Przegląd narzędzi do analizy linków

analiza linków narzędzia
Analiza linków przychodzących, kierujących do danej witryny internetowej jest jednym z podstawowych zadań każdego specjalisty SEO. Monitorowanie linków prowadzących do strony pozwala na śledzenie rozwoju serwisu, a także porównywanie na tle konkurencji. Na rynku istnieje wiele narzędzi ułatwiających proces analizy linków, niektóre z nich stale się rozwijają, inne upadają i odchodzą w niepamięć. W niniejszym przeglądzie skupimy się na tych najpopularniejszych i najczęściej używanych przez specjalistów SEO i właścicieli serwisów internetowych.
Ponad 4100 portali, 4200 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

Do czego możemy wykorzystać narzędzia analizujące linki przychodzące?

Narzędzia służące do analizy linków mogą mieć wiele zastosowań, jednak najczęściej wykorzystywane są do:

1

Porównania z konkurencją – narzędzia do monitorowania backlinków pozwalają na porównanie z konkurencją pod względem liczby i jakości pozyskiwanych linków. Dzięki tego typu zestawieniom mamy ogólny przegląd sytuacji i możemy określić, jak dużo i jakiej jakości linków powinniśmy jeszcze pozyskać, aby móc konkurować z danymi serwisami. Oczywiście trzeba mieć tutaj na uwadze fakt, iż linki to tylko część sukcesu w SEO, drugą częścią jest poprawna optymalizacja strony.

2

Analizę działań konkurencji – mając wgląd w linki zdobywane przez serwisy konkurencyjne, jesteśmy w stanie odpowiedzieć sobie na wiele pytań dotyczących działań konkurencji:

  1. Z jakiego rodzaju metod pozyskiwania linków korzysta?

  2. Czy posiada własne zaplecze (nie ukryte przed botami zbierającymi dane do bazy linków)?

  3. W jakich serwisach publikuje artykuły sponsorowane?

  4. Czy korzysta z technik BHS?

  5. Z jakimi innymi serwisami współpracuje?

Wiedza ta może dać nam wiele pomysłów i inspiracji do prowadzenia własnych działań link-buildingowych. Warto jednak pamiętać, że sprytni specjaliści SEO potrafią dobrze maskować niektóre działania, dlatego też nie zawsze uzyskamy pełny wgląd w linki konkurencji.

3

Monitorowania kampanii zdobywania linków – jeżeli niektóre lub wszystkie działania związane z pozyskiwaniem linków zlecamy firmom zewnętrznym, mocno zalecane jest monitorowanie takich działań. Sam raport ze zdobytych linków nie daje nam pełnego obrazu z wykonanej pracy. W końcu co nam po linkach z „prywatnych precli” od osoby linkującej nasz serwis, skoro ich jakość jest prawie zerowa?

4

Monitorowania prób depozycjonowania – abstrahując od dywagacji na temat tego, czy depozycjonowanie istnieje, czy nie, z pewnością warto mieć świadomość tego, czy takie próby są wobec naszego serwisu podejmowane. Obecnie narzędzia do analizy linków w połączeniu z Disavow Tool to jedno z niewielu oręży w walce z negatywnym SEO.

5

Zbierania listy wszystkich linków przychodzących od momentu wysłania pierwszych powiadomień o podjętych działaniach ręcznych wobec danej witryny, narzędzia do analizy linków służą także do zebrania pełnej bazy linków przychodzących do naszej strony, która służy do analizy pod kątem szkodliwości poszczególnych linków.
 

Darmowe narzędzia do analizy linków
 

Wyszukiwanie linków przez wyszukiwarkę

Do szybkiego przeglądu linków kierujących do naszej strony możemy wykorzystać nawet wyszukiwarkę Google. Można do tego wykorzystać komendę link, która pokaże linki do danej domeny. Jest to jednak tylko próbka tych linków i nie należy wnioskować, że są to linki najważniejsze.

Ważne! Żeby wyszukiwarka zwróciła więcej wyników wyszukiwania, konieczne jest użycie komendy w następujący sposób: „link:domena.pl -site:domena.pl”

Oto wynik wyszukiwania na przykładzie whitepress.pl

analiza linków - whitepress
 

Google Webmaster Tools

google.com/webmasters/tools

Posiadając dostęp do narzędzi Google dla Webmasterów mamy możliwość pobrania pewnej próbki linków do naszej witryny, zgromadzonej przez Google. Informacje te są jednak dość ubogie, ponieważ otrzymujemy jedynie listę samych adresów URL, bez informacji o anchorach poszczególnych linków. Za pomocą Google Webmaster Tools możemy uzyskać próbkę ostatnich linków, które zostały zebrane przez Google lub próbkę wszystkich linków. Maksymalnie pobierzemy listę o wielkości 100 000 linków.

