Dlaczego warto posługiwać się infografiką?

Każdy użytkownik Internetu zalewany jest codziennie ogromną ilością rozmaitych informacji, spośród których trudno jest wyłonić te najciekawsze, zwłaszcza jeśli ich znaczna część wygląda niemal identycznie. Większość osób w takiej sytuacji skupia się na treściach, które przykuwają wzrok. Skutkuje to potrzebą poszukiwania oraz tworzenia nowych metod dla atrakcyjnego prezentowania informacji. Ponadto znakiem współczesnych czasów jest robienie wszystkiego najszybciej, najlepiej, ale i najefektywniej, dlatego bardzo często trudne zagadnienia, długie raporty czy skomplikowane dane statystyczne są wzbogacane o graficzne podsumowania lub zestawienia najistotniejszych danych.
Ponad 4900 portali, 4600 influencerów, 60 dziennikarzy. Jedna platforma.
Załóż konto

 

Dlaczego infografika jest skuteczna?

Najważniejszą zaletą infografiki jest jej wizualna forma, która pozwala na przyswojenie każdej informacji w przystępny sposób, pod warunkiem że jej wygląd został właściwie dopasowany do prezentowanych treści.  Badania wykazały, że już samo sformatowanie tekstu, czyli podział na akapity, uwydatnienie najważniejszych danych, zastosowanie wypunktowań oraz dodatnie ilustracji znacznie wpływa na poprawę jego czytelności. Mimo to, człowiek zapamiętuje tylko 10% z przeczytanego komunikatu, 20% z usłyszanego, natomiast 90% docierających do mózgu informacji ma postać graficzną. Infografika ma więc ogromny potencjał.

 

Dobra infografika przekazuje ważne treści w sposób łatwy do przyswojenia, zapamiętania oraz przeanalizowania, dzięki czemu zwraca uwagę na fakty, o których trudno byłoby się dowiedzieć w inny sposób. To jednak nie tylko dane i wykresy, ale również historie, naukowa zagadnienia czy problemy opowiadane obrazem. Infografika musi być czytelna, zwięzła, intuicyjna, ale także prezentować ciekawe informacje, aby prawidłowo spełniała swoją funkcję.  Z powodu tych cech jest bardzo często wykorzystywana w branży finansowej, medycznej, technologicznej lub w ośrodkach badania opinii publicznej, gdzie możliwość dzielenia się wiedzą w pigułce oraz jej przyswajania jest nieoceniona.

 

 

Od kilku lat wykorzystywana jest również jako ważny element  kampanii reklamowych i marketingowych ze względu na jej możliwości persfazyjne, ponieważ wyeksponowanie określonych treści, właściwy dobór elementów graficznych oraz kolorystyki ma duży wpływ na pożądany odbiór informacji oraz reakcje konsumenckie. Kolor oraz kształt mają nie tylko zdobić, ale też wnosić dodatkowe informacje, na przykład mogą porządkować treść czy wyróżniać najważniejsze dane. Zastosowanie barw firmowych, fontów lub innych charakterystycznych detali dla wybranej marki będzie wywoływać u odbiorcy bezpośrednie z nią skojarzenia, nawet jeśli nazwa lub logo nie pojawi się nigdzie w projekcie. Na przykład połączenie oraz użycie barwy żółtej i czerwonej w kontekście żywności przywodzi od razu na myśl sieć restauracji McDonald`s.

źródło: http://99designs.com/customer-blog/wp-content/uploads/2012/06/99designs-Business-Design-Survey-Infographic.pdf

 

Infografika zdobyła ogromną popularność również dzięki temu, że w łatwy sposób można się nią dzielić w mediach społecznościowych. Facebook, Google+, Pinterest, Instagram czy Twitter to idealne miejsca do zamieszczenia ciekawych wizualnie treści. Na przykład w 2012 roku hashtag #infographic był użyty na Twitterze aż 56 765 razy. W wyszukiwarce Google natomiast to samo wyrażenie w ciągu jednego miesiąca było użyte około 300 000 razy. Ważnym faktem jest także wzrost popularności samej grafiki w Internecie, jej ilość zwiększyła się aż o 9900% od 2007 roku.

