Interaktywne infografiki jako sposób komunikacji z klientem

Zaktualizowano: 2015-04-27
Interaktywne infografiki
Infografiki już od dłuższego czasu są ważnym elementem strategii content marketingowej. Coraz więcej firm, promując swoje usługi dostrzega potencjał tych kreacji graficznych, które w przystępny sposób przedstawiają odbiorcy różnorodne informacje. Również internauci pokochali tę graficzną formę przedstawiania treści, która oddziałuje na pamięć i wyobraźnię w większym stopniu niż zwykły, czysty tekst.
Jesteś copywriterem lub dziennikarzem? Pisz treści na własnych zasadach i zarabiaj lepiej!
Załóż konto

Wiadomo, że rok 2015 to czas visual content marketingu. O tym, że to właśnie „visual content is king”, pisałam niemal równo rok temu (https://contentsolutions.pl/tresci-wizualne-niezbedny-element-kazdej-strategii-content-marketingowej/). Od tego czasu zmieniło się jednak dość sporo. Treści wizualne nie mogą być już atrakcyjne jedynie z definicji czy po prostu ładne, one muszą być WOW! Ich odlotowość1* musi znajdować się na najwyższym poziomie.

Znakomicie tę roczną zmianę zaobserwować można na postawie tego, jak w marketingu treści ewoluowały infografiki. O tradycyjnych, statycznych infografikach zaczęto mówić, że są martwe. Najpierw pisząc pytająco – „czy już są”, później stwierdzając fakt.  Dlaczego?

Po pierwsze, przeładowane treścią (nawet nie tekstem!) infografiki w postaci jednego obrazka, scrollowane w nieskończoność, są zupełnie nieprzyjazne w odbiorze dla osób, które korzystają z urządzeń mobilnych, a jak wiemy z niemal każdego raportu z końca 2014 roku, tych osób jest ciągle więcej i więcej.

Po drugie, statyczne infografiki nie dają możliwości dialogu. To jednostronna rozmowa, monolog marki, na który odbiorca odpowiedzieć może jedynie udostępnieniem lub zamknięciem okna przeglądarki.

Po trzecie, żeby poruszyć współczesnego homo internetusa, trzeba pokazać mu coś… ruchomego! Dotykowe ekrany zachęcają do interakcji, chcemy przesuwać, powiększać, obracać, wybierać, przeglądać, poznawać, dowiadywać się więcej, a temu wszystkiemu sprzyjają interaktywne infografiki.

Ross Crooks2*, dyrektor kreatywny Column Five, pierwszy zastosował dla nich termin webgraphics. Zgodnie z faktem, który definiuje interaktywną infografikę, jako twór, który musi posiadać kod.
Projektanci współpracują więc z programistami, którzy za pomocą html5, css3 i jQuery tworzą takie cuda.
 

http://awesome.good.is.s3.amazonaws.com/transparency/web/1204/your-daily-dose-of-water/flash.html

 

http://simplisafe.com/resource/layered-defense/

 

http://www.columnfivemedia.com/work-items/interactive-irs-has-1-billion-in-unclaimed-tax-refunds

Największą zaletą interaktywnych infografik jest fakt, że odbiorca może czerpać z nich wyselekcjonowane informacje, te, które są dla niego najistotniejsze. Może zadawać pytania i szukać na nie odpowiedzi. Znacznie bardziej ufa wiarygodności danych w niej zawartych, kiedy podbite są odnośnikami do źródeł zewnętrznych, z których w łatwy sposób, jednym kliknięciem, może skorzystać.

Kolejnym plusem jest fakt, że webgraphic musi być osadzona na stronie, dzięki czemu zyskujemy ruch i dłuższy czas przebywania w naszej witrynie. Poza tym użytkownicy zaznajamiają się ze stroną firmy i zapamiętują jej adres. Ta sama cecha będzie jednak minusem dla osób korzystających z portali społecznościowych, ponieważ będą oni musieli opuścić stronę np. Facebooka, żeby obejrzeć infografikę z wszystkimi jej funkcjonalnościami. 

W statycznej infografice jedynym sposobem na promocje brandu było umieszczenie na niej logo firmy. Interaktywna infografika daje o wiele większe możliwości dla świadomości marki. Możemy zakodować w niej przycisk logowania, zapisania do newslettera, a nawet opcję „dodaj do koszyka”, chociaż tu wychodzimy już poza obszar samych wizerunkowych korzyści;).
Innym rodzajem interaktywnego sposobu przekazywania informacji są interaktywne animacje…oraz gifografiki (to jeszcze dość pokraczne słowotwórstwo, dosłowne tłumaczenie z angielskiego gifographics), czyli grafiki z zaanimowanym obrazem, zapisane jako gif, bardzo łatwe do załadowania na stronie.


http://animagraffs.com/how-a-car-engine-works/

O ile jednak są one bardzo atrakcyjne wizualnie, o tyle tu już odbiorca nie pobawi się w klikanie i wybieranie własnej ścieżki narracji, ALE…

Zarówno wideo, animacja, jak i gif, mogą być częścią interaktywnej infografiki. Dopowiedzeniem szczegółu w interaktywnym storytellingu. Możliwości są nieograniczone. A Wy macie swoje ulubione interaktywne infografiki albo chowacie w rękawie pomysły na stworzenie wielkiego visualowego WOW?
 

