Jak nowe technologie zmieniły świat PR-u



Młody naukowiec Christopher Rios wykorzystuje Google Glass do sterowania dronem na ćwiczeniach profesora Ahmeda Mahdy z inżynierii mechanicznej na teksańskim Uniwersytecie A&M w Corpus Christi ;  źródło: AP Photo/Pat Sullivan
Drony latające nad naszymi głowami, Google Glass wskazujące nam właściwą drogę do kina, mico japońskiej marki neurowear potrafiący grać muzykę z naszej podświadomości, smartwatch Neptun Duo, który naprawdę zastąpi smartfona. To nie futurystyka - to teraźniejszość, która powoli ale konsekwentnie zmienia także branżę public relations.

 

PRowiec jak wizjoner

Jeszcze kilkaset lat temu ludzie umierali w takim samym świecie, w jakim się rodzili. My urodziliśmy się w świecie bez Internetu i tak naprawdę nie wiemy, w jakiej rzeczywistości przyjdzie nam umierać. Jeśli dzisiaj firma neurowear z Japonii jest w stanie wyprodukować sprzęt, który odczytuje nasze emocje i komunikuje je otoczeniu, to przyszłość jest jedną wielką niewiadomą.


 Aplikacja japońskiej firmy neurowear, która potrafi odczytać, jaka muzyka chodzi nam właśnie po głowie


Pewne jest tylko online forever - już nigdy nie odłączymy się od sieci, podobnie, jak nigdy nie zrezygnujemy z elektryczności. Internet prawdopodobnie będzie nam towarzyszył zawsze i to on jest odpowiedzialny za to, że zapotrzebowanie konsumenta na zmiany i nowości jest coraz większe. Dzięki Internetowi można natychmiastowo dotrzeć z nowymi produktami i usługami do potencjalnego klienta. Z drugiej strony klienci w błyskawiczny sposób mogą „zarażać” się od siebie innowacjami, które szybko rozprzestrzeniają się po całym e-społeczeństwie.


 Skracanie się cyklu życia produktu i wprowadzanie innowacji i nowych wersji dla jednego modelu - świat szybko się zmienia, a pijarowiec musi być z tymi zmianami na bieżąco.
źródło: J. Altkorn: „Podstawy Marketingu”, Kraków 2004

 

PRowiec musi więc zręcznie wpasować się w świat pełen zmian i niestabilności. W świat innowacji, trendów i skracającego się cyklu życia produktu. Pracując na rzecz konkretnej firmy, zadaniem PRowca będzie wyszukiwanie takich elementów jej działalności, które wpasują się w narrację lokalnych i globalnych zmian. Tylko takie komunikaty będą w stanie zainteresować „public” i stworzyć z nimi trwałe „relations”.


PRowiec jak psycholog

Dzięki rozwojowi nowoczesnej technologii dużo lepiej znamy potrzeby klientów. Chodzi nie tylko o rozwój zaawansowanych badań analitycznych, takich jak techniki neuromarketingowe, które pozwalają na skanowanie obrazu ludzkiego mózgu (EFG).


 Dzięki badaniom neuromarketingowym wiemy, co siedzi w głowie potencjalnego klienta
źródło: www.portalinfluenciar.com.br

 

To również dzięki mediom społecznościowym jesteśmy w stanie poznać naszą publiczność. Klienci sami mówią o sobie i swoich gustach: przy pomocy postów i obrazów, czy też muzyki, której słuchają. W social mediach mamy bezpośredni kontakt z ludźmi, możemy (a nawet powinniśmy) prowadzić z nimi dialog. Dzięki temu dużo łatwiej jest nam dostosować treść notek prasowych i całego przekazu PRowego do ich potrzeb.


 marka IKEA prowadzi w mediach społecznościowych dialog ze swoimi fanami
źródło: www.facebook.com/IKEApl


PRowiec jak geek

Podsumowując, PRowiec ma być na bieżąco z nowościami w branży, aby potrafił dopasować treść i język komunikacji do zmieniającego się świata. Dzięki znajomości otoczenia łatwiej mu formułować przekaz do potencjalnych klientów. Jednak, aby wpasować się w ten płynny cykl rynkowy, w którym odgrywa rolę tzw. mawena (M. Gladwell: „Punkt przełomowy. O małych przyczynach wielkich zmian”, Kraków 2009), powinien dysponować też odpowiednimi, nowoczesnymi narzędziami pracy - najlepiej rozwiązaniami high-tech.


Maweni i łącznicy, czyli trzy grupy, które wg badacza epidemii trendów Malcoma Gladwella odpowiedzialne są za dyfuzję innowacji. PRowcy reprezentowani są przez mawenów, ale posiadają też cechy łączników
źródło: thedailyomnivore.net


Narzędzia takie, ze względu na ich funkcjonalność, podzielić można na trzy grupy. Są to kolejno: narzędzia prasowe, programy do wysyłania mailingu oraz bardziej zaawansowane, profesjonalne usługi komunikacji z mediami.


