4 najważniejsze sposoby zarabiania na blogu lub portalu

Zarabianie na blogu lub portalu to nie pieniądze spadające z nieba, ale prawdziwa, żmudna praca. Potwierdzi to każdy, kto chociaż raz próbował zacząć zarabiać na blogowaniu. Konkurencja jest bardzo duża, a kluczem do sukcesu okazuje się determinacja i chęć zdobywania wiedzy z zakresu marketingu.
Szkolenie Influencer Marketing w Warszawie 6.02 w cenie 400 zł.
Zapisz się

W poprzedniej części cyklu przedstawiliśmy wyniki ankiety Zarobki polskich blogerów i wydawców portali. Dzisiaj zajmiemy się przeanalizowaniem 4 najważniejszych sposobów zarabiania na blogu lub portalu.

 

1. ARTYKUŁY SPONSOROWANE I WSPÓŁPRACA Z MARKAMI

W ankiecie Zarobki polskich blogerów i wydawców portali za najbardziej skuteczne formy zarabiania na blogu wskazano artykuły sponsorowane (30,6%) oraz współpracę z markami (21,3%). Praca blogera polega na tworzeniu i dostarczaniu treści, dlatego też ten sposób jest dla niego najbardziej naturalny. Wzbudza to kontrowersję w mediach, spekulujących co jakiś czas na temat kwot, które zarabiają najbardziej poczytni i popularni blogerzy, np. za opublikowanie jednego wpisu sponsorowanego. Zanim jednak oceni się danego blogera za jego zarobki trzeba wziąć pod uwagę, że te same media za reklamę oczekują nieprawdopodobnie wysokich kwot. Marki coraz częściej wybierają blogerów, ponieważ to u nich znajdują konkretną grupę docelową, silną społeczność, duże zasięgi i wsparcie jakie daje wizerunek blogera.

Przed blogerami stoją dwie drogi zarabiania:

 

a. Bezpośrednia współpraca z marką lub agencją

Szansę na taką współpracę mają blogerzy, którzy wypracowali swój wizerunek, mają zbudowaną społeczność i wiernych czytelników. To właśnie do nich najpewniej zgłoszą się reklamodawcy. W tym przypadku marki nie płacą za przygotowanie jednego wpisu sponsorowanego, ale za dotarcie do społeczności, którą bloger budował przez lata. Ważny jest wizerunek blogera oraz zasięg (liczba odsłon bloga, liczba unikalnych użytkowników - UU). Jest to droga dla osób, które przede wszystkim pragną zarabiać na byciu blogerem i  chcą stać się rozpoznawalni w sieci.

Najczęściej wybierane formy współpracy to: artykuł sponsorowany, recenzja, product placement, kampania wizerunkowa, konkurs, wyjazd sponsorowany, banner reklamowy. Potwierdza to raport stworzony przez HASH|FM “Współpraca z markami oczami influencerów”.


Najczęściej spotykane formy współpracy z marką lub agencją wg raportu HASH|FM

 

Ile można zarobić na wpisach sponsorowanych?

Przykładowe cenniki za publikację*:

● Lifestyle: 5 000 zł (Segritta) 100 000 UU miesięcznie
● Technologia: 15 000  zł (SpidersWeb) 1 400 000 UU miesięcznie
● Finanse: 16 000 zł (Jak oszczędzać pieniądze) ok. 300 000 UU miesięcznie


* Warto sięgnąć do źródeł cenników, które znajdują się przy każdym podpunkcie w linku, stawki bowiem mogą wchodzić w skład większych pakietów ( np. Jak oszczędzać pieniądze).

 

b. Rozpoczęcie działalności jako wydawca

Drugą opcją jest zarabianie na prowadzeniu bloga i stanie się wydawcą. Jest to kierunek przeznaczony dla osób, których nie chcą kreować swojego wizerunku w sieci, ale chcą zarabiać na prowadzonych blogach, np. mają ich kilka o różnej tematyce. Jako wydawca bloga mogą m.in. zarabiać na publikowanych przez firmy artykułach sponsorowanych. Taką możliwość oferują w Polsce platformy jak WhitePress, czy NextContent.

