Współpraca z blogerami. 10 wskazówek jak efektywnie współpracować w blogosferze

Zaktualizowano: 2023-09-12
wspolpraca z blogerami
Blogerzy mogą być świetnymi partnerami w budowaniu wizerunku firmy, stanowiąc konkurencję dla innych mediów. W końcu blogerzy zapracowali na zaufanie i udowodnili, że tworzone przez nich media stanowią poważną konkurencję dla tych tradycyjnych. Większa moc viralowa, precyzyjniej stargetowana grupa odbiorców, możliwość bardziej emocjonalnego przekazu - to tylko niektóre atuty blogosfery. Co należy wiedzieć o współpracy z blogerami? Przedstawiamy 10 zasad jak sprawić, by współpraca w blogosferze była skuteczna i korzystna dla obydwu stron.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Spis treści:

Współpraca z blogerami

Specjaliści od marketingu i PR przekonali się, że blogi stwarzają ogromne możliwości w sferze innowacyjnej, niecodziennej promocji. Blogerzy mogą być świetnymi partnerami w budowaniu wizerunku opartego na storytellingu. W przeciwieństwie do dziennikarzy, nie oczekuje się od nich obiektywizmu (kontekst osobisty jest niezwykle ważny), choć bezstronność, rozumiana jako krytycyzm wobec marki, jest oczywiście wysoce pożądana.

Chociaż współpraca z blogerami wymaga większych nakładów pracy, czasu i - coraz częściej - również przemyślanej, długofalowej strategii, daje jednak korzyści, jakich trudno nie docenić. Blogerzy, pracując z firmami, mają większe pole do popisu i wykazują dużą kreatywność w promowaniu marek. Marki zaś mają dostęp do już stargetowanej, zaangażowanej publiczności. Dobrze przemyślana akcja promocyjna z blogiem może mieć więc ciekawszy efekt niż tradycyjna kampania wizerunkowa. Wynika to z tego, że odbiorcy chętnie dowiadują się o markach z blogów, treści tworzone przez blogerów mają większą moc viralową, odbiorcy silniej angażują się w takie akcje, dzięki czemu blogerzy mają możliwość silniejszego oddziaływania na emocje odbiorców.


Dlaczego warto współpracować z blogerami?

Blogosfera przez bardzo długi czas była uważana za obszar nieznany. Przez lata pisania treści, blogerzy stworzyli pozytywny wizerunek siebie i zapracowali tym samym na tytuł liderów opinii w dziedzinach, którymi się profesjonalnie zajmują. Zarówno duże, jak i mniejsze marki bardzo chętnie podejmują współpracę z autorami. Tym pierwszym jest oczywiście dużo łatwiej, ponieważ o zaprezentowanie ich oferty z najlepszej strony dba cały zespół marketingowców, podczas gdy w małej firmie odpowiedzialna jest za to zazwyczaj jedna osoba. Pamiętajcie jednak, że efekty współpracy mogą okazać się wymierne dla każdego biznesu.

Duży zasięg odbiorców

Pogrzebaliśmy gdzie trzeba i dowiedziałem się, że według informacji podanych przez portal SocialPress, 69% Polaków w swoim życiu chociaż raz czytało bloga. Niewiele mniej, bo aż 50% osób deklaruje, że czyta blogi kilka razy w miesiącu, zaś ci dla których są one źródłem inspiracji i informacji jako niezależne medium jest około 24%. Z powyższych statystyk wynika, że coraz więcej osób wybiera blogi jako codzienną prasę elektroniczną, niż stronnicze media takie jak gazety.

Promocja marki

Nie od dziś wiadomo, że użytkownicy Internetu bardzo często kierują się opinią blogerów, za którymi podążają krok w krok. W kwietniu 2015 roku Polskie Stowarzyszenie Blogerów i Vlogerów przeprowadziło badanie dotyczące popularności blogów wśród internautów. Aż 56% z nich potwierdza, że bardzo często styka się z nimi, zaś 45% użytkowników Internetu regularnie czyta blogi. Ponadto 52% ankietowanych uznało, że strony prowadzone przez blogerów spełniają funkcję informacyjną, a 29% deklaruje, że kieruje się poradami zamieszczonymi na blogu podczas zakupów.

