Nowe wytyczne jakościowe w WhitePress

Wraz z początkiem 2016 roku rozpoczynamy dokładną weryfikację bazy wydawców. W platformie nastąpią zmiany poprawiające jakość publikacji i zwiększające bezpieczeństwo. Wprowadzamy nowe obiektywne oceny portali oraz ograniczenia w stosowaniu niebezpiecznych linków w artykułach

Platforma WhitePress umożliwia tworzenie, publikację i promocję artykułów w mediach elektronicznych. Celem zmian, które zostaną wprowadzone na początku 2016 roku jest poprawienie jakości portali w bazie, dokładniejsze opisanie, weryfikacja ich ofert oraz wykluczenie ryzykownych form linkowania z artykułów. 

Podane poniżej zmiany będą wprowadzane przez pierwsze 3 miesiące 2016 roku i będą polegały przede wszystkim na weryfikacji i konsultacjach z wydawcami. Niestety, wydawcy którzy nie dostosują się do nowych wymagań platformy przestaną być w niej widoczni. Może to dotyczyć nawet kilkuset portali aktualnie publikujących artykuły przez WhitePress. Celem weryfikacji jest dokładne opisanie ofert wydawców oraz promocja ofert, które zapewniają ruch i umożliwiają jego analizę. Podczas weryfikacji zostanie w rzetelny sposób sprawdzona oglądalność serwisów (na podstawie raportu bezpośrednio z Google Analytics).

WhitePress wdrożył specjalny moduł oprogramowania, który zapewni przeprowadzenie weryfikacji wszystkich portali i wydawców. Na początku stycznia 2016 roku zostanie też zmieniony wzór na "cenę atrakcyjną", nie będzie brany pod uwagę Page Rank portalu.

Czynniki wykluczające - usuwane są "precle" i nierzetelne serwisy

Zgodnie z polityką bezpieczeństwa, która nastawiona jest na ochronę reklamodawców i wydawców platformy, podstawowym celem projektu jest usunięcie portali, które nie spełniają warunków jakościowych. Wydawcy będą mieli 60 dni (od kontaktu przedstawiciela platformy) na poprawę wskazanych usterek lub wskaźników, a najpóźniej musi to nastąpić do dnia 31.03.2016. Redakcja tylko w wyjątkowych sytuacjach będzie tymczasowo dopuszczała serwisy mimo niespełnienia co najwyżej jednego z warunków wymienionych poniżej.

Czynniki wykluczujące portal to:

  • strona permamentnie nie działa,
  • na stronie są SWL (systemy wymiany linków lub wyraźne linki pozycjonujące), 
  • strona nie jest widoczna w Google (site=0 lub zbliżony),
  • wydawca w przeszłości miał problemy z realizacją usług,
  • wydawca narusza regulamin WhitePress dla wydawców,
  • oglądalność strony nie przekracza 2500 UU/m-c lub raport nie został dostarczony zgodnie z wytycznymi*,
  • ocena merytoryczna redakcji nie przekracza 2*.

*Dokładne wytyczne raportu oglądalności i opis oceny merytorycznej redakcji znajduje się w dalszej części artykułu.


Czynniki wykluczające portal wydawcy z bazy WhitePress

 

Statystyki stron - raport wprost z Google Analytics

Dopuszczone zostały tylko trzy formy udokumentowania ruchu na wskazanym portalu:

  1. Raport z Google Analytics.
  2. Raport Gemius (dotyczy dużych serwisów).
  3. Raport z innego systemu statystyk, który umożliwia zewnętrzna weryfikację.

W przypadku Google Analytics obowiązkiem wydawcy jest wysłanie e-maila z raportem oglądalności wprost z panelu GA na adres statystyki@whitepress.pl. To dość prosta operacja, która zajmuje mniej niż 30 sekund. Raport musi dotyczyć okresu ostatnich 30 lub 90 dni.


Krótka instrukcja dostarczenia raportu z Google Analytics

  1. Należy mieć wdrożony kod GA na stronie. Jeżeli go nie ma, można zaznajomić się z artykułem: http://www.seoportal.pl/instalacja-google-analytics-nic-prostszego. Instalacja GA jest najprostszym (i darmowym) rozwiązaniem, jeżeli chcemy analizować ruch na stronie internetowej.
     
