Nowe wytyczne jakościowe w WhitePress

Wraz z początkiem 2016 roku rozpoczynamy dokładną weryfikację bazy wydawców. W platformie nastąpią zmiany poprawiające jakość publikacji i zwiększające bezpieczeństwo. Wprowadzamy nowe obiektywne oceny portali oraz ograniczenia w stosowaniu niebezpiecznych linków w artykułach

Platforma WhitePress umożliwia tworzenie, publikację i promocję artykułów w mediach elektronicznych. Celem zmian, które zostaną wprowadzone na początku 2016 roku jest poprawienie jakości portali w bazie, dokładniejsze opisanie, weryfikacja ich ofert oraz wykluczenie ryzykownych form linkowania z artykułów. 

Podane poniżej zmiany będą wprowadzane przez pierwsze 3 miesiące 2016 roku i będą polegały przede wszystkim na weryfikacji i konsultacjach z wydawcami. Niestety, wydawcy którzy nie dostosują się do nowych wymagań platformy przestaną być w niej widoczni. Może to dotyczyć nawet kilkuset portali aktualnie publikujących artykuły przez WhitePress. Celem weryfikacji jest dokładne opisanie ofert wydawców oraz promocja ofert, które zapewniają ruch i umożliwiają jego analizę. Podczas weryfikacji zostanie w rzetelny sposób sprawdzona oglądalność serwisów (na podstawie raportu bezpośrednio z Google Analytics).

WhitePress wdrożył specjalny moduł oprogramowania, który zapewni przeprowadzenie weryfikacji wszystkich portali i wydawców. Na początku stycznia 2016 roku zostanie też zmieniony wzór na "cenę atrakcyjną", nie będzie brany pod uwagę Page Rank portalu.

Czynniki wykluczające - usuwane są "precle" i nierzetelne serwisy

Zgodnie z polityką bezpieczeństwa, która nastawiona jest na ochronę reklamodawców i wydawców platformy, podstawowym celem projektu jest usunięcie portali, które nie spełniają warunków jakościowych. Wydawcy będą mieli 60 dni (od kontaktu przedstawiciela platformy) na poprawę wskazanych usterek lub wskaźników, a najpóźniej musi to nastąpić do dnia 31.03.2016. Redakcja tylko w wyjątkowych sytuacjach będzie tymczasowo dopuszczała serwisy mimo niespełnienia co najwyżej jednego z warunków wymienionych poniżej.

Czynniki wykluczujące portal to:

  • strona permamentnie nie działa,
  • na stronie są SWL (systemy wymiany linków lub wyraźne linki pozycjonujące), 
  • strona nie jest widoczna w Google (site=0 lub zbliżony),
  • wydawca w przeszłości miał problemy z realizacją usług,
  • wydawca narusza regulamin WhitePress dla wydawców,
  • oglądalność strony nie przekracza 2500 UU/m-c lub raport nie został dostarczony zgodnie z wytycznymi*,
  • ocena merytoryczna redakcji nie przekracza 2*.

*Dokładne wytyczne raportu oglądalności i opis oceny merytorycznej redakcji znajduje się w dalszej części artykułu.


Czynniki wykluczające portal wydawcy z bazy WhitePress

 

Statystyki stron - raport wprost z Google Analytics

Dopuszczone zostały tylko trzy formy udokumentowania ruchu na wskazanym portalu:

  1. Raport z Google Analytics.
  2. Raport Gemius (dotyczy dużych serwisów).
  3. Raport z innego systemu statystyk, który umożliwia zewnętrzna weryfikację.

W przypadku Google Analytics obowiązkiem wydawcy jest wysłanie e-maila z raportem oglądalności wprost z panelu GA na adres redakcja@whitepress.pl. To dość prosta operacja, która zajmuje mniej niż 30 sekund. Raport musi dotyczyć okresu ostatnich 30 lub 90 dni.


Krótka instrukcja dostarczenia raportu z Google Analytics

  1. Należy mieć wdrożony kod GA na stronie. Jeżeli go nie ma, można zaznajomić się z artykułem: http://www.seoportal.pl/instalacja-google-analytics-nic-prostszego. Instalacja GA jest najprostszym (i darmowym) rozwiązaniem, jeżeli chcemy analizować ruch na stronie internetowej.
     
