Zasady komunikacji PR’owca z dziennikarzem

Zaktualizowano: 2015-07-23
Zasady komunikacji PR’owca z dziennikarzem
Dziś nietrudno jest znaleźć PR’owców, którzy mają za sobą karierę dziennikarską. Dotyczy to zarówno znanych dziennikarzy z mediów ogólnopolskich, którzy zmienili branżę na PR, jak i tych bardziej anonimowych, znanych mniejszemu gronu czytelników. Takie osoby z zasady powinny lepiej sobie radzić w kontaktach na linii PR’owiec - dziennikarz. Zadanie może być jednak utrudnione dla tych, co mają za sobą tylko pracę PR’ową. Dla jednych i drugich przygotowaliśmy poradnik.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Jednym z obowiązków dobrego PR’owca jest pisanie notatek prasowych. O tym, jak powinny one wyglądać pisaliśmy tutaj (https://www.whitepress.com/pl/baza-wiedzy/137/zasady-tworzenia-notek-prasowych). Należy jednak pamiętać, że PR’owiec nie jest dziennikarzem. Może to być osoba z doświadczeniem dziennikarskim zdobytym podczas wcześniejszej pracy w mediach, ale z chwilą podjęcia pracy z branży PR, taka osoba – pomimo pisania m.in. notatek prasowych przypominających artykuł dziennikarski – nie może być dziennikarzem. Cele jednej i drugiej strony są zupełnie inne. Dlatego tak bardzo istotne jest stworzenie odpowiedniej komunikacji na linii PR’owiec a dziennikarz.
 

Etos pracy PR’owca

Nie jest tajemnicą, że są dziennikarze, którzy wyrażają antypatię do niektórych PR’owców. Tego typu relacja nie pojawia się bez powodu. Poniżej przedstawiamy, co robić, aby nie dostać się na „czarną” listę konkretnego dziennikarza, wydawcy, czy też redakcji. Spisanie w jednym miejscu zasad komunikacji pomiędzy PR’owcem, a dziennikarzem pomoże jednej i drugiej stronie.
 

  • Nie bądź dziennikarzem

Jesteś PR’owcem, a nie dziennikarzem. Pomimo, że piszesz notatki prasowe, Twoje obowiązki są zupełnie inne. Obowiązkiem dziennikarza jest zdobycie atrakcyjnego newsa, ustalenie prawdy i takie jej przedstawienie. Obowiązkiem PR’owca jest dbać o reputację firmy, którą się opiekuje. Działa to w dwie strony – dziennikarz, który podejmuje się roli PR’owca łamie specyfikę swoje zawodu. Dlatego – pomimo de facto pokrywających się obowiązków – cele i założenia są zupełnie inne. Jeśli chcesz dobrze wypaść w kontaktach z dziennikarzem, nigdy nie staraj się udowadniać, że jesteś lepszy i nie wkraczaj w jego kompetencje.

 

  • Naturalna relacja bez propozycji uchodzących za korupcyjne.

Rada Etyki Public Relations stwierdziła, że korupcja jest jednym z grzechów polskich PR’owców. Sam fakt udzielania korzyści (materialnych i innych) podmiotom publicznym (zwłaszcza mediom) w zamian za zmodyfikowanie wyrażanych przez nie opinii uchodzi za skandaliczny i jest złamaniem prawa. Co w sytuacji, kiedy redakcja upubliczni Twoją propozycję? W jednej chwili możesz zniszczyć swój dotychczasowy dorobek zawodowy, a Twój pracodawca może uchodzić w branży za wyjątkowo nieuczciwy. Tego typu propozycje są nie tylko niezgodne z przyjętymi normami, ale po prostu bardzo ryzykowne i niepoważne.

 

  • Nie kreuj złych intencji.

W tekście o tworzeniu notatek prasowych (więcej tutaj: https://www.whitepress.com/pl/baza-wiedzy/137/zasady-tworzenia-notek-prasowych) pisaliśmy, że warto wzmacniać przekaz wypowiedziami ekspertów lub cytując np. dane statystyczne.

PR’owcy chętnie wkomponowują w tekst wypowiedzi ekspertów, ale zdarza się, że obraz przedstawiany w wypowiedziach jest fałszywy. Dziennikarz – także z racji wykonywanego zawodu – posiada dość szeroką wiedzę w wielu tematach, a research to dla niego codzienność. Taka osoba bez problemu potrafi zweryfikować otrzymany tekst. Podsumowując: w relacjach z dziennikarzami zawsze bądź wiarygodny. Fałszywy przekaz, prędzej, czy później, wyjdzie na jaw. To złamanie podstawowej zasady: „nie kłam”.