  2. Logujemy się w Google Analytics (pod adresem: https://www.google.com/intl/pl_pl/analytics/).
     
  3. Wybieramy portal i klikamy w widok raportowania wybranego portalu:


     
  4. Klikamy w przycisk "Wyślij e-mailem" i wypełniamy wskazane pola jak w widoku poniżej:


    Ważne przy wysyłce raportu jest ustawienie częstotliwości na "jednorazowo" i typu pliku jako PDF. Adres docelowy to: redakcja@whitepress.pl. W treści maila prosimy wpisać: "Prosimy o aktualizację statystyk dla portalu: www.adres.pl".
     
  5. Nasza redakcja do jednego dnia roboczego zaktualizuje przesłane statystyki.

 

Nowy system ocen portali - ocena merytoryczna (0-10 punktów)

Redakcja WhitePress zdaje sobie sprawę, że ocena portali powinna być jednoznaczna i obiektywna, a jednocześnie trudno jest określić wytyczne, które są uniwersalne i sprawiedliwe. Dla uproszczenia procesu oceny i wprowadzenia 100% obiektywizmu ocena merytoryczna składa się z następujących czynników:
 

Ocena ilości redakcyjnych treści (0-3 punktów składowych)

Cel:
Redakcja ocenia, czy w ramach serwisu są udostępniane głównie reklamowe (linkujące) artykuły, czy też redakcja tworzy własne treści.

Sposób oceniania:
Weryfikacji podlega 10 ostatnich artykułów i sprawdzana jest liczba artykułów, które zostały ocenione jako redakcyjne.

Punktacja:
+3 punkty - minimum 8 artykułów redakcyjnych,
+2 punkty - minimum 7 artykułów redakcyjnych,
+1 punkt - minimum 5 artykułów redakcyjnych,
+0 punktów - portal zawiera mniej niż 5 tekstów redakcyjnych w ostatnich 10 opublikowanych artykułach.
 

Ocena aktualności treści (0-3 punktów składowych)

Cel:
Redakcja ocenia, czy serwis jest często aktualizowany.

Sposób oceniania:
Weryfikacji podlega 10 ostatnich artykułów i sprawdzana jest liczba artykułów, które zostały ocenione jako redakcyjne.

Punktacja:
+3 punkty – ostatnia treść redakcyjna nie jest starsza niż 1 dzień roboczy,
+2 punkty – ostatnia treść redakcyjna nie jest starsza niż 3 dni robocze,
+1 punkt – ostatnia treść redakcyjna nie jest starsza niż 10 dni roboczych,
+0 punktów – ostatnia treść redakcyjna jest starsza niż 10 dni roboczych.
 

Aktywność użytkowników - komentarze (0-2 punktów składowych)

Cel:
Redakcja ocenia, czy serwis ma aktywnych użytkowników.

Sposób oceniania:
Weryfikacji podlega 10 losowych artykułów i sprawdzana jest liczba artykułów, które zostały skomentowane.

Punktacja:
+2 punkty – w losowych 10 artykułach przynajmniej 5 jest skomentowanych,
+1 punkt – w losowych 10 artykułach przynajmniej 1 jest skomentowany,
+0 punktów – w losowych 10 artykułach żaden nie został skomentowany.
 

Dostępna redakcja serwisu (0-2 punktów składowych)

Cel:
Redakcja ocenia, czy serwis jest anonimowy, czy posiada dane kontaktowe redakcji.

Sposób oceniania:
Sprawdzane jest czy na stronie można znaleźć dane kontaktowe do redakcji.

Punktacja:
+2 punkty – na stronie można łatwo znaleźć telefon i adres (fizyczny) redakcji,
+1 punkt – na stronie można łatwo znaleźć telefon lub adres (fizyczny) redakcji,
+0 punktów – na stronie nie ma telefonu i adresu (fizycznego) redakcji.

Ocena merytoryczna i techniczna odbywa się przez redakcję WhitePress w dniu rozpoczęcia weryfikacji danego portalu. Na życzenie wydawcy lub dowolnego reklamodawcy może być ponowiona.


