Narzędzia content marketingu - część VII - monitorowanie

monitorowanie - narzędzia content marketingu
Rezultaty content marketingu, tak jak w przypadku każdych działań marketingowych, można skutecznie mierzyć. Jednak, żeby to robić od początku trzeba wiedzieć jakie cele chce się uzyskać. Ważne jest też to, żeby ustalić wskaźniki, które pozwolą nam na weryfikację tego, na ile nasze zamierzenia zostały osiągnięte.
Dwudniowe szkolenie SEO & CM w Krakowie 23-24.04.2018 w cenie 778 zł
Zapisz się

Monitorowanie i analiza wyników w content marketingu jest przede wszystkim zależna od celów, jakie sobie na samym początku ustalimy. Cele naszych działań powinny być spójne z ogólnymi założeniami biznesowymi firmy.

Przykładowe cele działań content marketingowych:

1. Budowanie świadomości marki
2. Budowanie zaangażowania i społeczności w social media
3. Wywołanie efektu wirusowego
4. Pozyskiwanie ruchu na stronie, blogu
5. Budowanie pozycji lidera i eksperta w danej branży
6. Budowanie lojalności wśród klientów
7. Pozyskiwanie klientów
8. Generowanie leadów
9. Sprzedaż

Żeby osiągnąć wybrane cele, korzystamy z konkretnych narzędzi content marketingowych. Cele i narzędzia warunkują tym samym wskaźniki pomiaru efektów. Najważniejsze, by zostały one ustalone zanim zaczniemy swoje działania content marketingowe - określenie ich jest podstawą stworzenia strategii content marketingowej.

Do podstawowych wskaźników, które można mierzyć w content marketingu należą:

  • Liczba unikalnych użytkowników (nowych i powracających).
  • Liczba odsłon.
  • Czas spędzony na stronie.
  • Komentarze oraz ich wydźwięk (pozytywny lub negatywny).
  • Udostępnienia treści w kanałach social media.
  • Liczba subskrybentów na blogu.
  • Liczba fanów.
  • Liczba pobrań materiałów.
  • Liczba wzmianek w Internecie na temat danego artykułu, wpisu na blogu.
  • Liczba konwersji.

 

Analiza ruchu na stronie i blogu

Google Analytics (darmowe)

Pierwszym narzędziem, z którym każdy content manager musi być zaznajomiony jest Google Analytics. Korzystanie z Google Analytics jest całkowicie darmowe i pozwala na analizę zarówno ruchu na naszej stronie (np. na blogu), ale również na monitorowanie prowadzonych kampanii płatnych. Po wprowadzeniu kodu Google Analytics na stronę, narzędzie będzie mierzyć m.in. takie dane jak liczbę odsłon, liczbę odwiedzających (nowych i powracających), czas jaki spędzają na stronie. Co więcej możemy sprawdzić efekty każdego artykułu na blogu - ile osób go odwiedziło, czy też ile czasu na nim spędzili. Zyskujemy tym samym dane na temat popularności (poczytności) naszych treści oraz tego, czy odwiedzający w ogóle czytają tworzone przez nas treści.


 

Za pomocą Google Analytics możemy badać skąd pochodzi ruch na naszej stronie, z jakich urządzeń i oprogramowania korzystają odwiedzający stronę, gdzie się znajdują, czy też po jakich słowach kluczowych do nas trafili. Wszystkie te informacje odpowiednio przeanalizowane i zinterpretowane pomogą w poprawieniu naszej strony i lepszym dostosowaniu jej do odbiorców, także pod kątem publikowanych przez nas treści. Zaletą tego narzędzia jest również możliwość ustalania sobie celów, np. pobranie ebooka, rejestracja w witrynie. Dzięki temu mamy możliwość monitorowania konkretnych akcji wykonanych przez odwiedzających. Korzystanie z Google Analyticsa daje naprawdę ogrom możliwości i na dzień dzisiejszy jest podstawowym narzędziem monitorowania strony używanym przez marketerów.

Więcej na temat tego narzędzia przeczytacie w naszym poradniku: Google Analytics dla początkujących.