  2. Logujemy się w Google Analytics (pod adresem: https://www.google.com/intl/pl_pl/analytics/).
     
  3. Wybieramy portal i klikamy w widok raportowania wybranego portalu:


     
  4. Klikamy w przycisk "Wyślij e-mailem" i wypełniamy wskazane pola jak w widoku poniżej:


    Ważne przy wysyłce raportu jest ustawienie częstotliwości na "jednorazowo" i typu pliku jako PDF. Adres docelowy to: redakcja@whitepress.pl. W treści maila prosimy wpisać: "Prosimy o aktualizację statystyk dla portalu: www.adres.pl".
     
  5. Nasza redakcja do jednego dnia roboczego zaktualizuje przesłane statystyki.

 

Nowy system ocen portali - ocena merytoryczna (0-10 punktów)

Redakcja WhitePress zdaje sobie sprawę, że ocena portali powinna być jednoznaczna i obiektywna, a jednocześnie trudno jest określić wytyczne, które są uniwersalne i sprawiedliwe. Dla uproszczenia procesu oceny i wprowadzenia 100% obiektywizmu ocena merytoryczna składa się z następujących czynników:
 

Ocena ilości redakcyjnych treści (0-3 punktów składowych)

Cel:
Redakcja ocenia, czy w ramach serwisu są udostępniane głównie reklamowe (linkujące) artykuły, czy też redakcja tworzy własne treści.

Sposób oceniania:
Weryfikacji podlega 10 ostatnich artykułów i sprawdzana jest liczba artykułów, które zostały ocenione jako redakcyjne.

Punktacja:
+3 punkty - minimum 8 artykułów redakcyjnych,
+2 punkty - minimum 7 artykułów redakcyjnych,
+1 punkt - minimum 5 artykułów redakcyjnych,
+0 punktów - portal zawiera mniej niż 5 tekstów redakcyjnych w ostatnich 10 opublikowanych artykułach.
 

Ocena aktualności treści (0-3 punktów składowych)

Cel:
Redakcja ocenia, czy serwis jest często aktualizowany.

Sposób oceniania:
Weryfikacji podlega 10 ostatnich artykułów i sprawdzana jest liczba artykułów, które zostały ocenione jako redakcyjne.

Punktacja:
+3 punkty – ostatnia treść redakcyjna nie jest starsza niż 1 dzień roboczy,
+2 punkty – ostatnia treść redakcyjna nie jest starsza niż 3 dni robocze,
+1 punkt – ostatnia treść redakcyjna nie jest starsza niż 10 dni roboczych,
+0 punktów – ostatnia treść redakcyjna jest starsza niż 10 dni roboczych.
 

Aktywność użytkowników - komentarze (0-2 punktów składowych)

Cel:
Redakcja ocenia, czy serwis ma aktywnych użytkowników.

Sposób oceniania:
Weryfikacji podlega 10 losowych artykułów i sprawdzana jest liczba artykułów, które zostały skomentowane.

Punktacja:
+2 punkty – w losowych 10 artykułach przynajmniej 5 jest skomentowanych,
+1 punkt – w losowych 10 artykułach przynajmniej 1 jest skomentowany,
+0 punktów – w losowych 10 artykułach żaden nie został skomentowany.
 

Dostępna redakcja serwisu (0-2 punktów składowych)

Cel:
Redakcja ocenia, czy serwis jest anonimowy, czy posiada dane kontaktowe redakcji.

Sposób oceniania:
Sprawdzane jest czy na stronie można znaleźć dane kontaktowe do redakcji.

Punktacja:
+2 punkty – na stronie można łatwo znaleźć telefon i adres (fizyczny) redakcji,
+1 punkt – na stronie można łatwo znaleźć telefon lub adres (fizyczny) redakcji,
+0 punktów – na stronie nie ma telefonu i adresu (fizycznego) redakcji.

Ocena merytoryczna i techniczna odbywa się przez redakcję WhitePress w dniu rozpoczęcia weryfikacji danego portalu. Na życzenie wydawcy lub dowolnego reklamodawcy może być ponowiona.


 

Nowy system ocen portali - ocena techniczna (0-10 punktów)

Redakcja WhitePress zdaje sobie sprawę, że ocena portali powinna być jednoznaczna i obiektywna, a jednocześnie trudno jest określić wytyczne, które są uniwersalne i sprawiedliwe. Ocena techniczna (nawet "0") nie powoduje wykluczenia portalu z platformy. Niska ocena techniczna może być wskazówką dla reklamodawców, a dla wydawców powinna być sygnałem do modernizacji serwisu.