Unikalni użytkownicy

Blogerzy, którzy w sieci są już od kilku lat i przez ten czas zdążyli wykreować swoją markę, cieszą się zaufaniem i dużym zasięgiem wśród aktywnych użytkowników. Najlepszym dowodem na to są statystyki bloga, które przy każdej propozycji współpracy jego autor przedstawia kontrahentowi, aby ten miał szansę sprawdzenia, do jak dużej grupy docelowej trafi jego produkt. Potencjalni reklamodawcy wybierając blogera z którym chcą nawiązać współpracę, kierują się przede wszystkim liczbą unikalnych użytkowników.

Wpływanie i kreowanie opinii

Nie od dziś wiadomo, że stali czytelnicy traktują blogerów jak osobistych doradców w dziedzinach, które stanowią tematykę ich strony. Ma to ogromne znaczenie dla reklamodawców, którzy poprzez nawiązanie współpracy z blogerem i przekazanie mu produktu w celach reklamowych mogą liczyć nie tylko na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, ale również na zwiększenie sprzedaży. Pozytywne lub też negatywne recenzje blogerów, mają duży wpływ na zdanie szerokiej grupy konsumentów. To właśnie sprawia, że blogerzy najczęściej wybierani są przez zleceniodawców jako testerzy najnowszych kosmetyków, gadżetów, samochodów czy produktów spożywczych.

O tym jak negatywne słowa na temat produktu mogą wywołać burzę w Internecie przekonał się jeden z vlogerów – Piotrek Ogiński, który na co dzień prowadzi swój kanał Kocham Gotować. Zrecenzował tatar firmy Sokołów, który według niego nie był najlepszej jakości. Ku zaskoczeniu vlogera, firma Sokołów podała go do sądu żądając 150 tysięcy złotych odszkodowania za negatywny wpływ na jej wizerunek. Rok przed pojawieniem się filmu, Ogiński informował firmę za pomocą e-maili oraz ich strony na Facebooku o zamiarze publikacji filmu, a także wysyłając liczne zapytania co do składu produktu. Nikt jednak się z nim nie skontaktował. Internauci bardzo szybko podchwycili temat i zaczęli obsypywać Sokołów negatywnymi komentarzami, nie tylko z uwagi na pozew, ale również na reakcję firmy.

Silna pozycja na rynku

Każdy bloger pracujący na swój sukces przez parę lat wyrobił sobie już w branży dobrą opinię. Nie oznacza to, że jego praca nad wizerunkiem się zakończyła i podejmuje współpracę z każdą firmą, której oferta zostanie przysłana na jego skrzynkę mailową. Wiodące blogi nie mogą być traktowane niczym zwykła tablica ogłoszeniowa, a ich autorzy starannie dobierają kontrahentów, których produkty zrecenzują za pośrednictwem swojej strony. Pozytywna reakcja na propozycję współpracy to ogromne wyróżnienie dla zleceniodawcy, który otrzymał szansę na zaprezentowanie się w elitarnym gronie wybranych reklamodawców w hermetycznym medium jakim jest blogosfera. To dlatego tak ważny jest sposób przedstawienia oferty, jej treść, a także zaprezentowanie korzyści wynikających z niej dla blogera. Jeśli będzie nietuzinkowa, szansa na wybranie właśnie jej spośród tysiąca innych znacznie wzrasta.

Wiecie na jaki kreatywny pomysł wpadła firma Instadruk? Wysłała do wybranych blogerek ich wydrukowane z Instagrama zdjęcia! Zadaniem było ułożenie z nich wspomnień w formie memo. Spotkało się to z dużym entuzjazmem wśród autorek blogów, które publikowały zdjęcia z prezentem na swoich profilach social media.

