Wytyczne dotyczące wydawców w WhitePress - kwiecień 2020
Za pomocą platformy WhitePress® można publikować treści na ponad 8500 różnych serwisach internetowych. Są to największe polskie portale oraz mniej popularne niszowe blogi. Chcemy podnieść jakość naszej oferty, dlatego od kwietnia 2020 roku zmieniamy wytyczne jakościowe wobec serwisów. W artykule opisujemy czynniki powodujące odrzucenie portali lub oznaczenie ich jako niższej jakości. Podsumowujemy także ostatnie zmiany jakościowe i tłumaczymy, na czym polega proces weryfikacji, który rozpoczynamy od kwietnia 2020 roku.
Spis treści
- Ważne zmiany w prezentacji portali
- Wymagania wobec portali (od 04.2020)
- Weryfikacja portali wydawców – 2020
- Ocena merytoryczna (0-10 punktów) – sposób liczenia
- Ocena techniczna (0-10 punktów) – sposób liczenia
- Jak prawidłowo wysłać raport z Google Analytics – instrukcja
Ważne zmiany w prezentacji portali
Z jednej strony reklamodawcy oczekują tanich serwisów z możliwością publikacji, z drugiej mamy wielu wymagających klientów, oczekujących efektywnych sposobów na zawężenie listy tylko do popularnych, wiarygodnych, opiniotwórczych i atrakcyjnych portali. Dlatego też w ostatnich tygodniach w WhitePress® pojawiło się kilka zmian, które promują serwisy wysokiej jakości. Poniżej opisujemy 3 najważniejsze zmiany.
1. Podział portali na serwisy niższej i wyższej jakości
Podzieliliśmy portale na dwie grupy: niższej i wyższej jakości. Przy czym nadal każdy serwis, czyli także niższej jakości, musi spełnić podstawowe warunki jakościowe i są to:
- oglądalność strony przekraczająca 500 UU/miesiąc (średnia w ostatnich 3 miesiącach, dane z Google Analytics lub innego wiarygodnego źródła),
- brak systemów SWL (systemy wymiany linków lub wyraźne linki pozycjonujące),
- strona musi być widoczna (zaindeksowana) w wyszukiwarce Google,
- wydawca nie miał w przeszłości problemów z realizacją usług,
- minimalna ocena merytoryczna redakcji to 2,
- minimalna ocena techniczna redakcji to 2,
- wydawca nie narusza regulaminu WhitePress® dla wydawców.
Serwisy wyższej jakości spełniają więcej warunków jakościowych, a więc oprócz podstawowych poniższe:
- oglądalność strony przekracza 5000 UU/miesiąc (średnia w ostatnich 3 miesiącach, dane z Google Analytics lub innego wiarygodnego źródła),
- wskaźnik ruchu organicznego według SemStorm ≥100, przy czym analizujemy sztuczne podbijanie tej widoczności,
- na stronie znajdują się realne dane kontaktowe (telefon i/lub adres korespondencyjny redakcji),
- minimalna ocena merytoryczna redakcji to 5,
- minimalna ocena techniczna serwisu to 4.
Dokładny opis wymagań znajduje się w dalszej części artykułu.
Każdy reklamodawca podczas przeglądania serwisów może zawęzić listę do portali niższej lub wyższej jakości. Dodatkowo w widoku listy adres portalu jest w kolorze czerwonym tylko wtedy, gdy jest to serwis o wyższej jakości.
Wyszukiwanie portali wysokiej jakości
Sposób oznaczania portalu niższej i wyższej jakości na liście dla reklamodawcy
2. Informacja o dacie ostatniej aktualizacji statystyk oraz ostrzeżenie, jeżeli ich źródło nie jest pewne
Niektórzy wydawcy współpracują z nami już 6 lat. Około 3 lata temu przeprowadzaliśmy weryfikację wszystkich serwisów i w większości przypadków udało się nam wtedy zaktualizować wskaźnik oglądalności (UU/miesiąc). Od tego czasu wiele się mogło zmienić, więc naszym celem na najbliższą przyszłość jest aktualizacja tych danych. Potrwa to jednak kilka miesięcy.