 

Ile można zarobić?

Wydawca sam ustala kwotę na jaką wycenia publikację artykułu na blogu lub portalu. Stawki za publikację wahają się więc od kilku tysięcy do kilkudziesięciu złotych - wszystko zależy od wydawcy oraz parametrów strony.


Przykładowe kwoty proponowane przez blogerów za publikację artykułu sponsorowanego w WhitePress (parenting, lifestyle)

 


2. REKLAMY

Reklamy uplasowały się na 1 miejscu w rankingu najmniej skutecznych form zarabiania i uzyskały 31.7%. Mimo tego są one drugą w kolejności najczęściej wybieraną formą monetyzacji bloga. Popularnym narzędziem do zamieszczania reklam na blogach i portalach jest sieć reklamowa Google AdSense, która pozwala na wyświetlanie na stronach www reklam kontekstowych reklamy w formie tekstów, bannerów oraz reklam wideo.

 

Ile można zarobić w Google AdSense?

Warto pamiętać, że o zarobkach jakie można uzyskać przez ten program decyduje kilka czynników. Główne z nich to tematyka, oglądalność bloga, sposób rozmieszczenia reklam. Model rozliczeniowy w Google AdSense to CPC, czyli koszt za jedno kliknięcie. Oznacza to, że trzeba mieć odpowiednią liczbę unikalnych użytkowników na blogu, którzy klikną w naszą reklamę. Blog z dużą oglądalnością ma szanse na większe zarobki.

Agnieszka Skupieńska z bloga Biznesowe Info w taki sposób opisuje swoje doświadczenie z tą siecią:

– raczkująca strona o tematyce finansowej, niewielka oglądalność (3500 odsłon miesięcznie), zarobek: 23 zł przez miesiąc.

– blog o tematyce zdrowego odżywiania, z przepisami, 56 tysięcy odsłon w miesiącu i zarobek 481 zł w tym miesiącu.

Im większa jest stawka na dane słowo kluczowe (zapłacona przez reklamodawcę), tym więcej zarobimy.

Zła ocena reklamy na blogach może wynikać z braku chęci rozszerzania wiedzy na temat systemów reklamowych i popełniania błędów. Niepowodzenie ma także związek z tzw. zjawiskiem ślepoty bannerowej, z powodu czego wiele osób głosi odejście tego formatu do lamusa.  Nawet jeśli mamy dużą oglądalność na blogu warto pamiętać, że Polacy są narodem, który najczęściej korzysta z rozszerzeń blokujących reklamy, np. AdBlocka ;-)

Przykładowe alternatywy dla AdSense:
http://www.adkontekst.pl
http://contentstream.pl
http://nextclick.pl

 


3. SPRZEDAŻ WŁASNYCH PRODUKTÓW

Blogerzy rzadko decydują się na sprzedaż produktów lub usług. W ankiecie tylko 28 osób na 183 wskazało tę odpowiedź, co daje 15,3% z wszystkich odpowiadających. Sprzedaż wymaga od twórców dużej aktywności, kreatywności i przedsiębiorczości, ale jest to dziedzina z ogromnym potencjałem i polem do popisu. Będzie to trend rosnący szczególnie w grupie polskich blogerów z wypracowanym wizerunkiem. Posiadają oni  już bazę przyszłych klientów w swojej zaangażowanej społeczności i łatwiej będzie im stworzyć pod własnym nazwiskiem przyszłościową markę.

 

Jakie produkty lub usługi sprzedawać?

Możliwości na stworzenie własnej linii produktów mają nie tylko blogerzy lifestylowi, czy modowi. To, co będziemy sprzedawać, nie musi być konkretną rzeczą, w grę wchodzą również szkolenia (tradycyjne, on-line), warsztaty, konsultacje oraz wszystkie inne usługi.