I. Portale do umieszczania informacji prasowych

Naszą notkę prasową możemy umieścić na kilku portalach informacyjnych dla dziennikarzy. Zwiększa to szansę na to, że jakiś redaktor się z nią zapozna, a może nawet wykorzysta w swoim materiale.
Moim zdaniem warto zmodyfikować treść notki za każdym razem, kiedy umieszczamy ją w sieci, aby nie powielać treści tzn. nie tworzyć tzw. duplicate content.
Najbardziej znanymi narzędziami prasowymi online są: Rzecznik Prasowy - portal komunikacji zewnętrznej, PressOffice - wirtualne biuro prasowe dla firm i instytucji; źródło informacji dla dziennikarzy i mediów oraz portal Otopr.pl.

  • http://www.rzecznikprasowy.pl/
  • http://www.pressoffice.pl/
  • http://www.otopr.pl/
  • http://www.biuroprasowe.pl/


II. Programy do wysyłania mailingu

Wielu specjalistów od PR wysyła mailing z własnej skrzynki pocztowej. Nie jest to zły pomysł. Powiedziałabym nawet, że na początek zupełnie wystarczający.
Warto jednak przypomnieć, że ze względów prawnych i etycznych musimy ukryć listę odbiorców naszego komunikatu.
Jednym z najpopularniejszych programów mailigowych w Polsce jest FreshMail, który ceniony jest głównie za intuicyjny panel administracyjny, design szablonów zaprojektowany pod kątem sprzedażowym oraz spam testy. Dzięki tym ostatnim nasza notka ma większą szansę nie wylądować między newseletterami-masówkami, tylko w głównej skrzynce e-mailowej adresata.

 


FreshMail jest jednym z najpopularniejszych w Polsce programów do wysyłania maili grupowych 
źródło: http://freshmail.pl/


Świetnym i popularnym narzędziem mailingowym jest też MailChimp. Jego podstawowa wersja jest bezpłatna, jednocześnie dając możliwość zarządzania listami odbiorców i tworzenia estetycznych e-maili na podstawie dostępnych szablonów (również pod kątem tabletów i smartfonów).


Tutorial dla początkujących - jak używać programu MailChimp

 

III. Usługi komunikacji z mediami

Oczywiście istnieją także usługi dla pijaru, które są wielozadaniowe i łączą w sobie kilka funkcji w jednym CRMie. Potocznie nazywa się je biurami prasowymi online. Najpopularniejszymi platformami w tej kategorii są: Pressium, Prowly oraz Netpr.
Pressium to biuro prasowe online, które - w odróżnieniu od programów do wysyłki newsletterów - pomaga zarządzać bazami kontaktów i notkami prasowymi pod kątem PRu, a nie e-marketingu. Głównymi zadaniami Pressium jest budowa wizerunku marki i komunikacja z mediami. Klientami Pressium są m.in. Lenovo, NTT System czy Agencja21.


 Animacja informacyjna platformy Pressium

 

Alternatywnie do Pressium można skorzystać z Netpr, który sprzedaje siebie hasłem „techologie kształtujące wizerunek”. Z ich usług korzysta m.in. Netia, Interia i PKO Bank Polski.
Prowly, podobnie jak Pressium i Netpr ułatwia zarządzanie bazami mediów i wysyłkę newsów do dziennikarzy. Prowly pozwala także, w sposób scentralizowany i zautomatyzowany, na budowanie bazy wiedzy o mediach, kreowanie informacji prasowych, szybką personalizację wysyłki, czy dostęp do raportów z wysyłki. Z Prowly korzysta m.in. Spotify, Gazeta.pl i Aliganza.

 


założyciele Prowly tłumaczą, czym jest ich aplikacja

 

Szewc w nowych butach chodzi

Oczywiście platformy i programy dla pijarowców są nieustannie udoskonalane. Co jakiś czas pojawiają się też zupełnie nowe, alternatywne rozwiązania (zgodnie z teorią skracającego się życia produktu). Warto z nich korzystać lub przynajmniej je przetestować - chociażby po to, aby wiedzieć, co piszczy w świecie PR. W zmieniającej się, interdyscyplinarnej rzeczywistości nie ma odizolowanych gałęzi gospodarki - całość działa według prawa naczyń połączonych. Dużo łatwiej być en vogue w zakresie swoich zawodowych zainteresowań, trzymając jednocześnie rękę na pulsie w branży public relations.

 

Autor: Maria Mucha

Podobał Ci się ten artykuł?
Unikalne i ekskluzywne artykuły na Twój adres E-mail.
Nie wysyłamy reklam, nie spamujemy. Zapisz się!
Zobacz także
Komentarze
(brak komentarzy)
Dodaj komentarz
*
*
*
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Bloguj, inspiruj, zarabiaj!
Stworzyliśmy nowy moduł dla influencerów.
Zarejestruj się
Zapytaj o ofertę SEO.
Zintegrowane usługi SEO
dla wymagających.
Napisz do nas
Skuteczne narzędzie
wspierające e-Marketing.
Zobacz jak działa platforma
Sprawdź możliwości
Śledź nas na
Facebooku
Zobacz również
WhitePress sp. z o.o.
43-300 Bielsko-Biała
ul. Legionów 26/28
NIP: 937-266-77-97
Konto: 45 1240 1170 1111 0010 5429 3648

redakcja@whitepress.pl
tel.: 33 470 30 48
Biuro otwarte PN-PT: 8.00-16.00
Top