Aby reklamodawca miał wiarygodne informacje przy każdym serwisie, publikujemy datę ostatniej aktualizacji statystyk. Jeżeli dostarczone dane nie są (według nas) wiarygodne, to podajemy taką informację.
Komunikat z datą aktualizacji statystyk
Komunikat, kiedy statystyki są nieaktualne lub niepewne
3. Sprawdzamy, czy serwisy nie podbijają widoczności w narzędziach Semstorm i Senuto
Jak się okazuje, portale niektórych wydawców budują widoczność w narzędziach analitycznych (Semstorm, Senuto, Ahrefs) w oparciu o tworzenie podstron, które rankują na popularne, ale nie klikalne frazy. Najczęściej są to frazy, które odbiegają od tematyki samego serwisu i dotyczą np. stron logowań do banków czy serwisów uczelnianych. Taki serwis „ląduje” na 7-8 pozycji pod tymi frazami, a algorytmy szacujące widoczność są oszukiwane. Podczas weryfikacji serwisów będziemy sprawdzali to ręcznie i w takich przypadkach serwisy te będą oznaczane jako „niższej jakości”.
Wymagania wobec portali (od 04.2020)
Wprowadziliśmy więc pojęcia portali niższej i wyższej jakości oraz na prośbę klientów zmieniamy wymagania wobec portali. Wymagania te będą weryfikowane przy dodawaniu nowych serwisów oraz w procesie „Weryfikacja 2020”, który zaczynamy w kwietniu 2020 roku. Poniżej przedstawiamy dokładne kryteria podziału portali.
Portale wyższej jakości:
- oglądalność strony przekracza 5000 UU/miesiąc (średnia w ostatnich 3 miesiącach, dane z Google Analytics lub innego wiarygodnego źródła),
- wskaźnik ruchu organicznego według SemStorm ≥100 (weryfikujemy, czy wskaźnik nie jest podbijany),
- brak systemów SWL (systemy wymiany linków lub wyraźne linki pozycjonujące),
- strona musi być widoczna w wyszukiwarce Google,
- wydawca nie miał w przeszłości problemów z realizacją usług,
- wydawca nie narusza regulaminu WhitePress® dla wydawców,
- na stronie znajdują się dane kontaktowe (telefon i/lub adres korespondencyjny redakcji),
- minimalna ocena merytoryczna redakcji to 5,
- minimalna ocena techniczna serwisu to 4.
Portale niższej jakości:
- oglądalność strony przekracza 500 UU/mies. w ostatnich 3 miesiącach (dane z Google Analytics lub innego wiarygodnego źródła),
- brak systemów SWL (systemy wymiany linków lub wyraźne linki pozycjonujące),
- strona musi być widoczna w wyszukiwarce Google,
- wydawca nie miał w przeszłości problemów z realizacją usług,
- wydawca nie narusza regulaminu WhitePress® dla wydawców,
- minimalna ocena merytoryczna redakcji to 2,
- minimalna ocena techniczna serwisu to 2.
Weryfikacja portali wydawców – 2020
Od kwietnia 2020 roku przeprowadzamy ponowną weryfikację wszystkich aktywnych portali, których opisy i/lub oferty były aktualizowane przed 2019 rokiem. Proces ten może potrwać kilka miesięcy (realizacja przez dwie osoby). Bardzo prosimy wydawców o szybką reakcję na nasze prośby i pytania.
Elementy, które będą poddawane weryfikacji:
- oglądalność serwisu, przy czym, dopóki nie dostaniemy aktualnych statystyk od wydawcy, to będziemy oznaczali ten parametr jako niepewny lub nieaktualny,
- ocenę merytoryczną (wyjaśnienie poniżej),
- ocenę techniczną (wyjaśnienie poniżej),
- opis, kategorię, tagi przy serwisie,
- czy portal jest niższej, czy wyższej jakości,
- czy nie występuje manipulacja wskaźnikami widoczności według Semstrom,
- oferty serwisu.
Najważniejszym elementem procesu weryfikacji portali będzie pomoc wydawcom w zakresie rozbudowania oferty. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem:
Ocena merytoryczna (0-10 punktów) – sposób liczenia
Ocena liczby redakcyjnych treści (0-3 punktów składowych)
Cel: Oceniamy, czy w ramach serwisu są udostępniane głównie reklamowe (linkujące) artykuły, czy redakcja portalu tworzy też własne treści.
