Wyszukiwarka Google dostaje miliardy zapytań każdego dnia w 150 obsługiwanych językach. Aby dostarczać wyszukującym wyniki odpowiadające na wpisywane hasła, wykorzystuje dziesiątki, jeżeli nie setki, algorytmów. Wszystkie te systemy są stale poprawiane, aby dostarczane w wynikach wyszukiwania treści były lepiej dostosowane do potrzeb użytkowników. Sprawdź najnowsze i najważniejsze aktualizacje Google i przekonaj się, jak wpływają na świat SEO!
Ciągła zmiana definiuje praktyki SEO — optymalizację na potrzeby wyszukiwarki (a więc także użytkownika). Każda aktualizacja algorytmu Google przekłada się na ocenę witryn internetowych. Śledzenie bieżących informacji o aktualizacjach jest konieczne, aby móc odpowiednio dostosowywać strony internetowe oraz treści na nich publikowane i zdobywać wysokie pozycje w rankingach.
Poniżej przedstawiamy aktualizacje algorytmów i nowo wprowadzane systemy, które mają wpływ na ocenę stron oraz tworzenie rankingów Google, a w konsekwencji zmiany pozycji na stronie wyników wyszukiwania.
Aktualizacja algorytmu Google. Co to oznacza?
Pytanie o aktualizację algorytmu Google warto poprzedzić krótkim wstępem, jak działa Google. Wyszukiwarka korzysta bowiem z wielu algorytmów analizujących strony internetowe, które mają ułatwić prezentowanie najbardziej trafnych wyników, odpowiadających zapytaniu użytkownika. Dokładne ich działanie nie jest znane, a funkcjonowanie wyszukiwarki różni się w zależności od branży, lokalizacji czy języka. Algorytm uczy się od użytkowników, a więc wyniki wyszukiwań są także zależne od naszych zachowań, preferencji czy miejsca, w której się znajdujemy.
Aby ułatwić nam znajdowanie trafnych informacji, wyszukiwarka Google wykorzystuje różne systemy rankingowe. Wpływa na nie bardzo wiele elementów, wśród których tylko kilka zostało oficjalnie potwierdzonych przez giganta z Kalifornii. Zalicza się do nich m.in.:
treści publikowane na stronie;
optymalizację techniczną;
dostosowanie do urządzeń mobilnych;
szybkość ładowania strony;
czynniki domeny;
linkowanie zewnętrzne.
Google aktualizuje swój algorytm, dostosowując się do zmieniających trendów i preferencji tak, aby użytkownik otrzymywał aktualne i najbardziej trafne wyniki. Zmiany pozwalają także eliminować nadużycia w zakresie SEO. Rozwój algorytmów to ciągły proces, a niektóre zmiany są na tyle znaczące, że mogą wpłynąć na ranking stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Do aktualizacji mających największy wpływ na ocenę stron zalicza się core updates. Wprowadzanie takich zmian jest zazwyczaj komunikowane przed Google, a ich wdrożenie może być tak obszerne, że trwa od kilku do kilkunastu dni. Część aktualizacji ukierunkowanych jest na konkretną część algorytmu, taką jak indeksowanie mobilne czy ocena jakości treści.
Aktualizacje algorytmu mogą mieć znaczący wpływ na rankingi stron w wynikach wyszukiwania, dlatego ważne jest, aby być na bieżąco z najnowszymi aktualizacjami i podejmować kroki w celu poprawy rankingów swojej witryny. Spadek widoczności to mniejszy ruch na stronie, a co za tym idzie mniejsza konwersja i sprzedaż.
Jak reagować na spadki związane z aktualizacją algorytmu?
Jeśli po aktualizacji algorytmu Twój portal zaliczył spadek, ważne jest zachowanie spokoju i analiza przyczyn, zamiast podejmowania drastycznych działań. Spadek nie musi oznaczać problemów z witryną, a dostosowywanie algorytmu Google do potrzeb użytkowników. Może zdarzyć się również, że po kilku dniach pozycje wrócą do tych, sprzed aktualizacji. Czasem warto odczekać kilka dni w celu ponownego przetasowania rankingu.