Ocena techniczna składa się z następujących czynników:
 

W3C – walidator kodu (0-1) punktów

Cel:
Weryfikacja poprawności kodu portalu poprzez uniwersalny wskaźnik. Uzyskanie celu jest proste dla firmy, która dba o swój serwis.

Sposób oceniania:
Wybrana losowa podstrona jest sprawdzona w walidatorze W3C (https://validator.w3.org/)

Punktacja:
+1 punkt – strona przeszły test pozytywnie,
+0 punktów – strona nie przeszła testu pozytywnie.


Test szybkości - czas dosłania i generowania podstron (0-1) punktów

Cel:
Weryfikacja szybkości dosłania i generowania strony głównej oraz losowych 4 podstron przez serwer. Test nie jest bardzo wymagający, jednak pozwala wyselekcjonować portale, które mają problem z szybkościa działania serwera lub kodu strony internetowej.

Sposób oceniania:
Dokonywanych jest 7 pomiarów czasu wgrywania (w tym 3 strony głównej i po jednym dla 4 losowych podstron).

Punktacja:
+1 punkt – średni czas do 1 sekundy włącznie,
+0 punktów – średni czas przekracza 1 sekundę.
 

Page Speed Insights - szybkość działania (na komórki) (0-2 punkty)

Cel:
Weryfikacja dostosowania strony do użytkowników urządzeń mobilnych w zakresie szybkości działania strony.

Sposób oceniania:
Losowa podstrona portalu lub strona główna jest sprawdzona w narzędziu: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Punktacja:
+2 punkty – ocena powyżej 80,
+1 punkt – ocena powyżej lub równa 50,
+0 punktów – ocena poniżej 50.

 

Page Speed Insights - wygoda użytkowników (na komórki) (0-2 punkty)

Cel:
Weryfikacja dostosowania strony do użytkowników urządzeń mobilnych w zakresie wygody użytkowników.

Sposób oceniania:
Losowa podstrona portalu lub strona główna jest sprawdzona w narzędziu: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ (sekcja dolna).

Punktacja:
+2 punkty – ocena powyżej 80,
+1 punkt – ocena powyżej lub równa 50,
+0 punktów – ocena poniżej 50.

 

Page Speed Insights - na komputery (0-2 punkty)

Cel:

Weryfikacja dostosowania strony do użytkowników komputerów stacjonarnych oraz laptopów w zakresie szybkości działania strony i wygody użytkowników.

Sposób oceniania:
Losowa podstrona portalu lub strona główna jest sprawdzona w narzędziu: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ (sekcja "Na komputery").

Punktacja:
+2 punkty – ocena powyżej 80,
+1 punkt – ocena powyżej lub równa 50,
+0 punktów – ocena poniżej 50.

Test Google - zgodność z urządzeniami mobilnymi (0-2 punkty)

Cel:
Weryfikacja dostosowania strony do użytkowników urządzeń mobilnych.

Sposób oceniania:
Losowa podstrona portalu lub strona główna jest sprawdzona w narzędziu: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/.

Punktacja:
+2 punkty – strona w 100% zgodna,
+1 punkt – strona posiada wersję mobilną (lub jest responsywna) ale nie jest w 100% zgodna,
+0 punktów – strona nie posiada wersji mobilnej i nie jest responsywna.


Podsumowanie punktacji ocen technicznej i merytorycznej.

Rezygnacja z linków Exact Match w artykułach

WhitePress jest także narzędziem, który umożliwia pozyskiwanie linków pozycjonujących. Większość wydawców nie rozumie ryzyka publikacji linków dofollow, w szczególności linków Exact Match (więcej). Dlatego też przy każdej ofercie wszystkich portali wprowadzamy nowy parametr określający jakie linki są dopuszczalne w ramach danej oferty.

Wydawca może wybrać jedną z opcji:

  • dopuszczamy tylko linki brandowe, URL, nawigujące, graficzne
  • dopuszczamy linki mieszane  (częściowo exact match)
  • dopuszczamy wszystki linki w tym Exact Match (uwaga – niebezpieczne!).

Podczas konsultacji wydawcy będą namawiani do unikania linków Exact Match.