 


Monitorowanie skróconych linków

Bitly (darmowe)

Bitly jest znane przede wszystkim jako narzędzie do skracania długich linków, które potem są  udostępniane w kanałach social media. Używanie narzędzi do skracania linków może wprowadzać chaos, jeśli w ten sposób udostępniamy wiele treści. Mimo tego, że Bitly pozwala na skracanie linków bez konieczności zakładania konta w serwisie, naprawdę warto to zrobić. Dzięki temu będziemy mogli monitorować skuteczność wszystkich skróconych przez nas linków oraz lepiej nimi zarządzać.


Bitly monitoruje liczbę kliknięć, pokazuje źródła ruchu oraz informacje o tym, czy ktoś również skrócił ten sam link za jego pomocą. Co ważne narzędzie pozwala na monitorowanie skuteczności danego linku w czasie, czyli możemy sprawdzić czy np. dany link był klikalny tylko w dzień udostępnienia, czy np. nawet po wielu dniach. Posiadając konto w tym narzędziu (jest one darmowe) będziemy mogli także dostosowywać wygląd skracanych linków. Czyli zamiast http://bit.ly/1Ij2VIS możemy stworzyć link http://bit.ly/narzędziaCM. Taki link lepiej się prezentuje, ale również łatwiej nam będzie ponownie do niego wrócić, czy też odnaleźć go później w Google Analyticsie. Do każdego skróconego linku możemy dodać nazwę, notatkę oraz tag (opcja dla osób z kontem), co z penością ułatwia zarządzanie linkami.


Monitoring Internetu i social media

Narzędzia do monitoringu Internetu to kopalnia wiedzy dla każdego content managera. Przede wszystkim ułatwiają śledzenie na bieżąco trendów na dany temat. Na tej podstawie możemy tworzyć lepsze treści, które z większym prawdopodobieństwem zainteresują naszych odbiorców. Dodatkowo za ich pomocą będziemy mogli monitorować wszystkie udostępnienia naszych treści, a co więcej badać wydźwięk komentarzy na ich temat. Narzędzia te znacznie usprawniają proces reakcji na wypowiedzi, które pojawiają się na temat marki w Internecie i pozwalają na szybsze włączenie się do dyskusji. Przeszukiwanie “ręczne” Internetu nigdy nie dałoby nam tych możliwości. Wszystkie z wymienionych poniżej narzędzi działają na podobnych zasadach - na podstawie słów kluczowych wychwytują wypowiedzi z sieci. Wszystkie posiadają wersje testowe i warto z nich skorzystać, żeby wybrać najlepszą opcję dla siebie. Narzędzia są zbliżone pod względem proponowanych funkcji, mogą różnić się zasięgiem monitorowania, czy też liczbą wychwyconych wypowiedzi w zależności od źródeł (social media, fora, blogi). Na pewno różnią się ceną ;-)

 

Brand24 (płatne)

Bez wątpienia najbardziej popularnym w Polsce narzędziem do monitoringu social media i Internetu jest Brand24. Za jego pomocą można m.in. poznać opinie na temat marki, wychwycić wzmianki na interesujący nas temat na podstawie słów kluczowych, badać zasięg wzmianek w social media, czy też sentyment pojawiających się wypowiedzi.

 

SentiOne (płatne)

Kolejnym profesjonalnym narzędziem do monioringu sieci jest SentiOne. SentiOne również umożliwia  monitorowanie wypowiedzi na dowolny temat w całym Internecie - od mediów społecznościowych, poprzez fora, blogi, czy portale.

 

Monitori (płatne)

Monitori to “najmłodsze” narzędzie do monitoringu social media i Internetu w Polsce. Narzędzie podobnie do swoich poprzedników pozwala na śledzenie wzmianek pojawiających się w sieci na temat marki, produktu, strony www, czy osoby.

 


Topsy (darmowe)

Topsy to proste i darmowe narzędzie do monitorowania Twittera. Jego wydajność nie jest jednak aż tak skuteczna jak w przypadku zaawansowanych narzędzi (Monitori, Brand24, SentiOne). Przydaje się jednak jeśli chcemy szybko sprawdzić informacje na temat danego hasztaga.


Podobne narzędzia:
Keyhole.co (posiada wersję darmową)
Socialmention (darmowe)


Analiza profili social media

Na początku warto zaznaczyć, że niemal każdy kanał social media posiada swoje własne statystyki i to zawsze one są podstawowym źródłem wiedzy na temat naszych treści.

Na rynku są jednak dostępne narzędzia analityczne wspomagające analizę i dostarczające więcej danych.