Współpraca z blogerami może przynieść firmie nieoczekiwane, pozytywne efekty w postaci promocji marki, a także jej najnowszego produktu! Warto systematycznie śledzić blogosferę, która rozwija się w bardzo szybkim tempie a każdego dnia na rynku pojawiają się nowe strony, które być może szybko uzyskają opinię eksperta w dziedzinie powiązanej z twoją firmą. Będzie to wówczas doskonały sposób na wypromowanie swoich produktów za pośrednictwem bloga, także innych kanałów social media, którymi zarządza autor popularnej wśród użytkowników strony internetowej.

Jak wybrać blogera do współpracy?

Zdarza się, że właściciele sklepów internetowych mają wątpliwości i trudność w podjęciu decyzji dotyczącej współpracy z blogerami. Zwłaszcza wtedy, kiedy na swoim koncie nieudaną współpracę z blogerem/blogerką (pieniężną lub barterową). Oto niestety nie jest trudno (wina jest po dwóch stronach). Jak zatem dowiedzieć się, czy dany bloger sprzedaje? I czy nasz wybór jest dobrze przemyślany?

Przede wszystkim przed rozpoczęciem współpracy z blogerem dobrze się do tego przygotujmy. Zastanówmy się, jakie dane będą nam niezbędne do podjęcia analizy. Co chcemy zyskać tworząc kampanię z blogerką? Jakie blogerki nas interesują (młodzieżowe, kulinarne, lifestylowe, kosmetyczne itp.)? Oraz jakie dane statystyczne będą dla nam niezbędne do podjęcia ostatecznej decyzji.

Żeby nie zmarnować pieniędzy i być usatysfakcjonowanym ze współpracy zdobądźmy takie informacje jak:

Liczba unikalnych użytkowników (UU), liczba odsłon i liczba odwiedzin

Dane (najlepiej z Google Analytics) powinny wskazywać okres ok. 3 miesięcy. Ryzykownym jest sugerowanie się statystykami np. z jednego miesiąca. Istnieje ryzyko, że właśnie wtedy bloger przeprowadził konkurs lub inną akcję, która przyciągnęła na jego stronę znacznie większą liczbę czytelników niż normalnie. Oczywiście bloger nie musi takowych danych udostępniać, jeśli uzna, że nie chce lub nie może tego zrobić. Wtedy pozostaje pytanie – czy warto?

Dane demograficzne – wiek, płeć oraz miejsce pochodzenia

To istotne dane na temat odbiorców bloga. Dzięki temu dowiesz się, czy ta grupa to również twój target, czyli klienci. Jeśli działasz lokalnie, nie bój zapytać się o liczbę użytkowników z konkretnego miasta. Dzięki temu będziesz mógł również oszacować, jak dużo osób może zainteresować się kampanią.

Język, komunikacja, social media

Zanim już zdecydujesz się na konkretnego blogera zapoznaj się z kanałami komunikacji, w jakich się porusza. Może to być Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube, Google+… no dobra to ostatnie odpuść :) Każdy bloger to indywidualność, posiadająca swój styl, język, ekspresję, wizerunek. Czy chciałbyś reklamować sklep ze zdrową żywnością na blogu, na którym bloger je wyłącznie fastfood? Z pewnością wybrałbyś prędzej kogoś, kto prowadzi zdrowy i aktywny styl życia.

Pamiętaj o tym, żeby pytać blogera o konkretne zagadnienia i to na czym ci zależy. Każdy bloger, który nie traktuje swojego bloga jako tablicy reklamowej, lecz traktuje ją jako pracę, bez problemu odpowie i odpowiednio zaangażuje się we współpracę

10 wskazówek jak efektywnie współpracować z blogerami

Współpraca z blogerami znacząco różni się jednak od współpracy z dziennikarzami czy tradycyjnymi mediami. Wymaga innych relacji, metod, jak też zmiany podejścia ze strony firmy. Jak każda forma promocji, nieumiejętnie prowadzona może jednak zaszkodzić wizerunkowi. A trzeba pamiętać, że internauci są solidarni i będą bardziej skłonni stanąć po stronie blogera w sytuacji spornej. Dlatego też warto poznać 10 najważniejszych zasad, jak taką współpracę prowadzić z korzyścią dla brandu.