Sposób oceniania: Weryfikacji podlega 10 ostatnich artykułów. Dodatkowo sprawdzana jest liczba artykułów, które zostały ocenione jako redakcyjne.
Punktacja:
+3 punkty – minimum 8 artykułów redakcyjnych,
+2 punkty – minimum 7 artykułów redakcyjnych,
+1 punkt – minimum 5 artykułów redakcyjnych,
+0 punktów – portal zawiera mniej niż 5 tekstów redakcyjnych w ostatnich 10 opublikowanych artykułach.
Ocena aktualności treści (0-3 punktów składowych)
Cel: Oceniamy, czy serwis jest często aktualizowany.
Sposób oceniania: Weryfikacji podlega 10 ostatnich artykułów. Dodatkowo sprawdzana jest liczba artykułów, które zostały ocenione jako redakcyjne.
Punktacja:
+3 punkty – ostatnia treść redakcyjna nie jest starsza niż 1 dzień roboczy,
+2 punkty – ostatnia treść redakcyjna nie jest starsza niż 3 dni robocze,
+1 punkt – ostatnia treść redakcyjna nie jest starsza niż 10 dni roboczych,
+0 punktów – ostatnia treść redakcyjna jest starsza niż 10 dni roboczych.
Aktywność użytkowników – komentarze (0-2 punktów składowych)
Cel: Oceniamy, czy serwis ma aktywnych użytkowników.
Sposób oceniania: Weryfikacji podlega 10 losowych artykułów i sprawdzana jest liczba artykułów, które zostały skomentowane.
Punktacja:
+2 punkty – w losowych 10 artykułach przynajmniej 5 jest skomentowanych,
+1 punkt – w losowych 10 artykułach przynajmniej 1 jest skomentowany,
+0 punktów – w losowych 10 artykułach żaden nie został skomentowany.
Kontakt z redakcją serwisu (0-2 punktów składowych)
Cel: Oceniamy, czy serwis jest anonimowy, czy posiada dane kontaktowe redakcji.
Sposób oceniania: Sprawdzanie, czy na stronie można znaleźć dane kontaktowe do redakcji.
Punktacja:
+2 punkty – na stronie można łatwo znaleźć telefon i adres (fizyczny) redakcji,
+1 punkt – na stronie można łatwo znaleźć telefon LUB adres (fizyczny) redakcji,
+0 punktów – na stronie nie ma telefonu i adresu (fizycznego) redakcji.
Ocena merytoryczna i techniczna dokonywana jest przez redakcję WhitePress w dniu rozpoczęcia weryfikacji danego portalu. Na życzenie wydawcy lub dowolnego reklamodawcy może być ponowiona.
Ocena techniczna (0-10 punktów) – sposób liczenia
W3C – walidator kodu (0-1) punktów
Cel: Weryfikacja poprawności kodu portalu poprzez uniwersalny wskaźnik. Uzyskanie celu jest proste dla firmy, która dba o swój serwis.
Sposób oceniania: Wybrana losowa podstrona jest testowana w walidatorze W3C (https://validator.w3.org/)
Punktacja:
+1 punkt – strona przeszła test pozytywnie,
+0 punktów – strona nie przeszła testu pozytywnie.
Test szybkości – czas dosłania i generowania podstron (0-1) punktów
Cel: Weryfikacja szybkości wyświetlania strony głównej oraz losowych 4 podstron przez serwer. Test nie jest bardzo wymagający, jednak pozwala wyselekcjonować portale, które mają problem z szybkością działania serwera lub kodem strony internetowej.
Sposób oceniania: Dokonywanych jest 7 pomiarów czasu wgrywania (w tym 3 strony głównej i po jednym dla 4 losowych podstron).
Punktacja:
+1 punkt – średni czas do 1 sekundy włącznie,
+0 punktów – średni czas przekracza 1 sekundę.