Jakie informacje uzyskamy z Google Webmaster Tools?

  • próbka najnowszych linków (max 100 000)
  • próbka wszystkich linków (max 100 000)
  • lista domen, z których mamy najwięcej linków (max 1000)
  • podstrony, do których najczęściej kierują linki
  • teksty najczęściej używane w anchorach linków
     

BacklinksWatch

backlinkwatch.com

To proste narzędzie umożliwiające szybką analizę linków przychodzących. Baza linków jest dość mała. Podając adres URL domeny otrzymamy informacje o linkach do niej kierujących, wraz z informacją o anchor tekście danego linka, PR, atrybucie nofollow. W przypadku linków w formie obrazków zostanie wyświetlony również obrazek, jaki został użyty w formie anchor tekstu. Z pewnością zaletą tego narzędzia jest szybkość działania, wadą zaś nieco odstraszający interfejs.

analiza linkow - BW
 

RankSignals

ranksignals.com

Bardzo proste i szybkie narzędzie, dzięki któremu pobierzemy tylko podstawowe informacje na temat linków do naszej strony, czyli Anchor Text oraz PageRank.
 

Porównanie darmowych narzędzi

Narzędzie

Wielkość bazy na przykładzie Whitepress.pl

GoogleWebmasterTool

14

BacklinksWatch

178

RankSignals

41

 

Płatne narzędzia (posiadające darmową wersję)
 

MajesticSEO

majesticseo.com

Jedno z najpopularniejszych narzędzi do analizy linków, posiadające bardzo dużą bazę linków. Bardzo przejrzysty i intuicyjny interfejs sprawia, że korzystanie z systemu jest łatwe i przyjemne, nawet dla mniej doświadczonych użytkowników. Dzięki Majestic SEO możemy uzyskać bardzo wiele informacji na temat linków przychodzących do danej domeny, np.:

  • przedstawiony za pomocą diagramu rozkład anchorów
  • przedstawiony za pomocą diagramu rozkład typów linków (nofollow/dofollow, tekstowe/obrazkowe)
  • podział linków na FreshIndex (ostatnie 90 dni) i HistoricIndex (wszystkie dane na temat linków)
  • zebrane informacje o usuniętych linkach

Narzędzie jest płatne i w darmowej wersji podaje dość mało informacji, jednak od kilku miesięcy mamy możliwość korzystania w pełnym wymiarze z części funkcjonalności (analiza linków własnej domeny) przez zweryfikowanie faktu posiadania danej domeny.

analiza linów - majestic seo
 

Ahrefs

ahrefs.com

Drugie z najczęściej używanych narzędzi do analizy linków. Przedstawia w przybliżeniu te same dane i parametry linków co poprzednie, jednak w nieco innej formie. Sympatia wobec wcześniej wymienionego MajesticSEO lub Ahrefs często wynika po prostu z przyzwyczajenia i tego, z którego systemu zaczęliśmy korzystać najpierw. Wszystkie najistotniejsze informacje są przestawione za pomocą wykresów i wizualizacji, co pozwala na lepsze zrozumienie danych. W Ahrefs uzyskamy także informacje o metrykach związanych z Social Media, czyli ilością polubień i udostępnień strony na Facebooku, a także +1 w Google+ i Tweetów na Twitterze.

analiza linkow - ahrefs
 

OpenSiteExplorer

opensiteexplorer.org

Narzędzie należące do grupy Moz.com jednego z największych światowych portali o tematyce SEO. OpenSiteExplorer jest nieco mniej rozbudowany od poprzednich 2 narzędzi, posiada także dużo mniejszą bazę zebranych linków. Informacje są jednak przedstawione w przystępny i czytelny sposób. Podobnie jak w MajesticSEO i Ahrefs, istnieje możliwość wyeksportowania listy linków w celu dalszej ich analizy.

analiza linkow MOZ
 

SEO SpyGlass

seo-spyglass.com

W odróżnieniu od poprzedników, SEO SpyGlass jest aplikacją desktopową, co jest już rzadkością w przypadku aplikacji analitycznych. SEO SpyGlass to kilka rozbudowanych narzędzi, z których jedno odpowiada za analizę linków. Przed pobraniem listy odnośników do danej strony, możemy określić, jakie parametry chcemy pobrać, dzięki czemu znacząco przyspieszymy pracę. Przydatnym parametrem może się okazać PenaltyRisk estymujący ryzyko szkodliwości danego linka. Dane dotyczące linków możemy wyeksportować do pliku PDF, konfigurując uprzednio sposób prezentacji danych.
 