1. Stwórz strategię

Przed rozpoczęciem współpracy warto ustalić wewnątrz firmy strategię, która obejmie: cele (szczególnie jakościowe, ale też ilościowe), zakres działań (co będziesz oferował blogerom i na jakich zasadach), metody (warto skorzystać np. z gotowych narzędzi do monitoringu social mediów), czego oczekujesz w zamian, osobę odpowiedzialną oraz budżet. Bloger powinien rozumieć przesłanie akcji oraz mieć pewność, że wiesz, czego oczekujesz, rozumiesz specyfikę blogosfery, a przede wszystkim, że proponujesz stabilną współpracę na przejrzystych zasadach.

2. Wybierz osobę odpowiedzialną lub agencję

Wyznaczając osobę odpowiedzialną, pamiętaj, że taka współpraca jest czasochłonna i wymaga kompetencji interpersonalnych oraz doświadczenia. Jeśli chcesz współpracować z wieloma blogerami długoterminowo, powinna być to osoba dedykowana tylko do tego projektu, dobrze znająca Twoją markę, ale też rozumiejąca specyfikę social mediów i mającą zdolności z zakresu PR, nie mówiąc o wysokiej kulturze osobistej.
Część firm decyduje się na prowadzenie takich projektów przez agencje. Jest to dobre rozwiązanie, szczególnie gdy planujemy akcję na większą skalę z licznymi autorami. Agencja zapewnia kompleksową obsługę, często lepiej radzi sobie z sytuacjami problematycznymi i potrafi doradzić w razie kryzysów, bazując na szerokim doświadczeniu. Z kolei współpraca bez pośrednika może skutkować większym zaangażowaniem blogera i lepszym, bardziej osobistym kontaktem z marką.

3. Uważnie wybierz blogerów

Jeśli decydujesz się sam prowadzić współpracę z blogerami, to przeprowadź solidny research – najpierw według kryterium tematyki, dopiero później zasięgu. Poświeć czas na lekturę i dobrze zapoznaj się z blogiem, jego autorem (styl komunikacji, sposób prezentacji produktów konkurencji) i czytelnikami (poziom komentarzy, stosunek do autora, sposób reagowania na to, co pisze). Skorzystaj z gotowych platform do monitoringu mediów społecznościowych (np. SoTrender, Brand24). Ciekawym narzędziem jest marketingowy panel badawczy twórców internetowych Hash.fm. Możesz też zapoznać się z dostępnymi w sieci rankingami (np. ranking Jason Hunt https://https://pl.jasonhunt.media/ranking-najbardziej-wplywowych-blogerow-2020-roku/), jednak nie pomijaj blogerów spoza topu, mniej obsadzonych przez inne marki. Możesz sam znaleźć nieodkryte talenty i dzięki współpracy sprawić, że wspólna kampania przyniesie wzrost popularności zarówno marce, jak i blogowi.

4. Jasno określ zasady na samym początku

Ustal wspólnie z blogerem najważniejsze punkty współpracy: jakie produkty i materiały możesz dostarczać i jak często, w jakim terminie od wysłania oczekujesz publikacji i w jakim kształcie (czy będzie to konkurs, artykuł, akcja specjalna, czy publikacja będzie zawierała zdjęcia, filmy, porównania z innymi produktami), w jaki sposób bloger będzie promował publikacje (udostępni w innych kanałach na YT, Facebooku, Twitterze czy Pintereście), oraz - rzecz jasna - wysokość wynagrodzenia.

Ten ostatni punkt stanowi jeszcze barierę w umysłach firm, które często oczekują, iż same produkty do testów czy konkursów będą stanowiły wystarczające wynagrodzenie. Może się tak zdarzyć w przypadku mniejszych blogów lub produktów wysokiej wartości, jak sprzęt elektroniczny, wycieczka czy samochód. Jednak w większości przypadków musimy być przygotowani na opłacenie blogera. Autorzy, którzy wypracowali solidne marki własnych blogów i pokaźne grono czytelników, mają prawo czerpać zyski ze swojej pracy. Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez firmę Hash.fm, ponad 60% blogerów negatywnie ocenia oczekiwania ze strony firm, że będą współpracować bez wynagrodzenia.