 

źródło: http://ceblog.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2013/04/Infographic-of-infographics.jpg

 

Statystyki z social mediów mówią same za siebie


Według bloga Kissmetrics, zamieszczone na Facebooku posty zawierające grafikę generują średnio 53% więcej polubień, 84% więcej kliknięć, a także są o 104% częściej komentowane od samego tekstu. Poziom ich zrozumienia rośnie natomiast o 323%. Ponadto treści wizualne są znacznie chętniej udostępniane od tekstowych. Na samym Twitterze 128% razy częściej retwittuje się obraz niż na przykład video. Wynika to głównie z tego (jak wykazały badania Internetu w Polsce przeprowadzone między innymi przed Gemius) że przeciętny człowiek spędza w sieci najwięcej czasu na przeglądaniu treści - a nie na czytaniu. Czyli powierzchownie zerka na informację i... przechodzi do następnej.  Dlatego autorzy blogów, stron www, fanpageów, ale także agencje marketingowe odpowiedzialne za prowadzenie kampanii internetowych, coraz częściej i chętniej wykorzystują potencjał infografiki.

 

źródło: http://agentgenius.com/wp-content/uploads/2011/06/social-media-infographic-online.jpg

 

Idealne wsparcie dla działań SEO


Stworzenie atrakcyjnej infografiki powoduje, że jest ona następnie szeroko rozpowszechniana, a zaciekawiony odbiorca prawdopodobnie będzie chciał otrzymać więcej informacji z interesującej go tematyki. Z tego powodu popularną praktyką jest umieszczanie wizualnych odnośników do jej źródła. Może być to logo wraz z adresem strony internetowej, nie tak łatwe do usunięcia przez udostępniających grafikę. Chociaż wpływ mediów społecznościowych na pozycjonowanie nie jest jednoznacznie określony, z pewnością jednak przyczynia się do budowania popularności oraz autorytetu marki, osoby, usługi, produktu czy firmy,  co przekłada się najczęściej na wzrost liczby odwiedzin witryny. Ponadto unikalna treść na stronie przyczynia się też do wydłużenia czasu spędzanego na niej przez internautów - a to sygnał dla wyszukiwarek, że witryna jest atrakcyjna.

Gabriela Pyjas

Wasze komentarze (3)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Marcin

    Ja po dodaniu dopracowanej infografiki (bez żadnych innych zmian w artykule), zauważyłem, że średni czas użytkownika spędzającego czas na tej podstronie wzrósł ponad 2 razy, a współczynnik odrzuceń zmniejszył się o 25% procent - to faktycznie działa :) najlepszybroker.pl

    2018-07-18, 13:30
  • Rafał

    To jest ciekawe, że kiedyś posługiwaliśmy się tylko pismem obrazkowym (np. hieroglify), a teraz znowu niejako do tego wracamy. Ciekawy jestem co przyniesie przyszłość w tym temacie... ranking-forex.pl

    2017-07-17, 11:58
  • Thomas

    Świetny artykuł opisujący rolę infografiki w działaniach marketingowych napisany w bardzo przystępny sposób. centrologic.pl

    2015-03-29, 16:56
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
Polecane artykuły
Dziennikarz a copywriter
Dziennikarz a copywriter – czym się różnią?

Choć na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że zawody copywritera i dziennikarza są niemal identyczne, to w rzeczywistości bardzo wiele je dzieli. Owszem, ich praca z pozoru wygląda bardzo podobnie. Przy bliższym spojrzeniu stają się jednak widoczne drobne, ale wciąż niezmiernie ważne różnice... o których więcej w artykule.