Zapraszamy do artykułu o narzędziach do tworzenia infografik.

1Odlotowość (efektywność) – wg. Marka Smiciklasa, jeden z głównych czynników, które przemawiają na korzyść stosowania infografik w marketingu. Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, Mark Smiciklas, str. 24.

2http://www.columnfivemedia.com/people/ross-crooks

Wasze komentarze (9)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Kominiarz

    Chcę spróbować dodawać infografiki na swoim profilu. Mam parę ciekawych pomysłów na nie. Właśnie uczę się Gimpa żeby jakoś to posklecać, ale ciężko mi to przychodzi. Zastanawiam się czy nie łatwiej będzie klepnąć słupki w excelu i zrobić zrzut ekranu. Excela znam jako tako.

    naszkominiarz.pl

    2017-08-18, 12:46
  • Kuba

    Infografiki to dobra rzecz, tak jak w przypadku zdjęć potrafią bardzo dużo ruchu ściągnąć z wyszukiwarki grafiki. Żeby jeszcze były jakieś proste darmowe aplikacje do tego typu rzeczy, było by fajnie.

    sandra-kuba.pl

    2017-03-23, 13:13
  • Roman

    Takie interaktywne grafiki to bardzo fajna sprawa, są atrakcyjniejsze wizualnie i użytkownicy na prawdę je lubią!

    semkonsultant.pl

    2016-09-21, 11:24
  • Tośka

    Ludzie są wzrokowcami dla tego infografiki są tak modne. Przyciągają wzrok mimowolnie. Dobra infografika przedstawiona w formie animacji flash może zainteresować a co za tym idzie pozyskać klienta.

    avm4you.pl

    2016-03-01, 14:34
  • Izabela

    Nie jestem pewna, czy w dobie rosnącego ruchu mobilnego takie prezentacje na dłuższą metę zostaną przyjęte. Przypominają nieco prezentacje w powerpoint skrzyżowaną z flashem. Czy zamiast nich bardziej efektywne nie będą podstrony typu one page? Wygodne przewijanie, responsywność, łączenie obrazu z tekstem. Nie wszystko co jest widowiskowe potrafi istnieć w dłuższej perspektywie.
    Może po prostu idea infografik samych w sobie nie bardzo do mnie trafia.

    wlodarski.org

    2015-06-16, 22:10
  • ZSK

    Superanckie są te nowe rozwiązania. Aktywne infografiki wciągają użytkownika i pozwalają mu się wciągnąć w temat z infografiki. Wiadomo zresztą, że każdy lubi dotykać, a tu wszystko jest na dotyk. Ciekawe.

    prowital.pl

    2015-06-01, 19:00
  • Centrospaw

    Ładne to jest, funckjonalne też. Smuci tylko trochę fakt, że w dzisiejszych czasach aby przyciągnąć uwagę coraz mniej potrzeba faktów, wiedzy, logiki a coraz więcej "bajerów". Aby element został zauważony musi się dać obrócić, przesunąć itp... Nadchodzi era ludzi reagujących tylko na to co interaktywne i totalnie nie zauważająca reszty.

    centrospaw.com

    2015-05-06, 10:40
  • aaf

    Co za gupoty to sa zwykle prezentacje flashowe wstawione na strone ot co wielka rewolucja.

    daad.pl

    2015-04-29, 09:52
  • Maria

    Ahhh, chyba się nauczę w końcu dobrej obróbki graficznej, żeby móc samej infografiki robić :)

    masteroffreelancing.wordpress.com

    2015-04-28, 20:26
Polecane artykuły
jak pisac bloga
Jak zacząć pisać bloga? Przewodnik dla początkujących

Chcesz wiedzieć, jak zacząć pisać bloga, który wyróżni się w sieci? Prowadzenie bloga to świetny sposób na zbudowanie marki, zwiększenie widoczności w Google, a także generowanie leadów sprzedażowych. Z tego artykułu dowiesz się, jak tworzyć treści, które przyciągną odbiorców i potencjalnych klientów. Zacznij swoją przygodę z blogowaniem, korzystając z naszych porad i strategii!

Jak napisać dobry artykuł?
Jak napisać dobry artykuł?

W erze smartfonów zmienia się nasz sposób przyswajania informacji. Zamiast czytać linijka po linijce, przeglądamy treści w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania. Jak zatem skonstruować tekst, który nie tylko przyciągnie uwagę, ale i zatrzyma czytelnika na dłużej? Co składa się na dobry artykuł? Jak pisać, aby zaangażować odbiorców? W tym artykule podpowiemy, od czego zacząć i jak tworzyć treści przyciągające uwagę.