W naszym systemie każdy artykuł przed wysłaniem go do wydawcy jest weryfikowany przez redakcję. Redakcja będzie oznaczała jakiego rodzaju linki się w nim znajdują. Jeżeli artykuł nie będzie spełniał warunków wydawcy to będzie odrzucany (lub nie można go będzie dopasować do wydawcy).

Przykładowo: jeżeli wydawca wybierze opcję, że dopuszcza tylko linki brandowe, a w artykule będzie link exact match to możliwość wysłania go wydawcy będzie zablokowana.

Sposób oznakowania artykułów - nowe informacje przy ofercie

W trakcie weryfikacji bazy wydawców będziemy prosili ich o dokładne określenie jak oznaczają (lub mogą oznaczać) artykuły. Wprowadzenie osobnego pola umożliwi filtrowanie portali i ofert według sposobu oznakowania. Wydawca będzie musiał wybrać jedną z opcji:

  • Artykuły oznaczamy według uznania reklamodawcy: nie oznaczamy lub oznaczamy na życzenie.
  • Nie oznaczamy artykułów płatnych.
  • Artykuły zawsze oznaczamy: “Artykuł sponsorowany”.
  • Artykuły oznaczamy: “Artykuł sponsorowany” (domyślnie) lub “Artykuł partnera” lub “Artykuł zewnętrzny”.
  • Inne (do wpisania)

W polu opisowym będziemy określali dodatkowe informacje dotyczące aspektów:

  • Wymagania jakościowe wobec artykułów.
  • Możliwość zamieszczania embedowanych filmów.
  • Maksymalna długość artykułu.
  • Liczba linków do reklamodawcy w artykule.
  • Trwałość artykułów.
  • Komentowanie.
  • Linkowanie wewnętrzne (nie dotyczy okresu promocji).
  • Maksymalna liczba zdjęć (nie dotyczy zdjęcia głównego).

Ważnym krokiem konsultacji z wydawcami i weryfikacji ich ofert będzie negocjacja ceny, tak aby była atrakcyjna dla obu stron transakcji (wydawcy i reklamodawcy).

Od 01.01.2016 wydawcy nie będą dopasowywali kategorii tematycznych do dodawanych portali. Dopasowania były często realizowane na wyrost (za dużo kategorii zaznaczonych). W ramach weryfikacji bazy portali redakcja WhitePress od nowa przydzieli kategorie do wszystkich portali.

Wybrane serwisy tematyczne zostaną także przydzielone do grup docelowych. Tak jak w przypadku kategorii będzie za to odpowiedzialna redakcja WhitePress.

Opracował: Paweł Strykowski

Zobacz także
Wasze komentarze (17)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
  • Jerzy

    Myśle, że wprowadzone zmiany przyczynią się do zwiększenia jakości dodawanych stron. Jestem za. deratyzacja.sos.pl

    2017-11-26, 00:34
  • Grzegorz

    ile czeka się na weryfikacje? coś to długo trwa i żadna informacja nie wpłyneła... statlook.com

    2016-10-04, 09:03
  • Zbigniew

    Serwisy tematyczne polecą. BTW sensowna alternatywa dla G.A to PIWIK i OWA pytanie czy również spełniają nowe wymogi? ogrodniku.pl

    2016-04-13, 10:20
  • Daniel

    Nie widzę jakichkolwiek zmian. Posortowałem po Unikalnych Użytkownikach rosnąco i kliknąłem w pierwszą lepszą stronę ze 100 UU psychiatra biz pl. Rezultat, 404 nie znaleziono strony. Natomiast strona styleer ma wg whitepress niezmiennie od 4 miesięcy - kiedy to strona powstała - 336 000 UU, natomiast na semstorm wskaźnik ruchu wynosi niezmiennie okrągłe zero.

    2016-03-29, 13:02
  • WhitePress

    Mania: nie mają.
    Igor: to są nasze oceny, ostatecznie wybiera reklamodawca. Dokonaliśmy starań, żeby były obiektywne i realnie oceniały to co chcieliśmy.

    2016-02-16, 19:00
  • Igor

    Zmiany już wprowadzone.
    Ale dajecie niskie oceny, zupełnie bez sensu.
    Strona która ma największe zainteresowanie reklamodawców u Was ma ocenę 0.
    Jesteście ślepi na to, czego chcą reklamodawcy. Zmieniacie, cudujecie, i szkodzicie.