Sotrender (płatne) - Facebook, Twitter, YouTube

Sotrender to płatne narzędzie do analizy profili na Facebooku, Twitterze i YouTube. Jest to narzędzie wykorzystywane szczególnie przez duże marki oraz agencje, czy domy mediowe. Nie oznacza to jednak, że jest niedostępne dla mniejszych marek - pakiety zaczynają się już od 49 zł miesięcznie. Narzędzie daje bardzo dużo możliwości. Za jego pomocą można śledzić zasięg, zaanagażowanie, popularność treści. Z Sotrenderem mamy również kontrolę nad obsługą klienta w social media oraz pracą administratorów poszczególnych profili.

Co więcej, narzędzie to pozwala również do monitorowania odbiorców - wiemy np. kto jest najbardziej zaanagażowanym fanem. Natomiast szczególnie fajną funkcją są wskazówki, które na podstawie naszych działań, doradzają jak ulepszyć komunikację na danym kanale.


Napoleon Cat (płatne)

Narzędzie służące zarówno do zarządzania kanałami w social media (planowanie i publikacja postów), jak i monitorowania wyników działań. Jedną z największych zalet tego narzędzia jest możliwość podpięcia nie tylko Facebooka i Twittera, ale również kanału YouTube i oraz profilu na Instagramie. Narzędzie oferuje szereg danych, które zostały zebrane w bardzo przyjaznej formie.

 

Iconsquere (płatne) - Instagram

Instagram jest jednym  z kanałów social media, który nie posiada jeszcze wbudowanych statystyk, tak jak Facebook, Twitter, czy Pinterest. Dlatego też, żeby analizować profil marki na dzień dzisiejszy potrzebne jest zewnętrzne narzędzie. Jednym z nich jest Iconosquere - narzędzie do zarządzania Instagramem, które zawiera również sekscję Statystyki.

W statystykach możemy sprawdzić tygodniowe lub miesięczne podsumowanie działań. Dowiemy się, które treści były najbardziej popularne, zmierzymy zaangażowanie, czy też dowiemy się, kto jest naszym najwierniejszym followersem. Narzędzie zawiera również sekscję Optymalizacja, a tam znajdziemy wskazówki na temat godzin postowania, wpływu filtrów na zaangażowanie pod zdjęciem, czy też analizę stosowanych przez nas tagów.

 

MyTopTweet (darmowe)

Narzędzie do naprawdę szybkiej i łatwiej analizy profilu na Twitterze. Niemal za pomocą dwóch kliknięć można sprawdzić 10 najbardziej popularnych tweetów.

 

Monitorowanie liczby udostępnień i popularności treści

BuzzSumo (wersja darmowa i płatna)

To narzędzie, dzięki któremu możemy sledzić trendy, znaleźć influencerów, ale również sprawdzić, które z naszych treści są najbardziej popularne. Dodatkowo w BuzzSumo w łatwy sposób sprawdzimy jak się mają treści naszej konkurencji. Narzędzie jest bardzo proste w użyciu. W wersji płatnej pozwala na eksport wyników w pliku Excel, CSV, czy też generowanie raportów. Ciekawą opcją jest również śledzenie backlinków oraz możliwość sprawdzenia osób, które udostepniły dany link. Narzędzie jest szczególnie przydatne w prowadzeniu bloga.


Monitorowanie pozycji lidera

Klout (darmowe)

Klout to bardzo ciekawa aplikacja pozwalająca na mierzenie wpływu osób i marek w mediach społecznościowych. Jak to działa? Narzędzie na podstawie naszej aktywności w social media określa poziom bycia liderem w danej branży. Np. jeśli nasza działalność jest związana z jedzeniem za pomocą tego narzędzia możemy w łatwy sposób docierać do osób, które również są związane z tą tematyką i są w tym temacie liderami opinii.


Klout określa nasz poziom za pomocą wskaźnika od 1-100. Im więcej treści na dany temat publikujemy, im częściej bierzemy udział w dyskusjach, tym nasz wskaźnik będzie wyższy. Z tym narzędziem będziemy mogli sprawdzić na ile nasze działania są zauważalne :-) Warto wypróbować, tym bardziej, że jest to narzędzie bezpłatne.