Jeśli jednak witryna konsekwentnie spada w rankingach, konieczna jest analiza i sprawdzenie, czy można wprowadzić jakieś ulepszenia. Zanim jednak podejmiesz się analizy, poczekaj na oficjalne potwierdzenie Google wdrożenia wszystkich zmian.
Dowiedz się, czego dotyczy aktualizacja. Choć Google rzadko podaje konkretne wskazówki, warto na bieżąco śledzić informacje o zmianach z oficjalnego źródła - Centrum Wyszukiwarki Google. Specjaliści SEO sami także analizują przyczyny spadków metodą prób i błędów, dlatego warto szukać informacji na forach lub topowych portalach branżowych, np. Search Engine Land
Sprawdź, czy portale tematycznie zbliżone do Twojego również zaliczyły spadek. Porównaj strony, które po aktualizacji utrzymały pozycje lub osiągają wzrosty. Przeanalizuj ich profil linków i publikowane treści
Porównaj swoją stronę ze stronami znajdującymi się w TOP 10 wyników wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe. Być może na konkretne frazy Google serwuje teraz inny typ stron, próbując lepiej dopasować się do intencji użytkowników;
Wykonaj audyt treści pod kątem tytułów i nagłówków, pokrycia tematycznego publikowanych treści czy zagęszczenia słów kluczowych. Sprawdź duplikaty i kanibalizacje słów kluczowych. Zweryfikuj, czy posiadasz strony zawierające thin content, czyli takie, które zawierają treści niskiej jakości, mało atrakcyjne dla użytkownika;
Przeanalizuj profil linków, sprawdź, czy posiadasz zróżnicowane źródła linkowania, a także, czy linki prowadzące do twojej witryny nie pochodzą z podejrzanych stron;
Zweryfikuj metryki Core Web Vitals swojej strony - zarówno dla wersji desktopowej, jak i mobilnej;
Skorzystaj z Google Search Console, żeby sprawdzić błędy, które zgłasza.
Odbudowa może być trudnym i czasochłonnym zadaniem, a tempo powrotu do pozycji sprzed aktualizacji będzie zdecydowanie wolniejsze od tempa spadku. Zwykle na efekty trzeba czekać do kolejnej głównej aktualizacji wyszukiwarki. Czasem odzyskanie widoczności może okazać się niemożliwe, kiedy Google uzna, że inne strony zasługują na wyższe pozycje. Dlatego dbaj o sprawne działanie i optymalizację swojej strony na bieżąco, aby uniknąć problemów związanych z aktualizacją algorytmu Google.
Jak zabezpieczyć się przed negatywnymi skutkami Google Core Update?
Jeśli chcesz lepiej przygotować się przed zapowiadanym Google Core Update, sprawdzaj na bieżąco fora dotyczące aktualizacji z USA - tam aktualizacja występuje najczęściej w pierwszej kolejności. Jednak to nie działania ad hoc, a przemyślana strategia SEO sprawi, że żadna aktualizacja nie powinna drastycznie wpłynąć na widoczność witryny w wyszukiwarce Google. Tworzenie unikalnych treści zgodnie z wytycznymi E-E-A-T, budowanie autorytetu domeny, zdobywanie jakościowych linków zewnętrznych to elementy, które wymagają stałego działania w ramach rozwoju serwisu. Dostępność, responsywność, łatwość w nawigacji i szybkość ładowania stron w obrębie Twojej witryny to podstawy sprawnego funkcjonowania portalu internetowego. Realizacja działań SEO z myślą o jego użytkownikach sprawi, że witryna będzie lepiej oceniana przez algorytmy, a aktualizacje nie powinny być jej straszne.
Nie opieraj jednak swojej strategii tylko na SEO. Inwestycja w rozwój zróżnicowanych kanałów pozyskania klientów pomoże chronić Cię przed przyszłymi aktualizacjami algorytmów.