Źródło: raport Hash.fm „Współpraca z markami oczami digital influencerów”

5. Pozbądź się myślenia typowego reklamodawcy

Oczekujemy tyle i tyle publikacji, w takich i takich mediach, o takim i takim zasięgu, wartych w ekwiwalencie reklamowym tyle i tyle złotych. O takim myśleniu, typowym dla współpracy z domami mediowymi, trzeba zapomnieć. Choć możesz oczekiwać od blogera zasięgu i zakresu działań minimum (np. liczby publikacji), pamiętaj jednak, że wartością blogerów jest właśnie ich niszowość i unikalny, wyselekcjonowany charakter czytelników.

Najlepiej więc, realizując punkt 3, wybierz takich, których zasięg na wstępie jest dla Ciebie satysfakcjonujący. Unikniesz wówczas wywierania presji na blogerze, aby sztucznie promował publikację (np. zdobył więcej lajków), co wcale nie zwiększy jej siły oddziaływania.
Nie bombarduj też blogerów gotowcami – opisami produktów, materiałami graficznymi, filmami reklamowymi. Nie oczekuj, że wpiszą się w bieżącą kampanię w mediach, powtarzając to, co jest na Twojej stronie czy billboardach. Przygotuj z nimi oddzielną, zaskakującą kampanię. Korzystasz z pomocy blogerów właśnie dlatego, że wykraczają oni poza standardowe działania reklamowe.
Ciekawą akcją może pochwalić się Ariel, który topowym brazylijskim blogerom modowym wysłał zaplamione designerskie ubrania wraz z próbkami odplamiacza. Aby odkryć wzory na ubraniach, blogerzy musieli je uprać. Akcja zyskała ogromny oddźwięk nie tylko wśród blogerów, ale i w mediach:

SURPRISE COLLECTION from Agência Africa on Vimeo.

Jak wykorzystać potencjał blogerów pokazuje też akcja australijskiego producenta lodów Cloud 9, który zaprosił topowych blogerów do wzięcia udziału w unikalnej akcji w przestworzach:

6. Traktuj indywidualnie i partnersko

Nie traktuj blogera jak jednego z wielu, nawet jeśli w istocie współpracujesz z kilkunastoma. Tylko indywidualny kontakt sprawi, że zaangażuje się on w promocję Twojego produktu, a Twój wysiłek włożony w budowanie osobistej relacji znajdzie odzwierciedlenie w efekcie końcowym tej współpracy.
Indywidualny kontakt nie oznacza jednak, że masz się kumplować z blogerami, wchodzić w obszar prywatny, nadużywać tej relacji. Traktuj go osobiście, ale poważnie. Nie patrz też na niego z góry – nie wchodź w rolę szefa czy zleceniodawcy. Bliski, ale profesjonalny kontakt z zachowaniem zdrowego dystansu jest niezbędny i pozwoli Wam sprawnie współpracować.
Blogerzy to często osoby dobrze znające swoją dziedzinę, traktujące swoje zajęcie odpowiedzialnie, dlatego warto budować z nimi partnerski układ.

7. Bądź otwarty na pomysły blogera

Firmy w Polsce jeszcze dość ostrożnie podchodzą do akcji wykraczających poza tradycyjny konkurs czy test produktu, powoli jednak pojawiają się śmielsze projekty – programy ambasadorskie czy eventy. Zamiast wpisywać blogi w istniejącą kampanię, może warto stworzyć osoby projekt wspólnie z blogerami? Zaprosić ich do współpracy na równoprawnych zasadach, bez narzucania wizji, pozwolić im zaprezentować swoje pomysły.

