Zasady tworzenia notek prasowych

Zaktualizowano: 2015-07-22
notatki prasowe - zasady tworzenia
Gdyby stworzyć konfrontację na linii dziennikarze - PR’owcy i poprosić obie strony o wskazanie wzajemnych „grzeszków”, na pewno wśród przewinień pojawiłaby się kwestia tworzenia przez PR’owców notek prasowych.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Zawodowo jedni bez drugich nie potrafią żyć, a interesy obu stron sprowadzają się do wspólnego celu: każdej ze stron potrzebne są notki prasowe. Warto więc wiedzieć, jak tworzyć notki prasowe, aby poprawek było jak najmniej, szanse na publikacje jak największe, a wzajemne zgrzyty w ogóle się nie pojawiały.

 

Bądź informatorem, a nie sprzedawcą

Jeśli jesteś początkującym PR-owcem i zajmujesz się tworzeniem notek prasowych ustal sobie "krótki dekalog pracy dobrego PR’owca". Najważniejszym punktem takiego spisu dobrych reguł powinna być zasada, w myśl której Twoim celem jest przede wszystkim informowanie, a nie sprzedawanie. Jeśli masz z tym problem, to zwracaj uwagę na następujące punkty, które ułatwią Ci rozróżnienie celu sprzedażowego od informacyjnego.

  • Dobry PR’owiec nie używa sformułowań: „jesteśmy najlepszą firmą”, „jesteśmy liderem”, „mamy najmocniejszą pozycję w branży”,
  • dobry PR’owiec podpiera swoją notatkę faktami. Mogą to być źródła, liczby, konkretne dane,
  • dobry PR’owiec buduje autentyczność przekazu uwiarygadniając tematykę wypowiedziami ekspertów.

 

Primo: ciekawa; secundo: obiektywna

Notka prasowa nie jest artykułem sponsorowanym. Przypomina ona tekst dziennikarski, dlatego powinna być ciekawa i obiektywna. Tekst musi być zwięzły i konkretny. Pisząc notatkę prasową konieczne jest postawienie ciekawego tytułu, napisanie leadu oraz stosowanie śródtytułów. Tworzy to wysoką jakość artykułu, ale też zwiększa prawdopodobieństwo, że dziennikarz zapozna się z naszym tekstem. Ma to bardzo duże znaczenie, szczególnie w serwisach dystrybuujących komunikaty (tzw. wire services).

Nie jest żadną tajemnicą, że redakcja oczekuje tekstu idealnego, czyli takiego, który od razu nadaje się do publikacji bez konieczności dopisywania fragmentów, szukania brakujących informacji czy korekty tekstów. Często już na samym starcie notka prasowa może zostać odrzucona.

Zły przykład:

Xxxxxxx Sp. z o.o. z Białej Podlaskiej w pierwszym półroczu br. zwiększyła zatrudnienie o 300%

Dobry przykład:

W Białej Podlaskiej jest atmosfera do biznesu. Lokalna firma zatrudni 500 pracowników

 

Staraj się unikać nazwy firmy w tytule. Nie używaj też nagminnie wykrzykników oraz wielkich liter.

 

Po czym poznać dobrą notkę prasową

Dobra notka prasowa to po prostu dobrze napisany artykuł dziennikarski. Różnica polega na tym, że autorem jest PR’owiec, a nie dziennikarz. Kluczem do sukcesu jest więc zastosowanie piramidy dziennikarskiej:

  • Omawiamy główne zagadnienie artykułu w leadzie (wstępie),
  • po kilku kolejnych fragmentach czytelnik musi wiedzieć co się stało, gdzie i dlaczego,
  • w dalszej części omawiamy fakty związane z artykułem.

Pamiętaj, że dziennikarze często zobowiązani są do skracania artykułów. Dobra notka prasowa to taka, w której po skróceniu artykułu czytelnik dalej będzie wiedział o co chodzi, a redakcja nie musi dokonywać zmian w tekście (poza wspomnianym skróceniem).



 

Sprawdź wszystko jeszcze raz

Przed wysłaniem informacji do mediów sprawdź jeszcze raz swoją notatkę. W treści maila napisz w kilku zdaniach co znajduje się w załączniku, przejrzyj sam tekst pod kątem ortografii, składni, literówek, upewnij się, czy lead jest intrygujący (jeśli będzie nudny redakcja może odrzucić tekst), sprawdź też, czy nie przynudzasz. Dobra notka prasowa powinna mieć mniej więcej taką długość, jak artykuł, który właśnie czytasz. Maksymalna dopuszczalna objętość to 2 strony A4. Wyjątkiem są tutaj raporty, które np. podsumowują roczną działalność firmy.

 

 

Wasze komentarze (3)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Anna Jędrzejewska

    2 strony A4? A jaką czcionką? Bo 5tką to i 2000 słów wejdzie :P

    2018-11-27, 20:39
  • Krótka opinia

    Krótka ta notka, ale.... przydatna. Wykorzystam rady u siebie :)

    zielonyalert.blogspot.com

    2018-03-18, 17:11
  • twojtyp

    Świetny artykuł, skorzystam z serwisu.

    twojtyp.pl

    2015-08-18, 15:10
Polecane artykuły
Event marketing
Event marketing - skuteczne dotarcie do odbiorcy

Nasycenie rynku w branży eventowej z każdym rokiem jest coraz większe. W działaniach związanych z PR organizacja wydarzeń tematycznych jest jedną z sprawdzonych praktyk, po która sięgają specjaliści od komunikacji. Eventy stają się coraz bardziej profesjonalne, a ich ilość rośnie. Czy event marketing dąży do przesycenia rynku, a działania z nim związane stają się nieefektywne?

epr - public relations SEO
Public relations - bezpieczne i skuteczne SEO

Public relations może być narzędziem SEO. Jednak czy e-PR jest przeznaczony dla każdego? Wiele firm uważa, że nie stać ich na usługi agencji, a sami nie są w stanie realizować działań e-PR. Jak więc je realizować, żeby pozyskiwać linki do własnej strony? W tym artykule odpowiemy na pytania związane z połączeniem działań public relations i pozycjonowania.