 

Nowy system ocen portali - ocena techniczna (0-10 punktów)

Redakcja WhitePress zdaje sobie sprawę, że ocena portali powinna być jednoznaczna i obiektywna, a jednocześnie trudno jest określić wytyczne, które są uniwersalne i sprawiedliwe. Ocena techniczna (nawet "0") nie powoduje wykluczenia portalu z platformy. Niska ocena techniczna może być wskazówką dla reklamodawców, a dla wydawców powinna być sygnałem do modernizacji serwisu.

Ocena techniczna składa się z następujących czynników:
 

W3C – walidator kodu (0-1) punktów

Cel:
Weryfikacja poprawności kodu portalu poprzez uniwersalny wskaźnik. Uzyskanie celu jest proste dla firmy, która dba o swój serwis.

Sposób oceniania:
Wybrana losowa podstrona jest sprawdzona w walidatorze W3C (https://validator.w3.org/)

Punktacja:
+1 punkt – strona przeszły test pozytywnie,
+0 punktów – strona nie przeszła testu pozytywnie.


Test szybkości - czas dosłania i generowania podstron (0-1) punktów

Cel:
Weryfikacja szybkości dosłania i generowania strony głównej oraz losowych 4 podstron przez serwer. Test nie jest bardzo wymagający, jednak pozwala wyselekcjonować portale, które mają problem z szybkościa działania serwera lub kodu strony internetowej.

Sposób oceniania:
Dokonywanych jest 7 pomiarów czasu wgrywania (w tym 3 strony głównej i po jednym dla 4 losowych podstron).

Punktacja:
+1 punkt – średni czas do 1 sekundy włącznie,
+0 punktów – średni czas przekracza 1 sekundę.
 

Page Speed Insights - szybkość działania (na komórki) (0-2 punkty)

Cel:
Weryfikacja dostosowania strony do użytkowników urządzeń mobilnych w zakresie szybkości działania strony.

Sposób oceniania:
Losowa podstrona portalu lub strona główna jest sprawdzona w narzędziu: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Punktacja:
+2 punkty – ocena powyżej 80,
+1 punkt – ocena powyżej lub równa 50,
+0 punktów – ocena poniżej 50.

 

Page Speed Insights - wygoda użytkowników (na komórki) (0-2 punkty)

Cel:
Weryfikacja dostosowania strony do użytkowników urządzeń mobilnych w zakresie wygody użytkowników.

Sposób oceniania:
Losowa podstrona portalu lub strona główna jest sprawdzona w narzędziu: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ (sekcja dolna).

Punktacja:
+2 punkty – ocena powyżej 80,
+1 punkt – ocena powyżej lub równa 50,
+0 punktów – ocena poniżej 50.

 

Page Speed Insights - na komputery (0-2 punkty)

Cel:

Weryfikacja dostosowania strony do użytkowników komputerów stacjonarnych oraz laptopów w zakresie szybkości działania strony i wygody użytkowników.

Sposób oceniania:
Losowa podstrona portalu lub strona główna jest sprawdzona w narzędziu: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ (sekcja "Na komputery").

Punktacja:
+2 punkty – ocena powyżej 80,
+1 punkt – ocena powyżej lub równa 50,
+0 punktów – ocena poniżej 50.

Test Google - zgodność z urządzeniami mobilnymi (0-2 punkty)

Cel:
Weryfikacja dostosowania strony do użytkowników urządzeń mobilnych.

Sposób oceniania:
Losowa podstrona portalu lub strona główna jest sprawdzona w narzędziu: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/.

Punktacja:
+2 punkty – strona w 100% zgodna,
+1 punkt – strona posiada wersję mobilną (lub jest responsywna) ale nie jest w 100% zgodna,
+0 punktów – strona nie posiada wersji mobilnej i nie jest responsywna.


Podsumowanie punktacji ocen technicznej i merytorycznej.

Rezygnacja z linków Exact Match w artykułach

WhitePress jest także narzędziem, który umożliwia pozyskiwanie linków pozycjonujących. Większość wydawców nie rozumie ryzyka publikacji linków dofollow, w szczególności linków Exact Match (więcej). Dlatego też przy każdej ofercie wszystkich portali wprowadzamy nowy parametr określający jakie linki są dopuszczalne w ramach danej oferty.