Poniższy wykres pokazuje poziom zaangażowania internautów na profilach firmowych marek oraz na profilach blogerów w branży moda i kosmetyki:

Źródło: http://blog.sotrender.com/pl/2014/10/blogi-wczoraj-dzis/

Badanie potwierdza tezę, że blogi są bardziej angażujące niż strony firmowe, mimo iż są tworzone za mniejszy budżet i bez udziału specjalistów. Warto czasem zaufać blogerom – to oni znają najlepiej swoich odbiorców, patrzą świeżym okiem na Twój produkt i wykażą większe zaangażowanie, jeśli będą mieli realny wpływ na kształt akcji promocyjnej. Według raportu Hash.fm, tylko 3% blogerów oczekuje, że otrzyma gotowe materiały od marek, zaś zdecydowana większość chętnie sama lub we współpracy tworzy treści.

Źródło: raport Hash.fm „Współpraca z markami oczami digital influencerów”

8. Monitoruj

Nie czekaj, aż bloger sam napisze Ci, że przeprowadził już akcję. Na bieżąco przeglądaj blogi, pokaż, że jesteś równie zaangażowany, chwal, jeśli coś Ci się podoba i podsyłaj sugestie, rozmawiaj, jeśli akcja idzie w innym kierunku. Monitoruj też innych blogerów i akcje konkurencji – szukaj inspiracji, dobrych pomysłów, staraj się wyłapywać nowe trendy i ciekawe zjawiska. Jeśli współpracujesz z agencją, oczekuj regularnych raportów, stałego informowania o postępach. To pomoże Ci wyłapać ewentualne nieścisłości w stosunku do planu na wczesnym etapie współpracy i wyeliminować błędy.

9. Rozwiązuj problemy

Bądź przygotowany na negatywne komentarze, słowa krytyki lub wpadki. Staraj się reagować szybko, proponować satysfakcjonujące rozwiązanie lub rekompensatę, a jeśli trzeba - przyznaj się do winy. Nigdy jednak nie chowaj głowy w piasek, nie umniejszaj znaczenia problemu ani nie deprecjonuj blogera. W starciu z internautami, szczególnie w obliczu ewidentnej winy czy zaniedbania marki, szanse na wygraną są żadne. Co nie znaczy, że nie można z kryzysu wyjść silniejszym i zapunktować w oczach odbiorców.

Dobrym przykładem na to, jak rozładować negatywne emocje, jest dowcipna reakcja rzecznika Play na sytuację kryzysową (oczywiście po uprzednim rozwiązaniu problemu) związaną z niemożnością przeniesienia numeru przez autora popularnego bloga podrozniccy.com. Niestety brak odpowiedniej reakcji marki sprawił, że drobna reklamacja urosła do rangi kryzysu i została opisana przez czołowe media. Wszystko jednak skończyło się dobrze, choć do kryzysu – jak w większości takich przypadków – w ogóle nie musiało dojść.

Źródło: http://podrozniccy.com

10. Mile zaskakuj

Jeśli oczekujesz od blogera kreatywności, własnych pomysłów, zaangażowania - wykaż się tym samym. Postaraj się dawać mu więcej niż obiecane minimum: zaskocz go czasem miłym upominkiem, np. z okazji urodzin albo nawet bez okazji. Jeśli wysyłasz produkty do testów, zadbaj o oryginalne opakowanie i personalizację. Zaproponuj benefity dla czytelników - np. gratisy lub rabaty. Proponuj nieszablonowe działania i wciągaj do zabawy twoim brandem. Spraw, że współpraca z twoją marką będzie nie tylko opłacalnym zajęciem, ale przede wszystkim ciekawym, przyjemnym doświadczeniem. Pamiętaj: jesteś pierwszym ambasadorem swojej firmy. Oznacza to, że Twój stosunek do blogera przekłada się na jego stosunek do Twojej marki.

Współpraca z blogerami na przykładzie blogerów modowych

Współpraca z blogerami modowymi to obecnie jedna z popularniejszych na rynku form promocji. Dzięki ich rozpoznawalności w social media, produkty przez nich promowane, kupowane są przez coraz większą rzeszę konsumentów. W efekcie firmy, które wprowadzają na rynek nowy towar, zabiegają wręcz o uwagę i zainteresowanie ze strony blogera w ramach wzajemnej współpracy.