Page Speed Insights – szybkość działania (na urządzeniach mobilnych) (0-3 punkty)
Cel: Weryfikacja dostosowania strony do użytkowników urządzeń mobilnych w zakresie szybkości działania strony.
Sposób oceniania: Losowa podstrona portalu lub strona główna jest testowana w narzędziu: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Punktacja:
+3 punkty – ocena powyżej 75,
+2 punkty – ocena powyżej 50,
+1 punkt – ocena powyżej 25,
+0 punktów – ocena niższa bądź równa 25.
Page Speed Insights – na komputery (0-3 punkty)
Cel: Weryfikacja dostosowania strony do użytkowników komputerów stacjonarnych oraz laptopów w zakresie szybkości, działania strony i wygody użytkowników.
Sposób oceniania: Losowa podstrona portalu lub strona główna jest sprawdzana w narzędziu: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ (sekcja „Na komputery”).
Punktacja:
+3 punkty – ocena powyżej 75,
+2 punkty – ocena powyżej 50,
+1 punkt – ocena powyżej 25,
+0 punktów – ocena niższa bądź równa 25.
Test Google – zgodność z urządzeniami mobilnymi (0-2 punkty)
Cel: Weryfikacja dostosowania strony do urządzeń mobilnych.
Sposób oceniania: Losowa podstrona portalu lub strona główna jest sprawdzana w narzędziu: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/.
Punktacja:
+2 punkty – strona w 100% zgodna,
+1 punkt – strona ma wersję mobilną (lub jest responsywna), ale nie jest w 100% zgodna,
+0 punktów – strona nie posiada wersji mobilnej i nie jest responsywna.
Podsumowanie punktacji ocen technicznej i merytorycznej
Jak prawidłowo wysłać raport z Google Analytics – instrukcja
Zgodnie z regulaminem, statystyki o użytkownikach strony z ostatnich 3 miesięcy wydawca powinien dostarczać nam co najmniej raz na 2 lata. Jak wygenerować odpowiedni raport? Postępuj zgodnie z tą instrukcją:
- Najpierw należy mieć wdrożony kod GA na stronie. Instalacja GA jest najprostszym (i darmowym) rozwiązaniem, jeżeli chcesz analizować ruch na stronie internetowej. Więcej: https://support.google.com/analytics/answer/6086097?hl=pl.
- W zależności od tego, czy korzystasz z Google Analytics 4 lub Google Universal, zaloguj się na konto pod adresem: https://accounts.google.com/ServiceLogin/signinchooser.
- Wybierz portal.
Poniżej dalsze wskazówki dla poszczególnych wersji GA:
Google Analytics 4
Otwórz narzędzie i przejdź ze strony głównej do sekcji „Użytkownik”, zakładki „Dane demograficzne” – „Szczegółowe dane demograficzne”.
Następnie w prawym górnym rogu widoku wybierz z opcji ustawień zakresu czasu 90 dni i kliknij „Zastosuj”:
W ostatnim kroku należy pobrać raport, klikając w symbol udostępniania i wybierając opcję „Pobierz raport” w pliku PDF.
Tak wygenerowany plik z raportem prześlij bezpośrednio do opiekuna Twojego konta w WhitePress® lub na adres redakcja@whitepress.pl w celu weryfikacji portalu lub cyklicznej aktualizacji danych.
Universal Analytics
Na stronie głównej konta przejdź do zakładki „Odbiorcy" z menu po lewej stronie.
W widoku ogólnym zakładki, w prawym górnym rogu, znajdziesz zakres czasowy, z którego generowany jest raport. Domyślnie zakres ten ustawiony jest na 7 dni, więc należy wydłużyć go tak, by obejmował 3 ostatnie miesiące.
Dane, które wyświetli narzędzie, należy wyeksportować w formie raportu. W tym celu kliknij w prawym górnym roku polecenie „Eksportuj” i wybierz PDF.
Tak przygotowany plik możesz załączyć w odpowiednim miejscu w platformie lub wysłać mailowo na adres: statystyki@whitepress.pl. W treści maila prosimy wpisać np.: „Prosimy o aktualizację statystyk dla portalu: www.mojadomena.pl.”
Nasza redakcja w ciągu jednego dnia roboczego zaktualizuje przesłane statystyki.