Wydawca może wybrać jedną z opcji:

  • dopuszczamy tylko linki brandowe, URL, nawigujące, graficzne
  • dopuszczamy linki mieszane  (częściowo exact match)
  • dopuszczamy wszystki linki w tym Exact Match (uwaga – niebezpieczne!).

Podczas konsultacji wydawcy będą namawiani do unikania linków Exact Match.

 

Sposób oznakowania artykułów - nowe informacje przy ofercie

W trakcie weryfikacji bazy wydawców będziemy prosili ich o dokładne określenie jak oznaczają (lub mogą oznaczać) artykuły. Wprowadzenie osobnego pola umożliwi filtrowanie portali i ofert według sposobu oznakowania. Wydawca będzie musiał wybrać jedną z opcji:

  • Artykuły oznaczamy według uznania reklamodawcy: nie oznaczamy lub oznaczamy na życzenie.
  • Nie oznaczamy artykułów płatnych.
  • Artykuły zawsze oznaczamy: “Artykuł sponsorowany”.
  • Artykuły oznaczamy: “Artykuł sponsorowany” (domyślnie) lub “Artykuł partnera” lub “Artykuł zewnętrzny”.
  • Inne (do wpisania)

W polu opisowym będziemy określali dodatkowe informacje dotyczące aspektów:

  • Wymagania jakościowe wobec artykułów.
  • Możliwość zamieszczania embedowanych filmów.
  • Maksymalna długość artykułu.
  • Liczba linków do reklamodawcy w artykule.
  • Trwałość artykułów.
  • Komentowanie.
  • Linkowanie wewnętrzne (nie dotyczy okresu promocji).
  • Maksymalna liczba zdjęć (nie dotyczy zdjęcia głównego).

Ważnym krokiem konsultacji z wydawcami i weryfikacji ich ofert będzie negocjacja ceny, tak aby była atrakcyjna dla obu stron transakcji (wydawcy i reklamodawcy).

Od 01.01.2016 wydawcy nie będą dopasowywali kategorii tematycznych do dodawanych portali. Dopasowania były często realizowane na wyrost (za dużo kategorii zaznaczonych). W ramach weryfikacji bazy portali redakcja WhitePress od nowa przydzieli kategorie do wszystkich portali.

Wybrane serwisy tematyczne zostaną także przydzielone do grup docelowych. Tak jak w przypadku kategorii będzie za to odpowiedzialna redakcja WhitePress.

Opracował: Paweł Strykowski

Zobacz także
Wasze komentarze (17)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość
  • Jerzy

    Myśle, że wprowadzone zmiany przyczynią się do zwiększenia jakości dodawanych stron. Jestem za. deratyzacja.sos.pl

    2017-11-26, 00:34
  • Grzegorz

    ile czeka się na weryfikacje? coś to długo trwa i żadna informacja nie wpłyneła... statlook.com

    2016-10-04, 09:03
  • Zbigniew

    Serwisy tematyczne polecą. BTW sensowna alternatywa dla G.A to PIWIK i OWA pytanie czy również spełniają nowe wymogi? ogrodniku.pl

    2016-04-13, 10:20
  • Daniel

    Nie widzę jakichkolwiek zmian. Posortowałem po Unikalnych Użytkownikach rosnąco i kliknąłem w pierwszą lepszą stronę ze 100 UU psychiatra biz pl. Rezultat, 404 nie znaleziono strony. Natomiast strona styleer ma wg whitepress niezmiennie od 4 miesięcy - kiedy to strona powstała - 336 000 UU, natomiast na semstorm wskaźnik ruchu wynosi niezmiennie okrągłe zero.

    2016-03-29, 13:02
  • WhitePress

    Mania: nie mają.
    Igor: to są nasze oceny, ostatecznie wybiera reklamodawca. Dokonaliśmy starań, żeby były obiektywne i realnie oceniały to co chcieliśmy.

    2016-02-16, 19:00
  • Igor

    Zmiany już wprowadzone.
    Ale dajecie niskie oceny, zupełnie bez sensu.
    Strona która ma największe zainteresowanie reklamodawców u Was ma ocenę 0.
    Jesteście ślepi na to, czego chcą reklamodawcy. Zmieniacie, cudujecie, i szkodzicie.