 

Wszystkie statystyki w jednym miejscu

SumAll (wersja darmowa i płatna)

Kolejnym ciekawym narzędziem do monitoringu jest SumAll. Jest to narzędzie dostępne w wersji bezpłatnej i płatnej. SumAll pozwala na podłączenie wielu profili social media (Facebook, Twitter, Tumbrl, Instagram, YouTube, G+, Vimeo), bloga (Blogger i WordPress), kont reklamowych (Google AdWords, Facebook Ads), i innych narzędzi marketingowych (np. Google Analytics). Dzięki temu połączeniu wszystkie dane będziemy mieli w jednym miejscu, co znacznie ułatwia monitorowanie danych - nie będziemy musieli się logować do każdego narzędzia osobno, żeby sprawdzić statystyki.


Do narzędzia możemy dodać swoich współpracowników, możliwe jest rówinież otrzymywanie powiadomień na maila (dziennie lub tygodniowe) z podsumowaniem wszystkich statystyk. Bez wątpienia jest to narzędzie przydatne dla osób, które muszą monitorować wiele kanałów.

 

Analiza i optymalizacja treści na stronie

Jeśli uda nam się wygenerować zadowalający ruch na stronę lub bloga kolejnym zadaniem jest utrzymanie uwagi odbiorcy. W najgorszej sytuacji możemy mieć dużo odwiedzających, ale niewielu zaangażowanych naszymi treściami. Aby temu zaradzić warto skorzystać z narzędzi, które wspomagają optymalizację treści na stronie, np. mierzą do jakiego momentu odwiedzający czytają treści, czy też w jakie miejsca na stronie klikają.


SummoMe Content Analytics (darmowe) - wtyczka do bloga

Wtyczka SummoMe Content Analytics to świetne narzędzie dla wszystkich firm, które prowadzą bloga i chcą sprawdzić, czy ich czytelnicy czytają wpisy do końca. Wtyczka pozwala na ustawienie śledzenia dla każdego wpisu i pokazuje jaki procent odwiedzających dociara do konkretnego momentu w treści. Jest to wiedza szczególnie pomocna do tego, by jeszcze bardziej ulepaszać swoje teksty. Daje również świadomość jak trudno jest utrzymac zaangażowanie czytelnika od początku do końca.

 

 

SummoMe Heat Maps (darmowe) - wtyczka do bloga

Bardzo fajnym narzędziem do analizy treści na naszej stronie, czy też blogu jest wtyczka SummoMe Heat Maps. Wtyczka jest darmowa i bardzo prosta w użyciu. Za jej pomocą będziemy mogli zobaczyć, w które miejsca najcześciej klikają odwiedzający stronę. Taka wiedza pozwoli nam na udoskonalenie strony, np. wyeliminowanie niepotrzebnych elementów, które nie cieszą się w ogóle zainteresowaniem odbiorców. Narzędzie jest alternatywą dla płatnego odpowiednika, czyli CrazyEgg.

 

 

  • Autor: Paulina Kamińska

    w branży marketingu internetowego pracuje od 3 lat. Doświadczenie zdobywała w agencjach interaktywnych oraz w start-apie, pracując jako copywriter i content manager. Od zawsze fascynują ją treści, stąd w marketingu najbardziej lubi content marketing. Wolny czas spędza na czytaniu i prowadzeniu bloga.

Wasze komentarze (2)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Polecane artykuły
Narzędzia przydatne blogerom do pracy

Przydatne narzędzia do produkcji dobrej jakości bloga z pewnością ułatwią i uprzyjemnią codzienną pracę blogerów/vlogerów. Trzeba mieć dobry plan, aby skutecznie prowadzić swoje działania, a zatem tworzenie ciekawych grafik i video jest zdecydowanie potrzebną formą przekazywania ciekawych informacji swoim czytelnikom. Z Naszego artykułu dowiesz się, jakimi narzędziami warto się wspomagać w swojej codziennej pracy.

narzędzia content marketingu
Narzędzia Content Marketingu - e-book!

"Narzędzia content marketingu" to obszerny e-book z opisami 74 narzędzi przydatnych marketerom. Proces realizacji strategii content marketingowych składa się z wielu etapów do których przypisaliśmy poszczególne programy, platformy i usługi. Na potrzeby opracowania wyróżniliśmy ich siedem, są to: poszukiwanie, zbieranie, organizowanie, tworzenie, dystrybucja, promowanie i monitoring.