 

Ile można zarobić na sprzedaży?

Poniżej znajduje się krótka lista przykładów wykorzystania sprzedaży na blogu - od tradycyjnych książek przez e-kursy, po konkretne produkty. Podane kwoty nie zawsze oznaczają to, co ostatecznie trafi do kieszeni twórcy.


● Książki (np. książka autora bloga Busem przez świat - 25,00 zł).
● E-booki (np. Zawód bloger - e-book napisany przez autorkę bloga Style Digger - 24,99 zł).
● E-kursy (np. Czas Pani  - e-kurs stworzony przez autorkę bloga Pani swojego czasu - 249 zł).
● Usługi (np. porady dotyczące stylu blogerki Ubieraj się klasycznie - 300 zł; aranżacje ogrodów wykonane przez blogera z Ogrodnik Tomek).
● Warsztaty/Szkolenia/Konsultacje (np. konsultacje copywritingowe autorki bloga Autentyczny Copywriting - 350 zł; warsztaty kulinarne autorki bloga Wegan Nerd - ok.150-450 zł).
● Produkty (np. gadżety związane z czytaniem książek z serwisu Bookeriada - 29,00 zł)

 


4. PROGRAMY PARTNERSKIE I SIECI AFILIACYJNE


Przejdźmy do największej bolączki blogerów i wydawców, czyli sieci afiliacyjnych i programów partnerskich, które przez ankietowanych zostały uznane za najmniej skuteczne.

Dla przypomnienia: program partnerski to sposób promowania danego produktu lub usługi, w którym wydawca otrzymuje wynagrodzenie w formie prowizji za zakup produktu lub usługi danego reklamodawcy. Natomiast sieć afiliacyjna skupia wiele programów partnerskich i jest łącznikiem wydawców z reklamodawcami.

Nieskuteczność sieci w oczach blogerów i wydawców upatruje się w ich braku zaangażowania, złym doborze programów do tematyki, braku wiedzy i chęci, żeby ją wykorzystać. Wg specjalistów korzystają z potencjału sieci duże serwisy, które mają do dyspozycji więcej osób do pracy oraz bardzo niewielka grupa blogerów.

Do tej niewielkiej grupy m.in. zalicza się Joanna Glogaza z bloga Style Digger, która o sieciach mówi z dużym entuzjazmem: “Tylko nam się wydaje, ze w Polsce zarabianie na blogu to tylko akcje z partnerami, a przecież jest wiele innych możliwości! (...) Przede wszystkim afiliacje, które w Stanach działają niesamowicie. Blogerki modowe prezentują zestaw ubrań i każdą rzecz podlinkowują do konkretnych ofert. Jeżeli ktoś z czytelników bloga dokona zakupu – szafiarka otrzymuje 5-8% od sprzedaży. Mało tego. Sklepy trzymają ciasteczka przeglądarki przez 30 dni. Jeżeli czytelnik wróci do sklepu (już nie dzięki blogowi) i coś kupi, to i tak blogerka otrzyma swoją prowizję”. (źródło)

Entuzjazm ten jest też potwierdzony faktami. W swoim e-booku “Zawód bloger” opowiada jak wykorzystuje sieci, np. wpis “Wiosenne sukienki - przewodnik zakupowy” wygenerował kilkaset dokonanych zakupów na kwotę 35 000 zł w rekomendowanych przez autorkę sklepach. Nie wiemy ile wynosiła prowizja od każdego zakupu, ale kwota ta z pewnością wskazuje jakie możliwości stoją za sieciami afiliacyjnymi.