 

  • Wyróżniaj się tematem.

Czy wiesz, że 36% dziennikarzy otrzymuje od 10 do 30 informacji dziennie, a 29% od 30 do 60. Zamiast dobijać się do dziennikarzy telefonicznie lub mailowo z ponaglającymi prośbami o publikację treści, stwórz najpierw taki przekaz, który wyróżni się i zainteresuje dziennikarza. Działa tutaj naturalne prawo rynku – najlepszym się uda, tekst nieco słabszy musi poczekać. Zamiast tracić czas i nerwy związane z oczekiwaniem na publikację, najpierw poświęć więcej czasu na napisanie dobrego tekstu. Pamiętaj, że słaba merytorycznie wiadomość jest kasowana przez 73% przedstawicieli mediów (sondaż przeprowadzony w dniach 6-28 sierpnia 2014 r. na grupie 82 dziennikarzy z całej Polski). Niestety, ale zdarzają się też sytuacje, że np. informacja prasowa o rynku paliwowym w Polsce trafia do dziennikarza sportowego. Taka sytuacja nie ma prawa mieć miejsca.

Pamiętaj - dobrej jakości tekst ma szalenie ważne znaczenie. 73% dziennikarzy kasuje maila widząc słaby artykuł. Nie ma tutaj prób poprawiania, kontaktu z PR’owcem. Innymi słowy: w 7 na 10 przypadkach praca PR’owca idzie na marne.

Źródło: http://dfusion.pr.co/85480-jak-dziennikarz-z-pr-owcem

 

  • Czegoś oczekujesz, daj coś w zamian.

PR’owiec ma konkretne cele i oczekiwania. Dziennikarze przyznają, że z materiałów od PR’owców korzystają najchętniej, gdy brakuje im tematów na kolegium redakcyjnym. W innych przypadkach, mając jakiś temat do napisania, w pierwszej kolejności korzystają z informacji od rzecznika prasowego.

Zdarza się, że w niektórych redakcjach brakuje pomysłów na artykuły. Wiąże się to np. z przerwą wakacyjną – hipotetycznie załóżmy, że lokalny tygodnik w każdym numerze poświęca 4 strony na sport. Z tej racji, że trwa przerwa w rozgrywkach, dziennikarzowi brakuje 2 stron do uzupełnienia treścią działu Sport.

W tej sytuacji interes może być odwrotny i dziennikarz być może liczy na Twoja pomoc – zamiast irytacji, braku czasu, nieodbieraniu telefonów, wykorzystaj jego prośbę i podeślij notatkę prasową np. o akademii szkolącej młodych chłopców na piłkarzy. Dziennikarz uzyska pomoc od Ciebie, w innej sytuacji pomoże Tobie publikując tekst otrzymany od Ciebie. W PR potrzebna jest reguła wzajemności.

 

Trzymając się zasad pracujesz efektywniej

Trzymaj się pewnych zasad w relacjach z dziennikarzem, dzięki którym będziesz odnosić sukcesy w swojej pracy. Jak pewnie wiesz, nie możesz żyć zawodowo bez dziennikarzy, więc dbaj o relacje z nimi. Bądź aktywny w social media – tam też zaglądają dziennikarze. W przypadku konferencji prasowych, spotkań branżowych postaraj się o nawiązanie bezpośrednich relacji z dziennikarzem. Do przesłanych artykułów załącz zdjęcia. Bądź zawsze przygotowany merytorycznie i przede wszystkim bądź wiarygodny, i dotrzymuj obietnic. 

 

Wasze komentarze (1)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Kazauto.pl

    Dzięki waszym zaleceniom blogowym, nasza firma zyskuję w relacjach z klientami.

    kazauto.pl

    2016-10-25, 13:10
Polecane artykuły
Event marketing
Event marketing - skuteczne dotarcie do odbiorcy

Nasycenie rynku w branży eventowej z każdym rokiem jest coraz większe. W działaniach związanych z PR organizacja wydarzeń tematycznych jest jedną z sprawdzonych praktyk, po która sięgają specjaliści od komunikacji. Eventy stają się coraz bardziej profesjonalne, a ich ilość rośnie. Czy event marketing dąży do przesycenia rynku, a działania z nim związane stają się nieefektywne?

epr - public relations SEO
Public relations - bezpieczne i skuteczne SEO

Public relations może być narzędziem SEO. Jednak czy e-PR jest przeznaczony dla każdego? Wiele firm uważa, że nie stać ich na usługi agencji, a sami nie są w stanie realizować działań e-PR. Jak więc je realizować, żeby pozyskiwać linki do własnej strony? W tym artykule odpowiemy na pytania związane z połączeniem działań public relations i pozycjonowania.