WebMeUp

webmeup.com

Jest to wielofunkcyjne narzędzie, skupiające się nie tylko na linkach, ale także analizowaniu optymalizacji witryny pod kątem SEO. Podobnie jak SEO SpyGlass również WebMeUp analizuje linki pod kątem szkodliwości, podając parametr Penalty risk – im niższa jego wartość, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że link będzie szodliwy wg Google.

analiza linkow WebMeUp
 

MonitorBacklinks

monitorbacklinks.com

Również MonitorBacklinks jest narzędziem dość nowym, prezentującym dane w bardzo przejrzysty sposób. Baza linków jest jednak jeszcze dość mała, szczególnie dla polskich witryn. Narzędzie to skupia się bardziej na monitorowaniu istnienia linków, niż na samych ich parametrach.

analiza linkow - MoitorBacklinks
 

Co zobaczymy za darmo?

Każde z opisywanych wyżej narzędzi pozwala na sprawdzenie linków do domen za darmo, z odpowiednio ograniczoną ilością prezentowanych danych.

Narzędzie

Ilość linków do wglądu w darmowej wersji

Widoczność parametrów jakościowych

Widoczność parametrów Social Media

MajesticSEO

10

tak

brak takich parametrów w systemie

Ahrefs

10

tak

tak

OpenSiteExplorer

33

tak

nie

SEO SpyGlass

1100

tak

brak takich parametrów w systemie

WebMeUp

brak ograniczenia

tak

brak takich parametrów w systemie

MonitorBacklinks

10

brak takich parametrów w systemie

brak takich parametrów w systemie

 

Porównanie możliwości

Zestawienie prezentuje porównanie wielkości baz linków każdego z serwisów na przykładzie whitepress.pl, a także możliwości przy wykupieniu najniższego z dostępnych pakietów.

Narzędzie

Wielkość bazy linków na przykładzie Whitepress.pl

Parametry jakościowe linków

Cena najniższego pakietu

Ilość linków widoczna w najniższym pakiecie

MajesticSEO

26 509

CitationFlow TrustFlow

€39.99 / miesiąc

2500

Ahrefs

6 964

URL Rank
Ahrefs Domain Rank

$79 / miesiąc

5000

OpenSiteExplorer

34

DomainAuthority PageAuthority

$99 / miesiąc

10 000

SEO SpyGlass

3729

-

$124,75 jednorazowo

bez limitu

WebMeUp

3 302

-

$29,95 / miesiąc

5 000

MonitorBacklinks

6 963

brak

$19,90

bez limitu

 

Narzędzia do analizy jakości linków

Sama informacja na temat liczby linków i ich źródeł może być dla nas niewystarczajaca. Analiza i zbieranie wszystkich linków do strony jest podstawą m.in. przy usuwaniu działań ręcznych dla domeny. Po zebraniu możliwie największej liczby linków z różnych źródeł możemy przeanalizować szkodliwość linków. Z pomocą przychodzą nam tutaj kolejne narzędzia, wyspecjalizowane w analizie szkodliwych linków.
 

SiteCondition

sitecondition.com

Nardzędzie on-line umożliwiające analizę linków pod kątem ich jakości. Po wgraniu listy linków musimy odczekać kilka-kilkanaście godzin na obliczenie parametrów dla wszystkich linków. Zakończona analiza pozwala nam uzyskać następujące informacje o linkach:

  • szacowana jakość linka
  • typ skryptu strony, z której został pozyskany
  • anchor tekst
  • dofollow/nofollow
  • informację, czy link jest rotacyjny

SiteCondition pozwala nam również na utworzenie gotowego pliku z linkami do zgłoszenia w Disavow Tool. Wystarczy, że określimy jakie parametry powinny takie linki spełaniać (np. wszystie linki dofollow ze skryptów SEO, o jakości poniżej 70) i możemy wygenerować gotową listę linków. Nowością w systemie jest wykrywanie linków, które są emitowane przez systemy SWL.