Procentowy rozkład źródeł zarobkowania na blogu Style Digger (źródło: Zawód bloger)

Ważne jest również to, że linki z programu partnerskiego musi wspierać bardzo dobrej jakości treść i osobowość blogera, która sprzyja podjęciu decyzji zakupowej przez czytelnika. Problemem wielu blogerów jest trudność w znalezieniu dobrze dopasowanych tematycznie programów. Blog specjalizujący się w finansach może spokojnie polecać lokaty, blog modowy - wyprzedaże ubrań. Jednak, gdy zamienimy tę kolejność wizerunki blogów mogą bardzo ucierpieć. Oczywiście jest to skrajny przykład. Oprócz problemu z dopasowaniem programu do tematyki, blogerzy wskazują na nieatrakcyjność programów, nieintuicyjne panele w serwisach afiliacyjnych, czy też problemy z weryfikacją stron.

 

Ile można zarobić?

Najczęstszą formą rozliczania jest CPS (koszt za sprzedaż), CPL (koszt za pozyskany lead), CPC. Prowizja może wynosić od kilku do kilkunastu procent, w niektórych przypadkach partnerzy określają konkretną kwotę za jedną sprzedaż, czy pozyskanego klienta. Stawki są bardzo różnorodne, np. za zakup książki w sieci Matras  - dostaniemy 6% (WebePartners), za każde otwarte konto w Bank Zachodni WBK  - 70zł (Salesmedia), za każdego unikalnego użytkownika, który poprawnie wyszuka połączenie lotnicze w eSky.pl - 1 zł (Novem). Najbardziej znany przykład rekordowego zarobku na programie partnerskim należy do Michała Szafrańskiego z Jak oszczędzać pieniądze, który w 8 dni zarobił 69 000 zł.


Możliwości zarabiania na blogach i portalach jest wiele. Na pewno warto różnicować źródła dochodów i bardzo, bardzo dużo testować. Największe zarobki pozostają jednak w kieszeniach tych najbardziej pro-aktywnych, przedsiębiorczych blogerów i wydawców, którzy gromadzą dużo odbiorców. Dla reszty może to być dodatkowe źródło dochodów, co również jest dobrą perspektywą.

Paulina Kamińska

Wasze komentarze (13)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Ewelina

    Blogerzy potrafią zarobić naprawdę spore sumy. Zarabianie w internecie jest możliwe. Trzeba tylko znaleźć w sobie pasję i pisać o tym co nas interesuje. Wartościowe treści potrafią przyciągnąć duże grono czytelników. e-madame.pl

    2017-09-12, 18:45
  • Antyblogger

    Wszystko ok, ale jedno mnie uderzyło, mianowicie stwierdzenie, że prowadzenie portalu czy bloga to "żmudna praca", systematyczna owszem wymaga konsekwencji i wytrwałości , ale czy żmudna tu mam spore zastrzeżenia topranking.com.pl

    2017-01-27, 01:26
  • Seb

    Bardzo ciekawy temat. Istnieje wiele sposobów na zarabianie w Internecie ale każdy powinien znaleźć to w czym czuje się dobrze. Ja sobie bardzo cenię artykuły sponsorowane. seba-trans.pl

    2016-06-11, 14:59
  • Mike

    Zarobić w internecie nie jest łatwo. Testowałem wiele metod i sporo z nich okazywała się stratą czasu. Ale jeśli masz blog lub portal i chcesz coś sprawdzonego to zdecydowanie polecam ten program partnerski. Świetne widgety z produktami, które doskonale konwertują http://sh.st/Up0F2

    2016-04-04, 23:37
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2016-02-08, 07:29
  • Izabela

    Ja jestem bardzo zadowolona z współpracy z WHITEPRESS. Prowadzę bloga modowego. W miesiącu mam kilkanaście zapytań o publikację. Może to nie są jakieś kokosy, ale 500 zł dodatkowo w miesiącu wpadnie. Dzięki temu mogę rozwijać mojego bloga.