    2016-02-16, 16:40
  • Mania

    System reklam np jak AdWords lub inne systemy reklam CPC lub CPM nie mają bezpośredniego wpływu na ocenę jeżeli są ze zdrowym rozsądkiem zaimplementowane na witrynie? idealna.net

    2016-02-16, 15:21
  • Kibic

    Chcecie, aby staty wysyłać bezpośrednio z analiticsa? Na maila w domenie whitepress.pl? Przecież to jest podstawianie się... Może dajcie do wyboru jakieś zwykłe wp.pl, onet.pl itp. Nawet niech ich będzie kilka różnych.

    2016-01-14, 12:19
  • Mariusz Kołacz

    Piwika można "zmanipulować", Google Analytics - NIE. techformator.pl

    2016-01-12, 16:13
  • WhitePress

    Żeby dokonać analizy np. wyrażeń kluczowych wystarczy uruchomić jedno z wielu narzędzi (nawet w WhitePress jest taki dostęp poprzez API z SemStorm).
    Jednak zupełnie nie są naszym celem takie analizy. Naszym celem jest zweryfikowana informacja dla reklamodawcy. Jeżeli wydawca nie potrafi przedstawić wiarygodnych statystyk (jesteśmy otwarci na wszelkie propozycje - a jest wiele sposobów kontrolę zakresu przekazywanych danych) to nie jest atrakcyjny dla reklamodawcy.

    2016-01-08, 17:19
  • Igor

    mail z platformy, dostęp on-line?

    Chcecie dostęp do pełnych statystyk? Wydawca ma odsłaniać karty i podawać na jakie frazy ma wejścia i ile?

    Żaden zdrowo myślący człowiek takich danych nie udostępni. Już lepiej odstąpić od systemu.

    2016-01-08, 16:32
  • WhitePress

    Informujemy, że raporty oglądalności mogą pochodzić z innych źródeł - ale muszą być na 100% wiarygodne (mail z platformy, dostęp on-line lub Gemius).
    Redakcja tylko w wyjątkowych sytuacjach będzie tymczasowo dopuszczała serwisy mimo niespełnienia co najwyżej jednego z warunków wymienionych w artykule.
    Raport oglądalności może dotyczyć 30 lub 90 ostatnich dni. W przypadku serwisów "sezonowych" najlepiej ostatnie 12 miesięcy. whitepress.pl

    2016-01-08, 09:08
  • FajnaBabka

    Blog działa od niedawna, został przejęty od poprzedniego właściciela, poprawiono wyglad, poprawiono ilość i jakość pisanych tekstów a także pojawiło się sporo artykułów z whitepress

    nowe zasady nie do końca będą sprawiedliwe, czy będą jakieś kwarantanny, ? podajecie że trzeba podesłać staty z GA z 90dni a co jesli ja dopiero zaszczepiłem GA pod koniec grudnia 2015 , bo wtedy pojawiły się pierwsze zapowiedzi nowych zmian :) blogkobiet.pl

    2016-01-07, 23:19
  • Marcin

    Jestem za wywaleniem precli i innych dziadostw ! Ale wartościowe blogi np. taki jak mój :) mogą otrzymać negatywne oceny i spaść w rankingach, może się im dostać po plecach przy nowych kryteriach oceniania

    Co z możliwością odwołania się od krzywdzących ocen ? 123budujemy.pl

    2016-01-07, 22:34
  • Aleks

    No właśnie, jak ktoś ma wiele serwisów i nie korzysta z analyticsa a piwika czy awstats, to kaszana...

    2016-01-07, 07:56
  • Igor

    Jeszcze jedna uwaga. Mam we Whitepress kilka serwisów, tematyczne i wielotematyczne, z ruchem małym i dużym.

    Jaki serwis cieszy się największym zainteresowaniem reklamodawców? Ten najmniejszy i z ruchem 1 tys uu. A skoro tak jest u mnie, to u innych wydawców zapewne jest podobnie.

    Fajnie było, ale się skończyło.

    2016-01-05, 18:57
  • Igor

    "zostanie w rzetelny sposób sprawdzona oglądalność serwisów (na podstawie raportu bezpośrednio z Google Analytics)."

    Ja np nie korzystam z Analytics a jedynie piwik i bazę czyszczę co miesiąc bo jej objętość to setki mb.
    Wywalicie mnie : ( biznesok.pl

    2016-01-05, 18:16