Analiza linków - site condition
 

SEO Odkurzacz

nanomedia.pl/seo-odkurzacz-narzedzie-do-analizy-linkow

Desktopowe narzędzie, dzięki któremu również przeanalizujemy linki pod kątem ich jakośc i będziemy w stanie przygotować gotowy plik do Disavow Tool. W odróżnieniu od SiteCondition, główną zaletą SEO Odkurzacza jest możliwość własnego zdefiniowania reguł, które sklasyfikują dane linki jako złe lub jako dobre. Z jednej strony pozwala to na pewną swobodę przy analizowaniu linków, z drugiej jednak wymaga pewnej wiedzy i doświadczenia w SEO. Program sam potrafi dość dobrze określić, które linki pochodzą ze spamowych miejsc, na podstawie otoczenia linków, czy słów używanych na danej stronie.
 

Podsumowanie

Jak widać, narzędzi do analizy linków jest całkiem sporo, różnią się one zarówno wielkością bazy i rodzajem zbieranych informacji, jak i sposobem ich prezentowania. Warto skorzystać z darmowych możliwości każdego z nich, żeby przekonać się które będzie dla nas najlepszym rozwiązaniem. A Wy z jakich narzędzi do analizy linków korzystacie?

Wasze komentarze (19)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Agnieszka Owczarzak

    A próbowaliście kiedyś sprawdzić wartość linków przychodzących do jednej domeny w dwóch takich narzędziach (lub więcej)? Wyniki wyjdą zupełnie inne. redseocopy.pl

    2017-12-07, 11:38
  • superparts

    Zbiór bardzo przydatnych narzędzi - przetestowana większość darmowych - teraz czas na płatne. Jedna uwaga - domena: http://www.digbacklink.com już nie działa superparts.pl

    2017-08-01, 11:59
  • Bartłomiej

    Bardzo fajny zbiór narzędzi do analizy linków. Jak dla mnie najlepszy program to ahrefs ponieważ jest najbardziej dokładny ale również majestic seo świetnie się spisuje. Testowałem również darmowe rozwiązania i jak na darmowe programy do analizy linków to wypadają nieźle. scyla.pl

    2017-04-26, 19:02
  • Kochamzabawki.eu

    Ja korzystam z majesticseo tylko denerwuje mnie ograniczona liczba linków w darmowej wersji, a płatna jest za droga. Spróbuję tutaj wpisanych innych programów. kochamzabawki.eu

    2017-03-09, 11:39
  • Okazone

    Jak dla mnie MajesticSEO jest najlepszym narzędziem, ale lista bardzo fajna niektórych stron nie znałem okazone.pl

    2017-02-28, 17:10
  • janka73

    dobra lista
    Z mojego punktu widzenia, "OpenSite Explorer", "google webmastertools" amajesticSEO amudom.pl

    2017-01-01, 21:40
  • Seweryn z Pecetowicz.pl

    Majestic bez wątpienia góruje jeżeli chodzi o porządne i w połowie darmowe narzędzie. pecetowicz.pl

    2016-11-24, 18:37
  • 22studio.co.uk

    Zdecydowanie Majestic SEO. Reszta produktow ma zbyt mala baze linkow oraz dluzszy czas aktualizacji nowych linkow. 22studio.co.uk

    2016-11-07, 23:49
  • SferaDomen.pl

    Świetnie zestawienie bardzo przydatne dla osoby raczkującej w seo. Szkoda, że płatne narzędzia są dość drogie. sferadomen.pl

    2016-10-14, 22:35
  • Krzysztof

    Majestic jednak jest niedościgniony. Można korzystać spokojnie z wersji bezpłatnej ale są ograniczenia korzystania. skrzypiec.pl

    2016-09-22, 01:28
  • Roman

    Google Webmaster Tools, MajesticSEO i RankSignals to już moje niezbędniki w pracy:) semkonsultant.pl

    2016-09-21, 11:21
  • Mateusz

    Jeśli autor pozwoli dodam w komentarzu swój monitor linków. Nie monitoruje on wszystkich stron w sieci, a jedynie te które chcemy i wskażemy. Przykład? Wykupiliśmy usługę i chcemy mieć wgląd czy jest ona "aktywna" po tygodniu, miesiącu czy roku. Dodajemy linki do projektu i monitor sam sprawdza występowanie linków na stronach.