    2015-11-17, 21:06
  • Aneta

    ja po 5 latach tworzenia portalu ukierunkowałam się na full time blogowanie. Poświęciłam się w tym momencie w 100% stronie i traktuję to jako pracę
    Jestem wdzięczna za tak obszerny i konkretny artykuł bo pokazuje, że whitepress też zależy żeby blogerzy i wydawcy rośli w siłę (bo wtedy też więcej zarabia). Mnie najbardziej zainspirowała część z cenami za artykuł na różnych blogach, dzięki temu mogę się zainspirować i zobaczyć co działa. Dzięki storeko.pl

    2015-11-17, 14:07
  • Jakub

    Warto też wspomnieć, że rekordzista Michał Sz. w promocję swoich postów inwestował nawet 5000zł (o czym pisze na swoim blogu). the-first.pl

    2015-09-15, 11:16
  • Dorota

    Każdemu, kto zajmuje się e-biznesem życzę jak największych dochodów, internet daje ogromne możliwości zarobkowania, trzeba je jedynie "wypatrzeć" i wykorzystać:) e-businesswoman.pl

    2015-08-28, 15:40
  • marek

    Niestety reklamodawcy nie traktują blogerów-wydawców-partnerów po partnersku lecz jako tani sposób na szeroką reklamę internetową. Stąd niskie zarobki w sieciach afiliacyjnych, programach partnerskich, adsense itd.

    Wiele firm nie jest w stanie pojąć, że partnerska współpraca z blogerami i właścicielami stron to nie tylko konkretna sprzedaż ale również budowanie pozytywnego wizerunku produktu lub usługi. W przypadku produktów technicznych dobre artykuły sponsorowane na tematycznie zbieżnych witrynach naprawdę dają niesamowite efekty. Potwierdza to fakt, że pieniądze leżą na ulicy. edusfera.com.pl

    2015-08-26, 22:52
  • Kamil

    @Maciek
    jest tak dlatego, że SEO ocenia bloga nie pod kontem reklamowym a właśnie możliwości zdobycia dobrego linka afterweb.pl

    2015-08-05, 16:22
  • Maciej

    @Igor
    jest tak, bo większośc reklamodawców to obecnie i w dalszym ciągu osoby związane z SEO, szukające nie tak na prawdę artykułu sponsorowanego, a miejsca na link. Też to zauważyłem na swoich serwisach, mam zapytania o artykuł z linkiem za kilkanaście złotych, natomiast sporadycznie pojawiają się poważne oferty i zawsze są to firmy ściśle związane tematycznie z serwisem, którym zalezy autentycznie na dobrej reklamie. intoseo.pl

    2015-08-04, 23:24
  • Igor

    Szkoda że na screenie nie widać ile było na stornach publikacji. Np w tej która ma ruch 12.500 i cenę za artykuł 1820 netto.

    Mam strony tematyczne z podobnych ruchem i dla reklamodawców 50pln to za dużo :)
    Duże portale zarobią, małe będą wyzyskiwane i wydawca albo się zgodzi na miseczkę ryżu albo niech szuka innych metod zarobku. terazbiznes.pl

    2015-08-04, 17:52
Polecane artykuły
Ile zarabiają polscy blogerzy i influencerzy
Ile kosztuje influencer marketing?

W artykule staramy się trzeźwym okiem spojrzeć na kwestię zarobków polskich influencerów oraz realnych kosztów kampanii. Odpowiedź jednak wcale nie jest prosta, a na ostateczną wycenę wpływa zazwyczaj wiele czynników. Poznaj te najważniejsze!

Współpraca barterowa: plusy i minusy

"Praca za skarpetki" - tak niektórzy blogerzy nazywają współpracę barterową, która jest dosyć kontrowersyjną kwestią w blogosferze, ponieważ druga część blogerów nie widzi w takim rozwiązaniu nic sprzecznego z własnymi zasadami blogowania. Czy w momencie aktualnego boom-u, reklamodawcy mogą zaproponować współpracę barterową...? Jakie są "za" i "przeciw"?