Sesje zdjęciowe

Blogi modowe to przede wszystkim oryginalne fotografie prezentujące stylizacje blogerów. Współpraca z daną firmą w tym przypadku, polega na użyciu do zdjęć produktu, np. ubrań, butów, czy akcesoriów oraz podpisania go nazwą marki. Czytelnicy uwielbiają naśladować styl blogerów, którzy stają się dla nich inspiracją i guru w świecie mody. Podanie nazwy sklepu z którego pochodzi dany element stroju spowoduje istny “boom” na dany produkt, którego statystki sprzedaży kilkakrotnie się zwiększą.

Współpraca podczas sesji zdjęciowych może przyjąć również formę promowania usługi fotografa. Wykonane zdjęcia, bloger podpisuje imieniem i nazwiskiem osoby, która zrealizowała zlecenie. Jakość fotografii, a także niezawodna współpraca opisana przez blogera ma zwiększyć ilość zleceń usługodawcy.

Fotografie w social media

Blogerzy zyskują popularność nie tylko dzięki swoim blogom, ale także za pośrednictwem kanałów social media. Konta na Facebooku, Instagramie czy X.com to obecnie bezsprzeczny must have w tej branży. Wśród publikowanych zdjęć, które ukazują codzienne życie blogera, wielokrotnie pojawiają się fotografie “sponsorowane” produktów, wrzucane za porozumieniem ze zleceniodawcą.

Cel jest taki sam jak w przypadku wpisów na bloga, czyli wzbudzenie zaufania klientów do marki, którą promuje osoba popularna. Szeroko komentowana była kiedyś współpraca Macademian Girl z marką ASOS, polegającej na publikowaniu przez Tamarę zdjęć na profilach social media produktów tej firmy.

Wyjścia i wyjazdy sponsorowane

Wielu blogerów modowych chętnie korzysta z ofert darmowych wyjazdów na popularne Tygodnie Mody. Firmy sponsorują takie wydarzenia, określając z góry warunki współpracy. Blogerzy modowi otrzymują również zaproszenia na otwarcia sklepów, galerii handlowych czy siłowni. Najczęściej jest to promocja za pomocą kanałów social media ich produktów elektronicznych, ale również ubrań, kosmetyków czy produktów spożywczych.

Wyprzedaż ubrań

Na popularności blogerów modowych, mogą skorzystać także strony zajmujące się sprzedażą ubrań z drugiej ręki. W ramach współpracy, sklepy internetowe, takie jak np. lamoda.pl wystawiają na sprzedaż ubrania blogerów, których ci chcą się pozbyć. To doskonały sposób na przyciągnięcie uwagi czytelników, którzy marzą nie tylko o ciuchach swoich idoli. Bardzo często można kupić wówczas ubrania z górnej półki w przystępnych cenach. Blogerzy dzięki temu mogą zrobić dodatkowe miejsce w szafie na nowe perełki, portal zaś zyska nowych klientów oraz popularność na rynku.

Niestandardowe kampanie

Współpraca z blogerami modowymi może przybierać także dość niesztampowe formy. Doskonałym przykładem jest polska fashionistka Macademian Girl, która w 2013 roku na dwa dni została Redaktor Naczelną portalu MilionKobiet.pl. Miało to na celu korzyści wzajemne, poprzez promocję blogerki na portalu, a także odwrotnie. Tamara Gonzalez Perea od 6 do 7 czerwca zamieszczała w swojej specjalnej rubryce artykuły związane z jej blogiem. Dzięki temu fani Macademian Girl trafili na portal MilionKobiet.pl, zaś czytelnicy kobiecego poradnika mogli bliżej poznać kolorowy świat Tamary.