    Po więcej zapraszam na www.monitorlinkow.pl monitorlinkow.pl

    2016-03-07, 10:34
  • Artur

    Przydatne bardzo informacje, tylko narzędzia drooooooogie. Jeżeli zajmuje się jedną firmą, pozostaje chyba tylko google i mix darmowych możliwości programów płatnych. Ja bym się opowiadał za SEO Spy glass, ale nie uważam się za znawcę. Uczę się i zaczynam wątpić w całkowite zgłębienie SEO zagadnień. Dzięki wielkie za artykuł! biuro-tk.pl

    2015-03-14, 22:01
  • hauer mateusz

    mały redesign programu seo-odkurzacz gdyby ktoś był ciekaw - http://www.hauerpower.com/blog/glowna/seo-odkurzacz-redesign-programu/ z nastawieniem na pozostawienie jego funkcjonalności którą oferuje w obecnej wersji, tak więc prosto i czytelnie ale bez zbędnych fajerwerków.

    2014-11-04, 15:11
  • Dawid z ptuprzeprowadzki.pl

    Wpis bardzo fajny, dla mnie zwykłego właściciela strony, który raczkuje z poznawaniem SEO, super dawka narzędzi do wypróbowania. Troszkę przerażają ceny tych narzędzi..

    2014-05-28, 19:45
  • blog.seo-profi.pl

    @Lexy - LinkDetox jest cholernie drogi - moim zdaniem zbyt drogi; w dodatku kilka osób kontaktowało się ze mną z uwagami, że źle im wskazywał linki - specyfika polska sprawia, że automaty "wymiękają na Polakach"
    Dodam, że reguły w SEO Odkurzaczu możesz robić samodzielnie, od wersji 2.0 w bardziej zaawansowany sposób - zaznaczasz potem wszystkie linki spełniające kryterium i voila.
    Z doświadczenia jednak powiem, że każdy link warto przejrzeć - nie ufam automatom przy analizie linków domeny, która siedzi w filtrze....

    2014-04-16, 23:43
  • Mariusz z techformator.pl

    Spora dawka narzędzi dzięki, ale jest jeszcze 6 innych wartych opisania. Mam nadzieję że w maju wreszcie znajdę czas by je wszystkie przedstawić.

    2014-04-16, 10:56
  • Lexy

    Brakuje mi tutaj Link Detox - jak ktoś się uprze, to może polegać na automatycznej analizie, ale dostępne są pełne dane i reguły, więc LD najlepiej przydaje się do wspomagania samodzielnej analizy linków.

    Generalnie sama zaczynam od pobrania linków z MajesticSEO + GWT, a potem pracuję już na tych danych. Z kolei Link Detox sam pobiera dane z wielu narzędzi.

    2014-04-16, 10:41
  • blog.seo-profi.pl

    Zdecydowanie SEO Odkurzacz - może dlatego, że autor tak chętnie wdraża moje uwagi? :) Nie jestem przekonany do narzędzi, które robią coś za nas w pełni - tutaj osoba początkująca da radę, a ja mogę "kombinować z regułąmi", chociaż ... wolę i tak sam popatrzyć na link/domenę, niż zawierzać coś automatowi :)

    2014-04-16, 10:24
Polecane artykuły
domeny dla swojego portalu i bloga
Jak wybrać odpowiednią domenę dla swojej strony internetowej

Wybór właściwej domeny dla swojej strony internetowej to jeden z pierwszych problemów na które natknie się każda osoba czy firma chcąca publikować w Sieci. Ceny poszczególnych adresów potrafią bardzo się różnić, nie zawsze odpowiadając ich rzeczywistej wartości. Zobacz jak się w tym chaosie odnaleźć i na co przede wszystkim zwrócić uwagę.

dozwolone sposoby reklamy notariuszy i komorników sądowych
Reklama notariuszy i komorników sądowych

Reklama to skuteczny sposób na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, jednak nie wszyscy mogą się nią posługiwać ograniczeń. Są grupy zawodowe, które obowiązuje wiele zakazów w tej kwestii, na przykład komornicy sądowi i notariusze. Jak w takiej sytuacji można promować swoją działalność?