Najważniejsze aktualizacje algorytmu Google
Początki wyszukiwarki Google opierały się na algorytmie PageRank, bazującym na jednym prostym wskaźniku. Od tego czasu algorytm ewoluuje, a czynników, które bierze pod uwagę w tworzeniu rankingu stron, są setki. Nadrzędnym celem wszystkich zmian jest dostarczanie użytkownikom poszukiwanych informacji w jak najlepszy sposób, a także walka ze spamem i nieuczciwymi praktykami.
Poniżej przedstawiamy krótki przegląd aktualizacji, które miały znaczący wpływ to, w jaki strony internetowe są pozycjonowane w wynikach wyszukiwania:
Panda (2011): wyeliminowanie stron internetowych z treściami niskiej jakości i spamem;
Pingwin (2012): walka z nieuczciwymi praktykami w zakresie linkowania;
Koliber (2013): lepsze zrozumienie kontekstu i intencji użytkownika podczas wyszukiwania;
Gołąb (2014): dopasowanie wyników do lokalizacji użytkownika (lokalne SEO);
RankBrain (2015): wprowadzenie systemu opartego na sztucznej inteligencji, który lepiej rozumie znaczenie zapytań, szczególnie tych, które są skomplikowane, nowe i unikalne;
Mobilegeddon (2015): początek zmian, które rozpoczęły premiowanie stron dostosowanych do wersji mobilnych
BERT (2019): zaawansowana sztuczna inteligencja, która wyłapuje znaczenia oraz intencje z kombinacji wyrazów
Aktualizacje algorytmu Google w 2022 roku
Aktualizacje algorytmu Google w 2021 roku
Wasze komentarze (3)
bik big
Ostatnie aktualizacje dla mnie są bardzo brutalne i wiele się zmienia moim zdaniem.
2023-11-06, 17:10
Matt C
Super zebrane aktualizacje ?
Google w pełni świadomie i konsekwentnie realizuje update'y zgodnie ze swoją roadmapą i raczej już tak należy patrzeć na zmiany algorytmów. Chcą między innymi ograniczać zasoby, zmniejszać ślad węglowy, zmniejszać zużycie serwerów, monetyzowac szybciej i sprawniej ruch. Ja osobiście bardzo lubię od kilku lat zmiany algorytmów - są czymś dobrym dla userow i fajnym challengem dla Seowcow ?
delante.pl
2023-10-13, 00:15
Mateusz Lomber
Spoko podsumowanie ;) Też się zastanawiam, jak Google będzie weryfikować to "sprawdzenie przez eksperta". Macie jakieś przemyślenia na ten temat?
mateuszlomber.pl
2023-09-19, 18:18
Zapisz się do newslettera
Bądź na bieżąco z newsami o SEO, content marketingu i nowościami w platformie WhitePress®.
Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich ich podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisaną do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).
Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Przesłanie formularza jest równoznaczne ze złożeniem oświadczenia o zapoznaniu się z Polityką Prywatności.
W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych przez WhitePress sp. z o.o., w tym także przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z e-biznesem, tworzenie Profilu Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma) może Ci się wydawać czymś skomplikowanym. Na szczęście w praktyce sprawa jest całkiem prosta. Z tego poradnika dowiesz się, co należy zrobić, aby zaistnieć w lokalnych wynikach wyszukiwania i ułatwić potencjalnym klientom odnalezienie swojej strony.
SGE potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, eliminując potrzebę klikania w linki. Jest to znaczący zwrot w technologii wyszukiwania, skupiający się bardziej na interakcji z wyszukiwarką. Czy 14 maja rewolucja w wynikach wyszukiwania obejmie wszystkich użytkowników? Mimo że data wdrożenia Search Generative Experience może ulec zmianie, jedno jest pewne: czekają nas znaczące zmiany w SERPach i optymalizacji stron internetowych.
Budowanie linków wielopoziomowych jest strategią znaną SEOwcom nie od dziś, jednak wciąż niewielu z nich z niej korzysta. Na czym polega linkowanie Tier 2 i jak dzięki niemu ulepszyć Twoją strategię link building? Sprawdź dlaczego warto przemyśleć to rozwiązanie i jak wprowadzić je na stałe do swoich działań.