Pamiętajcie, że odpowiednio określone warunki współpracy, pozwolą firmie na korzystną promocję swojego produktu dzięki popularnym blogerom. Im mniejszego zaangażowania ze strony blogera będą wymagały punkty umowy, tym większe jest prawdopodobieństwo nawiązania współpracy. By jednak informacje o produkcie dotarły do większego grona odbiorców, blog musi należeć do kategorii tych bardziej poczytnych i popularnych.

  • Autor: Justyna Fabijańczyk

    zwiekszesprzedaz.pl

    Prowadzi agencje content marketingową ODISEO. Autorka książki „Pozyskaj klientów premium”, programu „Jak zwiększyć sprzedaż usług w internecie” i „LinkedIn w praktyce. Strategia pozyskiwania klientów”.

Wasze komentarze (8)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • beautysmilevn

    czyli co znajdą tam piszą i przez

    beautysmile.vn

    2021-08-01, 18:15
  • Justyna

    Zgadzam się z postem, uważam, że współpraca z blogerami może okazać się owocna i przynieść zysk dla przedsiębiorstwa, o ile obie strony są zadowolone ze współpracy. Uważam, że blogerzy są zdecydowanie lepszymi "ambasadorami marki" niż np. influencerzy na Instagramie, ze względu na SEO ale również ze względu na historię treści.

    lepszyhotel.pl

    2018-12-06, 14:30
  • SadowskaM

    Na szczęście czasy w których firmy oferowały blogerom same 'kosmetyk za 200zł za wpis' odchodzą już do lamusa, choć i teraz pewnie znajdą się blogerzy którzy na taką współpracę pójdą ;)

    szalonakosmetyczka.wordpress.com

    2018-05-09, 15:25
  • Anna RK

    Zgadzam się z tym, że blogerowi trzeba zaufać i zapewnić dużą swobodę w decydowaniu o publikowanych treściach - acz monitoring jego prac jest jak najbardziej wskazany. Świeże pomysły blogera i odmienny od naszego punkt widzenia z pewnością sprawią, że blog będzie bardziej interesujący i zyska szersze grono odbiorców.

    royalkredyty.pl

    2016-05-20, 20:48
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2016-04-17, 19:13
  • Marcin Walkowiak

    Dobre rady. Podoba mi się zwłaszcza, położenie nacisku na docenianie potencjału twórczego blogera. Moim zdaniem to główna zaleta takiej współpracy. Przecież właśnie tej niezależności myślenia i ocen, internauci szukają na blogach. Stąd bierze się ich siła i dlatego przyciągają.

    bookmarketing.pl

    2016-02-23, 13:28
  • Aleksandra Niedzielska

    Bardzo dobre wskazówki - niestety "początkujące" w internecie firmy często reklamę u blogerów odwalają dość łopatologicznie, czyli co znajdą tam piszą i przez to efekty bywają marne. Ale im więcej będzie takich tekstów jak ten - tym lepiej - i dla marek, i dla firm, i dla blogerów. Jakość goni jakość.

    aleksandraniedzielska.pl

    2015-03-19, 18:00
  • Rafał [HS]

    Popieram ;)

    hotelspotter.pl

    2015-03-17, 10:42
Polecane artykuły
Event marketing
Event marketing - skuteczne dotarcie do odbiorcy

Nasycenie rynku w branży eventowej z każdym rokiem jest coraz większe. W działaniach związanych z PR organizacja wydarzeń tematycznych jest jedną z sprawdzonych praktyk, po która sięgają specjaliści od komunikacji. Eventy stają się coraz bardziej profesjonalne, a ich ilość rośnie. Czy event marketing dąży do przesycenia rynku, a działania z nim związane stają się nieefektywne?

epr - public relations SEO
Public relations - bezpieczne i skuteczne SEO

Public relations może być narzędziem SEO. Jednak czy e-PR jest przeznaczony dla każdego? Wiele firm uważa, że nie stać ich na usługi agencji, a sami nie są w stanie realizować działań e-PR. Jak więc je realizować, żeby pozyskiwać linki do własnej strony? W tym artykule odpowiemy na pytania związane z połączeniem działań public relations i pozycjonowania.