    2016-02-16, 16:40
  • Mania

    System reklam np jak AdWords lub inne systemy reklam CPC lub CPM nie mają bezpośredniego wpływu na ocenę jeżeli są ze zdrowym rozsądkiem zaimplementowane na witrynie? idealna.net

    2016-02-16, 15:21
  • Kibic

    Chcecie, aby staty wysyłać bezpośrednio z analiticsa? Na maila w domenie whitepress.pl? Przecież to jest podstawianie się... Może dajcie do wyboru jakieś zwykłe wp.pl, onet.pl itp. Nawet niech ich będzie kilka różnych.

    2016-01-14, 12:19
  • Mariusz Kołacz

    Piwika można "zmanipulować", Google Analytics - NIE. techformator.pl

    2016-01-12, 16:13
  • WhitePress

    Żeby dokonać analizy np. wyrażeń kluczowych wystarczy uruchomić jedno z wielu narzędzi (nawet w WhitePress jest taki dostęp poprzez API z SemStorm).
    Jednak zupełnie nie są naszym celem takie analizy. Naszym celem jest zweryfikowana informacja dla reklamodawcy. Jeżeli wydawca nie potrafi przedstawić wiarygodnych statystyk (jesteśmy otwarci na wszelkie propozycje - a jest wiele sposobów kontrolę zakresu przekazywanych danych) to nie jest atrakcyjny dla reklamodawcy.

    2016-01-08, 17:19
  • Igor

    mail z platformy, dostęp on-line?

    Chcecie dostęp do pełnych statystyk? Wydawca ma odsłaniać karty i podawać na jakie frazy ma wejścia i ile?

    Żaden zdrowo myślący człowiek takich danych nie udostępni. Już lepiej odstąpić od systemu.

    2016-01-08, 16:32
  • WhitePress

    Informujemy, że raporty oglądalności mogą pochodzić z innych źródeł - ale muszą być na 100% wiarygodne (mail z platformy, dostęp on-line lub Gemius).
    Redakcja tylko w wyjątkowych sytuacjach będzie tymczasowo dopuszczała serwisy mimo niespełnienia co najwyżej jednego z warunków wymienionych w artykule.
    Raport oglądalności może dotyczyć 30 lub 90 ostatnich dni. W przypadku serwisów "sezonowych" najlepiej ostatnie 12 miesięcy. whitepress.pl

    2016-01-08, 09:08
  • FajnaBabka

    Blog działa od niedawna, został przejęty od poprzedniego właściciela, poprawiono wyglad, poprawiono ilość i jakość pisanych tekstów a także pojawiło się sporo artykułów z whitepress

    nowe zasady nie do końca będą sprawiedliwe, czy będą jakieś kwarantanny, ? podajecie że trzeba podesłać staty z GA z 90dni a co jesli ja dopiero zaszczepiłem GA pod koniec grudnia 2015 , bo wtedy pojawiły się pierwsze zapowiedzi nowych zmian :) blogkobiet.pl

    2016-01-07, 23:19
  • Marcin

    Jestem za wywaleniem precli i innych dziadostw ! Ale wartościowe blogi np. taki jak mój :) mogą otrzymać negatywne oceny i spaść w rankingach, może się im dostać po plecach przy nowych kryteriach oceniania

    Co z możliwością odwołania się od krzywdzących ocen ? 123budujemy.pl

    2016-01-07, 22:34
  • Aleks

    No właśnie, jak ktoś ma wiele serwisów i nie korzysta z analyticsa a piwika czy awstats, to kaszana...

    2016-01-07, 07:56
  • Igor

    Jeszcze jedna uwaga. Mam we Whitepress kilka serwisów, tematyczne i wielotematyczne, z ruchem małym i dużym.

    Jaki serwis cieszy się największym zainteresowaniem reklamodawców? Ten najmniejszy i z ruchem 1 tys uu. A skoro tak jest u mnie, to u innych wydawców zapewne jest podobnie.

    Fajnie było, ale się skończyło.

    2016-01-05, 18:57
  • Igor

    "zostanie w rzetelny sposób sprawdzona oglądalność serwisów (na podstawie raportu bezpośrednio z Google Analytics)."

    Ja np nie korzystam z Analytics a jedynie piwik i bazę czyszczę co miesiąc bo jej objętość to setki mb.
    Wywalicie mnie : ( biznesok.pl

    2016-01-05, 18:16