (blog, stronę) można dodać dopiero po utworzeniu konta, stąd akceptacja konta w serwisie trwa bardzo krótko.
Przegląd programów: dopiero po rejestracji w sieci.
Wypłacanie prowizji: po uzbieraniu min. 50 zł.
Panel użytkownika: pod względem wyglądu zdecydowanie wyróżnia się na tle konkurencji, funkcje są dobrze opisane. Jednak opisy wielu programów ograniczają się do informacji o danej marce. Programy można przeglądać za pomocą wyszukiwarki, jest również możliwość przeglądania katalogu produktów oraz kuponów promocyjnych. Aplikacja posiada automatyczną podmianę linków, dynamiczne linkowanie, czy też możliwość dodawania widżetów produktowych.
6. Zanox
Kategorie: Finanse i ubezpieczenia, Handel detaliczny i zakupy, Telekomunikacja i usługi, Podróże.
Sposób rejestracji: wypełniamy formularz z danymi i czekamy na akceptację.
Przegląd programów: dostępny dopiero po rejestracji.
Wypłata prowizji: możliwa po wygenerowaniu kwoty minimalnej w wysokości minimum 25 €.
Panel użytkownika: wydaje się najbardziej skomplikowany ze wszystkich wymienionych. Wyszukiwanie programów jest możliwe poprzez wybranie konkretnych kryteriów. Warto pamiętać, że sieć jest międzynarodowa i przy wyszukiwaniu programów od razu trzeba zaznaczać region, który nas interesuje.
7. Affizzy
Kategorie: Finanse, Pożyczki, Edukacja, Zakupy
Sposób rejestracji: Należy wypełnić formularz, w którym od razu podajemy przestrzeń reklamową (strona, baza e-mail). Następnie czekamy akceptację.
Przegląd programów: dostępny dopiero po rejestracji.
Wypłata prowizji: po przekroczeniu kwoty 100 zł.
Panel użytkownika: panel użytkownika raczej nie wyróżnia się na tle innych sieci. Sieć jest międzynarodowa i ma ograniczoną liczbę programów tylko dla Polski. Nazwy narzędzi i funkcji są podane w języku angielskim.
8. Ads4books
Kategorie: Książki, Artykuły papiernicze, Audiobooki, E-booki
Sposób rejestracji: Należy wypełnić formularz, w którym podajemy również przestrzeń reklamową: stronę lub fan page. Następnie czekamy na akceptację, która nie trwa zbyt długo.
Przegląd programów: dostępny na stronie https://www.ads4books.com/wydawcy/programy-partnerskie/
Wypłata prowizji: jeżeli jej suma przekracza 50 zł.
Panel użytkownika: panel użytkownika jest bardzo uproszczony, ale poruszanie się po nim nie sprawia większych problemów. Dostępne narzędzia to: link tekstowy, BuyBox i Produkt Feed. Aplikacja umożliwia też stworzenie bloga na platformie: http://blogbooks.pl.
Podsumowanie
Problematyczny jest pierwsze spotkanie z siecią i rejestracja. Zazwyczaj trzeba wypełnić długi formularz i czekać na akceptację. Warto w tym przypadku od razu nawiązać kontakt z Biurem Obsługi Klienta oraz zapoznać się wcześniej z FAQ, czy dostępnymi bazami wiedzy. Panele użytkowników zazwyczaj są do siebie bardzo podobne - znajdziemy tam statystyki, spis programów, raporty. W zasadzie żaden z wymienionych w artykule nie jest przyjazny na pierwszy rzut oka. Z sieciami afiliacyjnymi jest tak jak w przypadku każdego innego narzędzia marketingowego - trzeba się po prostu nauczyć ich obsługi. Zauważalny jest brak ujednoliconego opisu programów w ramach jednej sieci, są też często opisane bardzo ogólnie i nie do końca użytkownik może wiedzieć, jakie ma spełnić warunki. W niektórych od razu można zobaczyć formaty reklamowe, w innych nie. Mimo tych minusów z pewnością jest to narzędzie, które będzie cieszyło się rosnącą popularnością, co wymusi na sieciach dopasowanie paneli do potrzeb użytkowników. Sieci afiliacyjne są świetną alternatywą dla sieci reklamowych takich jak Google AdSense!